P prosnickers skrev:
är väl självklart att ett skadestånd kan bli aktuellt, det hela beror på vad som orsakat branden. Låt säga att entreprenören har sågat med vinkelslip eller lött kopparrör, då krävs heta arbeten och med det kommer att man skall vara två personer, en som utför och en som är brandvakt. Efter avslutat arbete skall brandvakten bevaka arbetsplatsen x antal timmar. Har detta brustit kan jag tänka mig att ett skadestånd är befogat.
Det som händer är att entreprenören kan få betala en högre självrisk till sitt försäkringsbolag.

Du får inget skadestånd bara för att jag medvetet bränner ner din bil
 
  • Gilla
Krille-72
  • Laddar…
Krille-72 Krille-72 skrev:
Det som händer är att entreprenören kan få betala en högre självrisk till sitt försäkringsbolag.

Du får inget skadestånd bara för att jag medvetet bränner ner din bil
Precis, du har en sakskada som ska regleras. Det blir inget skadestånd.
 
  • Gilla
Krille-72
  • Laddar…
S Sir Duke skrev:
Precis, du har en sakskada som ska regleras. Det blir inget skadestånd.
Det är klart det kan bli fråga om skadestånd. Om TS inte är nöjd med den ersättning som entreprenörens försäkringsbolag betalar ut så får TS stämma dem (entreprenören). I så fall kan det bli tal om skadestånd.
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Det är klart det kan bli fråga om skadestånd. Om TS inte är nöjd med den ersättning som entreprenörens försäkringsbolag betalar ut så får TS stämma dem (entreprenören). I så fall kan det bli tal om skadestånd.
Det är Ts försäkringsbolag som reglerar skadan. Sedan regressar Ts försäkringsbolag mot entreprenörens försäkringsbolag bakom Ts rygg.
Ts kan givetvis använda 2 Kap 1§ Skadeståndslagen mot entreprenören. Men utsikterna att lyckas med att tex, för ersättning för av försäkringsbolaget gjorda åldersavdrag och självrisk är minimala.

Vi lever än så länge inte i USA
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Tack för alla bra svar, jag kan förtydliga något:

Entreprenören skulle kapa rör till element i källaren. Det förefaller synnerligen troligt att de inte använt korrekt maskin för detta utan kört med en vinkelslip. En smält sådan återfanns av brandtekniker där branden startade. Ingen brandsläckare m m fanns på plats, som det ska göra vid heta jobb.

Det pågår f n en förundersökning för allmänfarlig vårdslöshet. Det vi framför allt är ute efter är skadestånd för de merkostnader som uppstått. Vi har en bra försäkring, men det tillkommer så klart en massa kostnader som inte kan tas där eller som inte täcks fullt ut. Det vi söker är kompensation för mellanskillnaden mellan det vi får ut på försäkring och de faktiskt kostnaderna vi kommer ha.

Huset behöver totalrenoveras, 8-12 månader. I princip inget/ytterst lite lösöre går att spara och sanera.
 
  • Ledsen
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
J JonatanOhlin skrev:
Tack för alla bra svar, jag kan förtydliga något:

Entreprenören skulle kapa rör till element i källaren. Det förefaller synnerligen troligt att de inte använt korrekt maskin för detta utan kört med en vinkelslip. En smält sådan återfanns av brandtekniker där branden startade. Ingen brandsläckare m m fanns på plats, som det ska göra vid heta jobb.

Det pågår f n en förundersökning för allmänfarlig vårdslöshet. Det vi framför allt är ute efter är skadestånd för de merkostnader som uppstått. Vi har en bra försäkring, men det tillkommer så klart en massa kostnader som inte kan tas där eller som inte täcks fullt ut. Det vi söker är kompensation för mellanskillnaden mellan det vi får ut på försäkring och de faktiskt kostnaderna vi kommer ha.

Huset behöver totalrenoveras, 8-12 månader. I princip inget/ytterst lite lösöre går att spara och sanera.
Oavsett orsak tror jag dina utsikter för skadestånd är väldigt små utöver vad ditt försäkringsbolag ersätter. Jag har förklarat tidigare hur det brukar gå till.

Idag finns något som heter ”heta arbeten”. Om man ska hård dra det så är alla arbeten som kan starta en brand ”heta arbeten”. Det innebär att man knappt kan borra i hårt trä eftersom det lätt börjar ryka.
Att starta en vinkelslip och kapa rör låter inte som. En bra idé. Därför brukar man istället använda en tigersåg. Men tyvärr kan även en tigersåg starta en brand.
Det är inte speciellt länge sedan folk satt och rökte på flygplan och bussar. Även då hände olyckor. Idag kan man fundera på att det ens var tillåtet.

Jag förstår verkligen att detta innebär en stor tragedi för er. Jag hoppas verkligen för er skull att ni hittar någon möjlighet att få lite kompensation som plåster på såren.
Så ta inte illa upp när jag skriver att jag tror att chanserna är små.

Tyvärr får man inga plåster för mellanskillnaden när någon helt medvetet eldar upp bilen heller. Eller lägger en bomb i trapphuset etc.
 
J JonatanOhlin skrev:
En smält sådan återfanns av brandtekniker där branden startade ... som det ska göra vid heta jobb
Så vinkelslipen hade blivit varm av sig själv och börjat brinna? Eller hade branden smält vinkelslipen? (dvs kom man fram till om branden startade utanför vinkelslipen t.ex. pga gnistorna, eller inuti vinkelslipen till följd av motorfel). Om det är motorn som börjat brinna till följd av värmeutveckling så räknas det inte som "heta arbeten" - en skruvdragare som överbelastas kan börja brinna också.

(hela arbetet räknas dock som heta arbeten ändå, men man får tänka på att om det inte är en exponerad värmekälla som orsakat branden så hade det lika gärna kunnat hända med en skruvdragare)
 
S sebastiannielsen skrev:
Så vinkelslipen hade blivit varm av sig själv och börjat brinna? Eller hade branden smält vinkelslipen? (dvs kom man fram till om branden startade utanför vinkelslipen t.ex. pga gnistorna, eller inuti vinkelslipen till följd av motorfel). Om det är motorn som börjat brinna till följd av värmeutveckling så räknas det inte som "heta arbeten" - en skruvdragare som överbelastas kan börja brinna också.

(hela arbetet räknas dock som heta arbeten ändå, men man får tänka på att om det inte är en exponerad värmekälla som orsakat branden så hade det lika gärna kunnat hända med en skruvdragare)
Att köra vinkelslip inom hus känns inte som värdens bästa idé. Men lek med tanken att man skulle börja med brandvakt varje gång men kör snabbroterande verktyg som också går under heta arbeten.
Om folk tyckte det var dyrt innan med hantverkare så lär dom bli chockade då.
 
Krille-72 Krille-72 skrev:
Att köra vinkelslip inom hus känns inte som värdens bästa idé. Men lek med tanken att man skulle börja med brandvakt varje gång men kör snabbroterande verktyg som också går under heta arbeten.
Om folk tyckte det var dyrt innan med hantverkare så lär dom bli chockade då.
Men nu är det ju faktiskt upp till alla som jobbar med heta arbeten att faktiskt se till att brandvakt finns, när det finns fog för det. Att kapa med en vinkelslip inomhus är ett sådant jobb. Går inte komma ifrån ansvaret. Nu pratar jag om folk som gör detta som sitt yrke. Som privatperson finns inte dessa regler.
Men att ha ditt argument att det skulle bli för dyrt köper jag absolut inte.
 
perra i skogen perra i skogen skrev:
Men nu är det ju faktiskt upp till alla som jobbar med heta arbeten att faktiskt se till att brandvakt finns, när det finns fog för det. Att kapa med en vinkelslip inomhus är ett sådant jobb. Går inte komma ifrån ansvaret. Nu pratar jag om folk som gör detta som sitt yrke. Som privatperson finns inte dessa regler.
Men att ha ditt argument att det skulle bli för dyrt köper jag absolut inte.
Jag förstår att det blev en smula otydligt. Jag pratade om snabbroterande maskiner. Kör du en borrmaskin i hårt trä så kan den börja ryka. Ett klockrent ”hett arbete” enligt vissa. Inte ett hett arbete enligt andra. Om du river en vägg används ofta tex. En tigersåg. Ett klockrent ”hett arbete” enligt vissa. Inte ett hett arbete enligt andra.
Är olyckan framme och det börjar så har det självfallet varit ett hett arbete.

Men det kostar pengar med säkerhetsmarginaler. Gränserna är inte knivskarpa innan olyckan är framme förstås. Då är det alltid lätt att vara efterklok. Det kan t.o.m flyga en gnistra när man spikar i en spik.
 
Krille-72 Krille-72 skrev:
Jag förstår att det blev en smula otydligt. Jag pratade om snabbroterande maskiner. Kör du en borrmaskin i hårt trä så kan den börja ryka. Ett klockrent ”hett arbete” enligt vissa. Inte ett hett arbete enligt andra. Om du river en vägg används ofta tex. En tigersåg. Ett klockrent ”hett arbete” enligt vissa. Inte ett hett arbete enligt andra.
Är olyckan framme och det börjar så har det självfallet varit ett hett arbete.

Men det kostar pengar med säkerhetsmarginaler. Gränserna är inte knivskarpa innan olyckan är framme förstås. Då är det alltid lätt att vara efterklok. Det kan t.o.m flyga en gnistra när man spikar i en spik.
Är ju därför det är så viktigt att just göra en koll innan man börjar, just för att se om risk finns för att det ska kunna bli heta arbeten. Finns bra regler på när man kan befara att det blir heta arbeten eller inte. Men detta ska ju den ansvariga ha koll på. Kan bli dyrt om man inte har det..
 
perra i skogen perra i skogen skrev:
Är ju därför det är så viktigt att just göra en koll innan man börjar, just för att se om risk finns för att det ska kunna bli heta arbeten. Finns bra regler på när man kan befara att det blir heta arbeten eller inte. Men detta ska ju den ansvariga ha koll på. Kan bli dyrt om man inte har det..
Den ansvarige i det här fallet råkar vara jag. Och nej, jag tycker inte att reglerna är tydliga. Det kan slå gnistor när man spikar som jag skrev i föregående inlägg. Sen det här med snabbroterande maskiner....
 
Krille-72 Krille-72 skrev:
så kan den börja ryka
Allt som kopplas till el kan potentiellt bli varmt, börja ryka, eller börja brinna vid överbelastning eller felfunktion.

Det är ju såklart att Heta Arbeten inte omfattar de arbeten där det oavsiktigt uppstår värme som inte är en normal del av arbetet - exempelvis till följd av felfunktion hos ett elverktyg.

Kör man en vinkelslip så uppstår det gnistor & värme - det hör till arbetets normala funktion.
Samma om man använder lödkolv (detta räknas som heta arbeten också), eller hetluftpistol, eller gasoldriven flambrännare m.m.

Kör man däremot en skruvdragare, slipmaskin, eller cirkelsåg, eller rentav en eldriven motorsåg, och det blir överbelastning i motorn och den börjar brinna - det är ju då inte själva arbetet som är hett, utan en felfunktion hos maskinen (maskinen saknar adekvat överbelastnings-/överhettings-skydd).

Eller om snickaren laddar sitt skruvdragarbatteri över natten, och batteriet fattar eld och börjar brinna. Är ju inte ett hett arbete.

Annars är t.om. att köra en vanlig grovsug ett "hett arbete" då en dammsugare kan potentiellt överhettas och fatta eld - speciellt om det är en billigare variant där insugsluften även används för att kyla motorn och insuget blir blockerat.
 
  • Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
S sebastiannielsen skrev:
Allt som kopplas till el kan potentiellt bli varmt, börja ryka, eller börja brinna vid överbelastning eller felfunktion.

Det är ju såklart att Heta Arbeten inte omfattar de arbeten där det oavsiktigt uppstår värme som inte är en normal del av arbetet - exempelvis till följd av felfunktion hos ett elverktyg.

Kör man en vinkelslip så uppstår det gnistor & värme - det hör till arbetets normala funktion.
Samma om man använder lödkolv (detta räknas som heta arbeten också), eller hetluftpistol, eller gasoldriven flambrännare m.m.

Kör man däremot en skruvdragare, slipmaskin, eller cirkelsåg, eller rentav en eldriven motorsåg, och det blir överbelastning i motorn och den börjar brinna - det är ju då inte själva arbetet som är hett, utan en felfunktion hos maskinen (maskinen saknar adekvat överbelastnings-/överhettings-skydd).

Eller om snickaren laddar sitt skruvdragarbatteri över natten, och batteriet fattar eld och börjar brinna. Är ju inte ett hett arbete.

Annars är t.om. att köra en vanlig grovsug ett "hett arbete" då en dammsugare kan potentiellt överhettas och fatta eld - speciellt om det är en billigare variant där insugsluften även används för att kyla motorn och insuget blir blockerat.
Jag pratar inte om felfunktioner hos elverktyg. Jag pratar om snabbroterande verktyg. Det kan tex. Vara en finesåg, en tigersåg eller en borrmaskin.
Min åsikt är att man gått för långt när det gäller Heta arbeten. River du en vägg med en tigersåg så kan man med säkerhet säga ett det är ett hett arbete om det skulle börja brinna. Börjar det inte brinna så beror det lite på ifall det är ett hett arbete eller inte. Det är alltså inte ett solklart hett arbete och det kan jag störas av.
Tro mig. Jag har haft livliga diskussioner om just detta med de stackare hållit i kurser där jag deltagit.
Jag har skrivit det förr och jag skriver det igen. Snart måste vi ha flytväst på oss när det regnar.
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Sverige i ett nötskal. Allt går att motivera med säkerhet.
 
  • Gilla
Krille-72
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.