M
useless useless skrev:
Men är det ett problem att ett antal fåglar dödas av katter? Hur många fåglar dödas av andra djur (andra fåglar t ex)?
Visst kan det vara ett problem lokalt om katter går hårt åt en specifik population, men jag har svårt att se att det är ett nationellt problem.
Titta på Australien så kan du se hur det blir ett problem för en hel kontinent.. :crysmile:

Man får väl göra som förr och fånga fanskapen, lägga de i en säck och sen ner i vattentunnan..:crysmile:

Skämt åsido, tamkatt hör inte hemma i den naturliga svenska faunan och kan påverka djur och fågellivet väldigt hårt om de börjar föröka och sprider sig fritt.
 
M Mackeeeee skrev:
Skämt åsido, tamkatt hör inte hemma i den naturliga svenska faunan och kan påverka djur och fågellivet väldigt hårt om de börjar föröka och sprider sig fritt.
Vi har ju haft tamkatt i sverige i 2000 år utan att dom börjat föröka sig och sprida sig fritt. Visst måste man hålla koll på utvecklingen, men det känns inte som att tamkatten kommer att explodera i den svenska naturen de närmsta åren iallafal...
 
  • Gilla
kashieda och 5 till
  • Laddar…
Nissens
useless useless skrev:
Vi har ju haft tamkatt i sverige i 2000 år utan att dom börjat föröka sig och sprida sig fritt. Visst måste man hålla koll på utvecklingen, men det känns inte som att tamkatten kommer att explodera i den svenska naturen de närmsta åren iallafal...
Kan bero på att det skjuts mycket katter...
 
  • Gilla
Mackeeeee
  • Laddar…
Nissens
K Kingfreddie skrev:
Har du problem med det så ta det med staten. Det är därifrån rättspraxis kommer. Katter är nyttodjur eftersom de håller skadedjur som möss/råttor/etc borta, därför har det bestämts att kattägare inte har något strikt ansvar för sina katter. Hundar är inte nyttodjur på det sättet och kan vara farliga för människor, därför har man strikt ansvar för dom. Och det har mest att göra med att hundar kan attackera människor.

Däremot så borde de kastreras enl lag. Det är något personen kan ta upp me grannen.
Jodå, katter är farliga för barn. Deras avföring som ofta innehåller parasiter i sandlådor är ett allvarligt hälsoproblem.

Källa på det:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/bajsparasiter-frodas-i-sandladorna

Att katter plågar ihjäl 13 miljoner småfåglar i Sverige varje år ser jag inte som speciellt nyttigt. Och det finns fina fångstmetoder för möss som inte dödar några småfåglar.
 
  • Gilla
Lazzeman och 1 till
  • Laddar…
M
useless useless skrev:
Vi har ju haft tamkatt i sverige i 2000 år utan att dom börjat föröka sig och sprida sig fritt. Visst måste man hålla koll på utvecklingen, men det känns inte som att tamkatten kommer att explodera i den svenska naturen de närmsta åren iallafal...
Jag vill minnas att man får skjuta herrelösa katter som dyker upp på ens mark. Men i dagens Svergie är det väl knappt någon som vågar det tyvärr, och då lär ju problemet växa.

Men men, Möljopartiet löser väl problemet genom att införa vargen i samtliga län ändå...
 
  • Arg
JohanLun
  • Laddar…
P
bonnier bonnier skrev:
Det är förvisso svårt för grannarna att styra över katterna, annat än att de håller dem inne... så det är kanske inte ett alternativ. Personligen skulle jag byta tak, om det nu finns ett nytt, men också samtidigt meddela grannarna om problemet och att ni gemensamt redan nu kan komma på en lösning om något skulle hända i framtiden.
Det är precis det som är alternativet för kattägare.
Kattägare har samma ansvar för katten som hundägaren har för hunden.
Så upp med kamera och filma illdåden.
PS, jag är kattägare (innekatt)
 
P
K Kane skrev:
Har de? Står ganska lite om det i lagen om tillsyn, [länk]
Kolla länken tergo #232 har i sitt inlägg
 
Att någon anonym snubbe på ett forum TYCKER att katt- och hundägare har samma skyldigheter gör det inte till någon sanning.
 
  • Gilla
  • Haha
D Hellden och 4 till
  • Laddar…
P
G gaidin skrev:
Att någon anonym snubbe på ett forum TYCKER att katt- och hundägare har samma skyldigheter gör det inte till någon sanning.
Du kanske skulle läsa länken i inlägg #232...
 
Nissens Nissens skrev:
Jodå, katter är farliga för barn. Deras avföring som ofta innehåller parasiter i sandlådor är ett allvarligt hälsoproblem.
Något överdrivet problem kan jag tycka. Lägg ett lock på sandlådan så är problemet avklarat.

M Mackeeeee skrev:
Jag vill minnas att man får skjuta herrelösa katter som dyker upp på ens mark.
Det är ju rätt viktigt att inte tro sig minnas nåt på ett ungefär utan komma med relevanta fakta.

I ett villaområde får man inte skjuta (eller på annat sätt döda) katter.

På landet får den som är jakträttsinnehavare och som innehar vapenlicens skuta en katt som är förvildad och inte kan antas tillhöra någon. De som därav föreslår att skjuta katten i villaområdet har fel på alla områden.

https://www.atl.nu/lantbruk/fritt-for-jagare-att-skjuta-forvildade-katter/

P Peter787 skrev:
Kattägare har samma ansvar för katten som hundägaren har för hunden.
Hundar och några saker till som tåg och trafik har strikt ansvar.
Katter har vad jag förstår inte alls samma strikta ansvar.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Strikt_ansvar

Detta hindrar ju inte att en ansvarsfull kattägare tar ansvar för vad katten gör, liksom att man tar ansvar för vad ens barn gör eller vad man ställer till med själv vare sig det är av en olyckshändelse eller av dumhet.


Att man skulle fånga in och frakta iväg eller döda en katt är till och med dummare än att man skulle slå sönder eller sno grannens bil om han tex parkerat fel eller kört för fort utanför din villa. Kanske nån vill föreslå att man spöar upp grannbarnen som hoppar i studsmattan för att de för oväsen. Eller skjuter grannbarnen som kommer för att fråga efter godis på påsken. Många av förslagen låter som kommande från banjospelande hillbillys på USAs landsbygd där var och varannan går runt med en laddad bössa över axeln.
 
Redigerat:
  • Gilla
D Hellden och 1 till
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
Du kanske skulle läsa länken i inlägg #232...
Jag har gjort det och den visar inte på något sätt att katt- och hundägare har samma ansvar. T ex har ju katter och hundar olika rubriker.

Vad länsstyrelsen i Skåne ger för råd till husdjursägare och vad svensk lag säger, är två helt olika saker.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
P
J JohanLun skrev:
Du generaliserar så mycket så man trillar baklänges. Du har tydligen erfarenheter av någon / några kattägare som inte sköter sig men att basera din erfarenhet med att ALLA kattägare gör lika och att ALLA katter ställer till problem är så otroligt felaktigt och fördomsfullt.

När vi pratar om outsiders, både de som har 15 vilda katter eller de som ligger med gevär och riggar fällor i villaområden så är detta inte normala människor. De är udda personer som inte passar in i ett normalt samhälle. Rättshaverister eller socialt missanpassade. Det går inte att ha detta som en norm för hur man ska agera.

Jag skulle snarare säga att de flesta är hyfsat normala. Som kan diskutera och kompromissa. Som ibland kan kräva att sätta saker på sin spets för att förstå men utan att ta till olagligheter.

Hur man ska hantera oresonabla outsiders och udda kufer vare sig de har katter eller andra störande problem är en annan diskussion. När gevär, fällor, sönderskurna däck tas upp är det inte normala reaktioner från normala människor.

Jag skulle önska att vi betonar bra tips som normalt fungerande människor kan tillämpa för att hålla katter borta utan att starta värsta grannfejden.
Du gör samma misstag som alla andra kattägare som släpper ut sina katter.
Du tror du kan ha koll på dom, men det kan du inte.
Katten gör precis som den vill i samma ögonblick du öppnat dörren och om du ska få den att stanna på tomten så är det upp till dig att hägna in tomten på lämpligt sätt. Gör du det? (Gör någon kattägare det?)

Nej för du tycker det är grannarnas uppgift att täcka sandlåda etc. Därför är du hänsynslös.

Du är också den mest rabiata kattförsvararen här på forumet med massor av långa inlägg i flertalet trådar där du framställer alla som inte har samma vurm för katter som kufar, konstiga, samhällsfrånvända onormala typer. Det beteendet är långt ifrån förstående och sympatiskt och vittnar ju om att du inte är helt balanserad själv. Hur hade du defakto bemött en granne som kommit klagandes över er katt? Förstående och sympatisk? Om så, varför inte här på forumet?

Personligen förordar jag inte att man ska skada katter men kan förstå att frustrationen hos drabbade kattgrannar kan ta sig sådana uttryck när man är helt rättslös inför sin situation.

Och så länge en kattägare släpper ut sin katt med vetskapen om att den kommer ställa till det för andra och tycker det är deras problem att täcka sandlådor etc. och inte gör ett jävla dugg för att hålla katten på sin mark så är den ju faktiskt den kattägaren hänsynslös.
Och de är i ganska stor majoritet.Typ 99%?

Och om man nu älskar sin katt, till och mer än sina medmänniskor runt om kring, hur törs man då släppa ut överhuvud taget? Det räcker ju med att någon mekat med bilen och det blivit en glykolpöl kvar på marken, att räven tar den, att den gör sig illa på nåt bråte eller får ögon sönderklösta av nån annan katt. För att inte tala om risken att bli överkörd.
Vore bättre för alla att hålla alla katter inomhus.
 
  • Gilla
RoAd och 3 till
  • Laddar…
P
[JohanLun knattrar frenetiskt på tangenterna]
 
  • Haha
JohanLun
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.