Vi har nu köpt vårt första hus, ca 15min från Halmstad. Har just nu en brf sen 3 år tillbaka som vi kände blev lite liten när vi börjar funderar på barn.

Lite bakgrund om oss:
Jag, uppvuxen på landet i stort hus med egen mekarbod för mina mopeder och sen motorcyklar. Stort intresse för det när jag hade det, sålde dock min senaste för 3 år sen för att vi behövde pengarna till att renovera lägenheten. Så det känns skönt att ha ett stort garage(maskinhallk) att kunna börja meka med motorfordon igen.
Även en liten snickerboa kommer att införas i garaget.
Förutom det gillar jag film/serier(biorum kommer byggas i källaren) och spela dator.
Jobbar för ett av de större byggvaruhusen på västkusten/skåne, så kommer köpas mycket utsorterat och outlet till denna renovering :crysmile:

Min sambo:
Jobbar på en stor matvarukedja med befattningsroll sen i våras.
Gillar inredning vilket hon även studerar på ca 25%. Även hon uppvuxen i stort hus.

På fritiden umgås vi med vänner och familj, som de flesta. Och de senaste året har de bara varit det, men i mindre utsträckning. Så vi är även rätt rastlösa vid det här laget, men om ca 1.5 månad kommer vi ha händerna fulla varje dag, vilket kommer va både skönt men även jobbigt.
Här kommer iaf bilderna från Hemnet, så ni ser vad vi har att göra med!
Alla tips är välkomna då detta är vårat första hus!
 
  • Vit tegelvilla med rött tak, stor garagebyggnad och öppen gård, klar himmel i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fågelholk på ett träd och blå stjärnhyacinter som blommar i vårträdgården.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trädgård med grönt gräs och träd framför ett vitt hus med svart tak och en mörk uthusbyggnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Utsikt över ett nyköpt hus med stort garage, omgivet av grönska och under en klarblå himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Stort garage och snickarboa i behov av renovering, köptes som del av första hus nära Halmstad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Stort garage med maskinhall inklusive gul hjullastare, arbetsbänk och diverse byggmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tomt garage med skräp och renoveringspotential, perfekt för mekprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två delade bilder: Ett rött tegelhus med svart tak och vit entré, samt en detalj med blommande magnolia och en dekorativ brunn i trädgården.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett ljust hallrum med träpanel, en trappa med grått löpare och en ytterdörr med fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ingångshall i hus med vit trappa, träpaneler och röd ytterdörr med sidoljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Entréhall i nyinköpt hus med rödmålade väggar, trätak, en trappa och traditionella element.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Interiör av ett hus med träpanel och tapet, synlig genomgång till matsal.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Interiör av ljust rum i nyköpt hus med träpanel, tomma väggar och fönster mot gården.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gamaldags kök med träpanel och brunt skåp, bordssättning för två och parkettgolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammaldags kök med mörkbruna träskåp, blommiga kakelplattor och vit matbord med stolar, med utsikt mot en passage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Interiör av kök i nytt hus med träpanel, vit matsalsmöbel och retrokänsla.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Badrum i äldre stil med duschhörna, beige kakel, toalett och träinredning redo för renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Traditionellt matrum i nyköpt hus med trästolar, blommig duk och en pianola, öppna dörrar leder till andra rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Matsal i nytt hus med parkettgolv, traditionell möblering och stort fönster med utsikt över träd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Matsal i nyköpt hus med ljust trägolv, traditionellt möblerat med träbord och stolar, och målningar på väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
saiter och 7 till
  • Laddar…
.
 
  • Vardagsrum med brunt lädersoffa, trägolv, en trähjulsspinnmaskin och dörr till uteplats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inredd veranda med träpaneler på väggar och tak samt stora fönster med utsikt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tomt rum med rosa tapeter, synlig dörröppning till annat rum och stängt fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hörn av ett badrum med toalett och handfat under snedtak, röda golvplattor och vit vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tomt rum med lutande tak, trägolv, ett fönster och en radiator under fönstret.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tomt rum med träpanel halvvägs upp på väggen, parkettgolv och lutande träinnertak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tomt rum med fönster och gardin, radiator, parkettgolv och öppen dörr till nästa rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tomt rum med gult vägg, fönster, radiator och inbyggda vita garderober.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tomt rum med gula väggar och inbyggda vita garderober, trägolv, och en öppen dörr som leder till en annan vit rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tvättmaskin i en nedsliten källarutrymme med kakelväggar och synliga rör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Planritning av en lägenhet med etiketter för rum som kök, badrum och vardagsrum samt inglasad altan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning av övre plan på Prästvägen 9 med tre sovrum, WC, kontor och allrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmklipp av en digital karta över ett bostadsområde med fastighetsgränser och numrering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
saiter och 8 till
  • Laddar…
Så, då var det även skrivet och klart. Skönt att få det steget avklarat :crysmile:Nu är de bara resten av alla lån och sånt kvar. Mycket papper, underskrifter och möten. Möte med säljare i huset på onsdag om vilka möbler/lösöre som ska lämnas kvar och inte.
Tyvärr fick vi inte köpa med robotgräsklipparen.
 
  • Champagneflaska och två fyllda glas ovanpå en fastighetsbroschyr, firande av ett avklarat steg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
saiter och 9 till
  • Laddar…
Ska bli kul och följa. Ni har nog lika mycket att pyssla med som oss. Jag brukar köpa allt byggmaterial på GS och har varit i krokarna där :)
 
Såg ut som en mycket trevlig tomt och ett hus med mycket potential! Stort grattis och lycka till!
 
  • Gilla
TobiasStockholm
  • Laddar…
K Kaschsten skrev:
Såg ut som en mycket trevlig tomt och ett hus med mycket potential! Stort grattis och lycka till!
Ja verkligen! Tack!
 
Så! Då var även lägenheten såld innan visning till vad vi tycker är ett väldigt bra pris. Skrivet och klart.

Vi håller på att vela fram o tillbaka med vilket golv vi ska ha.
Min sambo är inne på ett mörkt fiskben, men kommer landa på ca 40k för undervåningen. Ja, golv är dyrt. Men känns ändå dyrt. Ca 800kr/kvm.

Köket lutar åt Ikea med svarta stommar och ”kungsbacka” svarta luckor.
 
  • Gilla
Bödvar McOlsson
  • Laddar…
JanneJanne123
Ser fram emot att följa detta, kör hårt och uppdatera ofta! :)
 
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Ser fram emot att följa detta, kör hårt och uppdatera ofta! :)
Tack! Jadå, ska försöka lägga en stund varje dag.
Då det är just vårt första hus så kommer det komma en hel del frågor under årens gång.
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
Nåt i den här stilen.

Nån som vet vem som har bänkskiva i 1m bredd? Gärna laminat då vi ändå har en budget. Trä gick inte hem hos min andra hälft.
 
  • Modernt kök med mörka skåp, vit bänkskiva, köksö och svarta barstolar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ek-färgat laminatgolv i fiskbensmönster från en webbshop.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
W Willewonka skrev:
Nåt i den här stilen.

Nån som vet vem som har bänkskiva i 1m bredd? Gärna laminat då vi ändå har en budget. Trä gick inte hem hos min andra hälft.
Golvet ser fint ut men om ni ska ha små terrorister som springer runt sedan så hade jag inte köpt ett så dyrt golv. Jag blir nervös nog när grabben tappar allt möjligt i vårt nya laminatgolv, vilket knappt kostade 1/3 :)
 
  • Gilla
Alle123 och 1 till
  • Laddar…
Ramnemark Ramnemark skrev:
Golvet ser fint ut men om ni ska ha små terrorister som springer runt sedan så hade jag inte köpt ett så dyrt golv. Jag blir nervös nog när grabben tappar allt möjligt i vårt nya laminatgolv, vilket knappt kostade 1/3 :)
Vi har nog bestämt oss för att inte lägga just det golvet.
Det lutar mer åt ett vinylgolv i liknande kulör. Kostar ca 3-350/kvm.
 
  • Gilla
Ramnemark
  • Laddar…
Vi har Ikeakök i våran lägenhet, vilket det kommer bli i huset också. Men ett problem jag har kommit på är att robotdammsugaren inte kan dammsuga intill sockeln, då den bara är ca 7cm hög.
Blir det alldeles för hög bänkyta om man har 10-11cm under skåpen? Någon som har det som kan dela med sig?
Marbodal som vi säljer på jobbet har ju 166mm sockel men skåpen i sig är ju inte lika höga.
 
Ramnemark Ramnemark skrev:
Golvet ser fint ut men om ni ska ha små terrorister som springer runt sedan så hade jag inte köpt ett så dyrt golv. Jag blir nervös nog när grabben tappar allt möjligt i vårt nya laminatgolv, vilket knappt kostade 1/3 :)
Just detta rådet fick vi med och det ångrar jag inte idag! Sista biten hade inte legat mer än 10 min innan tösen slängde en leksak som gjorde fina märken :seenoevil: Nu ett år senare är det så mycket jack mm att jag är glad att vi tog ett ”billigt” parkettgolv ( ska inte skylla alla märken på barnen häller :rolleyes:)
 
  • Gilla
Willewonka
  • Laddar…
W Willewonka skrev:
Vi har Ikeakök i våran lägenhet, vilket det kommer bli i huset också. Men ett problem jag har kommit på är att robotdammsugaren inte kan dammsuga intill sockeln, då den bara är ca 7cm hög.
Blir det alldeles för hög bänkyta om man har 10-11cm under skåpen? Någon som har det som kan dela med sig?
Marbodal som vi säljer på jobbet har ju 166mm sockel men skåpen i sig är ju inte lika höga.
Hur djupt är det då? Vår robot ( Roborock s6) har en snurrande borste som är att den inte måste åka alldeles intill (men ganska nära)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.