Hej,
Köpte en sommarstuga i mars. Fick då information om att det funnits parkslide på tomten men att förra ägarna ska ha tagit bort den och den finns inte längre. Nu ser jag att flera skott håller på att komma upp. Går det häva köpet, eller att förra ägarna står för saneringskostnaderna? Vad är mina rättigheter i detta?
Mvh
Sandra
 
  • Haha
  • Gilla
t_ehrngren och 5 till
  • Laddar…
Att häva ett köp är en stor sak. Jag tvivlar på att du kan häva för en sådan sak.

Här ser det ut som du fått en utfästelse från säljaren om att växten ör borta. En utfästelse skall vara väldigt tydlig och specifik, om den skall anses vara giltig.

Om säljaren bara sagt att de tagit bort växten, och nu är det fritt från parkslide. Så är utfästelsen troligen inte giltig. Men har säljaren beskrivit detaljerat hur de gjort, och ex. påstått att de inte sett någon parkslide på 5 år eller ngt. liknande. Då kanske det kan vara en giltig utfästelse. I så fall förstår jag dock inte varför säljaren prata om parkslide alls.
 
  • Gilla
  • Wow
blomknopp och 19 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Att häva ett köp är en stor sak. Jag tvivlar på att du kan häva för en sådan sak.

Här ser det ut som du fått en utfästelse från säljaren om att växten ör borta. En utfästelse skall vara väldigt tydlig och specifik, om den skall anses vara giltig.

Om säljaren bara sagt att de tagit bort växten, och nu är det fritt från parkslide. Så är utfästelsen troligen inte giltig. Men har säljaren beskrivit detaljerat hur de gjort, och ex. påstått att de inte sett någon parkslide på 5 år eller ngt. liknande. Då kanske det kan vara en giltig utfästelse. I så fall förstår jag dock inte varför säljaren prata om parkslide alls.
Jag vill kanske inte häva köpet heller, tycker om stugan väldigt mycket. Men mäklaren intygade också vid flera tillfällen att växten var borta, eftersom tidigare köpare dragit sig ur av den anledningen. Sen har vi inte diskuterat hur de har gjort för att bli av med den i detalj. Känner mig ändå lite förd bakom ljuset och känns inte riktigt rätt.
 
  • Gilla
blomknopp och 7 till
  • Laddar…
J sandyoh skrev:
Hej,
Köpte en sommarstuga i mars. Fick då information om att det funnits parkslide på tomten men att förra ägarna ska ha tagit bort den och den finns inte längre. Nu ser jag att flera skott håller på att komma upp. Går det häva köpet, eller att förra ägarna står för saneringskostnaderna? Vad är mina rättigheter i detta?
Mvh
Sandra
Häva köpet lär du inte kunna göra.

Men står det någonstans i köpehandlingarna att parksliden ska vara borta? Exakt vad står det isf? Ibland är ju prospektet med som bilaga till köpekontraktet.
Finns bara muntliga uppgifter har du ännu större uppförsbacke att få någon ersättning.
 
  • Gilla
blomknopp och 2 till
  • Laddar…
J sandyoh skrev:
Hej,
Köpte en sommarstuga i mars. Fick då information om att det funnits parkslide på tomten men att förra ägarna ska ha tagit bort den och den finns inte längre. Nu ser jag att flera skott håller på att komma upp. Går det häva köpet, eller att förra ägarna står för saneringskostnaderna? Vad är mina rättigheter i detta?
Mvh
Sandra
Du menar alltså på fullt allvar att stugan är oanvändbar för det?? :)
 
  • Gilla
  • Haha
  • Arg
  • Älska
  • Ledsen
  • Wow
Chr3 och 19 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Häva köpet lär du inte kunna göra.

Men står det någonstans i köpehandlingarna att parksliden ska vara borta? Exakt vad står det isf? Ibland är ju prospektet med som bilaga till köpekontraktet.
Finns bara muntliga uppgifter har du ännu större uppförsbacke att få någon ersättning.
Nja, det finns en bilaga men har inte den vid mig, men där jag vet att Parkslide nämns. Men minns inte om det står att det ”har” funnits på tomten eller om det bara står ”Parkslide” kort och gott. Står dock inget detaljerat, det vet jag.
 
  • Gilla
Bygg_Herren
  • Laddar…
imported_Benno imported_Benno skrev:
Du menar alltså på fullt allvar att stugan är oanvändbar för det?? :)
Nej? Var har jag sagt det? Jag har bara sagt att säljare/mäklare lämnat oriktiga uppgifter. Har också sagt att jag egentligen inte vill häva köpet. Vill veta vad mina rättigheter är i detta, om några. Men tack för ditt bidrag i diskussionen...

Med det sagt. Stugan kan väl dessutom bli ganska oanvändbar om rötterna tränger in i grunden. Dessutom är det svårt att sälja stugor/hus med Parkslide på tomten, vissa mäklare tar inte ens i det med tång. Det finns väl flera aspekter i detta än om stugan är oanvändbar eller ej.
 
  • Gilla
  • Haha
Joak och 34 till
  • Laddar…
J sandyoh skrev:
Nja, det finns en bilaga men har inte den vid mig, men där jag vet att Parkslide nämns. Men minns inte om det står att det ”har” funnits på tomten eller om det bara står ”Parkslide” kort och gott. Står dock inget detaljerat, det vet jag.
Om det inte nämns tydligt i prospektet att det inte finns parkslide på tomten lär du inte kunna få någon ekonomisk ersättning från säljaren tyvärr.

(Hoppla, det var 3 'inte' i den sista meningen, så många negationer tyder på genetiskt inflytande från mitt tornedalska arv. Då det som sagt är genetiskt ber jag om o-ursäkt ;).)
 
  • Gilla
  • Haha
  • Ledsen
abex och 23 till
  • Laddar…
J sandyoh skrev:
Nej? Var har jag sagt det? Jag har bara sagt att säljare/mäklare lämnat oriktiga uppgifter. Har också sagt att jag egentligen inte vill häva köpet. Vill veta vad mina rättigheter är i detta, om några. Men tack för ditt bidrag i diskussionen...

Med det sagt. Stugan kan väl dessutom bli ganska oanvändbar om rötterna tränger in i grunden. Dessutom är det svårt att sälja stugor/hus med Parkslide på tomten, vissa mäklare tar inte ens i det med tång. Det finns väl flera aspekter i detta än om stugan är oanvändbar eller ej.

Det kommer inte tränga in några rötter i grunden om du håller efter och inte låter parksliden växa intill huset (förövrigt samma råd med alla kraftigväxande växter).

Klipp gräset och ryck skott på övriga ytor och du har inget problem.
 
  • Gilla
  • Wow
Veronica Jordmån och 18 till
  • Laddar…
Vissa får det att låta som parkslide är ett monster från yttre rymden som slukar huset som ett törnrosaslott bara man tittar bort.
Plocka bort skotten som kommer upp. Gräsmattan, ogräs och övriga rabatter kräver mycket mera jobb.
 
  • Gilla
  • Haha
Cider och 31 till
  • Laddar…
R Rörmokaren84 skrev:
Dem kan väl för helvete inte intyga att den aldrig någonsin kan växa upp igen. Dem är väl människor.

Ta bort skiten själv.

"Rättigheter"... kom igen !
Men herregud, varför har människor behov att kommentera sådant här. Lägg din tid på annat istället. Och de har intygat att den är borta.
 
  • Gilla
remrag och 45 till
  • Laddar…
H hapazard skrev:
Det kommer inte tränga in några rötter i grunden om du håller efter och inte låter parksliden växa intill huset (förövrigt samma råd med alla kraftigväxande växter).

Klipp gräset och ryck skott på övriga ytor och du har inget problem.
Just nu växer den alldeles intill huset, vilket är varför det oroar mig.
 
  • Ledsen
  • Gilla
Lilllen och 6 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Om det inte nämns tydligt i prospektet att det inte finns parkslide på tomten lär du inte kunna få någon ekonomisk ersättning från säljaren tyvärr.

(Hoppla, det var 3 'inte' i den sista meningen, så många negationer tyder på genetiskt inflytande från mitt tornedalska arv. Då det som sagt är genetiskt ber jag om o-ursäkt ;).)
Tack för ett konstruktivt svar. Uppskattas, då det verkar vara mycket begärt.
 
  • Gilla
MayaP och 7 till
  • Laddar…
imported_Benno imported_Benno skrev:
Vissa får det att låta som parkslide är ett monster från yttre rymden som slukar huset som ett törnrosaslott bara man tittar bort.
Plocka bort skotten som kommer upp. Gräsmattan, ogräs och övriga rabatter kräver mycket mera jobb.
Det beskrivs ju som ett monster... svårt att tro något annat. Men tack för att du tonar ner det, jag känner inte att det inte är hanterbart. Ser bara inte fram emot att tampas med det här, men det är ju som det är.
 
  • Gilla
  • Haha
MrX2 och 1 till
  • Laddar…
Lägg upp avtalet/bilagan så får vi läsa, går inte att säga något annars. Du har oavsett väldigt lång uppförsbacke att kräva säljaren på något, och att gå till tingsrätten blir dyrt.
 
  • Gilla
snart framme och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.