J sandyoh skrev:
Det beskrivs ju som ett monster... svårt att tro något annat. Men tack för att du tonar ner det, jag känner inte att det inte är hanterbart. Ser bara inte fram emot att tampas med det här, men det är ju som det är.
Ja, det finns folk som beskriver det som monster. Det finns de som säger att man dör av 3G också...

Det är en växt som är seg att bli av med. Men det är en växt och beter sig som en sådan. Om du bara rensar någon gång i månaden kommer den inte att skada ditt hus.

Av nyfikenhet. Vilka mäklare är så rädda för parkslide? Eller är det bara något du har hört?
 
  • Gilla
nissenhj och 8 till
  • Laddar…
T
D Daniel 109 skrev:
Ja, det finns folk som beskriver det som monster. Det finns de som säger att man dör av 3G också...

Det är en växt som är seg att bli av med. Men det är en växt och beter sig som en sådan. Om du bara rensar någon gång i månaden kommer den inte att skada ditt hus.

Av nyfikenhet. Vilka mäklare är så rädda för parkslide? Eller är det bara något du har hört?
Men kan du läsa frågan en gång till och inte komma med en massa annat dravel!
 
  • Gilla
  • Haha
khg och 4 till
  • Laddar…
Det är ingen kostnad att rensa ogräs, så nej säljaren ska inte betala för det.
 
  • Gilla
nissenhj och 7 till
  • Laddar…
T
J sandyoh skrev:
Hej,
Köpte en sommarstuga i mars. Fick då information om att det funnits parkslide på tomten men att förra ägarna ska ha tagit bort den och den finns inte längre. Nu ser jag att flera skott håller på att komma upp. Går det häva köpet, eller att förra ägarna står för saneringskostnaderna? Vad är mina rättigheter i detta?
Mvh
Sandra
Om det så uttryckligen varit uppe till diskussion och de även sagt att den är borta så hävdar jag att de måste få tillfälle att åtgärda detta felaktiga påstående, dvs få bort ps från fastigheten enligt tidigare utfästelser. Hur de gör det är ju ganska oväsentligt men kör korta formella krav på att det ska ske.
Om de inte genomför detta så blir det en annan pilsner, där jag hade kopplat in en jurist för att lite kvickt dra upp en strategi kring hur ni går vidare, detta då du ju så tydligt har köpt en fastighet utan parkslide. Lite jämförbart med att när du ska sätta på vattnet på sommaren så visar det sig att det inte finns något vatten fastän säljarna garanterat det.
 
  • Gilla
  • Haha
mibe1658 och 10 till
  • Laddar…
F
Gissar att det kan bero på vad du betalade för stugan. Är det en 1,2m stuga så är det kanske svårt att få nån direkt ersättning för ytterligare sanering. Har du betalat 5,8m för stugan finns kanske förutsättningar att ta dit en liten grävmaskin och gräva ut 30 kubikmeter och ersätta med nytt material/jord för 2-300000kr och få säljaren att stå för det.

Det råder ju ingen tvekan om att Parkslide är prissänkande på en fastighet.
 
  • Gilla
twoody och 9 till
  • Laddar…
Utfästelse eller varningssignal, det är nog frågan.

Om man ser det som att säljaren gjort en utfästelse om att parksliden är borta har hen sålt en fastighet i sämre skick än förespeglat och TS borde kunna kräva en prisnedsättning.

Om man istället ser det som att det funnits en växt som är notoriskt svår att bli av med så har TS snarast bara fått en fördjupad undersökningsplikt för att se om den verkligen är borta eller på förhand värdera fastigheten utifrån kunskapen om att det finns parkslide.

Vilket som är mest troligt i domstol vete fan. Å andra sidan vet nog inte säljaren det heller.

Jag skulle överväga att begära en rejäl prisnedsättning om det uttryckligen står i några papper att parksliden är borta. Kanske kräva 100 tkr? Hur långt jag skulle dra det är en annan sak, det är dyrt att förlora i domstol.

Man får ju beakta här att frågan är osäker för säljaren också. En köpare har backat ur och nu kommer nästa och vill ha pengar. Det ska verkligen inte uteslutas att säljaren kan tänka sig att göra upp i godo snarare än styvnackat slåss för sin sak.
 
  • Gilla
Leifur och 27 till
  • Laddar…
Med tanke på hur svårt det är att utrota det helt så skulle jag nog ta div anteckningar med en nypa salt. Finns nog ingen som kan garantera en sån sak..........
Isåfall hade jag nog begärt ett bindande kontrakt skrivet enkom för detta att säljaren står för allt som kommer tillbaks.........och vem skulle skriva på ett sånt?
 
  • Gilla
  • Ledsen
Mazdarune och 5 till
  • Laddar…
Det vore bra om du kan lägga ut vad som ni kom överens om i avtalet, särskilt hur bindande en eventuell utfästelse är. Hävning kan knappast vara aktuellt för ett problem av denna typ. Knappast heller att få betalt för åtgärder. Det som kan vara aktuellt är prisnedsättning om det är ett allvarligt problem som sänker värdet på fastigheten. Men det beror nog helt på vad som sagts före överlåtelsen. Att det tidigare funnits problem med parkslide är ju en upplysning som ökar er undersökningsplikt. Det kan vara så att det finns en praxis så en kontakt med en fastighetsjurist för att fråga är en möjlighet. Kanske känner någon här till eventuella rättsfall kring parkslide.
 
  • Gilla
Mazdarune och 1 till
  • Laddar…
Parkslide har också känslor :cry:
 
  • Haha
  • Gilla
  • Arg
  • Älska
Leifur och 16 till
  • Laddar…
Ja, vissa tycks vara av åsikten att den är lättretad.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Arg
Leifur och 12 till
  • Laddar…
Håller dett forum på att spåra ur?
När en medlem frågar efter råd så borde ju detta tas seriöst.
Så många lustigkurrar samt killgissningar.
Skärpning önskas då det är så många seriösa och duktiga medlemmar som verkligen försöker att svara hjälpsamt.
 
  • Gilla
  • Älska
Viktoria D och 91 till
  • Laddar…
Hus tomte
P Proffstyckaren skrev:
Håller dett forum på att spåra ur?
När en medlem frågar efter råd så borde ju detta tas seriöst.
Så många lustigkurrar samt killgissningar.
Skärpning önskas då det är så många seriösa och duktiga medlemmar som verkligen försöker att svara hjälpsamt.
nä men läs igen 75% av alla trådar så ger folk bra svar å dom som skapat tråden lyssnar me halva röven eftersom hen vill svara me andra halvan av röven..

många svarar på d dom vill se/höra å inte sanningen..

klart det spårar ur när folk inte vill se sanningen..

så du kanske ska vakna å se va som händer här egentligen me alla ”vettiga” trådar som ”spårar”

vill inte verka hård eller nått å ja köper d du skriver men många här e bara här för få smekningar..

trevlig helg på er alla..
 
  • Gilla
  • Älska
  • Arg
lat och 6 till
  • Laddar…
Om det på något sätt står tydligt i de handlingar som markerades och skrevs under med signatur (prospekt, frågelista, annat) vid köp att Parkslide var borta så är det ett kontraktsbrott (de har inte levererat ett hus utan Parkslide på tomten). Du behöver ju dock stämma dem för detta och kräva hävt köp eller minskat pris mot vad det rimligen skulle varit värt om det stod att det fanns Parkslide på tomten i prospektet. Nu vet jag inte vad du betalade och om det var några andra budgivare men det kan säkert röra sig om 500,000 på ett hus som, kostar 2.5miljoner. Då jag tror att nästan alla skulle helt enkelt leta vidare om det var känt att det fanns Parkslide på tomten.
 
  • Gilla
  • Wow
Leifur och 2 till
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Om det på något sätt står tydligt i de handlingar som markerades och skrevs under med signatur (prospekt, frågelista, annat) vid köp att Parkslide var borta så är det ett kontraktsbrott (de har inte levererat ett hus utan Parkslide på tomten). Du behöver ju dock stämma dem för detta och kräva hävt köp eller minskat pris mot vad det rimligen skulle varit värt om det stod att det fanns Parkslide på tomten i prospektet. Nu vet jag inte vad du betalade och om det var några andra budgivare men det kan säkert röra sig om 500,000 på ett hus som, kostar 2.5miljoner. Då jag tror att nästan alla skulle helt enkelt leta vidare om det var känt att det fanns Parkslide på tomten.

Jag skulle då gärna köpa ett hus till 500 000 underpris om det så var hela tomten som var täckt. Robotgräsklippare och trimmer så är det klart på några år. I princip samma skötsel som normalt, men man får kanske vänta med rabatter ett tag.


PS. Av första inlägget att döma var det mer på nivån "Det fanns parskslide här, men den grävde förra ägarna bort". Och i så fall lär man inte ha något att hämta.
 
  • Gilla
nissenhj och 3 till
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Om det på något sätt står tydligt i de handlingar som markerades och skrevs under med signatur (prospekt, frågelista, annat) vid köp att Parkslide var borta så är det ett kontraktsbrott (de har inte levererat ett hus utan Parkslide på tomten). Du behöver ju dock stämma dem för detta och kräva hävt köp eller minskat pris mot vad det rimligen skulle varit värt om det stod att det fanns Parkslide på tomten i prospektet. Nu vet jag inte vad du betalade och om det var några andra budgivare men det kan säkert röra sig om 500,000 på ett hus som, kostar 2.5miljoner. Då jag tror att nästan alla skulle helt enkelt leta vidare om det var känt att det fanns Parkslide på tomten.
Haha, 500.000 lire då eller? Glöm din dröm
 
  • Gilla
nissenhj och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.