S
F FGLIN skrev:
Det ev problemet med det ligger i så fall hos betraktaren.
Du har ett ganska fult sätt att debattera. Man kan komma med samma argument för alla typer av utsikt eller störningar. Sålunda finns det enligt din sorts argumentation ingen värdeförlust bara för att det byggs en motorväg precis förbi ett tidigare lantligt beläget hus. Eller att en granne bygger ett hus med altan som tittar ner på hela din tomt.

Eftersom en stor majoritet av befolkningen helst inte har vindkraftverk som utsikt så innebär det en förlust. Du kanske kan hitta någon som säger att de inte bryr sig, men försök att hitta någon som vill betala mer för att bo vid vindkraftverk, motorvägar eller altaner med insyn.
 
S STB skrev:
Du har ett ganska fult sätt att debattera. Man kan komma med samma argument för alla typer av utsikt eller störningar. Sålunda finns det enligt din sorts argumentation ingen värdeförlust bara för att det byggs en motorväg precis förbi ett tidigare lantligt beläget hus. Eller att en granne bygger ett hus med altan som tittar ner på hela din tomt.

Eftersom en stor majoritet av befolkningen helst inte har vindkraftverk som utsikt så innebär det en förlust. Du kanske kan hitta någon som säger att de inte bryr sig, men försök att hitta någon som vill betala mer för att bo vid vindkraftverk, motorvägar eller altaner med insyn.
Om man bor tillräckligt nära kan jag förstå om det blir ljudstörningar eller om man oroar sig för olyckor. De här kraftverken skulle ligga till havs så de är väl inte mycket att bråka om. Det finns mycket annat i vårt moderna samhälle som är betydligt mer störande. Jag vidhåller därför att problemet ligger hos betraktaren. Däremot kunde man ju stänga av strömmen för dem som inte vill ha dem eller i varje fall släcka först hos dem när det blir elbrist.
 
..eller att bara de som störs av järnvägstrafik får åka tåg, eller de som bor vid motorvägen får köra bil.. Det vore väl mer rättvist att förespråkare av icke planerbar elförsörjning förbinder sig att använda el när det blåser eller solen skiner. Då räcker kärnkraft och vattenkraft fint åt industrin och oss andra.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 3 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
En persons prognoser på hur det skulle kunna bli i USA har väldigt liten bäringin på hur det faktiskt blir i Sverige. En prognos är en prognos och när den dessutom gäller ett land på helt andra breddgrader så går det inte ta dig seriöst när du säger att det är fakta.
Det skiljer sig såklart lite mellan olika breddgrader. Olika länder har olika förutsättningar. Jag tror däremot att de bakomvarande större trenderna är ungefär desamma. Med fakta menade jag att rapporten inte försöker presentera felaktig information.
 
F fsn skrev:
Får du samma fakta om du läser en ”forskningsrapport” finansierad av en lobbyorganisation finansierad av ett stort oljebolag tror du? Jag säger inte att du har fel, jag säger att det är väldigt lätt att välja information som passar en själv då det finns extremt mycket vinklad ”fakta” i form av forskning och rapporter. Men en sak är säker, blåser det inte så måste Danmark importera smutsig el och som baskraft så kan det eventuellt ligga nära till hands att påstå att den är allt annat än superstabil. Vore det inte istället lämpligt med säker och i sammanhanget ren nuke-power från moderna svenska anläggningar som baskraft?
Kärnkraft är tyvärr inte helt stabil den heller. Tänk också på att efterfrågan på el varierar hela tiden. Problemet med kärnkraften är ju det höga priset. Bygger man vindkraft med 3 ggr års-behovet så har man till en lägre kostnad mer el (man överdimensionerar rejält). Gör man detta så behövs endast energilager för 1-3 dagar (om man inte har typ vattenkraft). Danmark kan importera svensk vattenkraft (vilket de redan gör).
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Den du länkat till fyra gånger i den här tråden som är gjord av en man jag aldrig hört talas om och som inte ens har en egen wikipedia-sida? Jo, jag såg den och framförde väl även lite spontan kritik mot den samtidigt som jag ärligt talat inte kan bedöma relevansen av argumenten.

Personen bakom verkar anse att han hade rätt i en sak en gång och därför borde ses som ett allmänt orakel. Sånt imponerar föga på mig. Det betyder inte att jag tror att han har fel pga. det, men det är en falsk logik att hans eventuella tidigare track record i en fråga skulle säga något särskilt om hans förmåga att förutspå utvecklingen i en annan.
Du kan läsa på hans egna sida: https://tonyseba.com/
Han har en ganska gedigen meritlista: https://www.linkedin.com/in/tonyseba/
 
S STB skrev:
Tyvärr var han nästan pinsamt flummig och försökte blanda ihop fakta så att inte alla fel skulle synas. Det värsta var nog när han försökte säga att när man bara betalade 20% mer för elen så skulle man få ut mer gratis "super power" el. Det är inte gratis om man betalar 20% mer för elen! Både Danmark och Tyskland har haft många (och en gång i Sverige) sådana överskott att elpriset blivit negativt. Det är ett problem och inte "super power".

Hela resonemanget gick ut på att man producerar mellan 4 och 7 gånger så mycket el som behövs för att kunna hålla ner mängden batterier i systemet. Bara för att sätta det i perspektiv så börjar protesterna bli allt högre här i glesbefolkade Sverige när vindkraften uppnått 20% av elkonsumtionen. Tänk dig hur det blir om vi skall ha 20 till 35 gånger mer. Tänk efter en gång till. Inte dubbling eller 3 gånger mer vilket redan det är svårt. Tittade du ens på filmen om hur stora problem det är redan nu i USA? I Sverige kommer vi behöva mångdubbelt mer kapacitet än i hans exempel eftersom vi inte kan förlita oss på att solceller dagligen kan ladda batterier utan måste lita på vindkraften hela vintern. Här kan det gå veckor mellan bra vindar. Ändå har vi det bra förspänt jämfört med många andra länder eftersom vi är så mycket mer glesbefolkade. Tänk på när Tyskland skall bygga en så extrem överproduktion hur mycket det blir där. Vi i Sverige har ju redan slängt ut alla oljepannor och gasspisar. Skall Tyskarna göra likadant så kommer elkonsumtionen minst att dubblas.

Räkna på hur mycket batterier det skulle behövas för att kunna lagra el för några dagar. En kall vintervecka i Sverige drar ca 4 TWh. Ett bra batteri innehåller ungefär 200 Wh/kg. Vinterveckan skulle behöva ca 20.000.000 ton batterier. Bara för lilla Sverige skulle det motsvara typ 100 år av hela världens batteriproduktion.

[media]
Han sa att med 20% extra investering så får man ett överskott på 200-300%. Hans graf visar (5 minuter in i videon) att man överdimensionerar systemet ca 3 ggr för att undvika energilagring längre än 1-3 dag. Att det skulle gå veckor mellan 'bra vindar' stämmer inte. I genomsnitt producerar ett vindkraftverk el 90 procent av tiden. Det finns många billigare sätt att lagra el än batterier. Du har rätt i att det blir många vindkraftverk. Större vindkraftverk producerar exponentiellt mer el. Danmark producerar runt 50% av sin el med vind.
 
M mtmmtm skrev:
Du kan läsa på hans egna sida: [länk]
Han har en ganska gedigen meritlista: [länk]
Jo, jag har förstått att han tycker om sig själv. Men trots hans självproklamerade förträfflighet och framgångsrika bokskrivande verkar han inte ha något större genomslag.

Men andra har ovan redan plockat sönder hans argumentation bättre än jag skulle kunna göra, så jag kommer inte fördjupa mig mer i frågan.

Jag kan bara sammanfatta min bild av honom som att han ägnar sig åt reductio ad absurdum utan att se det själv.
 
Redigerat:
tommib
M mtmmtm skrev:
Hans graf visar (5 minuter in i videon) att man överdimensionerar systemet ca 3 ggr för att undvika energilagring längre än 1-3 dag
Jag har inte sett videon men det behövs inte för att direkt avfärda detta som struntprat. Det ena har inte direkt med det andra att göra och man kan inte säga att man ska överdimensionera för att slippa lagring. Det är två olika problem (och ett tredje iom transmissionsnät om man distribuerar sin vindkraft över relevant stora arealer). Dessutom inför den här fantastiska överdimensioneringen en lika fantastisk prisvolatilitet som är väldigt problematisk för att få kostnadstäckning för sina vindkraftverk. Om man överdimensionerar utan att geografiskt distribuera väldigt mycket (och då få transmissionsproblematiken) så får man i perioder alldeles för mycket el vilket gör den billig eller gratis. De perioder när verken producerar "lagom" ur ett prisperspektiv kommer vara färre. Då har vi inte heller beaktat problematiken på systemnivå och för de kraftverk som behövs om man inte vill att det ska vara svart när det är vindstilla.

M mtmmtm skrev:
I genomsnitt producerar ett vindkraftverk el 90 procent av tiden
Nej. Är du bekant med begreppet kapacitetsfaktor? Vindkraftens sådana ligger mellan 20 och 40 procent enligt denna rapport från 2017. Hittade lite andra siffror också vid en snabb googling där havsbaserad vind angavs till 50%. Fortfarande väldigt långt från 90%.

M mtmmtm skrev:
Det finns många billigare sätt att lagra el än batterier.
Ge ett exempel. Som är praktiskt realiserbart på den skala vi pratar om här.

M mtmmtm skrev:
Kärnkraft är tyvärr inte helt stabil den heller.
Jaså? Enligt wikipedia var kapacitetsfaktorn för alla världens reaktorer 73%. De svenska ligger om jag minns rätt bättre till.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 5 till
  • Laddar…
M mtmmtm skrev:
Kärnkraft är tyvärr inte helt stabil den heller. Tänk också på att efterfrågan på el varierar hela tiden. Problemet med kärnkraften är ju det höga priset. Bygger man vindkraft med 3 ggr års-behovet så har man till en lägre kostnad mer el (man överdimensionerar rejält). Gör man detta så behövs endast energilager för 1-3 dagar (om man inte har typ vattenkraft). Danmark kan importera svensk vattenkraft (vilket de redan gör).
Sverige och Frankrike byggde ut sin kärnkraft på ett decennium till en relativt ringa kostnad. Med en mycket hög säkerhetsnivå därtill. Och uppåt 90%ig tillgänglighet.
Sedan har aktivism och propaganda gjort det dyrt och komplicerat. Tyvärr.
Men koreaner och kineser har börjat med rationell serieproduktion av gen3+ reaktorer, vilket kommer att ändra landskapet. Efter att västerlandet förfallit i irrationalitet.
 
  • Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
F
M mtmmtm skrev:
Kärnkraft är tyvärr inte helt stabil den heller. Tänk också på att efterfrågan på el varierar hela tiden. Problemet med kärnkraften är ju det höga priset. Bygger man vindkraft med 3 ggr års-behovet så har man till en lägre kostnad mer el (man överdimensionerar rejält). Gör man detta så behövs endast energilager för 1-3 dagar (om man inte har typ vattenkraft). Danmark kan importera svensk vattenkraft (vilket de redan gör).
Efterfrågan varierar men den är lätt att förutse till väldigt stor del, det är inget argument mot en stabil, icke väderberoende baskraft.

Fråga dig varför kärnkraften är så dyr. Kan det bero på politisk ovilja och direkt motarbetad kärnkraft vilket har gjort kostnadseffektiviseringar och forskning till en ytterst osäker investering? Det är klart kärnkraften skall bort på sikt.... när det finns nåt som är värdigt att ersätta den. Tror inte att nån vet vad det skulle kunna vara faktiskt.

3ggr kapaciteten på vindkraft.... hör du själv hur jävla kommunistisk hela världen måste bli först? Hur mycket tror du en kWh skulle kosta de dagar det finns överproduktion (dvs väldigt nära alla dagar utom ett fåtal om vi inte skall ha nåt elunderskott)?

vilken privat vinstdrivande aktör tror du är intresserad av att bygga ut kapaciteten på vindkraft från 283% till 284% när dom får ge bort elen? Det skulle vara statlig utbyggnad och det är så dumt Stalinistiskt, Marxistiskt eller annan valfri kommunistisk tokjävel mumbojumbo att man bara kan skratta åt det. Bygg och utnyttja vind och solkraft men med måtta och glöm inte bort att man måste ha en stabil bas och gärna på rätt ställe där elen förbrukas, dvs södra Sverige.
 
  • Gilla
STB och 2 till
  • Laddar…
M mtmmtm skrev:
Det skiljer sig såklart lite mellan olika breddgrader. Olika länder har olika förutsättningar. Jag tror däremot att de bakomvarande större trenderna är ungefär desamma. Med fakta menade jag att rapporten inte försöker presentera felaktig information.
Som @Nötegårdsgubben redan förklarat, man kan inte bevisa sina teser på detta sätt.

Och som andra förklarat, det finns inga ekonomiska incitament för att bygga ut produktionen på detta sätt. Detta är I sin tur ett bra argument till varför argumentationen om att el skall bli nästintill gratis inte håller.
 
S
F fsn skrev:
Fråga dig varför kärnkraften är så dyr. Kan det bero på politisk ovilja och direkt motarbetad kärnkraft vilket har gjort kostnadseffektiviseringar och forskning till en ytterst osäker investering? Det är klart kärnkraften skall bort på sikt.... när det finns nåt som är värdigt att ersätta den. Tror inte att nån vet vad det skulle kunna vara faktiskt.
Jag tycker snarast det är självklart att det är kärnkraft som är framtidens energikälla. För varje år som går blir kärnkraften säkrare, mer energieffektiv och ekonomisk. Det enda som talar emot den är att den är politiskt motarbetad. Nu finns främst kärnkraftverk som drivs av att klyva Uran 235, men med förfinad teknik utvinner vi även en allt större andel av energin från Uran 236. Det görs dessutom fler och fler reaktorer som kan klara sig helt på att klyva Uran 236 och Torium. Vi har tillräckligt av dessa grundämnen för att försörja mänskligheten många miljarder år, faktiskt längre tid än solen kan upprätthålla liv på jorden.
Långt dessförinnan har vi förmodligen börjat fusionera Bor och längre fram säkert också Väte. (Somliga verkar använda ordet kärnkraft för bara fission, men jag tycker det är mer korrekt att använda kärnkraft för både fission och fusion.)

Gemensamt för dem alla är att det krävs en extremt liten markyta per producerad kWh. Redan nu är gruvdriften mindre än vad samtliga andra elproducenter behöver, och det blir mindre hela tiden i rasande fart. Den mesta uranutvinningen är redan nu av typen in-situ leaching vilket betyder att vi slipper gruvor med alla dess nackdelar.
Ryssland har sedan 70-talet haft igång reaktorer som helt kan drivas på Uran 236 och Torium. Då behövs faktiskt ingen gruvdrift alls för bränslet eftersom vi får upp många gånger mer än behovet när vi bryter andra mineraler.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jo, jag har förstått att han tycker om sig själv. Men trots hans självproklamerade förträfflighet och framgångsrika bokskrivande verkar han inte ha något större genomslag.

Men andra har ovan redan plockat sönder hans argumentation bättre än jag skulle kunna göra, så jag kommer inte fördjupa mig mer i frågan.

Jag kan bara sammanfatta min bild av honom som att han ägnar sig åt reductio ad absurdum utan att se det själv.
Plockat sönder hans argumentation ? Det håller jag inte med om. Däremot ser jag att hans vision om vindkraft blir verklighet.
"In the last year alone, wind accounted for 44% of all new power installations across Europe – more than any other technology." Källa: https://windeurope.org/about-us/new-identity/
 
tommib tommib skrev:
Jag har inte sett videon men det behövs inte för att direkt avfärda detta som struntprat. Det ena har inte direkt med det andra att göra och man kan inte säga att man ska överdimensionera för att slippa lagring. Det är två olika problem (och ett tredje iom transmissionsnät om man distribuerar sin vindkraft över relevant stora arealer). Dessutom inför den här fantastiska överdimensioneringen en lika fantastisk prisvolatilitet som är väldigt problematisk för att få kostnadstäckning för sina vindkraftverk. Om man överdimensionerar utan att geografiskt distribuera väldigt mycket (och då få transmissionsproblematiken) så får man i perioder alldeles för mycket el vilket gör den billig eller gratis. De perioder när verken producerar "lagom" ur ett prisperspektiv kommer vara färre. Då har vi inte heller beaktat problematiken på systemnivå och för de kraftverk som behövs om man inte vill att det ska vara svart när det är vindstilla.


Nej. Är du bekant med begreppet kapacitetsfaktor? Vindkraftens sådana ligger mellan 20 och 40 procent enligt denna rapport från 2017. Hittade lite andra siffror också vid en snabb googling där havsbaserad vind angavs till 50%. Fortfarande väldigt långt från 90%.

Ge ett exempel. Som är praktiskt realiserbart på den skala vi pratar om här.


Jaså? Enligt wikipedia var kapacitetsfaktorn för alla världens reaktorer 73%. De svenska ligger om jag minns rätt bättre till.
Du borde kanske kolla på videon ? Jag skrev att vindkraftverk levererar el 90% av tiden (inte HUR mycket).
Angående kapacitetfaktor: Landbaserad vindkraft ligger vanligen mellan 28-40% och havsbaserad vindkraft över 50%.
Om man överdimensionerar så kan man klara sig utan att lagra energi (man behöver lagra mycket mindre). Överdimensionering leder till väldigt billig el (förklaras bra i videon).
För att det inte ska bli svart när det är vindstilla behövs lagring (men bara 1-3 dagar).
Här kan du se de tekniker som används för energilagring: https://en.wikipedia.org/wiki/Grid_energy_storage
Molten salt är 33 ggr billigare än batterier: https://www.solarthermalworld.org/news/molten-salt-storage-33-times-cheaper-lithium-ion-batteries
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.