oshu oshu skrev:
Fånga in katterna. Lägg dem i en flyttlåda med vatten och 500 kr. Sätt lådan utanför ett djurhärbärge/polisstation många mil bort. Då får katterna (förhoppningsvis) ett bättre hem än vad de verkar ha idag.
Återigen ett svar som hade fått personen att hamna i rätten för djurplågeri.

Om de e så här laglydiga Svensson är så känner jag ingen som helst skuld för att varit kriminell stor del av mitt liv.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Man kan ju tycka det. Hundägare har alltid fullt ansvar för sina hundar. Kattägare tar dock sällan eller aldrig ansvar för vad deras djur ställer till med.

Ofta är det ju svårt att bevisa vilken katt som gjort vad. Värst där jag bor är katturinen på dynorna på utemöblerna, det går inte att få bort odören.

Det finns inte en kattägare som tar ansvar för något sådant... ”hur vet du att det är min katt” räcker så kommer man ingenstans.
Har du problem med det så ta det med staten. Det är därifrån rättspraxis kommer. Katter är nyttodjur eftersom de håller skadedjur som möss/råttor/etc borta, därför har det bestämts att kattägare inte har något strikt ansvar för sina katter. Hundar är inte nyttodjur på det sättet och kan vara farliga för människor, därför har man strikt ansvar för dom. Och det har mest att göra med att hundar kan attackera människor.

Däremot så borde de kastreras enl lag. Det är något personen kan ta upp me grannen.
 
H Harald Blåtumme skrev:
Jo jag har funderat på det men det känns som ett svårt projekt för mig, att få till alla dessa vinklar och gavlar och fastsättningsanordningar korrekt inklusive den där sluga hättan överst på taket som gör att paviljongen inte seglar iväg när det blåser litet... för att inte tala om maskin som klarar kapellväv/markistyg i en kvalitet som gör det lönt att lägga tid på. Men om man känner sig hyfsat säker på den här typen av sömnad så absolut.

I mitt fall tror jag att jag chansar på ett sånt där tak från Plantagen, ska åka och kolla på det och mäta, känna.

Nu kom vi en liten bit off-topic här från grundfrågan om att man inte bör ha katter uppe på taket som skyndar på förfallet, där har jag inga riktigt bra idéer mer än att på något vis blockera för katterna att ta sig dit. Antar man inte behöver gå så långt som att spänna upp taggtråd eller elstängselprylar för att åstadkomma detta.
Elstängsel o taggtråd.. återigen förslag som gör att du hamnar i rätten för djurplågeri.

Och nä.. "men jag får väl sätta upp va jag vill, är väl min tomt" funkar inte. Precis som du inte får sätta fällor för inbrottstjuvar så de skadar sig. När du hamnar i rätten så kommer du få svara på varför du satte nåt sånt på din paviljong, o har du inte ett vettigt svar som inte har med hindra djur o göra så är de kört för dig.
 
  • Gilla
MichelleW
  • Laddar…
Marike Marike skrev:
Hm, du gillar att skriva mer än du tycker om att läsa.
Det handlar om att förebygga att det händer med det nya taket. Att få ersättning är upp till kattägarens välvilja, det är avhandlat.
5kg katt kan inte åsamka de skadorna som finns på ditt tak. Det har att göra med att ditt tak är skadat av solljus. Om du sätter dit ett nytt så kommer det tåla katter, tills det har blivit såpass solskadat att de inte längre gör det. Såna saker är inte evighetsartiklar. Om du inte köper ett dyrt som klarar solljus bättre så ska du vara glad om de klarar 2 säsonger.

Att köpa ett för 3-400kr o tro det är nåt som är gjort för att klara mer än 1-2år.. ja då är du inte verklighetsförankrad. Kolla hur lång garanti de är på prylen, då vet du hur långt de är tänkt att hålla. Företagare är inte idioter, I dagens slit o släng samhälle gör de inte saker att hålla en sekund längre än de måste. O priset borde ju sagt dig något...
 
  • Gilla
  • Haha
Maret och 1 till
  • Laddar…
P polaris78 skrev:
Rent lagmässigt har man lite att hämta mot kattägaren i form av påtvingade skadestånd och juridiska möjligheter till att få rätt till skadestånd osv

Dock skulle jag stega över och fråga grannen hur vi löser problemet att deras katt förstört nåt som är mitt och hur vi gör för att det inte ska hända igen. Dom flesta djurägare vill lösa såna här problem på ett vettigt sätt för alla parter. Så får man se vad djurägaren säger och anser som lämplig lösning. och fortsatt agerande från min sida skulle bygga på vilken respons man får.

Kommer grannen dragande med att "det är en katt den gör som den vill" snacket så blir svaret bra då vet jag och då gör jag som jag vill också... Så visar det sig om djurägaren tar förnuftet till fånga eller vill ta reda på vad det betyder i praktiken..
Jo smart... o va händer om din granne är psykopat o sätter en kniv i ögat på dig när du kommer me dina förtäckta hot?

En del känner för sina djur som andra gör för sina barn... att hota el skada dem kan leda till konsekvenser som är bättre lämnade därhän..
 
Redigerat:
  • Haha
Lazze55
  • Laddar…
S sjodda78 skrev:
Som ägare till katt som förorsakar skada på annans egendom då kan du bli polisanmäld och ersättningsskyldig, betala skadestånd enligt 2 kap. 1 § skadeståndslagen.
Nä stämmer ej. Om ni ska leka jurister kan ni väl iaf googla först. Och herregud.. polisanmäld.. va tror du de är? En sibirisk tiger? Vilken lag i BrB menar du skulle vara aktuell?
 
  • Haha
Lazze55
  • Laddar…
jade_wys38 jade_wys38 skrev:
Sedan 2 år tillbaka grannens katt härjar på min tomt, dödar fåglar och även ekorren försvann .
Döda fåglar hittar jag vid trappan. Kattens ägare har fått för vanan att varje kväll ropa efter katten samt ger sig friheten att tillträda min mark om katten inte lyssnar.
Ska jag sätta upp skylten att ”obehöriga få ej tillträde ” ?? Jag är trött på katt-vandalism!
Och oväntade besök!!
De får ej beträda din mark förutom möjligtvis om katten skulle befinna sig i nöd. Har själv ringt polisen då min katt fastnat under grannens pool, och då gav de mig tillstånd att gå in o ta ut den. Grannen var ej hemma.
Men förutom det får de såklart inte beträda din mark o de borde du säga till dem. Såvida du inte har väldigt stor mark, då är de allemansrätten som gäller. Om de är att de inte får gå närmre bostadshus än 200m, kommer inte ihåg, googla de.
 
H Harald Blåtumme skrev:
Håller med, ruttet att man inte kan köpa reservtak. De håller några säsonger sedan blir de sköra av solljuset och går sönder, oavsett kattbesök eller ej. Vi har liknande modell av paviljong, mycket snygg, stabil och trevlig.

Hittade ett liknande tak 3 x 3 meter på Ikea som passade hyfsat, var till en litet enklare stålpaviljong som påminnner om Himmelsö i dagens sortiment som såldes löst. Kan inte svära på modellnamnet. Nackdelen var att det inte fanns öljetter för avrinningen så det samlades regnvatten i ”baljorna” som blir. Stansade dit egna och det gick väl bra men snart dags att byta tak igen... max 2 säsonger håller detta.

Kanske får man satsa på bättre prylar nästa gång med rejälare väv i taket.
Eller så struntar man i billiga skräppaviljonger med smala stålrör som knäcks för en liten vindpust och tyg som vittrar sönder och bygger något rejält av impregnerat trä och glas eller plasttak som håller år efter år.
 
  • Gilla
KarlstadPeter och 1 till
  • Laddar…
Rent juridiskt har du förmodligen inte mycket att komma med. Och pengar är roten till allt ont, så att kräva grannen på betalning kommer förmodligen inte bli så bra för grannsämjan. BRA att ni köpte reserv! Där är vi lika. Man vet aldrig när nåt försvinner ur sortimentet hos IKEA ;-)

Så.. Jag tycker att du helt enkelt ska gå till grannen och berätta vad som hänt. Inte alls på något anklagande vis, och kanske med lite humor så att ni kan skratta åt det tillsammans. Det är inte mycket att göra åt. Är de bra grannar så försöker de kanske ordna något sätt att blockera ”genvägen” så att katterna väljer en annan väg. Eller så erbjuder de sig kanske själva att ersätta ekonomiskt, vem vet. Men ställ inga krav.

Vänta med att byta taket, och nyttja lite av din lediga tid till att övervaka. Skaffa en vattenpistol, modell större, som man kan pumpa upp tryck i, och skjut katterna. Tips från farsan. De gillar inte vatten. Och de har känsligt luktsinne. Blanda lite äppelcidervinäger i vattnet om det inte räcker med rent vatten för att avskräcka dem. Det är ofarligt men luktar illa. Och katterna kommer hålla sig borta, jag lovar. Berätta för grannarna vad du tänker göra på ett vänligt sätt och hoppas att de förstår.
När du ser att katterna låter bli ditt tak så byter du till det nya. Lycka till! :)
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Nissens
J JohanLun skrev:
Om Ikea's kvalitet är så usel att en brakskit spräcker taket efter två tre år är det svårt att skylla på nåt annat, jag misstänker en talgoxe som gjort en hård landning kunnat spräcka taket.

Klart kattägare ska göra det de kan, men att rättfärdiga att skjuta valfri katt för att nån Banjospelare får spel är inte rätt...
Jag har aldrig sagt något om att skjuta katter, men det är i och för sig ett vedertaget sätt att lösa kattproblem. Kommunen har folk som skjuter av katter vid behov.

Självklart skall TS inte behöva ha saker som håller för att katter skall klösa i det... det är katterna som inte skall vara där helt enkelt.

Det vore betydligt bättre om kattägare tog sitt ansvar, hos mig pissar de så att saker blir fördärvade. Skall jag gå till affären med det också?
 
  • Gilla
Lazzeman och 2 till
  • Laddar…
Nissens
emmschen emmschen skrev:
Rent juridiskt har du förmodligen inte mycket att komma med. Och pengar är roten till allt ont, så att kräva grannen på betalning kommer förmodligen inte bli så bra för grannsämjan. BRA att ni köpte reserv! Där är vi lika. Man vet aldrig när nåt försvinner ur sortimentet hos IKEA ;-)

Så.. Jag tycker att du helt enkelt ska gå till grannen och berätta vad som hänt. Inte alls på något anklagande vis, och kanske med lite humor så att ni kan skratta åt det tillsammans. Det är inte mycket att göra åt. Är de bra grannar så försöker de kanske ordna något sätt att blockera ”genvägen” så att katterna väljer en annan väg. Eller så erbjuder de sig kanske själva att ersätta ekonomiskt, vem vet. Men ställ inga krav.

Vänta med att byta taket, och nyttja lite av din lediga tid till att övervaka. Skaffa en vattenpistol, modell större, som man kan pumpa upp tryck i, och skjut katterna. Tips från farsan. De gillar inte vatten. Och de har känsligt luktsinne. Blanda lite äppelcidervinäger i vattnet om det inte räcker med rent vatten för att avskräcka dem. Det är ofarligt men luktar illa. Och katterna kommer hålla sig borta, jag lovar. Berätta för grannarna vad du tänker göra på ett vänligt sätt och hoppas att de förstår.
När du ser att katterna låter bli ditt tak så byter du till det nya. Lycka till! :)
Eller också kan man säga att ha en massa lösspringande katter inte är bra för grannsämjan... så i detta fallet är det inte pengarna, utan katterna som är roten till det onda...
 
  • Gilla
  • Haha
Lazzeman och 2 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Eller också kan man säga att ha en massa lösspringande katter inte är bra för grannsämjan... så i detta fallet är det inte pengarna, utan katterna som är roten till det onda...
Jo, jag kan inte annat än att hålla med där haha! :rofl: Men inte mycket man kan göra åt katter tyvärr. Vattenpistol och vinäger är dock beprövat och ofarligt, och värt ett försök.
Grannarnas katter är ofta inne och springer hos oss. Förstör inget, men skiter på tomten. Och vår vidriga hund äter gärna kattskit när han är ute och spankulerar. Vår lite rymningsbenägna, halvdöva 14-åring traskar ibland ner till grannen och letar kattskit. De vet att han är helt ofarlig, så de kan inte direkt beklaga sig att han är där inne och luktar runt då deras katter gör det samma :D Och han har säkerligen skitit i deras rabatter eller gräsmatta nån gång. Så jag tänker att det går jämnt upp haha.
 
  • Gilla
Maxione och 4 till
  • Laddar…
P pemu skrev:
Nä, konstigt nog så får man inte göra ett jävla dugg åt en katt som skiter, hårar ner, klöser sönder, förstör lack etc.
På nåt jävla vis har dessa lustmördande skitdjur fått höre status än människor i samhället för "det ligger i deras natur att springa fritt".
Därför får männikskor med allergi tåla att deras utemöbler är nerhårade, att barnens sandlåda är full med skit, att det luktar piss och skit under altanen, att de klättrar sönder klängväxter, att bilen är repig, att de tar sig in i ditt hus och välter fågelburen och tar underlaten etc.

Och om man nu inte vill leva så så är det man själv som måste lägga ut pengar på div staket, djurskrämmor etc. Så jävla baklänges!

Sedan grannarna skaffade katt så har kvittret av småfåglar på morgonen helt tystnat...

Kattägare som låter sina katter springa ute i villaområden är lika hänsynslösa som sina katter. Ungefär som rökare på en buss.
Men som kattägare får man också vara varse att det finns alla möjliga faror där ute...

Katter har förstört många grannsämjor...
Förstår problemet för dig, TS och andra, men måste flika in att alla djur i hela världen agerar rationellt. De är inte elaka, de manipulerar inte, de är bara sig själva och gör det som är sunt och ändamålsenligt för dem.
Den enda arten som konstant gör knäppa grejer ät människan.
 
  • Gilla
  • Älska
Maret och 5 till
  • Laddar…
Marike Marike skrev:
Som jag menade, det är ifall det nya taket också blir förstört, och som jag skrev IKEA säljer inte sådana längre, det var annars inte så dyrt, 3-4 hundra tror jag, inget att bråka om, och en motsvarande paviljong kostar allt från 3000 och uppåt. Tycker för övrigt att det är skit av IKEA att inte tillhandahålla reservdelar i åtminstone 5 år, det liknar lågprisvaruhus med runt hörnet garanti.
Vi hade samma problem under ett antal år. Funderade ett tag tom att låta fabricera ett överdrag av lastbilspressening men gav upp. Istället köpte vi en paviljong i massivt trä med shingletak. Lite dyrare initiellt men håller, behöver inte tas ner på vintern eller när stormigt väder väntas. Bästa köpet vi gjort (och dessutom kattsäkert)
 
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
Känns som ett problem som många har, är det inte tyg tak, sandlådor, utemöbler och bilar som repas.. lite konstigt att ägaren inte har något ansvar alls..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.