När du skriver att andra köpare dragit sig ur. Menar du intressenter eller menar du budgivare? I vilket fall så säger det ju något. Det spelar ingen roll att det finns ett gäng på det här forumet som säger att det är lugnt när andra köpare dragit sig ur.
 
  • Gilla
Björkenäs
  • Laddar…
J sandyoh skrev:
Hej,
Köpte en sommarstuga i mars. Fick då information om att det funnits parkslide på tomten men att förra ägarna ska ha tagit bort den och den finns inte längre. Nu ser jag att flera skott håller på att komma upp. Går det häva köpet, eller att förra ägarna står för saneringskostnaderna? Vad är mina rättigheter i detta?
Mvh
Sandra
Det är inte lätt att bli av med invasiva arter.
Ett sätt att hålla nere är att lägga markduk under rabatterna närmast huset. Den skyddar till viss del även mot att andra trädrötter drar sig upp i rabatterna och stjäl vatten och näring från de växter man vill ha där.
Roundup är nu förbjudet att använda för andra än "proffs". Koncentrerad roundup som duttas med "svamppinne" är annars ett av få medel mot Parkslide.
Detta vare så klart inte svar på rättigheter mot förre ägaren - men problemet är nog att det knappast går att ta bort parkslide eller andra invasiva arter. De måste tyvärr bekämpas hela tiden - om de är ett problem.
Man vet ju att de från början är inplanterade för att passa för ett ändamål.
 
Att en art är invasiv betyder inte att den är svår att bli av med. Det betyder att den med egen kraft kan etablera sig i naturen. Det har inget med hur svårt det är att hantera i en trädgård att göra.
 
  • Gilla
liran och 12 till
  • Laddar…
R
P Proffstyckaren skrev:
Håller dett forum på att spåra ur?
När en medlem frågar efter råd så borde ju detta tas seriöst.
Så många lustigkurrar samt killgissningar.
Skärpning önskas då det är så många seriösa och duktiga medlemmar som verkligen försöker att svara hjälpsamt.
Första problemet är att seriösa råd oftast ignoreras till förbannelse om råden inte är exakt det som den som ställde frågan vill höra. Då frågas det igen och igen och igen och till slut blir det en argumentation om vem som har rätt snarare än att man försöker ta till sig av andras input. Klart man kan ha ålika åsikter men om man efterfrågar åsikter så får man ta att det kan finnas åsikter som skiljer sig från sina egna. Detta blir allt mer uppenbart när millennials ger sig ut på bostadsmarknaden och ska hävda dolt fel och häva köp och kräva ersättningar hit och dit för alla möjliga saker som egentligen är deras eget ansvar.

Andra problemet är att alla trådar direkt börja handla om något annat, tex diskussion om hur man bekämpar parkslide i en tråd som handlar om man har rätt att häva köpet om man upptäcker parkslide.

För att svara på TS fråga så skulle jag säga att ansvaret är helt och hållet ditt eget. Det finns förstås ingen som kan lova att parskslide är helt borta, precis på samma sätt som att man inte kan lova att avloppsrör aldrig kommer gå sönder igen bara för att man lagat det.

Det kan till och med ha varit så att parksliden faktiskt varit borta men nu har introducerats igen. Det kommer aldrig gå att bevisa eller motbevisa. Om säljaren till och med upplyst att problemet funnits så ställer det väldigt höga krav på den egna undersökningen och man bör ta höjd för problemen när man bestämmer hur mycket man är villig att betala. Vill du frångå ditt eget ansvar och köra en fuling mot säljaren för att få ut lite pengar så försök för all del, om du har tur och spelar på säljarens dåliga samvete så kanske det finns en minimal chans att hen frivilligt ger dig ett bidrag. Juridiskt är dina chanser dock noll att få rätt.
 
  • Gilla
  • Älska
Lelleirra och 29 till
  • Laddar…
Nissens
F fsn skrev:
Det råder ju ingen tvekan om att Parkslide är prissänkande på en fastighet.
Råder det ingen tvekan om det säger du?
Kan du ge ett exempel på det? För jag har bara sett det i olika forum, men aldrig i verkligheten..
 
  • Gilla
Staffans2000 och 6 till
  • Laddar…
Jag har grävt upp parkslide som stod vid husknuten för fyra år sedan. Vi grävde ut 4-5 kvadrat och1,5 meter djupt. Första året och sommaren efter kom mycket skott och jag tog en lov varje dag för att rensa små skott.
Syrran har valt en annan strategi, hon plockar skotten när de blivit stora och syns i hennes syrenhäck där den växer.
Vi har med båda strategierna kommit extremt nära att bli av med växten på några år och hon utan vidare ansträngning.
Hon gör ytterligare en sak smartare: hon rycker skotten, låter dem torka ordentligt och lägger dem den i komposten, jag har slängt säck efter säck på tippeni brännbart förr.
I torsdags när sommaren kom såg jag tre små skott i gräsmattan som jag ryckte upp. Mer ansträngande än så är idag inte min kamp mot parksliden, men visst, skulle jag ge upp finns det en stor risk att den vinner.
 
  • Gilla
jonmo och 16 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Att en art är invasiv betyder inte att den är svår att bli av med. Det betyder att den med egen kraft kan etablera sig i naturen. Det har inget med hur svårt det är att hantera i en trädgård att göra.
Har du egen erfarenhet av parkslide?
 
J sandyoh skrev:
Just nu växer den alldeles intill huset, vilket är varför det oroar mig.
Då hade jag börjat gräva vid huset och skyddat grunden med något.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Otroligt många otrevliga kommentarer här, tråkigt att se. Man tappar lusten att läsa alla inlägg, men mitt råd är att prata med mäklaren och se vad du får till svar.
 
  • Gilla
Bo Rås och 7 till
  • Laddar…
J sandyoh skrev:
Det beskrivs ju som ett monster... svårt att tro något annat. Men tack för att du tonar ner det, jag känner inte att det inte är hanterbart. Ser bara inte fram emot att tampas med det här, men det är ju som det är.
jag har hört att man absolut inte ska rycka upp skotten för då släpper den ifrån sig något så det kan spridas typ 5 meter åt varje håll... så jag har med hört att det är ett monster!!!
 
  • Haha
  • Gilla
Chrissekrim och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Att en art är invasiv betyder inte att den är svår att bli av med. Det betyder att den med egen kraft kan etablera sig i naturen. Det har inget med hur svårt det är att hantera i en trädgård att göra.
"En invasiv art är en art som introducerats till områden utanför sitt ursprungliga utbredningsområde, som sprider sig av egen kraft, som skadar ekosystemet som de introducerats till, hotar den biologiska mångfalden, har negativa effekter på jordbruk och dylikt, åstadkommer ekonomisk skada, eller påverkar hälsan negativt ..."
Låter som en trevlig växt, enkel att hantera!
 
  • Gilla
glenjon
  • Laddar…
Just därför jag inte skriver inlägg här längre, finns så många otrevliga besserwissers som tror de vet bäst och ska komma med spydiga kommentarer.

Önskar dig lycka till i en besvärlig situation!
 
Redigerat:
  • Gilla
GladanS och 6 till
  • Laddar…
Hej!

Vill tacka de som kommit med bra tips och råd kring situationen.

Jag var kanske lite luddig i min fråga, men för er som det har stuckit i ögonen av att tänka på häva köp vill jag poängtera att jag endast frågade vad mina rättigheter är, kan jag häva? Kan jag få ersättning? Kan jag göra ingenting? Som exempel på olika alternativt. Ingenstans har jag sagt att jag tror att jag kan häva eller vill häva. Jag förstår också att det inte finns några garantier i livet, men mina tankar gick som så att både mäklare och säljare har poängterat flera gånger att växten är borta så ska den vara borta - sen var jag lite blåögd nog att inte få in det som en klausul i kontraktet. Jag tror kanske inte jag har så mycket att hämta från mäklare och säljare, men då det är fler saker som säljaren inte varit helt ärlig med så kände jag instinktivt att jag inte ville de skulle komma undan med allt. Det är bl.a. därav min fråga, och frågan kom även ur en rädsla att växten ska skada huset då den växer precis intill, och det för mig är det stora problemet.

Det har varit intressant att se att frågan kunde engagera så, på ett eller annat sätt. Jag känner att jag vet lite hur läget ser ut nu, och vill tacka igen för många kloka synpunkter och för att ni som kommit med konstruktiva svar har tagit er tiden!
 
  • Gilla
  • Älska
nameloser och 36 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.