Hej,
Jag har råkat ut för en sak som gör mig alldeles paff. Jag håller på att färdigställa ett utekök dit jag tänkt dra vatten. Jag har haft några VVS firmor för att titta på det hela, var man kan göra genomföring genom väggen och vilken ledning man kan koppla på. En kille var här i 25 minuter och kikade, nickade och sa att det verkar görbart. Sedan åkte han. Döm av min förvåning när det landar en faktura med en slags rådgivningsavgift på 900 kr samt utkörningsavgift på 400....plus moms förstås. Jag har anlitat hantverkare en del genom åren och då har oftast mer än en firma besökt mig och framräknat ett prisförslag (renovering av badrum, målning etc). och då kanske det handlar om att lägga ned lite tid för att räkna och återkomma med ett förslag. Det här är ju inte ens på den nivån. Jag har inte ens fått ett prisförslag Jag kan inte för mitt liv hitta någon motivering till varför det här skulle kosta. Han har ju bara besökt mig, det är ju inte så att jag fått en planering eller ens en offert eller kostnadsförslag. Jag kan tillägga att det inte sas något ord om att det skulle kosta något att göra ett besök när jag ringde dem. Det här är en större firma med ca 80 anställda fördelat över 5 orter i väst Sverige. Jag har själv jobbat som konsult och sålt min tid, men att ta betalt för ett simpelt kundmöte har jag aldrig gjort. All tid är ju inte debiterbar och man för ta betalt för det arbete man faktiskt utför. Besök av en potentiell kund var för mig inte debiterbar tid. Hur ska jag tänka kring detta. Spontant tänker jag "bestrid". Jag har ju faktiskt inte fått någon tjänst utförd. Eller tänker jag fel?
 
  • Gilla
  • Arg
  • Haha
  • Wow
  • Ledsen
Lördag hela veckan och 27 till
  • Laddar…
Snailman
S Spiffe skrev:
Hej,
Jag har råkat ut för en sak som gör mig alldeles paff. Jag håller på att färdigställa ett utekök dit jag tänkt dra vatten. Jag har haft några VVS firmor för att titta på det hela, var man kan göra genomföring genom väggen och vilken ledning man kan koppla på. En kille var här i 25 minuter och kikade, nickade och sa att det verkar görbart. Sedan åkte han. Döm av min förvåning när det landar en faktura med en slags rådgivningsavgift på 900 kr samt utkörningsavgift på 400....plus moms förstås. Jag har anlitat hantverkare en del genom åren och då har oftast mer än en firma besökt mig och framräknat ett prisförslag (renovering av badrum, målning etc). och då kanske det handlar om att lägga ned lite tid för att räkna och återkomma med ett förslag. Det här är ju inte ens på den nivån. Jag har inte ens fått ett prisförslag Jag kan inte för mitt liv hitta någon motivering till varför det här skulle kosta. Han har ju bara besökt mig, det är ju inte så att jag fått en planering eller ens en offert eller kostnadsförslag. Jag kan tillägga att det inte sas något ord om att det skulle kosta något att göra ett besök när jag ringde dem. Det här är en större firma med ca 80 anställda fördelat över 5 orter i väst Sverige. Jag har själv jobbat som konsult och sålt min tid, men att ta betalt för ett simpelt kundmöte har jag aldrig gjort. All tid är ju inte debiterbar och man för ta betalt för det arbete man faktiskt utför. Besök av en potentiell kund var för mig inte debiterbar tid. Hur ska jag tänka kring detta. Spontant tänker jag "bestrid". Jag har ju faktiskt inte fått någon tjänst utförd. Eller tänker jag fel?
Jag har sett minst en annan tråd här med samma problem som du råkade ut för.
 
  • Gilla
  • Wow
blomknopp och 4 till
  • Laddar…
S Spiffe skrev:
Hej,
Jag har råkat ut för en sak som gör mig alldeles paff. Jag håller på att färdigställa ett utekök dit jag tänkt dra vatten. Jag har haft några VVS firmor för att titta på det hela, var man kan göra genomföring genom väggen och vilken ledning man kan koppla på. En kille var här i 25 minuter och kikade, nickade och sa att det verkar görbart. Sedan åkte han. Döm av min förvåning när det landar en faktura med en slags rådgivningsavgift på 900 kr samt utkörningsavgift på 400....plus moms förstås. Jag har anlitat hantverkare en del genom åren och då har oftast mer än en firma besökt mig och framräknat ett prisförslag (renovering av badrum, målning etc). och då kanske det handlar om att lägga ned lite tid för att räkna och återkomma med ett förslag. Det här är ju inte ens på den nivån. Jag har inte ens fått ett prisförslag Jag kan inte för mitt liv hitta någon motivering till varför det här skulle kosta. Han har ju bara besökt mig, det är ju inte så att jag fått en planering eller ens en offert eller kostnadsförslag. Jag kan tillägga att det inte sas något ord om att det skulle kosta något att göra ett besök när jag ringde dem. Det här är en större firma med ca 80 anställda fördelat över 5 orter i väst Sverige. Jag har själv jobbat som konsult och sålt min tid, men att ta betalt för ett simpelt kundmöte har jag aldrig gjort. All tid är ju inte debiterbar och man för ta betalt för det arbete man faktiskt utför. Besök av en potentiell kund var för mig inte debiterbar tid. Hur ska jag tänka kring detta. Spontant tänker jag "bestrid". Jag har ju faktiskt inte fått någon tjänst utförd. Eller tänker jag fel?
Jag skulle nog bara slängt den och glömt allt. Men det är väl klokt att bestrida. Helt orimligt att fakturera, det är ju hårfint ifrån en bluffaktura
 
  • Gilla
UffePlåtis och 23 till
  • Laddar…
Som sagt bestrid. Men det skulle ju kunna handla om hur du ”beställde” det här besöket.
 
  • Gilla
  • Wow
Lördag hela veckan och 8 till
  • Laddar…
Vad sades när du ringde och bad dem komma? Det låter lite som att du bett om rådgivning som du skriver, men det kanske bara är jag som tolkar det så. Bad du dem komma ut för att kolla vad som var möjligt, som du själv skriver; "för att titta på det hela, var man kan göra genomföring genom väggen och vilken ledning man kan koppla på", eller bad du dem komma ut för att offerera ett jobb. Om du inte bett dem komma för att få underlag till en offert och ett eventuellt uppdrag, kan man ju lätt tro att det är en rådgivning du velat ha och då är det rimligt att du betalar för den.
 
  • Gilla
  • Wow
  • Haha
Götesjö och 66 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Som sagt bestrid. Men det skulle ju kunna handla om hur du ”beställde” det här besöket.
Ja, tanker har slagit mig, men det var inte så att jag ringde och beställde rådgivning. Jag berättade om mitt projekt och frågade om de vil
Hep Hep skrev:
Vad sades när du ringde och bad dem komma? Det låter lite som att du bett om rådgivning som du skriver, men det kanske bara är jag som tolkar det så. Bad du dem komma ut för att kolla vad som var möjligt, som du själv skriver; "för att titta på det hela, var man kan göra genomföring genom väggen och vilken ledning man kan koppla på", eller bad du dem komma ut för att offerera ett jobb. Om du inte bett dem komma för att få underlag till en offert och ett eventuellt uppdrag, kan man ju lätt tro att det är en rådgivning du velat ha och då är det rimligt att du betalar för den.
Jag var tydlig med att jag ville få jobbet utfört om det var tekniskt möjligt, och det verkade det vara. Jag bokade till och med en tid för det installationen innan han åkte. Men kan kanske uttryckte mig klumpigt?
 
  • Gilla
Styrman_jansson
  • Laddar…
Bestrid.
 
  • Gilla
Patrik440 och 5 till
  • Laddar…
Jag tycker det låter som att du vill ha reda om du kan göra som du tänkt , och är det så är faktur ok, klart du ska betala. Du har inte bett de komma för att lämna offert.
S Spiffe skrev:
Hej,
Jag har råkat ut för en sak som gör mig alldeles paff. Jag håller på att färdigställa ett utekök dit jag tänkt dra vatten. Jag har haft några VVS firmor för att titta på det hela, var man kan göra genomföring genom väggen och vilken ledning man kan koppla på. En kille var här i 25 minuter och kikade, nickade och sa att det verkar görbart. Sedan åkte han. Döm av min förvåning när det landar en faktura med en slags rådgivningsavgift på 900 kr samt utkörningsavgift på 400....plus moms förstås. Jag har anlitat hantverkare en del genom åren och då har oftast mer än en firma besökt mig och framräknat ett prisförslag (renovering av badrum, målning etc). och då kanske det handlar om att lägga ned lite tid för att räkna och återkomma med ett förslag. Det här är ju inte ens på den nivån. Jag har inte ens fått ett prisförslag Jag kan inte för mitt liv hitta någon motivering till varför det här skulle kosta. Han har ju bara besökt mig, det är ju inte så att jag fått en planering eller ens en offert eller kostnadsförslag. Jag kan tillägga att det inte sas något ord om att det skulle kosta något att göra ett besök när jag ringde dem. Det här är en större firma med ca 80 anställda fördelat över 5 orter i väst Sverige. Jag har själv jobbat som konsult och sålt min tid, men att ta betalt för ett simpelt kundmöte har jag aldrig gjort. All tid är ju inte debiterbar och man för ta betalt för det arbete man faktiskt utför. Besök av en potentiell kund var för mig inte debiterbar tid. Hur ska jag tänka kring detta. Spontant tänker jag "bestrid". Jag har ju faktiskt inte fått någon tjänst utförd. Eller tänker jag fel?
 
  • Gilla
  • Haha
  • Arg
  • Wow
eleson och 24 till
  • Laddar…
J johnniemalm skrev:
Jag tycker det låter som att du vill ha reda om du kan göra som du tänkt , och är det så är faktur ok, klart du ska betala. Du har inte bett de komma för att lämna offert.
Nja, jag undrade om DE kunde utföra det jag har tänkt.
 
  • Gilla
Dalkullan i stockholm och 6 till
  • Laddar…
S Spiffe skrev:
Nja, jag undrade om DE kunde utföra det jag har tänkt.
Kanske får det bli 2000 kr i läropengar. Hädanefter ska jag bara säga "Jag ska dra ut vatten i trädgården. Jag vill ha en offert. Jag betalar inte för kundbesök" PUNKT.
 
  • Gilla
Patrik440 och 20 till
  • Laddar…
S Spiffe skrev:
Jag var tydlig med att jag ville få jobbet utfört om det var tekniskt möjligt, och det verkade det vara. Jag bokade till och med en tid för det installationen innan han åkte. Men kan kanske uttryckte mig klumpigt?
Om du bokade en ny tid för installation med han som var där är det ju ingen rådgivning du beställt, men det såg inte ut så i det du skrev först.
 
  • Gilla
Dalkullan i stockholm och 7 till
  • Laddar…
S Spiffe skrev:
Hej,
Jag har råkat ut för en sak som gör mig alldeles paff. Jag håller på att färdigställa ett utekök dit jag tänkt dra vatten. Jag har haft några VVS firmor för att titta på det hela, var man kan göra genomföring genom väggen och vilken ledning man kan koppla på. En kille var här i 25 minuter och kikade, nickade och sa att det verkar görbart. Sedan åkte han. Döm av min förvåning när det landar en faktura med en slags rådgivningsavgift på 900 kr samt utkörningsavgift på 400....plus moms förstås. Jag har anlitat hantverkare en del genom åren och då har oftast mer än en firma besökt mig och framräknat ett prisförslag (renovering av badrum, målning etc). och då kanske det handlar om att lägga ned lite tid för att räkna och återkomma med ett förslag. Det här är ju inte ens på den nivån. Jag har inte ens fått ett prisförslag Jag kan inte för mitt liv hitta någon motivering till varför det här skulle kosta. Han har ju bara besökt mig, det är ju inte så att jag fått en planering eller ens en offert eller kostnadsförslag. Jag kan tillägga att det inte sas något ord om att det skulle kosta något att göra ett besök när jag ringde dem. Det här är en större firma med ca 80 anställda fördelat över 5 orter i väst Sverige. Jag har själv jobbat som konsult och sålt min tid, men att ta betalt för ett simpelt kundmöte har jag aldrig gjort. All tid är ju inte debiterbar och man för ta betalt för det arbete man faktiskt utför. Besök av en potentiell kund var för mig inte debiterbar tid. Hur ska jag tänka kring detta. Spontant tänker jag "bestrid". Jag har ju faktiskt inte fått någon tjänst utförd. Eller tänker jag fel?
Jag pM:ar mitt Swish nr. 50% bara i helgen.

Skämt å sido. Du är skyddad av Konsumenttjänstlagen. För skyddad om du frågar mig.

Du ska betala det som är skäligt för utförd tjänst enligt Ktjl. Att titta på ett arbete som resulterar i att ett en entreprenör lämnar en offert är enligt praxis inte skäl nog för en.fakturera. Om inte avtalet visar något annat .
 
  • Gilla
Bernhard johansson och 15 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Om du bokade en ny tid för installation med han som var där är det ju ingen rådgivning du beställt, men det såg inte ut så i det du skrev först.
Saken är den att denna firma var densamma som gjort alla rörinstallationerna i huset (såg jag i dokumenten från byggentreprenören) och när jag flyttade in i mitt ett år gamla hus tyckte jag att arbetet var bra utfört och snyggt. Jag ringde dem för att få jobbet utfört. Det handlade inte ens om att jag skulle begära offert. Jag ville att de skulle göra det här jobbet och jag har inte ens brytt mig om att ringa någon annan firma för offert. Som jag tolkade det så ringde jag och beställde jobbet med en liten reservation för att det faktiskt fanns något vettigt sätt att göra det på. Och ja, jag bokade tid för installation innan de lämnade.
 
  • Gilla
Örjan B och 5 till
  • Laddar…
U
Bestrid, helt ologiskt handlande av entreprenör när de dessutom fått jobbet
 
  • Gilla
MKAR och 12 till
  • Laddar…
[QUOTE="Spiffe, post: 4224481, Jag har haft några VVS firmor för att titta på det hela,

Du skriver att du har haft några vvs firmor att kolla på det hela.

Menar du att du ringt runt och bett flera företag att kolla på ett litet simpelt utekök. Och sen vill du inte betala när någon vill ha betalt. Tror du inte han vill ha lön. Vem ska betala hanns timme han lagt på dig. Om du inte betalar så måste ju någon annan göra det och då måste ju röris höja sin timmkostnad ytterligare. Säg att han har ett sådant besök om dagen som någon annan ska betala då stiger ju timmpriset med minst 100kr.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
  • Arg
  • Ledsen
  • Älska
Pel063 och 43 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.