R RobbaniBro skrev:
"En invasiv art är en art som introducerats till områden utanför sitt ursprungliga utbredningsområde, som sprider sig av egen kraft, som skadar ekosystemet som de introducerats till, hotar den biologiska mångfalden, har negativa effekter på jordbruk och dylikt, åstadkommer ekonomisk skada, eller påverkar hälsan negativt ..."
Låter som en trevlig växt, enkel att hantera!

Det är enkelt att hota den biologiska mångfalden utan att vara svårhanterbar på en tomt. Gullris, lupin, jättebalsamin, är alla växter som är (relativt) lätta att hålla undan i en trädgård, men som sprider sig okontrollerbart i naturen och tränger undan inhemska arter.

Parsklide är lättare att begränsa spridningen av eftersom den inte tenderar att sprida sig med frö, men kräver mer jobb att utrota på en tomt.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 3 till
  • Laddar…
J sandyoh skrev:
Hej!

Vill tacka de som kommit med bra tips och råd kring situationen.

Jag var kanske lite luddig i min fråga, men för er som det har stuckit i ögonen av att tänka på häva köp vill jag poängtera att jag endast frågade vad mina rättigheter är, kan jag häva? Kan jag få ersättning? Kan jag göra ingenting? Som exempel på olika alternativt. Ingenstans har jag sagt att jag tror att jag kan häva eller vill häva. Jag förstår också att det inte finns några garantier i livet, men mina tankar gick som så att både mäklare och säljare har poängterat flera gånger att växten är borta så ska den vara borta - sen var jag lite blåögd nog att inte få in det som en klausul i kontraktet. Jag tror kanske inte jag har så mycket att hämta från mäklare och säljare, men då det är fler saker som säljaren inte varit helt ärlig med så kände jag instinktivt att jag inte ville de skulle komma undan med allt. Det är bl.a. därav min fråga, och frågan kom även ur en rädsla att växten ska skada huset då den växer precis intill, och det för mig är det stora problemet.

Det har varit intressant att se att frågan kunde engagera så, på ett eller annat sätt. Jag känner att jag vet lite hur läget ser ut nu, och vill tacka igen för många kloka synpunkter och för att ni som kommit med konstruktiva svar har tagit er tiden!
Hej! Jag jobbar som mäklare och har gjort det 10 år.
Enligt min erfarenhet så är juridiken alltid snårig kring denna typ av frågor.

Men värt att komma ihåg, en muntlig garanti/utfästelse är lika giltig som en skriftlig, dock svårare att bevisa om motparten motsätter sig att de lämnat uppgiften. Så det jag hade börjat med att göra är att försöka få någon form av skriftlig bekräftelse på att de lämnar garantin och även att de förstått att det varit en väldigt viktig fråga för dig innan köpet. Skicka ett Mail till mäklaren och be han bekräfta hur diskussionen gått innan köpet (svårt att formulera men här får du klura lite).

När du sedan har det skriftligt så har du två alternativ, yrka på prisavdrag eller försöka häva köpet. Förstår inte varför alla här tycker hävning är ett helt orimligt alternativ. Men det måste vara upp till vad du yrkar på, vill du gärna ha stugan och kan tänka dig leva med parkslide så länge du får en ekonomisk kompensation för att de lämnat en garanti som de inte kan hålla , då ska du yrka på prisavdrag.

Har du innan köpet tydligt frågat om parkslide så är det till din fördel, då är det mer rimligt att hävda att det var av stor vikt för din del och därför ett väsäntligt fel nu när det finns. Säljaren kommer hävda att det inte kan vara ett väsentligt fel, för hade det varit det så hade du sett till att få det skriftligt. Så det är ju här det är svårt att säga vem som kommer få rätt vid en ev prövning. Men tycker definitivt du har ett case, detsamma borde mäklaren och säljaren känns och därför vara villiga att försöka hitta en kompromiss som alla är nöjda med.

Men i första hand måste du få en skriftlig bekräftelse på att du var tydlig med att frågan var viktig för dig innan köpet och säkerställa att de förstått det, det kommer hjälpa ditt case.

Hoppas du fått lite mer kött på benen efter detta svar och önskar dig stort lycka till!

ett sista tips, i din situation hade jag hänvisat till att parkslide är ett väsentligt fel. Kolla bara på Storbritannien , där banker ibland vägrar låna ut pengar där det finns parkslide på tomten.
 
  • Gilla
Viktoria D och 29 till
  • Laddar…
J sandyoh skrev:
Hej,
Köpte en sommarstuga i mars. Fick då information om att det funnits parkslide på tomten men att förra ägarna ska ha tagit bort den och den finns inte längre. Nu ser jag att flera skott håller på att komma upp. Går det häva köpet, eller att förra ägarna står för saneringskostnaderna? Vad är mina rättigheter i detta?
Mvh
Sandra
Vi köpte sommarhus 2014 med en vacker parkslide på husgaveln. När vi fick klart för oss vad parkslide var blev det panik. Vi vet inte om vi gjorde rätt men efter ett par år var den väck. Vi började med att såga ner den, hällde kokande vatten i det som stack upp, penslade nya blad med RoundUp.
Varje vår kollar efter ev nya skott men har inte sett några spår på flera år.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 12 till
  • Laddar…
J sandyoh skrev:
Hej,
Köpte en sommarstuga i mars. Fick då information om att det funnits parkslide på tomten men att förra ägarna ska ha tagit bort den och den finns inte längre. Nu ser jag att flera skott håller på att komma upp. Går det häva köpet, eller att förra ägarna står för saneringskostnaderna? Vad är mina rättigheter i detta?
Mvh
Sandra
Hej Damen, de var ej roligt att höra att du har problem med besvärliga växter. Men ett knep är att göra ett jack i stammarna och blanda Roundup med brännolja och tömma dit, vissa säger Roundup med bensin, kanske inte det hälsosammaste men.
 
F
K Kjol skrev:
Har du provat?
En bekant har provat Dicotex och den överlevde alltså rätt lätt. Hurså?
 
H hapazard skrev:
Jag skulle då gärna köpa ett hus till 500 000 underpris om det så var hela tomten som var täckt.
ja, trådskaparen har ju fått veta att den som hade tänkt köpa drog sig ur då det funnits parkslide där. Så det låter lite som att man bestämt sig för att köpa fastigheten ändå och nu försöker roffa åt sig nån form av ersättning genom att hitta fel.

Gnidet tycker jag
 
  • Arg
  • Haha
  • Wow
  • Älska
Leifur och 3 till
  • Laddar…
Parkslide rör upp känslor och de som inte haft växten själv har svårt att förstå problemet.

man utrotar nämligen inte parkslide. Den kommer tillbaka. Att tro att den är borta för att man inte ser den just nu eller på ett par år är synd nog fel.

Alla mekaniska förslag (klippa, rycka) retar bara växten, som då försöker bre ut sig mer.

Jag har haft (och har troligtvis fortfarande) parkslide.

Den juridiska biten är egentligen ganska enkel. Jag tror inte du kan få ersättning eller häva köpet då säljaren varit öppen med att det funnits parkslide på fastigheten.

Även om säljaren skulle säga att växten är dödad, så ligger det inom undersökningsplikten att läsa in sig om ämnet parkslide och då förstå att man i praktiken helt enkelt inte kan ta död på den. Säljaren gjorde kanske ett bra jobb och kom nära. Men att döda växten. Njae, det är synd nog mycket svårt.

Du kommer få många tips och det kommer röras upp många känslor.

Det finns de som tror sig ha fått bort växten för att de inte sett den på ett par år. De är lite som vaccinmotståndare. De lutar sig mot ofullständig data och känslomässiga anektdotiska bevis.

Jag valde att försöka förgifta parksliden. Det finns en engelsk rapport som du troligtvis kommer snubbla om på nätet, som jag valde att lita på. I den rapporteras om metoder för stt hantera parkslide. De testade många alternativ, men kom fram till att gift var det enda som gav långsiktiga resultst. Inte vilket gift som helst heller, utan det verkar bara vara glyfosat som fungerar (roundup). Inte för hög dos och appliceringsmetoden är viktig.

Man skall absolut inte klippa eller bryta växten. Pensla en hyfsat utspädd glyfosatlösning på bladen.
 
  • Gilla
  • Wow
  • Haha
Bakslugo och 7 till
  • Laddar…
J sandyoh skrev:
Jag tror kanske inte jag har så mycket att hämta från mäklare och säljare, men då det är fler saker som säljaren inte varit helt ärlig med så kände jag instinktivt att jag inte ville de skulle komma undan med allt.
Mäklaren kan du nog inte få mer ut av än möjligen svar att hen vidarebefordrat information om att parksliden var bort (vilket kan vara nog så viktigt för vidare agerande). I övrigt är det en hal yrkeskår som ytterst sällan tar ansvar för fel i affären (och som väl ärligt talat sällan borde göra det heller, de är ju inte part).

Säljaren däremot kan du ju gå på om du ändå tycker att hen agerat tveksamt i flera frågor. Skriv ett kravbrev om fel i varan och begär ersättning med X tkr. Får du kalla handen eller inget svar alls lämnar du kravet vidare till Kronofogden. Bestrids det kravet är det dags att börja fundera på om det är värt att gå vidare, för nästa steg är att stämma säljaren inför tingsrätt, och det är här det kan börja bli dyrt i form av advokatkostnader.

Men hela vägen fram till och med fogden är det bara kostnader på några hundralappar vi pratar om. Plus nedlagd tid.

Och som sagt, det ska inte uteslutas att säljaren vill slippa en lång och osäker process och kan tänka sig att köpa sig fri från vidare ansvar. För även om du i en sådan process tänkt ge upp innan det går till domstol så vet ju inte säljaren det.
 
  • Gilla
  • Arg
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
F
Nissens Nissens skrev:
Råder det ingen tvekan om det säger du?
Kan du ge ett exempel på det? För jag har bara sett det i olika forum, men aldrig i verkligheten..
Ligger du eventuellt i koma eller nåt? Det står tom tydligt i trådstarten att folk hoppat av pga Parkslide. Det är rätt uppenbart att det är en belastning för fastigheten, begränsar antalet kunder och därmed är negativt för slutpriset.
 
  • Haha
nissenhj
  • Laddar…
S Slippareklam skrev:
ja, trådskaparen har ju fått veta att den som hade tänkt köpa drog sig ur då det funnits parkslide där. Så det låter lite som att man bestämt sig för att köpa fastigheten ändå och nu försöker roffa åt sig nån form av ersättning genom att hitta fel.

Gnidet tycker jag
Eller så litade jag bara på vad både mäklare och säljare sa. Inte en enda gång vid köpet hade jag en tanke på att jag kunde roffa åt mig någon ersättning, då hade det varit klokare och lättare att slå ner priset direkt vid köpet...
 
  • Gilla
AndersOhrt och 7 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Råder det ingen tvekan om det säger du?
Kan du ge ett exempel på det? För jag har bara sett det i olika forum, men aldrig i verkligheten..
TS fall är väl ett exempel på det. Nu vet vi ju inte om den första köparen ursprungligen var villig att betala mer än TS sen gjorde, men det är i alla fall en köpare som hoppat av en affär pga. parkslide.

Det borde ju, rent budgivningsmässigt, innebära att parkslide har en hämmande effekt på slutpriser. Sen kan det förstås finnas andra som tycker att det fanns en så fin prydnadsväxt där på gaveln som gav huset en extra touch och därför kan ge mer, men dessa är nog färre.

Men TS kanske kan upplysa oss i sak: var priset som den första köparen hoppade av från högre eller lägre än ditt?
 
  • Gilla
anha1
  • Laddar…
Hej! Om förra ägaren har sagt att han har tagit bort parkslide och att det inte längre finns på tomten då tycker jag absolut att han ska dela med sig av sina kunskaper. Det finns nämligen ingen i dagsläge fullt fungerande metod att utrota parkslide. Rötterna kan te:x gå flera meter ner i marken och kemisk bekämpning är inte heller effektivt.
Kan nämna ett exempel som man gjorde i USA. Man tog en riktigt tjock och mörk marktäckande duk och la över ett område med parkslide och lät duken ligga i hela 20 år. När man sen tog bort duken så tog det inte lång tid innan det kom skott av parkslide igen . Hus med parkslide på tomten är mycket svårsålda.
Mitt råd är defenitvt att häva köpet.
 
K Kjol skrev:
Det finns medel att köpa men du måste gå via ett företag som har nödvändiga tillstånd.
Troligen köper du hela tjänsten
Medel plus Hen.

Jag själv håller på att utrota min nu
Vad heter medlet?
 
M Masse 59 skrev:
Hej! Om förra ägaren har sagt att han har tagit bort parkslide och att det inte längre finns på tomten då tycker jag absolut att han ska dela med sig av sina kunskaper. Det finns nämligen ingen i dagsläge fullt fungerande metod att utrota parkslide. Rötterna kan te:x gå flera meter ner i marken och kemisk bekämpning är inte heller effektivt.
Kan nämna ett exempel som man gjorde i USA. Man tog en riktigt tjock och mörk marktäckande duk och la över ett område med parkslide och lät duken ligga i hela 20 år. När man sen tog bort duken så tog det inte lång tid innan det kom skott av parkslide igen . Hus med parkslide på tomten är mycket svårsålda.
Mitt råd är defenitvt att häva köpet.
Rent juridiskt är det ju svårt att häva köpet, då den tillgängliga informationen om hur svårt det är att bli av med växten är lättillgänglig.

säljaren var även öppen med att det funnits parkslide på fastigheten. Att säljaren påstått sig ha utrotat den tar inte bort undersökningsplikten som enkelt visar att det inte går.

Som säljare hade jag inte gått med på ett hävt köp utan dragit det till tingsrätten.
 
  • Gilla
nissenhj och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.