T
Jag undrar om någon har koll på vad som gäller när man drar in avlopp och vatten till ett Attefallshus?

Jag ska bygga ett 30 kvm Attefallshus där jag kommer göra hälften till förråd och hälften till övernattningsrum med toalett. Jag kommer då dra in vatten och avlopp till badrummet.

Enligt reglerna för VA när det kommer till Attefallshus med kommunalt vatten så tillkommer en VA taxa…

”Om komplementbostaden har kök/pentry och toalett, räknas den ur VA-synpunkt som en lägenhet/bostad. Som en egen lägenhet/bostad tillkommer en lägenhetsavgift enligt VA-taxan.”

Nu står det kök/pentry OCH toalett. Eftersom jag endast ska bygga toalett, slipper ja VA taxan eller gäller den mig ändå?
 
Kollade och Roslagsvatten som hanterar VA på Ekerö har en tariff som kommunen antagit.

Under 50m2 räknas som halv lägenhet, så typ 40k kostar det att ansluta den.
 
Kommunen vill säkerligen ha betalt. Det borde finnas information på deras eller VA-bolagets hemsida?
 
  • Gilla
Munkarp
  • Laddar…
Detta diskuterades i en annan tråd för inte så längesen och där vill jag minnas att man i den kommunen i vart fall slapp lägenhetsavgiften om attefallaren bara hade toalett.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 3 till
  • Laddar…
Jag kan inte heller se att det här skulle vara grund för egen taxa. Det uppfyller ju inte självständighetskravet i och med att det är beroende av huvudbyggnaden för kökstillgång.

Det där och:et som du identifierat är viktigt i sammanhanget.
 
  • Gilla
UlfPersson och 5 till
  • Laddar…
Jag har fått det beskrivet, som att det skall vara helt fritt från ”kök” i stugan för att inte räknas som en lägenhet. Räcker att det finns en lös kokplatta, eller ev. en kaffebryggare så kan man tvingas betala för en extra lägenhet.
 
Claes Sörmland
Grunden juridiskt är ju 31 § vattentjänstlagen där det anges att kostnadsfördelningen (=avgifterna) ska bestämmas efter vad som är skäligt och rättvist. Domstolarna har beslutat att det avgörs av nyttan som respektive fastighet har, fler lägenheter innebär mer nytta och högre avgifter.

Va-taxan för Ekerö kommun anger:

§ 3 "Lägenhet: ett eller flera utrymmen i byggnad som i upplåtelsehänseende bildar en enhet."

§ 5: "5.4 Lägenhetsantalet bestäms efter de ritningar enligt vilka bygglov beviljats, eller efter annan ritning eller uppmätning som huvudmannen godkänner."

D v s inreder du en ny bostad så blir det en extra lägenhet och du ska betala lägenhetsavgift (halv avgift för extra lägenhet enligt taxan precis som angivits ovan). Ritningarna används som bas av huvudmannen för att bestämma hur mycket anläggningsavgift du ska betala. Om du inte inreder en bostad så lär det inte handla om en enhet och därmed uppfyller attefallshuset inte kraven för en lägenhet.
 
T Ejmelie skrev:
Jag undrar om någon har koll på vad som gäller när man drar in avlopp och vatten till ett Attefallshus?

Jag ska bygga ett 30 kvm Attefallshus där jag kommer göra hälften till förråd och hälften till övernattningsrum med toalett. Jag kommer då dra in vatten och avlopp till badrummet.

Enligt reglerna för VA när det kommer till Attefallshus med kommunalt vatten så tillkommer en VA taxa…

”Om komplementbostaden har kök/pentry och toalett, räknas den ur VA-synpunkt som en lägenhet/bostad. Som en egen lägenhet/bostad tillkommer en lägenhetsavgift enligt VA-taxan.”

Nu står det kök/pentry OCH toalett. Eftersom jag endast ska bygga toalett, slipper ja VA taxan eller gäller den mig ändå?
Får du ens bygga 30m2 attefallare utan kök och Rwc? 25 får man bygga utan men 30????
 
Claes Sörmland
Krille-72 Krille-72 skrev:
Får du ens bygga 30m2 attefallare utan kök och Rwc? 25 får man bygga utan men 30????
Jodå, frihetens vindar blåser sedan 1 augusti 2020. Nu får alla attefallshus vara högst 30 kvm oavsett användning.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
T
Tack för era svar. Lite svårtytt dock. Gäller taxan om man endast har toalett och inte kök?
 
T Ejmelie skrev:
Tack för era svar. Lite svårtytt dock. Gäller taxan om man endast har toalett och inte kök?
Dubbelkolla gärna med kommunen men det svar @Claes Sörmland gav tyder på att så fort du drar in vatten och avlopp för ett boende så betraktas det som en lägenhet och därmed en utökad VA-taxa.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Grunden juridiskt är ju 31 § vattentjänstlagen där det anges att kostnadsfördelningen (=avgifterna) ska bestämmas efter vad som är skäligt och rättvist. Domstolarna har beslutat att det avgörs av nyttan som respektive fastighet har, fler lägenheter innebär mer nytta och högre avgifter.

Va-taxan för Ekerö kommun anger:

§ 3 "Lägenhet: ett eller flera utrymmen i byggnad som i upplåtelsehänseende bildar en enhet."

§ 5: "5.4 Lägenhetsantalet bestäms efter de ritningar enligt vilka bygglov beviljats, eller efter annan ritning eller uppmätning som huvudmannen godkänner."

D v s inreder du en ny bostad så blir det en extra lägenhet och du ska betala lägenhetsavgift (halv avgift för extra lägenhet enligt taxan precis som angivits ovan). Ritningarna används som bas av huvudmannen för att bestämma hur mycket anläggningsavgift du ska betala. Om du inte inreder en bostad så lär det inte handla om en enhet och därmed uppfyller attefallshuset inte kraven för en lägenhet.
 
T Ejmelie skrev:
Tack för era svar. Lite svårtytt dock. Gäller taxan om man endast har toalett och inte kök?
Det krävs både kök och toalett för att du ska behöva betala. Har du bara det ena blir det ingen avgift.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det krävs både kök och toalett för att du ska behöva betala. Har du bara det ena blir det ingen avgift.
Det vore ju trevligt att hitta någon dom från MÖD som bekräftar detta men jag lyckas inte.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det vore ju trevligt att hitta någon dom från MÖD som bekräftar detta men jag lyckas inte.
Visst vore det det, men nu är ju riktlinjerna TS har att följa väldigt tydliga, så det finns knappast någon sannolikhet att kommunen skulle försöka debitera VA-taxa för ett komplementhus som har kök eller toalett, men inte båda delar. Än mindre att den skulle processa om det.
 
Claes Sörmland
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Visst vore det det, men nu är ju riktlinjerna TS har att följa väldigt tydliga, så det finns knappast någon sannolikhet att kommunen skulle försöka debitera VA-taxa för ett komplementhus som har kök eller toalett, men inte båda delar. Än mindre att den skulle processa om det.
Hittade det jag sökte, lägenhetsdefinitionen:

"En lägenhet har i praxis ansetts kunna definieras som en avskild enhet med t.ex. kök, toalett och egen ingång. Hänsyn kan normalt inte tas till föränderliga förhållanden som hur många personer som kan tänkas bo i en-, två-, trerumslägenheter eller till hur dessas vanor med avseende på matlagning, duschande m.m.6. Vilka rum och vilken utrustning som en lägenhet får eller ska innehålla kan variera och i bedömningen får hänsyn också tas till enhetens storlek."

Texten kommer från utredningen: http://www.svensktvatten.se/globala...axis-anlaggningsavgifter-fordjupningstext.pdf

Här tycks mycket av praxisen finnas: Beslut 2001-09-06, BVa 37, Mål nr: Va 138/00 (även fastställt av MÖD genom Dom: 2002-12-17, DM 112, Mål nr: M 6737-01)
 
  • Gilla
Aahusen och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.