TL;DR: Hur får man enklast/billigast bort 15-20 granitstenblock om cirka 1-1,5 m i diameter?

Vi har på vår tomt cirka 15-20 stenar vi vill bli av med, de flesta av dem ligger precis lågt nog för att de ska döljas av gräs, men högt nog för att förstöra gräsklipparens knivar, och några är helt enkelt i vägen. Viktigast är egentligen att de kommer bort (till annan del av trädgården), gärna i mindre format så att man kanske kan bygga någon stenrabatt av dem eller så.

De är dock alla cirka 1-1,5 m i diameter (även de som bara sticker upp lite, har provat grävt upp runt några för att kontrollera) och därmed inget man bara lyfter upp med en spade... Efter att ha läst en del köpte vi idag en hink snigeldynamit/stenspräck/demex då det verkade smidigt bara man lyckades blanda rätt mängd vatten. Men helt så enkelt blev det inte, det verkar som att min borrhammare (en B&D KD950K på 550W) nog inte är tuff nog mot graniten. Efter cirka 1 timme hade jag fått 4 st 5 cm djupa hål, långt ifrån de 30 cm som verkar vara minimum för snigeldynamit, och då hade jag använt mig av tre olika borrstorlekar (i ökande storleksordning) vilket jag inte kommer kunna göra för resterande 25 cm då de smallare borrarna också är kortare.

Så frågan är nu vilka alternativ finns? Har tittat på spräckkilar (t.ex. https://gnejsgranit.se/produkt/sprackkil-18-mm/), då skulle jag klara mig på cirka 7-10 cm djupa hål.

Alternativt köpa/hyra en bättre borrhammare (då nog köpa så att jag kan sprida ut arbetet lite i tid, man blir ju ganska trött i armarna efter en stund och det är ju ganska många hål som ska borras) eller t.o.m. bergborr. Någon som har några rekommendationer gällande modeller (budget som mest 3-4000 tkr vid köp, men helst mindre)? Och hur är det med borrar, har nu kört med denna samt några befintliga jag hade hemma men det kanske finns specifika borrar för sten (dock har jag bara hittat till betong, vilken ju har liknande hårdhet men kanske ändå skiljer sig)?

Har även tillgång till traktor med lastare och hydraluttag ifall det kan vara till hjälp, men har inte kommit på något (mer än att använd till att köra bort när det har blivit smått nog att lyfta upp i skopan för hand. En sista utväg kan vara att ta hit min svärfars minigrävare, men den befinner sig ganska långt bort så något vi vill undvika om möjligt, samt att några av stenarna nog kan vara för stora för den.
 
Hur mycket lyfter skopan/traktorn du har, kan den lyfta stenarna ? Exspanderbult 2 st ca 16 mm med ögla håller bra att lyfta i.
 
J jonaserik skrev:
Hur mycket lyfter skopan/traktorn du har, kan den lyfta stenarna ? Exspanderbult 2 st ca 16 mm med ögla håller bra att lyfta i.
Det låter som något som definitivt är värt att prova. Den hade inga problem att lyfta bort en vedpanna (som dock nog kan ha vägt lite mindre) i alla fall. Tänker du typ sådana eller vanliga expanderbultar med gängade lyftöglor?
 
En kubik granit väger 2500 kg

en stor vedpanna kanske väger 250kg
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
tommib
Är det verkligen stenar och inte berg i dagen?

Spräckkilar kommer inte funka för detta projekt, de kräver en kant att jobba mot/från.

Möjligen kan du gå på med en motorkap med diamantskiva och spåra stenen för att sen bryta loss det som är mellan. Tillmakning kan också fungera.

Bilder?
 
Måste de flyttas så långt. Stora stena försvinner om man gräver ett större hål jämte och puttsr ner dem i.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Motorkap är görligt på stenar men satan så jobbigt om du har 15-20 stycken. Dessutom dyrt, skivan är inte billig och du kommer nog behöva ett par stycken. Då är det nog billigare att ta dit någon och köra simplex.
 
S
Jag har spräckt lite sten på tomten med spräckkilar. Hade en borrhammare på 900W, men bytte rätt fort upp mig till en på 1500W. Borrar drygt 20 cm djupa hål med 2 cm dia med liknande borr som du länkade till. Kan spräcka rätt stora sten med 4-5 sådana kilar, säkert 1x1m. Tycker det går ok, men man får inte ha bråttom. 1 hål tar 1-3 min att borra. Skulle vilja ha kraftigare grejer. Du har så många stenar att jag absolut skulle överväga att hyra större borrmaskin och dela dem i bitar som du kan baxa bort dem med maskinen.
 
Jag håller på med exakt samma projekt som du beskriver just nu. Jag kör med stenkilar.
Gräver lite vid sidan av stenen och borrar snett in från sida. På det viset får jag bort den bit som sticker upp ovanför gräsmattan. mycket effektivt.
20mm borr går mkt snabbare att borra. Kilarna spräcker stenen direkt. Minimalt med åverkan på resten av trädgården. Går åt lite matjord för att fylla upp. Inga stora stenbumlingar att frakta bort.
Kör på kilar
 
Så många inlägg att jag knappt hinner med att svara!

D Derbyboy skrev:
En kubik granit väger 2500 kg

en stor vedpanna kanske väger 250kg
Misstänkte skillnad men det var större skillnad än jag tänkte... Skopa full med grus klarar den också (borde nog ligga runt en kubik, alltså typ 800-1000 kg) men fortfarande långt ifrån stenarnas vikt...

tommib tommib skrev:
Är det verkligen stenar och inte berg i dagen?

Spräckkilar kommer inte funka för detta projekt, de kräver en kant att jobba mot/från.

Möjligen kan du gå på med en motorkap med diamantskiva och spåra stenen för att sen bryta loss det som är mellan. Tillmakning kan också fungera.

Bilder?
Ganska säkert sten, skulle bli förvånad annars.

Ska spräckkilarna inte fungera för att "dela på mitten"? Alternativt att få bort "toppen" som sticker upp om man lyckas borra från sidan?

Tillmakning har vi också haft på tapeten, vet faktiskt inte varför vi inte provat det än.

Bilder kommer.

raveper raveper skrev:
Måste de flyttas så långt. Stora stena försvinner om man gräver ett större hål jämte och puttsr ner dem i.
Också en intressant idé, skulle bli en del att gräva såklart men definitivt inte omöjligt.

D Derbyboy skrev:
Motorkap är görligt på stenar men satan så jobbigt om du har 15-20 stycken. Dessutom dyrt, skivan är inte billig och du kommer nog behöva ett par stycken. Då är det nog billigare att ta dit någon och köra simplex.
Ja, baserat på det jag läst kom jag fram till något liknande; att det nog blir billigare att ta in entreprenör i såfall. Generellt har vi dock tyvärr mer tid än pengar (p.g.a. alla andra pågående projekt vi har), därav att vi försöker hitta en lösning vi kan göra själv.

S fiar4387 skrev:
... Hade en borrhammare på 900W, men bytte rätt fort upp mig till en på 1500W. ...
V vhultqvist54 skrev:
...
Vilka borrhammare (och ev. borrar) kör ni med?
 
Jag
02JanDal 02JanDal skrev:
Så många inlägg att jag knappt hinner med att svara!



Misstänkte skillnad men det var större skillnad än jag tänkte... Skopa full med grus klarar den också (borde nog ligga runt en kubik, alltså typ 800-1000 kg) men fortfarande långt ifrån stenarnas vikt...



Ganska säkert sten, skulle bli förvånad annars.

Ska spräckkilarna inte fungera för att "dela på mitten"? Alternativt att få bort "toppen" som sticker upp om man lyckas borra från sidan?

Tillmakning har vi också haft på tapeten, vet faktiskt inte varför vi inte provat det än.

Bilder kommer.



Också en intressant idé, skulle bli en del att gräva såklart men definitivt inte omöjligt.


Ja, baserat på det jag läst kom jag fram till något liknande; att det nog blir billigare att ta in entreprenör i såfall. Generellt har vi dock tyvärr mer tid än pengar (p.g.a. alla andra pågående projekt vi har), därav att vi försöker hitta en lösning vi kan göra själv.



Vilka borrhammare (och ev. borrar) kör ni med?
jag köpte en borrrhammare 900w på biltema och borr 20 mm. Snålvariant ja…… men håller den inte så får jag en ny på garanti. Den har hållit hittills iaf och det funkar. Men en större maskin är nog att föredra egentligen.
 
Bild 1 några ganska stora som till stor del ligger ovan mark, dessa är nog mer än 1,5 m i diameter (dock skulle det för oss räcka att få bort det som sticker upp).

Bild 2 också lite större, men bara den översta decimetern behöver bort.

Bild 3 "normal" storlek, de flesta andra är liknande denna. 4 av hållen är cirka 5 cm djupa, resten bara nån enstaka cm.
 
  • Stora stenar som sticker upp ur gräsmatta med växtlighet runtomkring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Stor trädstubbe som sticker upp från marken, delvis grävd runtom, i gräsmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Stor sten som sticker upp ur grävd grop på en gräsmatta, synliga sprickor och hål i ytan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
02JanDal 02JanDal skrev:
Bild 1 några ganska stora som till stor del ligger ovan mark, dessa är nog mer än 1,5 m i diameter (dock skulle det för oss räcka att få bort det som sticker upp).

Bild 2 också lite större, men bara den översta decimetern behöver bort.

Bild 3 "normal" storlek, de flesta andra är liknande denna. 4 av hållen är cirka 5 cm djupa, resten bara nån enstaka cm.
Enkel match med kilar. Det tar lite tid men inte jättemycket slit ändå. Jag ska ta några bilder imorgon och dela så får du lite tips.
Du behöver inte gräva så mkt runtom. det räcker att gräva ner en decimeter på ena sidan och sedan borra snett neråt under marknivån. På så sätt får du bort flaket ovan mark. Ett järnspett och vända upp upp det med. Sen bara på med jord.
 
  • Gilla
BigR
  • Laddar…
Och borra inte med olika stora borrar i samma hål. Det leder bara till risk för skador när du kör fast.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.