T
Hej,
Har nu pratat med lite olika installatörer och någon sa att jag inte har förutsättningar pga att mina 3 tak är för små.
Jag har alltså 3 tak i riktningarna ost,syd och väst, samtliga ganska små (6.8x3 samt två st 8.85x2.85, de sistnämnda i öst/väst).
Detta ger en total yta på 70m2.

Anledningen till att det inte fungerar på mina hus är att jag måste ha speciell utrustning för att hantera 3 väderstreck och att växelriktaren behöver en viss startspänning för att komma igång och detta då mha sol från Ost. Med mina små tak kommer man inte upp i den spänningen.
Detta gällde denna teknikerns produkter och han kunde naturligtvis inte svara för andra men indikerade att det var ett svårt projekt att få lönsamhet i.

Stämmer detta och jag ska lägga ner tanken och fortsätta handla aktier istället eller finns det lösningar?
Jag hade hoppas få ut ca 9000kWh = 75% av min förbrukning.
Tacksam för tips!

PS: hittade denna bild:
https://www.solkraftsverige.se/solpaneler-i-tre-vaderstreck/
Dessa paneler verkar inte vara så vansinnigt stora.. någon med laserblick som vågar gissa kvadar på denna installation?
 
Redigerat:
Beror nog på deras växelriktare inte klarar 400VDC utan högre runt 750V,
Huawei SUN2000-12KTL Startar vid 250V och MPPT jobbar inom spannet 200 V ~ 950 V

Har du tre tak 1 i en solrikting o 2 i annan solriktning så kan du lägga 14 paneler på tak 1 (400V) till ingång 1
och 14 paneler på tak 2 samt 14 på tak 3 (400V) till MPPT ingång 2

Ger en total på ca 12KW
 
T
Hej,
Jag kommer inte att kunna få plats med så många paneler, jag kommer max att få till 6 paneler på sydtaken och 8 på vardera ost/väst tak.
Kommer det ens att fungera med så få planeler är väl min fråga..
Jag tyckte oxå fatta att jag behöver 3 ingångar på växelriktaren för jag har tre väderstreck.. men jag kan inte så mycket om det här med solceller..
 
Litet hus ni bor i med så små tak. 13 paneler borde få plats på 8.8 x 2.8 m, stående o liggande. Kanske 14 som håbbe säger
 
Men taket är ju 6.8x3 är 20m2 o en panel är 1,69m2 , 20/1,69 = 12
 
Nej, turbo100 säger 8.85 x 2.85 och det är 25.2 m2. 8 stående o 5 liggande är 13 st.
 
T
A Arnodt skrev:
Litet hus ni bor i med så små tak. 13 paneler borde få plats på 8.8 x 2.8 m, stående o liggande. Kanske 14 som håbbe säger
Det är ett uthus och ett garage :)
Boningshuset är lite större.. men det har kupor, skorstenar och annat elända man gillade på 1800-talet så på det vill jag inte ha några paneler..
 
T
H håbbe1961 skrev:
Men taket är ju 6.8x3 är 20m2 o en panel är 1,69m2 , 20/1,69 = 12
A Arnodt skrev:
Nej, turbo100 säger 8.85 x 2.85 och det är 25.2 m2. 8 stående o 5 liggande är 13 st.
Båda är rätt, två tak är 8.8x 2.85 och ett är 6.8x3.

8 stående & 5 liggande borde funka på det stora taket som ni tror alltså,
6 stpende och i bästa fall 4 liggande på lilla taket men då blir det inga marginaler alls.. men det kanske det inte behöver vara..
Kan man blanda liggande och stående så det blir en rektangel - alltså justera bredderna så det blir räta linjer vid kanterna?
Det är Benders cementpannor på taket.
 
Har du ej plats på mark då, behövs ej bygglov Heller, normalt
 
Inget bygglov om panelerna ligger på tak. Men på markställning krävs bygglov, har jag hört. I alla fall om stadsplanerat område. På landet behövs nog inget bygglov oberoende om på tak eller markställning.
Mittklämma ger 20 mm spel mellan paneler. Om glipa i panelfält kan man göra en blindplåt och montera och måla panelblå.
 
Redigerat:
T
A Arnodt skrev:
Inget bygglov om panelerna ligger på tak. Men på markställning krävs bygglov, har jag hört. I alla fall om stadsplanerat område. På landet behövs nog inget bygglov oberoende om på tak eller markställning.
Mittklämma ger 20 mm spel mellan paneler. Om glipa i panelfält kan man göra en blindplåt och montera och måla panelblå.
Hej,
Nej jag har ingen vettig plats annat än dessa taken tyvärr.
Det verkar som att solscellsfirmorna bara har vissa utvalda produkter och jag fattar inte varför någon sa att man inte kan ha 3 väderstreck med så få paneler..
Man kanske ska montera själv - verkar bli billigare?
Finns dessa http://www.swedensol.se/produkter-solel/solceller/solcell370w som är 2m och 400W. Kan klämma in 6+8+8 och då blir det lite space till nock och hängränna och 400W * 22 skulle ge 8.8kW peak, vad blir det i kWh/år?
Kan någon tipsa om lämplig växelriktare till en motsvarande installation? (alltså 3 väderstreck..)
 
T
Hej,
Har fått en den svar i en anna tråd om långa och korta paneler här på forumt så ska försöka att inte upprepa frågorna..
Ställer frågan om lämplig växelriktare i den tråden.. (ursäkta röran)..
 
Det finns växelriktare med 3 mppt som klarar paneler i tre olika väderstreck, kostal.
T.ex kostal plenticore plus 7.0, på 7kW. Startspänning 150 Volt. Du får ha totalt max 10,5 kWp paneler till den. Inga effektoptimerare behövs. Den kan du ha. Har du mer paneeleffekt, välj då plenticore plus 8.5. på 8,5 kW
De är förberedda för batterilagring. De ger 3-fas 400 Volt ut.
https://www.kostal-solar-electric.c...se/2020/12/15/13/06/db_plenticore-plus_en.pdf
Fördel är att de klarar tre olika väderstreck. Det klarar växelriktare annars inte. solarEDge ja, men då måste man ha effektoptimerare till varje panel, blir dyrt.

kostal plenticore har tre oberoende mppt-ingångar så kallade trackers. Det verkar som om man har lagringsbatteri att då ska en av de mppt-ingångarna vara för lagringsbatteriet. Men du ska inte ha något lagringsbatteri antar jag, och då är det ok.
 
Redigerat:
T
A Arnodt skrev:
Det finns växelriktare med 3 mppt som klarar paneler i tre olika väderstreck, kostal.
T.ex kostal plenticore plus 7.0, på 7kW. Startspänning 150 Volt. Du får ha totalt max 10,5 kWp paneler till den. Inga effektoptimerare behövs. Den kan du ha. Har du mer paneeleffekt, välj då plenticore plus 8.5. på 8,5 kW
De är förberedda för batterilagring. De ger 3-fas 400 Volt ut.
[länk]
Fördel är att de klarar tre olika väderstreck. Det klarar växelriktare annars inte. solarEDge ja, men då måste man ha effektoptimerare till varje panel, blir dyrt.

kostal plenticore har tre oberoende mppt-ingångar så kallade trackers. Det verkar som om man har lagringsbatteri att då ska en av de mppt-ingångarna vara för lagringsbatteriet. Men du ska inte ha något lagringsbatteri antar jag, och då är det ok.
Hej och tack´k för mycket bra inout!
Jag har inte tänkt installera något batteri på länge så hade hoppats ha möjligheten i framtiden. Jag får väl leva med att den möjligheten är grusad och det kommer säkert andra lösningar vad det lider..
Jag funderar på startspänning, hur kan men beräkna den?
Som jag tror jag skrev så tänker jag mig paneler som kanske är 2200-2400 höga, är det panelernas konfiguration som ger spänningen?
Jag har inte hittat någon bra sida som säljer lämpliga paneler men gissar att spänningen står i databladet.
Jag ska granska länken på kostal-växelriktaren som verkar ha det jag behöver. Jag gissar man man inte ska köpa större än man behöver.

Nu får jag försöka lära mig hur man installerar systemet i praktiken men det finns väl bra instruktioner gissar jag, Borde inte vara mycker svårare än att installera VP'n..
Tack ingen för tips!
 
Det står tomgångsspänning i databladet för en panel. På engelska Voc Voltage open circuit, tror jag. Alltså när den är helt obelastad.
Panelerna seriekopplas, och en panel som har Voc t.ex. 40 Volt, och 13 st seriekopplas får 520 Volt tomgångsspänning, dvs obelastad. När växelriktaren börjar ta ut ström från panelerna sjunker spänningen litet kanske till ca 400 Volt.
Växelriktarens startspänning är den spänning som behövs för att växelriktaren ska vakna på morgon. Har spänningen inte hunnit upp till startspänningen sover växelriktaren vidare.
Har man 13 paneler i serie då får man tillräcklig startspänning från panelerna tidigt på morgonen. Skulle man bara ha 3 st paneler seriekopplade då kommer de aldrig upp i växelriktarens startspänning under hela dagen, inte ens på midsommardagen.

Paneler som är 2,2 x 1,2 meter om du ens hittar sådana, är för stora och har inget godkännande i Tyskland att få monteras på tak. De har endast godkännande att monteras på markställning. Det står så på kinesiska tillverkarens hemsida, såg jag. Det borde vara samma i Sverige, men vet inte. Det finns en anledning till att de inte har något godkännande i Tyskland för takmontage.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.