Gå till en färgaffär där proffsen handlar och fråga om råd. Det brukar alltid löna sig i slutändan.
Jag tycker det är väldigt tråkigt att måla därför köper jag bara dom absolut bästa grejerna så blir det lite roligare!
 
  • Gilla
bopakoster
  • Laddar…
maah maah skrev:
Gå till en färgaffär där proffsen handlar och fråga om råd. Det brukar alltid löna sig i slutändan.
Jag tycker det är väldigt tråkigt att måla därför köper jag bara dom absolut bästa grejerna så blir det lite roligare!
Tack! Min favoritproffsfärghandel är oåtkomlig, ligger 2 mil bort, i Halden. Favorit? Bra, riktig färg till en bråkdel av svenska priser.
 
B bopakoster skrev:
Min metod att få ihop de spåntade 28x125mm golvbrädorna, använder kilkraft.
[bild]
Sådärja, nu är hela golvet klart, sista biten på bilden på plats..
[bild]
Nu är det 24 April dvs en dryg månad sedan jag skruvade fast golvbrädorna tätt utan springor. De skulle vara torkade i fabrik till rätt fukthalt. Dimension 28x125mm
De är skruvade i spånten med specialskruv.
Ingen uppvärmning mer är att det blivit varmare utomhus och därmed även inne..
Nu har de krympt 1-2mm och buktat sig, se bild nedan.
Är det normalt?
Beror buktningen på att det är fukt kvar under brädorna i isoleringsutrymmet, eller att de tillverkats(hyvlats) vid för hög fukthalt? Kommer resningen av kanterna att gå tillbaka?
Kommer bredden att variera med årstiderna?
Trägolv med krympning och buktning, skruvade brädor med synliga skarvar och upphöjda kanter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Golvbrädor i trä som har krympt och buktat sig, med synliga skarvar och upphöjningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag har springor i billiga fanergolvet. Det har varit en rätt torr vinter i roslagen så virket i huset har torkat ordentligt.
Mitt dyrare tjocka parkettgolv i köket har inte fått några springor men har knarrat rejält på sina ställe på grund av spänningarna. (Det har dock minskat).

En "bov" i dramat är antagligen att både FTX och LVP avfuktar ner till 30% om det är torrare luft ute. .

jag tror du får räkna med att golvet kan röra sig i takt med årstiden. Har du en LLVP kommer du ju behålla relativt samma klimat i huset och då bör variationerna minska
 
  • Gilla
bopakoster
  • Laddar…
Trä rör sig.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Trä rör sig.
Jovisst det vet jag, men
-vad skulle hända om jag skruvade loss bräderna nu när det torkat ihop och lägger om det tätt?
-kommer kupningen att försvinna?
 
Kupningen är svår att göra något åt utan att slipa golvet. Slår du ihop det nu finns det risk att det sväller och kupar sig mer i sommar när det blir fuktigare luft.
 
  • Gilla
bopakoster
  • Laddar…
useless useless skrev:
Kupningen är svår att göra något åt utan att slipa golvet. Slår du ihop det nu finns det risk att det sväller och kupar sig mer i sommar när det blir fuktigare luft.
Tack!
Jag la etapp 1 golvet i mitten av september i fjol. Det är visserligen ett undergolv täckt med golvgips i badrummet och masonit+plastmatta i köksdelen nu men en halvmeter är otäckt. Där är springorna bara 1mm och någon kupning existerar inte!
Närbild på nylagt obehandlat trägolv med synliga springor och en vattenpass på kanten av ett vitmålat trappsteg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kommer kanske golvet i etapp 2 att få planare plankor i höst om det är så att ovansidan torkat mer än undersidan nu i vårvärmen, huset håller +17° på dagen utan annan värmning än solen...som ju värmer ytorna inne i rummet mer än under i trossbotten? Dvs vänta och se i höst..
Eller kanske ska jag skruva loss brädorna nu och låta dem torka med nerssidan upp?
 
Redigerat:
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
I morgon bitti kommer elektrikern och kopplar in väggkontakter och strömbrytare. (Hade lite pyssel idag med att flytta på dörrfoder några mm så kontakter och strömbrytare får plats...(skäms, men bara lite..Kunde ha varit värre!)
Därefter kommer rörmokaren om någon vecka gör klart frostskyddad vattenanslutning och drar vattenrören till VVB, handfat, dusch och diskbänk.

Därefter ÄNTLIGEN dags för målning invändigt. Utvändigt när vädret är lämpligt..
 
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
Elinstallationen klar!
Föredömligt välgjort arbete. Snabbt och effektivt.
Man blir bara glad åt sådana hantverkare!
Kyl/frys ej med på jordfelsbrytare så att ev jordfel inte orsakar förstörda livsmedel. Omtänksamt.
Nyinstallerad elcentral med säkringar och färgkodade kablar ordnat på en vägg, anteckningar ovanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyligen färdigställd och organiserad elcentral med olika säkringar, utan kyl/frys på jordfelsbrytare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyinstallerat elskåp med öppen dörr som visar ordnat elsystem och installationsplan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
JanneJanne123 och 4 till
  • Laddar…
B bopakoster skrev:
....................Därefter ÄNTLIGEN dags för målning invändigt. Utvändigt när vädret är lämpligt..
Gränsen till Norge och färghandeln där är ju stängd så jag får bita i det sura äpplet och slanta upp större pengar till färgen. Men vad ska jag ta då? Tak och väggar invändigt är brädor av gran. Chefen vill att det ska målas vitt...... Kvistgenomslag säkert som amen i kyrkan, eller finns det nåt som stoppar det? Bästa (?) färghandeln i stan lurade mig för 6 år sedan...
Tänker nog hålla huset vid +10° inomhus.
 
useless useless skrev:
Gör din egen kvistlack:
[länk]
Tack för tips! Har du provat själv?
 
Ja, men jag har inte testat på mer 'blödningsbenäget' trä. Bara enklare test.
 
  • Gilla
bopakoster
  • Laddar…
Vanlig shellack och så ren linoljefärg.
Tror jag köpte shellackflagor på påse (torrt) senast. Bara att ta liten lämplig mängd och röra ut i lite t-röd och dutta på kvistarna.
(Hade en 250 ml burk tidigare, men den hade sprungit läck när jag skulle ha den... :rolleyes: )
 
  • Gilla
Jiji och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.