Claes Sörmland
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
I TS fall då byggnaden ska bli häften förråd och hälftten övernattningsrum med wc är det bara tragsikt att många kommuner påför en dyr lgh-avg. Detta ökar ju inte belastningen på kommunens v/a-anläggningar då Ts gäst annars skulle få låna ett rum i bostadshuset. Byggnaden är inget separat permanent bostadshus och borde då logiskt sett inte påföras en avgift. Tyvärr är väl våra politiker och lagstiftare inte medlemmar här på BH...
Det var väl det att de lagstiftande politikerna valde att inte ta ställning när det begav sig. De sa bara att avgifterna ska fördelas "skäligt och rättvist" och att det är upp till kommunerna tillsammans med domstolarna att avgöra vad det innebär. Och domstolsväsendet bestämde sig tidigt för att skäligt och rättvist inte har att göra med vilken kostnad en anslutning orsakar för kommunen utan det är den teoretiska nyttan som fastigheten får som är avgörande för att bedöma det. Och två VA-anslutna enheter ger mer nytta än en.

Ska man ändra på det här nu behövs typ en revolution.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
skäligt och rättvist [har inte] att göra med vilken kostnad en anslutning orsakar för kommunen utan det är den teoretiska nyttan som fastigheten får
Fast de två sakerna hänger ju ändå ihop. Man sätter en taxa utifrån ett normalanvändande, inte utifrån hur en fastighet för stunden nyttjas. På så vis belastas förvisso ett pensionärspar orättvist mot en familj med tonårsdöttrar i motsvarande hus, men det ska samtidigt inte uteslutas att det hade blivit sämre och dyrare för alla om det jagats millimeterrättvisa.
 
Claes Sörmland
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Fast de två sakerna hänger ju ändå ihop. Man sätter en taxa utifrån ett normalanvändande, inte utifrån hur en fastighet för stunden nyttjas. På så vis belastas förvisso ett pensionärspar orättvist mot en familj med tonårsdöttrar i motsvarande hus, men det ska samtidigt inte uteslutas att det hade blivit sämre och dyrare för alla om det jagats millimeterrättvisa.
Det där med rättvisa och skälighet är svårt. Jag tycker det är rätt orättvist när en kommun tar en extra anslutningsavgift för en WC-installation i en friggebod men inte för samma WC i bostaden. Lyckligtvis verkar de flesta kommuner dela rättvisesyn med mig.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
T Ejmelie skrev:
Jag undrar om någon har koll på vad som gäller när man drar in avlopp och vatten till ett Attefallshus?

Jag ska bygga ett 30 kvm Attefallshus där jag kommer göra hälften till förråd och hälften till övernattningsrum med toalett. Jag kommer då dra in vatten och avlopp till badrummet.

Enligt reglerna för VA när det kommer till Attefallshus med kommunalt vatten så tillkommer en VA taxa…

”Om komplementbostaden har kök/pentry och toalett, räknas den ur VA-synpunkt som en lägenhet/bostad. Som en egen lägenhet/bostad tillkommer en lägenhetsavgift enligt VA-taxan.”

Nu står det kök/pentry OCH toalett. Eftersom jag endast ska bygga toalett, slipper ja VA taxan eller gäller den mig ändå?


Kan du inte ta vatten ifrån bostadshuset och koppla avloppet till bostadshusets?
Då behöver du inte betala en egen anslutningsavgift som kostar väldigt mycket.
Du måste däremot betala för utökad bostadsyta (precis som när du gör en tillbyggnad på huset)
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det där med rättvisa och skälighet är svårt. Jag tycker det är rätt orättvist när en kommun tar en extra anslutningsavgift för en WC-installation i en friggebod men inte för samma WC i bostaden. Lyckligtvis verkar de flesta kommuner dela rättvisesyn med mig.
”en kommun tar en extra anslutningsavgift för en WC-installation i en friggebod men inte för samma WC i bostaden. Lyckligtvis verkar de flesta kommuner dela rättvisesyn med mig.”

Hänger inte riktig med på vad du menar?
 
Krille-72 Krille-72 skrev:
”en kommun tar en extra anslutningsavgift för en WC-installation i en friggebod men inte för samma WC i bostaden. Lyckligtvis verkar de flesta kommuner dela rättvisesyn med mig.”

Det gör INTE min kommun

Hänger inte riktig med på vad du menar?
Lena Elisabet Lena Elisabet skrev:
Kan du inte ta vatten ifrån bostadshuset och koppla avloppet till bostadshusets?
Då behöver du inte betala en egen anslutningsavgift som kostar väldigt mycket.
Du måste däremot betala för utökad bostadsyta (precis som när du gör en tillbyggnad på huset)
 
Facit från mitt Attefallsbygge som pågår just nu. Även här är Roslagsvatten leverantören.
Bygg ett komplementhus, t ex en gäststuga utan kök, så slipper du den höga avgiften på 42 000 kr som Roslagsvatten vill ha för en extra lägenhet.
När du gör en bygganmälan till kommunen tydliggör du att det handlar om en gäststuga och inte ett hus tänkt för stadigvarande boende.
Förutom att slippa avgiften för VA kommer du troligen även undan med en förenklad kontrollplan, du slipper troligen anlita en KA mm. Du behöver inte heller uppfylla energikraven.
Jag har förberett för kök så att om jag i framtiden vill ändra användning av huset kan jag göra det och anmäla detta till kommunen och Roslagsvatten.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 6 till
  • Laddar…
T
Bart Bart skrev:
Facit från mitt Attefallsbygge som pågår just nu. Även här är Roslagsvatten leverantören.
Bygg ett komplementhus, t ex en gäststuga utan kök, så slipper du den höga avgiften på 42 000 kr som Roslagsvatten vill ha för en extra lägenhet.
När du gör en bygganmälan till kommunen tydliggör du att det handlar om en gäststuga och inte ett hus tänkt för stadigvarande boende.
Förutom att slippa avgiften för VA kommer du troligen även undan med en förenklad kontrollplan, du slipper troligen anlita en KA mm. Du behöver inte heller uppfylla energikraven.
Jag har förberett för kök så att om jag i framtiden vill ändra användning av huset kan jag göra det och anmäla detta till kommunen och Roslagsvatten.
Ja det låter ju exakt som det som jag ska göra (y)
 
Claes Sörmland
Krille-72 Krille-72 skrev:
”en kommun tar en extra anslutningsavgift för en WC-installation i en friggebod men inte för samma WC i bostaden. Lyckligtvis verkar de flesta kommuner dela rättvisesyn med mig.”

Hänger inte riktig med på vad du menar?
Att jag tycker det är orimligt att ta ut en extra anslutningsavgift för att man installerar en toalett i en friggebod. Och om jag förstår det rätt är det lyckligtvis rätt ovanligt att kommuner gör det, de kräver en hel bostadsenhet i friggeboden för extra taxa. Men kommuner har laglig rätt att utforma och tolka sin taxa på det sättet om de vill.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Att jag tycker det är orimligt att ta ut en extra anslutningsavgift för att man installerar en toalett i en friggebod. Och om jag förstår det rätt är det lyckligtvis rätt ovanligt att kommuner gör det, de kräver en hel bostadsenhet i friggeboden för extra taxa. Men kommuner har laglig rätt att utforma och tolka sin taxa på det sättet om de vill.
Då förstår jag och jag håller med dig fullständigt. Jag kan tycka att avgifterna för tillkommande Lgh verkar vara lite väl tilltagna. Men pengarna ska väl in som vanligt rättvist eller ej. En så länge är väl taxan samma om det är en i hushållet eller 10. Men det kommer väl också ändras om inte någon kommun redan gjort det.
 
Nacka kommun:

Med lägenhet avses Attefallshus, komplementbyggnad, kontor, ateljé, butik, gäststuga, sommarstuga med mera.

Avgiftens storlek varierar beroende på vilka vattentjänster (dricksvatten, spillvatten och dagvatten) som din fastighet har tillgång till. Även brukningsavgift tas ut enligt VA-taxan.

Lägenhetsavgift enligt VA-taxa 2021
Vatten/spillvatten 43 158 kr inkl. moms
Vatten/spillvatten/dagvatten 53 948 kr inkl. moms
 
  • Gilla
jawen
  • Laddar…
Haninge kommun:


Du som har ett en- eller tvåbostadshus kan få uppföra ett så kallat Attefallshus på maximalt 25 kvadratmeter på din fastighet.


Du måste betala anläggningsavgifter och brukningsavgifter för ditt Attefallshus om det klassas som bostadsfastighet.

Anläggningsavgift för Attefallshus 2021
24 905 kronor (inkl moms)
 
  • Gilla
jawen
  • Laddar…
Man kan konstatera att det verkar skilja sig åt en hel del både när det gäller va avgifter och när en kommun vill ha betalt för va.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Krille-72 Krille-72 skrev:
Du måste betala anläggningsavgifter och brukningsavgifter för ditt Attefallshus om det klassas som bostadsfastighet.
De försökte i alla fall låta korrekta och formella, kommunikatörerna. :rofl::crysmile:
 
  • Haha
Alebaleportocale och 1 till
  • Laddar…
Krille-72 Krille-72 skrev:
Får du ens bygga 30m2 attefallare utan kök och Rwc? 25 får man bygga utan men 30????
Jag tror faktiskt att du har rätt där. 30 kvm gäller väl endast om det är ”komplementbostad”, och då måste det nog innefatta kök/pentry också. Annars är det 25 kvm som gäller för attefallshus av annat slag. Garage får du väl fortfarande bara bygga 25 kvm utan bygglov t.ex. Jag vill inte svära på det dock. Men bör nog kollas upp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.