Kan det vara en god idé att mura in ett stålrör redan från början om man vet med sej att rökgastemperaturerna kommer att bli låga?
 
Nu har vi tänkt om vad gäller elspisen som av utrymmesskäl inte blir bredvid vedspisen. Elspisen med fläkt blir på motsatta sidan av rummet.
Det blir alltså kakelugn på ena sidan om skorsten och vedspis på andra.

Säkert en superkorkad fråga som jag antagligen har fått svar på redan men
tar den pånytt: Måste det finnas skild kanal för utsug för matos från vedspisen ...
:p
Hur bred blir lertegelskorsten då totalt ?
 
Nu har vi bestämt oss, det blir murad tegelskorsten ! Muraren är beställd och
teglen inköpta.
Min sambo har upplyst mig om att skorsten, brandvägg, vedspis och kakelugn tillsammans blir att väga ca 7 ton ! Teglen väger 4 kg styck. Låter jättemycket tycker jag. Finns det inte lättare tegel ... ? Vi har ett fundament på ca 2-3 m x 2-3 m under den gjutna plattan (som är ca 10-12 cm tjock.
Håller vårt fundament (eller vad det nu heter) för 7 ton ?
 
Ja, det beror ju på vad som är under fundamentet.
 
Hej Pius
Du borde inte oroa dig för den belasningen 7 ton på 6 kvm är knappt 1200 kg per kvm vilket är mindre trycket av en person åstadkommer.(80 kg/2*0,015)

Häls
LennartS
 
LennartS: Tack för bra svar, precis vad jag var ute efter.
Dock är väl fundamentet kanske bara typ 2 x 2,5 men det verkar räcka
bra ändå . Sedan blir ju inte tyngden jämnt fördelad utan mer på ena sidan och mindre på andra sidan ...

Bror: Under fundamentet är det som det brukar vara under platta, nämligen grus (50 cm ?) och sedan jord.

Vår murare sade att de tegel vi skulle beställa väger 3 kg, men de gick inte att få tag på, utan våra är något större. Har ej tänkt på att tegel är så tunga, är det något nytt påfund eller var teglen lika tunga förr ? Tänker på alla stora skorstenskanaler som finns i gamla hus.
 
Hej Pius.

Grattis till ett bra (tror jag) val.

Teglen var lika tunga förr.

De ca 150år gamla tegelstenarna som vi murade med vägde ca 4-5kg/st.

Som du har förstått så behövs det en kanal per funktion, en till fläkten, en till vedspisen och en till kakelugnen, dvs totalmåtten för skorstenen, med tre (halvstens) kanaler, bör bli ca 1m x 40cm.
När du funderar på om fundamentet håller, så måste du räkna med att all lasten (7 ton) hamnar på dessa ca 0,4m2. Prata med företaget som har byggt huset om det håller, du vill INTE få sättningar i efterhand. Om det visar sig vara "på gränsen", så kan du säkert gjuta på 10cm betongkaka för att fördela tyngden på en större yta.
I riktigt gamla skorstenar finns det rökkanaler som betjänar flera eldstäder och de får fortsätta med det så länge de aldrig har blivit utdömda. Om rökkanalen har blivit utdömd en gång får den inte återställas i detta skick, det var det som drabbade oss.

Om du skall ha mekanisk fläkt över vedspisen, så måste du tänka på att den inte får sitta rakt ovanför spisen, utan en meter upp och vid sidan. Detta beror på brandrisken.

Wester, du skrev att er skorsten var stor vid basen och sedan smalnar av, vad beror det på? Har ni bakungnar i stocken? Vår blir i stället större högre upp.

/ Fredrik
 
I de flesta ny hus har man idag isolering under plattan, jag har 30 cm isolering förutom under skorstensfundamentet, där är det 20 cm av en hårdare kvalite. Men har ni ett fundamentet som troligen är 20 cm tjockt och 5 kvm stort blir ju lasten så utbredd att det är som LennartS skriver, trycket per ytenhet blir inte stort.
 
Tornhill skrev:
När du funderar på om fundamentet håller, så måste du räkna med att all lasten (7 ton) hamnar på dessa ca 0,4m2. Prata med företaget som har byggt huset om det håller, du vill INTE få sättningar i efterhand. Om det visar sig vara "på gränsen", så kan du säkert gjuta på 10cm betongkaka för att fördela tyngden på en större yta.
Som Pius skrev så har dom en betongkaka på 10-12 cm. Förhoppningsvis har de även ett armeringsnät vilket gör att tyngden är fördelad.

Den risk som jag ser finns beror på hur väl underarbetet är gjort:

- Är det översta jordlagret bortaget innan grusningen gjordes`
- Är gruset ordentligt packat

Men det får man anta är gjort på ett korrekt sätt.
/Lennart
 
Om man ändå behöver minst tre kanaler, skulle jag nog välja att mura en skorsten med 4 kanaler. Det kan vara bra med en extra kanal, det blir bara två extra stenar per skift, och i mitt tycke blir det på de flesta hus snyggare. Dock beror det ju också på vilka mått som är kristiska invändigt.
Man kan mura 3 kanaler nertill och bygga på med den fjärde högre upp. Så murade jag min skorsten.
Hans
 
Hemmakatten
Fundamentet borde väl vara murat/gjutet direkt på grusbädden, dvs under fundamentet finns ingen isolering (de 200-300 mm frigoliten).
 
Tror du det? Men då får man ju köldbrygga och löper dessutom en större risk för fuktvandring upp i grunden. Varför skulle man göra så?
 
Hemmakatten skrev:
Fundamentet borde väl vara murat/gjutet direkt på grusbädden, dvs under fundamentet finns ingen isolering (de 200-300 mm frigoliten).
Det gäller att välja rätt sorts "Frigolit" som klarar belastningen.
Använd frigolit för att stoppa fuktvandringen och undvik en köldbrygga, det är åtminstone vad man normalt rekomenderar.

LennartS
 
W
Tornhill skrev:
Hej Pius.

Grattis till ett bra (tror jag) val.

Teglen var lika tunga förr.

De ca 150år gamla tegelstenarna som vi murade med vägde ca 4-5kg/st.

Som du har förstått så behövs det en kanal per funktion, en till fläkten, en till vedspisen och en till kakelugnen, dvs totalmåtten för skorstenen, med tre (halvstens) kanaler, bör bli ca 1m x 40cm.
När du funderar på om fundamentet håller, så måste du räkna med att all lasten (7 ton) hamnar på dessa ca 0,4m2. Prata med företaget som har byggt huset om det håller, du vill INTE få sättningar i efterhand. Om det visar sig vara "på gränsen", så kan du säkert gjuta på 10cm betongkaka för att fördela tyngden på en större yta.
I riktigt gamla skorstenar finns det rökkanaler som betjänar flera eldstäder och de får fortsätta med det så länge de aldrig har blivit utdömda. Om rökkanalen har blivit utdömd en gång får den inte återställas i detta skick, det var det som drabbade oss.

Om du skall ha mekanisk fläkt över vedspisen, så måste du tänka på att den inte får sitta rakt ovanför spisen, utan en meter upp och vid sidan. Detta beror på brandrisken.

Wester, du skrev att er skorsten var stor vid basen och sedan smalnar av, vad beror det på? Har ni bakungnar i stocken? Vår blir i stället större högre upp.

/ Fredrik
Jag tror den gjordes så stor i botten för att betjäna alla rummen i bottenvåningen.(ca 7x1.3 meter i botten). Nästa våning är lite mindre och där är även murstocken lite mindre men inte mycket. Den betjänar alla rum utom ett (som har egen skorsten) på mellanvåningen. På översta våningen är den bara ca 4*1,2 meter men där finns bara 3 rum på sammanlagt 60 kvm. Sedan smalnar den av massor på vinden och blir bara ca 1,5 x 1 meter ut genom taket.
Vi har inga bakugnar eller så i den heller men det är ju mycket vanligt att murstockar smalnar av. Kålla bara i gammla hus i städer (alltså lägenheter).

Det hade ju inte varit direkt snyggt med en monster skorsten på 7x1,3 meter ut genom taket :)
 
Tack för alla bra svar, jättebra att få hjälp så slipper jag grubbla på om vi har gjort rätt !

Tornhill:
"Företaget som byggt huset" = min sambo... ;-) Han är byggare sedan 20 år. Hur som helst så vet han inte allt, detta är han inte helt säker på.
Hm... jo isolering har vi förstås under plattan, men under fundamentet, nej det är det nog inte.

Enligt muraren kan 2-kanals skorsten göras i det närmaste kvadratiskt, ca 70 x 60 eller nåt sånt. Fläktkanalen skall gå upp på annat ställe tror jag.
Närmare 7 ton totalt blir det, kakelugn och väggen inräknat, så det blir på
större yta än 0,4 m2.

Hm... du säger att fläkten inte får vara ovanför vedspisen. Vi tänkte ha elspisen bredvid, kan vi sätta fläkten där ... ? Sedan tänkte vi en gammaldags kupa över båda, funkar det ?

Bror:
Vet ej hur tjockt fundamentet var, 20 cm låter mycket, 15 cm kanske.
Lasten är ju inte placerad jämnt, utan på ena änden blir kakelugnen, ca 1-1,5 m
närmare mitten blir skorsten och sedan väggen rakt över. När vi gjöt fundamentet visste vi ju inte riktigt var vi skulle ha ovanstående ännu ...

LennartS:
Översta jordlagret är borttaget, sedan vibrerat grus ovanpå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.