Hej, vi har ett hus byggt vid skogen, färdigt 2000. Det ska finnas 3 kammarbrunn med tillhörande infiltration osv. Vi är andra ägare så har inte varit med vid installation av detta.

Jag har röjt upp massa sly vid den nedre slänten av våran tomt och försöker göra fint. Jag märkte att marken är väldigt lerig där och har nog alltid varit de 8 åren vi bott här. Jag tog några grävspad och märkte att det hur lätt som helst går att göra en liten damm här. Jag vet att det är högt vattentryck som kommer från de högre höjderna runtomkring. När vi dränerade för en utbyggnad så hittade de flera s.k vattenådror som gick längs med tomten.

Medans jag passat på att grävt ut en liten damm har jag dock slagits av det luktar för jävligt när man tar grävspaden. Absolut åt kloakhållet, jag vet att lerig jord kan lukta skit men det som får mig att fundera om det är rätt att göra damm av detta då infiltrationen från avloppsbrunnen ska ligga precis här under. Jag vill ju inte direkt ha en damm av vårat eget piss.

Jag bifogar bild som försöker förklara lite, tror ni att infiltrationen är dåligt byggd eller är det bara naturligt vatten från vattenådror.
 
  • Bild av en slänt med en avloppsbrunn och luftningsrör, med markuppritade vattenådror och en liten grävd damm.
  • Gilla
anaitis
  • Laddar…
Bump. Var det en tråkig fråga, en svår fråga, en omöjlig fråga, en för lätt fråga, jag borde kunna det själv, eller blev jag gömd och glömd någonstans i forumet.
Jag testar igen helt enkelt.
 
Några bilder på avluftningen och brunnen o om det sticker upp andra saker vore bra, svårt o tro att infiltration ligger just där i sankmarken
 
T trumsnut skrev:
Jag vet att lerig jord kan lukta skit men det som får mig att fundera om det är rätt att göra damm av detta då infiltrationen från avloppsbrunnen ska ligga precis här under. Jag vill ju inte direkt ha en damm av vårat eget piss.
Det är troligen en kombo av båda.
Mitt råd är att fylla på med natursand på de låglänta områdena och på så sätt på en väl dränerande yta som du kan så gräs i framöver. Men nån damm ska du inte göra där.
 
  • Gilla
trumsnut
  • Laddar…
J Jan_G skrev:
Det är troligen en kombo av båda.
Mitt råd är att fylla på med natursand på de låglänta områdena och på så sätt på en väl dränerande yta som du kan så gräs i framöver. Men nån damm ska du inte göra där.
Tack, jag hade bara tänkt något väldigt grunt , max 0.4 m djupt. Vill bara ha lite vatten som speglar sig när man tittar ner uppifrån.
När man inte grävt där på ett tag så är lukten borta helt och vattnet klart, borde det inte vara safe då?
 
Du gör som du vill. Men har du barn i närheten ska du inte bygga damm...
De kan drunkna i en vattenpöl....

En släkting har ett fågelbad och lägger i en bit av en klorpuck till pool då och då för att hålla den ren.
Kan vara ett tips för att få bort ev bakterier.
 
Om det är så att det står vatten ovanför infiltrationen så fungerar den inte speciellt bra. Om det är något du ska göra så är det att se hur du kan dränera bort vattnet.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
Ja, är det så blött så är det inte platsen där en infiltration ska ligga och den har troligen satt igen. Det kan också vara det som orsakar översvämningen. Det är nog dags att börja spara pengar för att flytta infiltrationen. Glöm inte att anmäla grävningen till kommunen, det är anmälningspliktigt att gräva om infiltrationer.
 
Efter att ha grävt fram kartor så bekräftas det att infiltration är lagd där.

1. När slambilen kommer om en månad, tömmer den även infiltrationen? Kommer man se tillfälligt att översvämningen sjunker undan?

2. Vad är eventuella konsekvenser med en översvämmad infiltration?
 
Infiltration en är den biologiska reningsteget förutom den mekaniska dvs slambrunnnen. Så det är denna som gör jobbet rent miljömässigt. Som du förstår så är den funktionen förlorad i detta fall och avloppet smittämnen sprids med grundvattnet till närliggande vattendrag eller färsvattenbrunnar. Infiltration töms aldrig på något utan nyttjar egenskaperna i mark el. Dyl för att skapa ett bakterie nedbrytande skikt innan det når grundvattnet.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Slambilen tömmer endast kammarna i brunnen. På sikt behöver du lösa problemet med infiltrationen. En lösning är en upphöjd markbädd på samma plats. Då behöver du dock pumpa vattnet från 3 kammarbrunnen och skaffa tillstånd från kommunen för det hela.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
det är anmälningspliktigt att gräva om infiltrationer
Svar nej inte för att gräva om och byta sand/grusfilter i den, om det görs på samma plats, är normalt underhåll. Däremot om den flyttas bara 1 meter eller till annan plats så blir det ny anmälan och bygglov för den, med kostnad och villkor enligt kommunens regler och taxa..
 
En godkänd infiltration får ej grävas i utan ändringsanmälan till miljö
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
J jonaserik skrev:
Svar nej inte för att gräva om och byta sand/grusfilter i den, om det görs på samma plats, är normalt underhåll. Däremot om den flyttas bara 1 meter eller till annan plats så blir det ny anmälan och bygglov för den, med kostnad och villkor enligt kommunens regler och taxa..
Det du säger känns rimligt men så är det tyvärr inte. Bygglov har inget med detta att göra, det regleras i PBL. Avloppstillstånd och anmälningsplikt regleras istället i miljöbalken. Känns mitt ord för lätt i denna fråga så kan man läsa myndighetens beskrivning av rättsläget:

Text om när renovering av avloppsanläggning kräver nytt tillstånd eller anmälan enligt miljöbalken.

https://www.havochvatten.se/avlopp-...aver-ett-nytt-tillstand-eller-en-anmalan.html
 
  • Gilla
Håbbe01
  • Laddar…
T trumsnut skrev:
Efter att ha grävt fram kartor så bekräftas det att infiltration är lagd där.

1. När slambilen kommer om en månad, tömmer den även infiltrationen? Kommer man se tillfälligt att översvämningen sjunker undan?

2. Vad är eventuella konsekvenser med en översvämmad infiltration?

1 Nej, man tömmer bara slammet i brunnen.

2. Meningen med infiltrationen är att vattnet ska dräneras nedåt mot grundvattnet, är det översvämning i ytan runt infiltrationen så är den obrukbar och ska göras om. Man kan omöjligt ha gjort ett jordprov på den ytan innan man anlade infiltrationsbädden.

3. Det finns även en möjlighet att slam följt med ut ur trekammarbrunnen och täppt till infiltrationen, sköter man inte inte slamtömningarna så kan man få detta problemet och då kan det gå att spola infiltrationsrören med högtryck, men med tanke på bäddens ålder så vore en omgrävning det mest långsiktiga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.