D
Krille-72 Krille-72 skrev:
Jag pM:ar mitt Swish nr. 50% bara i helgen.

Skämt å sido. Du är skyddad av Konsumenttjänstlagen. För skyddad om du frågar mig

Du ska betala det som är skäligt för utförd tjänst enligt Ktjl. Att titta på ett arbete som resulterar i att ett en entreprenör lämnar en offert är enligt praxis inte skäl nog för en.fakturera. Om inte avtalet visar något annat .
@Krille-72 kan du inte bara sluta ge folk juridisk rådgivning. Det blir bara fel. Här blir det rätt:
 
  • Bild av text som citerar §37 om konsumentens ansvar för kostnader när man uppdragit åt näringsidkare att utföra förberedande undersökning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
Dilato och 61 till
  • Laddar…
U Swetox skrev:
Bestrid, helt ologiskt handlande av entreprenör när de dessutom fått jobbet
Ja, det ska jag nog göra. Det som störde mig otroligt mycket var att de kunde ha bakat in det här i den "stora fakturan" när allt är klart. Hade jag varit nöjd med jobbet så hade jag nog stört mig på att det blev lite dyrare än jag tänkt men accepterat och betalat. Det som gjorde mig upprörd var att det kommer en faktura för "rådgivning" inför ett jobb de redan fått. Jag läste i någon an
E ESM81 skrev:
[QUOTE="Spiffe, post: 4224481, Jag har haft några VVS firmor för att titta på det hela,

Du skriver att du har haft några vvs firmor att kolla på det hela.

FELSKRIVET
"Det gick lite snabbt att skriva för jag var upprörd. Det skulle vara jag hade för avsikt att låta några VVS firmor titta på det hela". Sedan blev jag lat och ringde bara en enda firma. Sedan vet jag inte vad som är simpelt i sammanhanget. det ska tas vatten från en befintlig ledning inne. Det ska borras igenom en yttervägg. Det ska sedan dras i marken (har redan grävt ned en ledning) ca 10 meter. Jag fattar ju att det handlar om någons tid, men har man fått jobbet kan man ju lite snyggt lägga det på "den stora fakturan". Så nej, för att vara tydlig så har jag inte tagit upp många personers tid. Bara en. och denne fick ju jobbet.



Menar du att du ringt runt och bett flera företag att kolla på ett litet simpelt utekök. Och sen vill du inte betala när någon vill ha betalt. Tror du inte han vill ha lön. Vem ska betala hanns timme han lagt på dig. Om du inte betalar så måste ju någon annan göra det och då måste ju röris höja sin timmkostnad ytterligare. Säg att han har ett sådant besök om dagen som någon annan ska betala då stiger ju timmpriset med minst 100kr.
 
  • Gilla
60taletringde och 5 till
  • Laddar…
S Spiffe skrev:
Ja, tanker har slagit mig, men det var inte så att jag ringde och beställde rådgivning. Jag berättade om mitt projekt och frågade om de vil

Jag var tydlig med att jag ville få jobbet utfört om det var tekniskt möjligt, och det verkade det vara. Jag bokade till och med en tid för det installationen innan han åkte. Men kan kanske uttryckte mig klumpigt?
Rådgivning kostar
 
  • Gilla
  • Haha
Pel063 och 11 till
  • Laddar…
S Spiffe skrev:
Ja, det ska jag nog göra. Det som störde mig otroligt mycket var att de kunde ha bakat in det här i den "stora fakturan" när allt är klart. Hade jag varit nöjd med jobbet så hade jag nog stört mig på att det blev lite dyrare än jag tänkt men accepterat och betalat. Det som gjorde mig upprörd var att det kommer en faktura för "rådgivning" inför ett jobb de redan fått. Jag läste i någon an
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Rådgivning kostar
Tack till alla som har tagit sig tid att svara. Jag lägger inte ned mer tid på det här. Så jag ber moderatorn att stänga tråden. Jag har lärt mig något. Jag ska bara be om en offert och sedan i övrigt ska jag hålla käften. Jag får väl vara tacksam över alla fakturor jag inte fått :)
 
  • Gilla
  • Haha
Lördag hela veckan och 11 till
  • Laddar…
T
Helt sjukt, framförallt i och med att de inte påtalat en kostnad innan besöket. Kan du inte ringa och fråga hur de tänker i denna hantering utifrån att de inte sagt att deras rådgivning kostar samt att möjligheten att få genomföra det faktiska arbetet radikalt minskar med detta beteende?
 
  • Gilla
  • Älska
Lördag hela veckan och 6 till
  • Laddar…
T TreeView skrev:
Helt sjukt, framförallt i och med att de inte påtalat en kostnad innan besöket. Kan du inte ringa och fråga hur de tänker i denna hantering utifrån att de inte sagt att deras rådgivning kostar samt att möjligheten att få genomföra det faktiska arbetet radikalt minskar med detta beteende?
Jobbar ni gratis?
Nej.
Varför ska då hantverkare göra det?
 
  • Gilla
  • Arg
  • Haha
  • Ledsen
  • Wow
Pel063 och 31 till
  • Laddar…
T
E ESM81 skrev:
Jobbar ni gratis?
Nej.
Varför ska då hantverkare göra det?
Nej, jag jobbar inte gratis, men lämnar offert utan kostnad för att därefter räkna in den kostnaden i framtida arbete. Framförallt så tar jag ALDRIG betalt utan att påtala det innan. Allt annat är ju lurendrejeri.
 
  • Gilla
  • Älska
Thomas59 och 94 till
  • Laddar…
T
E ESM81 skrev:
Jobbar ni gratis?
Nej.
Varför ska då hantverkare göra det?
Jag är konsult och har genom åren lagt åtskilliga timmar på att skriva offerter och diskutera möjliga uppdrag, givetvis tar man inte extra betalt för sånt.

Om en hantverkare skulle fakturera mig för motsvarande arbete skulle jag bara skratta och bestrida. Tvärtom borde hantverkare som inte klarar av att skriva en offert baserat på bilder och beskrivningar utan måste "komma och kolla" först egentligen betala mig för förlorad inkomst...
 
  • Gilla
  • Haha
  • Arg
Lundmark-76 och 57 till
  • Laddar…
K
E ESM81 skrev:
?
Nej.
Varför ska då hantverkare göra det?
Man uppmanas ju överallt att ta in offerter och jämföra olika anbud. Om det blir en affärsidé att kalla anbudsgivandet för rådgivning blir det ju väldigt mycket dyrare redan från början...

Jag hade tre företag här på vår tomt för att ge anbud på grävning. Skulle jag då betala en framkörningsavgift till varje företag?
 
  • Gilla
Lördag hela veckan och 16 till
  • Laddar…
S Spiffe skrev:
Tack till alla som har tagit sig tid att svara. Jag lägger inte ned mer tid på det här. Så jag ber moderatorn att stänga tråden. Jag har lärt mig något. Jag ska bara be om en offert och sedan i övrigt ska jag hålla käften. Jag får väl vara tacksam över alla fakturor jag inte fått :)
Absolut, stäng tråden direkt nu när du blivit kränkt av att inte bara fått ryggdunkningar.

Jag försökte förstå och hjälpa, men när storyn ändras varefter så betyder det att du är snurrig, oärlig eller bara trollar. Tack och hej.
 
  • Gilla
  • Arg
  • Wow
  • Haha
Pel063 och 24 till
  • Laddar…
D
En förberedande undersökning enligt lagtexten torde innefatta något mer än att bara ge en offert, tex undersöka om en tilltänkt lösning (den lösning som i detta fall föreslås av kunden) kan utföras fackmannamässigt.
 
  • Gilla
josefinwa och 2 till
  • Laddar…
T tanaris skrev:
Jag är konsult och har genom åren lagt åtskilliga timmar på att skriva offerter och diskutera möjliga uppdrag, givetvis tar man inte extra betalt för sånt.

Om en hantverkare skulle fakturera mig för motsvarande arbete skulle jag bara skratta och bestrida. Tvärtom borde hantverkare som inte klarar av att skriva en offert baserat på bilder och beskrivningar utan måste "komma och kolla" först egentligen betala mig för förlorad inkomst...
Hur menar du nu. Ska hantverkare betala för att kolla på jobb. Då behöver ju timmpriset stiga med ett par hundra till.
En sak är helt säkert och det är att kunder alltid ljuger. Så att lämna pris på något man inte har sett det ska man akta sig för.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
meca och 9 till
  • Laddar…
Jag hade bestridit fakturan och sagt att eftersom de skickar faktura för rådgivning, så avbokar vi jobbet också.
 
  • Gilla
  • Älska
Torpdisco och 34 till
  • Laddar…
T
E ESM81 skrev:
Hur menar du nu. Ska hantverkare betala för att kolla på jobb. Då behöver ju timmpriset stiga med ett par hundra till.
En sak är helt säkert och det är att kunder alltid ljuger. Så att lämna pris på något man inte har sett det ska man akta sig för.
Nej, det borde räcka med att lämna offert baserat på en beskrivning plus bilder. Är något oklart kan man be om mer uppgifter eller ta höjd för det i offerten. Om kunder "alltid ljuger" (skön inställning, förresten!) borde det inte vara något problem att ta extra betalt med en korrekt formulerad offert.

(Givetvis finns det undantag.)
 
  • Gilla
  • Haha
remrag och 21 till
  • Laddar…
M Mortsken skrev:
Jag hade bestridit fakturan och sagt att eftersom de skickar faktura för rådgivning, så avbokar vi jobbet också.
Tror inte han behöver avboka om han bestrider. Röris gör nog det åt honom, gissningsvis så kommer han ses som en besvärlig kund så han får nog sitt utekök inkopplad tidigast till hösten.:D
 
  • Gilla
  • Haha
  • Arg
  • Ledsen
tdn och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.