mackee mackee skrev:
När satte du plantorna för att få frukt redan nu ? För mig dök dem första 2 tomaterna upp igår
Jag sådde i januari. Det är busktomater så plantorna är inte så stora. Tur det eftersom de står inne fortfarande.
 
  • Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Okej, jag satte I mitten av februari.

Igår satte jag ut 4 plantor i växthuset, dessa överlevde natten så idag åkte allt ut förutom gurkorna. Hoppas det går bra.
 
  • Ungplantor av tomater och paprika i krukor på ett metallbord inne i ett växthus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Snigla och 2 till
  • Laddar…
mackee mackee skrev:
Okej, jag satte I mitten av februari.

Igår satte jag ut 4 plantor i växthuset, dessa överlevde natten så idag åkte allt ut förutom gurkorna. Hoppas det går bra.
Det gör det säkert. Jag har inte växthus utan har allt på altanen, det är därför jag väntar lite till.
 
Karlia
Jag har på altan. Hade tänkt vänta ett tag till men vips så kom de ut. Efter avhärdning förstås.

Träaltan med krukväxter på sidan och en katt som går på plankan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Snigla och 2 till
  • Laddar…
J
Även om det tagit lite fart senaste veckan går det fortfarande otroligt segt...
Ungplantor av tomater odlade inomhus i briketter på ett fönsterbräde med utsikt över trädgården.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Inte alls planerat, men det slutade med impulsfuskande idag :oops::seenoevil:
Växter i krukor på köksbänk med en vit och brun katt som sniffar på en skål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Någon som har erfarenhet av att spaljera äppelträd förresten?

Vi har ett litet som vi funderar på att spaljera upp, men är lite osäker på dimensioner och modell på spalje. Äppelträdet kommer ju fortfarande bära upp sig själv tänker ja, så det kanske inte behövs särskilt robust ändå? Funderar också på hur hög den bör vara, så att den inte är för liten redan om 2-3 år.
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Mathildatiger Mathildatiger skrev:
Det gör det säkert. Jag har inte växthus utan har allt på altanen, det är därför jag väntar lite till.
Det gick bra, dem överlevde natten:rofl:
Växthus interiör med tomatsplantor på hyllor, fuktighetsskydd av tyg, vattentunnor och trädäck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hur gör ni andra med dörren till växthuset på natten ? Jag har stängt nu på kvällen och öppnar på morgonen, men det blir väldigt fuktigt där inne.


Graf som visar fuktighetsnivåer över tid i ett växthus, med kraftigt fall och ökning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
mackee mackee skrev:
Hur gör ni andra med dörren till växthuset på natten ? Jag har stängt nu på kvällen och öppnar på morgonen, men det blir väldigt fuktigt där inne.
Är det mindre fuktigt utomhus? Jag stänger på natten för att det skall vara lite varmare.
 
En tallrik med jordgubbar och grädde på ett träbord utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
  • Arg
El-Löken66 och 8 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Är det mindre fuktigt utomhus? Jag stänger på natten för att det skall vara lite varmare.
Är väll samma men det blir ju cirkulation på luften med dörren öppen.

Synd att jag har trall i mitt, stengolv hade varit bra värmemagasin.
 
mackee mackee skrev:
Är väll samma men det blir ju cirkulation på luften med dörren öppen.
Jag vet inte vad du har för mätare. Men det måste ju vara möjligt att placera den ute någon natt. Relativa luftfuktigheten stiger ju när det blir kallare. När den når 100% blir det dagg. Jag har svårt att få det till annat än att om det är varmare i växthuset än utomhus på natten så är även relativa luftfuktigheten lägre.
 
P
Någon som odlar hjortron?

Vi har fått för oss att köpa några plantor till trädgården, men det är ganska skralt med info om hur man ska få dom att trivas mm.
 
P PsychoCheF skrev:
Någon som odlar hjortron?

Vi har fått för oss att köpa några plantor till trädgården, men det är ganska skralt med info om hur man ska få dom att trivas mm.
Eftersom hjortron framför allt växer på mossar är det kanske svårt att få dem att trivas i en villaträdgård. :thinking:
 
Snigla Snigla skrev:
[bild]

Beställde grejer (som jag nämnt innan) när det var rea på Willab... sakerna blev lite fördröjda i leverans.. men några dök iaf upp häromdagen (y)

- En pH-mätare för jord
- En fuktmätare för jord (haft sådan innan, kanon..)
- En jordtermometer

Nu får jag snart skaffa verktygslåda till trädgården.. (att samla grejerna i alltså)
på andra försöket såg min ph-mätare ut som på bilden. Inget svar än från willab.. (tappade spetsen i jorden):mad:

Med vänlig hälsning, fremax
 
  • PH-mätare med avbruten sond ligger på gräsmatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
Snigla
  • Laddar…
fremax fremax skrev:
på andra försöket såg min ph-mätare ut som på bilden. Inget svar än från willab.. (tappade spetsen i jorden):mad:

Med vänlig hälsning, fremax
That sucks :( har inte provat min i hård jord än.. nu kliar det i fingrarna!
 
13th Marine 13th Marine skrev:
[bild]
Det där visar du bara för o reta jordgubbsmonstret (Moi) :devilish:;):p
Mummmmsss :love::love::love:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.