UlrikaSpg UlrikaSpg skrev:
Hur svårt skulle ni säga att det är att flytspackla ett badrum på ca. 2,5 x 3 meter.
Fall skall göras mot duschvägg 90 x 90 cm.

Jag har aldrig gjort det och det ser så fasligt enkelt ut när dom gör det TV, men anar att det är svårare än det ser ut.
Hej!
Kolla in www.senseprosystem.se så har de ett system med fallskivor du lägger ut som är godkänt istället för att fallspackla. Det är inbyggd lutning enligt branschreglerna så fallet blir rätt direkt!
 
  • Skärmdump av Sense Pro Systems webbsida som visar information om deras fallskivor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
drysafe
  • Laddar…
Jag skulle säga att ska du bara göra ett rum är det nog värt att ta in någon som har koll, alla övriga moment i badrumsbyggen är icke tidskritiska där man kan hålla på i lugn och ro tills det blir klar men flytspackel är väldigt tajt om tid och resultatet blir definitivt.

Jag gjorde det det själv första gången och det blev sådär skulle jag säga, jag gjorde några månader senare ett till och det gick väldigt bra men då hade jag gjort det förut och visste precis hur flytspacklet betedde sig.
 
  • Gilla
EvertL och 1 till
  • Laddar…
Tydligen ganska svårt att flytspackla. Funderade på att göra det själv men tog in en firma med gott rykte och som vänner har använt sig utav. Tog första duschen igår och vattnet rann rätt ut från duschen in i badrummnet. Glad att jag inte gjorde det själv.
 
  • Haha
  • Gilla
TCG och 2 till
  • Laddar…
F FredrikBoart skrev:
Hej!
Kolla in www.senseprosystem.se så har de ett system med fallskivor du lägger ut som är godkänt istället för att fallspackla. Det är inbyggd lutning enligt branschreglerna så fallet blir rätt direkt!
Läs gärna §5 i diskussionsreglerna. Lite osmakligt att göra reklam för sitt eget företag.

Om man nu ska bygga fall med den skivan måste väl underlaget vara helt i våg?
 
  • Gilla
TCG och 1 till
  • Laddar…
UlrikaSpg UlrikaSpg skrev:
Hur svårt skulle ni säga att det är att flytspackla ett badrum på ca. 2,5 x 3 meter.
Fall skall göras mot duschvägg 90 x 90 cm.

Jag har aldrig gjort det och det ser så fasligt enkelt ut när dom gör det TV, men anar att det är svårare än det ser ut.

Jag vill påstå att det är presis lika lätt som det ser ut,
Fall eller ej,

Däremot två fall, alltså ett rum med två golvbrunnar där får man tänka till lite bara, och flyta i omgångar,

Jag flöt fall mot golvbrunn på första försöket,

Så presis lika lätt som det ser ut,
 
F FredrikBoart skrev:
Hej!
Kolla in www.senseprosystem.se så har de ett system med fallskivor du lägger ut som är godkänt istället för att fallspackla. Det är inbyggd lutning enligt branschreglerna så fallet blir rätt direkt!
Så har VI ett system, antar jag att du menar :rofl:
 
  • Haha
TCG och 1 till
  • Laddar…
UlrikaSpg UlrikaSpg skrev:
Hur svårt skulle ni säga att det är att flytspackla ett badrum på ca. 2,5 x 3 meter.
Fall skall göras mot duschvägg 90 x 90 cm.

Jag har aldrig gjort det och det ser så fasligt enkelt ut när dom gör det TV, men anar att det är svårare än det ser ut.
Nej nej nej inte flyta gå ner på knä och lägg ribbor i rätt fall märk ut på väggarna rät linje som du lägger fall från 3x2.5=7.5kvm och ca 4cm till 0cm vid brunn i två fall minst 1:100 och 1:50 men gärna mer detta ger ca 318 kg interpolerat med fall av stockningsbar slipsats.
Genväg är senväg.
 
UlrikaSpg UlrikaSpg skrev:
Hur svårt skulle ni säga att det är att flytspackla ett badrum på ca. 2,5 x 3 meter.
Fall skall göras mot duschvägg 90 x 90 cm.

Jag har aldrig gjort det och det ser så fasligt enkelt ut när dom gör det TV, men anar att det är svårare än det ser ut.
Jag försökte med ett badrum, som förvisso hade två golvbrunnar, vilket komplicerar det ytterligare. Jag märkte när jag göt in värmeslingorna att detta var ganska svårt, så jag valde att handspackla upp alla fallen ovan på en första grund av flytspackel. Det tog tid, men blev väldigt bra. Jag tyckte det var dumt att chansa. hade jag inte lyckats, så hade det blivit väldigt mycket merjobb och dyrare.
 
  • Gilla
UlrikaSpg
  • Laddar…
Jag påstår att det är ganska svårt och mycket lätt att misslyckas! De som skriver här i tråden att det är lätt har förmodligen haft mer tur än de förtjänar och tror sedan att "vad var problemet"?.
1. Jag håller med den som skrev att det är bra att ha med sig någon som är erfaren.
2. Även om du blandar EXAKT rätt (och vanligen med rekommenderad maxmängd) så är min erfarenhet från flera olika fabrikat att det ändå blir för trögflytande och att det behövs lite lite extra vatten för att få rätt flyt, och det avgör bäst den som har erfarenhet och har "känt och sett" tidigare.
3. Använd INTE snabbhärdande spackel, du hamnar lätt i stress. Det är för mindre ytor och för de erfarna.
4. Köp flytspackel från välkänd tillverkare, ha rejäla grejjer att blanda med, se till att golvytan är primad och trots att det heter flytspackel så behöver man vanligtvis en fintandad "kratta" eller annat för att fösa ut och jämna till spacklet.
Lycka till!
 
  • Gilla
EvertL och 4 till
  • Laddar…
Mitt första badrum var 15 m2 med två brunnar. Gjorde allt själv men tog hjälp av ett proffs som jag fått rekommenderat från flera håll med flytspackling. Skulle vara bäst i stan. För att vara säker på att det blev bra.
Det enda som inte blev bra i det badrummet var flytspacklingen. Jaja.
 
  • Gilla
GurraGrus och 1 till
  • Laddar…
N NoOne2k skrev:
Läs gärna §5 i diskussionsreglerna. Lite osmakligt att göra reklam för sitt eget företag.

Om man nu ska bygga fall med den skivan måste väl underlaget vara helt i våg?
En riktigt vettig lösning på ett av de största problemen är väl aldrig osmakligt.
 
UlrikaSpg UlrikaSpg skrev:
Hur svårt skulle ni säga att det är att flytspackla ett badrum på ca. 2,5 x 3 meter.
Fall skall göras mot duschvägg 90 x 90 cm.

Jag har aldrig gjort det och det ser så fasligt enkelt ut när dom gör det TV, men anar att det är svårare än det ser ut.
Jag har flytspacklat ett badrum något större än ditt,valde att avgränsa området runt duschen, som jag spacklade senare då med ett hårdare spackel.
Visst det blir inte fall i hela badrummet men jag har en tröskel som förhindrar ev. översvämmning utanför.
Blandade tunnflytande hällde ut till lagom tjocklek ingen efterarbetning med spackelspade etc.
 
  • Gilla
UlrikaSpg
  • Laddar…
optimum
Jag har flytspacklat kök och hall vilket var rätt enkelt men massa spring med hinkar.
Plant golv rätt så enkelt.
Fick låna blandare och tandad spackelspade av ett proffs.

Sedan badrum 3,5x3,5 med dusch.
Hade aldrig fixat det utan bra tips från forumet här om nivåpinnar.
Tog vanliga plastplugg som jag limmade med smältlim och klippte av i rätt höjd.
Röda så de syntes rätt så enkelt.
Lurigt när man kliver runt dem så man inte trampar ned någon.
Gick kanonbra men var nog mer tur än skicklighet. Skulle nog inte göra om det igen.
 
  • Gilla
UlrikaSpg
  • Laddar…
Och om det blir lite ojämnt (det blir oftast lite knölar första gångerna man flytspacklar själv) så är det väldigt enkelt att jämna ut ytan de första 12 timmarna innan den hårdnat ordentligt (flytspackel är mycket porösare än betong så vanligt grovt slippapper på en kloss funkar i brist på annat).
Slipa på ordentligt det behövs, det är mycket enklare att lägga fix om tätskiktet är platt.
 
  • Gilla
UlrikaSpg
  • Laddar…
K
Om man har knölar som härdat ordentligt kan man ta och jämna med vinkelslipen. Se till att täcka dörren först så att ni inte har damm i hela huset sen

Tyckte nog att det var lättare att spackla fall än plant.. mät upp alla ingredienser i förväg och blanda med en rejäl borrmaskin (skruvdragaren kroknar granskar fort..).
 
  • Gilla
UlrikaSpg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.