Pius skrev:
Hm... du säger att fläkten inte får vara ovanför vedspisen. Vi tänkte ha elspisen bredvid, kan vi sätta fläkten där ... ? Sedan tänkte vi en gammaldags kupa över båda, funkar det ?
Den lösning på detta som vi fått godk av sotaren är en stor kåpa, men delad i två invändigt. Fläktfilter ovan elspisen, en meter upp. Inget ovan vedspisen - bara ett galler längst upp för att släppa ut lite varmluft (och os) i rummet.
 
Pius skrev:
Hm... jo isolering har vi förstås under plattan, men under fundamentet, nej det är det nog inte. ...
Vet inte din sambo heller om det är isolering under plattan och hur tjockt fundamentet är..? Tycker det låter väldigt konstigt att inte ha isolering under skorstenen i ett nytt hus. Det finns ju eps (frigolit) som klarar 6 ton per kvadratmeter statiskt med en deformation på typ två millimeter över 50 år.
 
JonH: Självklart vet min sambo hur han har gjort, han är dock på jobbet just nu ... Sedan har vi ju allt på foton men jag har dem inte med på jobbet ... ;-)
 
Wester skrev:
det är ju mycket vanligt att murstockar smalnar av. Kålla bara i gammla hus i städer (alltså lägenheter).
jag tror att förklaringen är att konstruktion byggs mer solid nertill för att kunna bära sin egen vikt när det byggs med tegel på höjden. Samma gäller för bärande väggar i gamla höga tegelhus - fönsternischer på 1-vån är ofta mycket djupare än på den sista våningen.
Lätta skorsten av plåt+isolering klarar att bära sin tyngd utan förstärkning i basen ...
gaia
 
Pius skrev:
Murar man inte skorstenar i tegel längre ? Varför inte i sådant fall ?
Vi skall ha kakelugn på ena sidan och vedspis på andra. Vilken typ av skorsten är bäst ?
Jag kan gott tänka mig en "RiKTIG SKORSTEN" på nocken, men under ett rör eller annat enkelt, snabbt, modernt. Visst är det kul med helmurad skorsten, men i mitt fall ska det vara en enkel eldstad i ett gammalt uthus. Jag vill därför mura en "topp" så att det ser ut som en gammaldags skorsten utifrån. Inuti ser man ju inte mycket av en skorsten, mest murverk, ytor, döljande snickerier.

Valter
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.