M mtmmtm skrev:
Kärnkraft är inte straffbeskattad (det avskaffades 2018).
Hur tror du att produktionsplanering fungerar egentligen?

Kärnkraften är och har varit aktivt motarbetad av våra politiker i decennier. Att den explicita straffbeskattningen togs bort beror sannolikt på att sossarna fick rapporter om att det svenska elsystemet höll på att haverera då de straffade ut kärnkraften så att den lades ned på ”kommersiella” grunder.

Att den explicita straffbeskattningen nu är borta sedan några år ändrar inte exempelvis det faktum att Ringhals 1 och 2 lades ner för att de kvävdes till döds av sagda straffbeskattning i kombination med subventioner av andra energislag samt tydliga politiska signaler om att det inte fanns en plats för dem i den framtida energimix politikerna kämpade för att etablera.

Så var emot kärnkraft bäst du vill, men försök inte att lura dig själv eller någon annan om att den inte straffas ut av politiska skäl.
 
  • Gilla
Jehu och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Notera då att filmens lösning bara får tillräckligt med el 65% av dagarna på året i New England som ligger på samma breddgrad ungefär som norra Medelhavet.
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Hur tror du att produktionsplanering fungerar egentligen?

Kärnkraften är och har varit aktivt motarbetad av våra politiker i decennier. Att den explicita straffbeskattningen togs bort beror sannolikt på att sossarna fick rapporter om att det svenska elsystemet höll på att haverera då de straffade ut kärnkraften så att den lades ned på ”kommersiella” grunder.

Att den explicita straffbeskattningen nu är borta sedan några år ändrar inte exempelvis det faktum att Ringhals 1 och 2 lades ner för att de kvävdes till döds av sagda straffbeskattning i kombination med subventioner av andra energislag samt tydliga politiska signaler om att det inte fanns en plats för dem i den framtida energimix politikerna kämpade för att etablera.

Så var emot kärnkraft bäst du vill, men försök inte att lura dig själv eller någon annan om att den inte straffas ut av politiska skäl.
Lägg också till att nya säkerhetskrav gör att det blir väldigt dyrt (relativt sett) att uppgradera de mindre kärnkraftverken. Dessa regler är politiskt styrda också.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
M mtmmtm skrev:
Det ges ett mindre bidrag för solpaneler för privatpersoner i Sverige. Det sker väl för att staten tycker det är bra med solpaneler.
Det jag menade var att solenergi inte behöver stöd för att vara konkurrenskraftigt. Det har redan bland de lägsta kostnaderna per producerad KWh.
Nu var det ju sol och vind vi pratade om. Det senaste budet är ju exempelvis att havsbaserad vindkraft ska slippa betala anslutningsavgift till elnätet. En tydlig subvention.

Men visst, solkraften då. Den producerar idag ca 1 TWh i Sverige. Främst på sommaren. En procent av total produktion alltså, när den behövs som minst. Och all installation är väl subventionerad eller greenwashing? Villatak och någon enstaka kommunal anläggning. Så varför tar det inte fart om det nu skulle vara lönssmt?

Och då tror jag ändå på solkraft – jag har varit fascinerad av den sen jag såg min första solcellsdrivna miniräknare, men det gör det inte till en möjlig källa till baskraft i Sverige.
 
  • Gilla
  • Älska
H-Thomasson och 6 till
  • Laddar…
M mtmmtm skrev:
Du borde titta på de fakta jag delat.
[länk]
[media]
Jag besvarade enbart inlägget om att överproduktion skulle vara dyrt. Det är det inte. En doppvärmare kan göra slut på extrema mängder energi med mindre kostnad. Är du tveksam till detta faktum ?
Du är ett lysande exempel på varför vind och solkramare inte får ges inflytande över elförsörjningen.
Noll förståelse för ekonomiska realiteter.
Men svara på en enda fråga - om sol och vind är så billigt, varför har då Tyskland och Danmark Europas högsta elpriser?
Och om det är för att det är miljövänligt, varför har då Tyskland ett så stort fossilberoende?
 
  • Gilla
STB och 1 till
  • Laddar…
F
J Jehu skrev:
Du är ett lysande exempel på varför vind och solkramare inte får ges inflytande över elförsörjningen.
Noll förståelse för ekonomiska realiteter.
Men svara på en enda fråga - om sol och vind är så billigt, varför har då Tyskland och Danmark Europas högsta elpriser?
Och om det är för att det är miljövänligt, varför har då Tyskland ett så stort fossilberoende?
Danskar är Danskar..... Tyskarnas problem är tråkiga politiska beslut att hastigt lägga ner kärnkraften. Men jag tror inte det är hela sanningen. Vi har alltid haft billigare el, skulle tro att det till stor del beror på vattenkraften. Det största/första misstaget var att stänga Barsebäck.
 
  • Gilla
STB och 1 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Problemet är att det finns väldigt mycket vinklad fakta, och det gäller åt båda hållen. Det låter rätt ologiskt rent generellt att nåt så oberäkneligt som vind skulle ha nån som helst potential som baskraft. Jag har inget emot sol och vindkraft men man måste se lite pragmatiskt på det. Svensk industriell konkurrenskraft bygger på energistabilitet och rimliga priser.
Ja, det är sant. Jag har dock inte länkat till något som inte är korrekt. Tycker du annorlunda vore det lämpligt att bemöta de fakta jag länkat till. Det har aldrig hänt att någon gett mig fakta som bestrider denna länk. Du känner väl till att i Danmark är vindkraft den huvudsakliga källan.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Hur tror du att produktionsplanering fungerar egentligen?

Kärnkraften är och har varit aktivt motarbetad av våra politiker i decennier. Att den explicita straffbeskattningen togs bort beror sannolikt på att sossarna fick rapporter om att det svenska elsystemet höll på att haverera då de straffade ut kärnkraften så att den lades ned på ”kommersiella” grunder.

Att den explicita straffbeskattningen nu är borta sedan några år ändrar inte exempelvis det faktum att Ringhals 1 och 2 lades ner för att de kvävdes till döds av sagda straffbeskattning i kombination med subventioner av andra energislag samt tydliga politiska signaler om att det inte fanns en plats för dem i den framtida energimix politikerna kämpade för att etablera.

Så var emot kärnkraft bäst du vill, men försök inte att lura dig själv eller någon annan om att den inte straffas ut av politiska skäl.
Jag är absolut inte emot kärnkraft (var har jag skrivit detta?). Däremot anser jag att man inte kan investera i något som har lägre avkastning (vilket kärnkraft har). Såg du inte på video:n jag delade ? Kärnkraft är tyvärr 3 ggr dyrare än vindkraft (därför är den helt ointressant).
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nu var det ju sol och vind vi pratade om. Det senaste budet är ju exempelvis att havsbaserad vindkraft ska slippa betala anslutningsavgift till elnätet. En tydlig subvention.

Men visst, solkraften då. Den producerar idag ca 1 TWh i Sverige. Främst på sommaren. En procent av total produktion alltså, när den behövs som minst. Och all installation är väl subventionerad eller greenwashing? Villatak och någon enstaka kommunal anläggning. Så varför tar det inte fart om det nu skulle vara lönssmt?

Och då tror jag ändå på solkraft – jag har varit fascinerad av den sen jag såg min första solcellsdrivna miniräknare, men det gör det inte till en möjlig källa till baskraft i Sverige.
Jag är själv förbryllad att solkraft kan generera såpass bra avkastning. Själv skulle jag få minst 5% avkastning. Jag hade investerat om det inte vore som så att börsen avkastar bättre (samt att JAG får ta risken om något går sönder). Det blir också svårare att bygga ut huset med en våning uppåt. Jag misstänker att det är mer lönsamt söderut.
 
M mtmmtm skrev:
Jag är själv förbryllad att solkraft kan generera såpass bra avkastning. Själv skulle jag få minst 5% avkastning. Jag hade investerat om det inte vore som så att börsen avkastar bättre (samt att JAG får ta risken om något går sönder). Det blir också svårare att bygga ut huset med en våning uppåt. Jag misstänker att det är mer lönsamt söderut.
Nej, man har mer soltimmar i norr och dessutom svalare temperaturer så det blir ungefär samma resultat. Dock ännu tydligare skiftning mot sommaren uppe i norr.
 
J Jehu skrev:
Du är ett lysande exempel på varför vind och solkramare inte får ges inflytande över elförsörjningen.
Noll förståelse för ekonomiska realiteter.
Men svara på en enda fråga - om sol och vind är så billigt, varför har då Tyskland och Danmark Europas högsta elpriser?
Och om det är för att det är miljövänligt, varför har då Tyskland ett så stort fossilberoende?
Energipriserna bestäms främst enligt politikernas skatter. I Sverige är ju skatterna mycket högre än den faktiska kostnaden. Jag är absolut ingen 'miljökramare'. Som du tidigare sett anser jag enbart att vind/sol-kraft kommer att sopa banan med alla andra energislag för att dessa är BILLIGAST. För 10 år sedan var detta inte fallet. Har du någon som helst fakta som stödjer din tes att om att vind/sol inte är de billigaste energislagen ?
Läs och titta gärna igenom dessa länkar innan du svarar:
https://ourworldindata.org/cheap-renewables-growth
Har du något att invända emot dessa faktalänkar ?
 
M mtmmtm skrev:
Jag är absolut inte emot kärnkraft (var har jag skrivit detta?). Däremot anser jag att man inte kan investera i något som har lägre avkastning (vilket kärnkraft har). Såg du inte på video:n jag delade ? Kärnkraft är tyvärr 3 ggr dyrare än vindkraft (därför är den helt ointressant).
Om man bortser från kringkostnaderna. Det är därför du är vilseledd/vilseledande.
Varför tror du annars att elpriset är mycket högre i Danmark/Tyskland än i Frankrike?
Du befinner dig i det tankestadium jag gjorde för 10-15 år sedan, innan jag bestämde mig för att kolla lite djupare hur det ligger till med elproduktionen. Vi är många som ändrat åsikt baserat på fakta. Och då inte dina utvalda fakta.
Bor du i norr har ni en hel del sol - på sommaren. Men det är väl på vintern el behövs, eller ska ni satsa på AC?
Och en hel del av den solen lyser 18-06, då solen står i norr. Bakom solcellerna då.
"Tänkte inte på det."
 
M mtmmtm skrev:
Energipriserna bestäms främst enligt politikernas skatter. I Sverige är ju skatterna mycket högre än den faktiska kostnaden. Jag är absolut ingen 'miljökramare'. Som du tidigare sett anser jag enbart att vind/sol-kraft kommer att sopa banan med alla andra energislag för att dessa är BILLIGAST. För 10 år sedan var detta inte fallet. Har du någon som helst fakta som stödjer din tes att om att vind/sol inte är de billigaste energislagen ?
Läs och titta gärna igenom dessa länkar innan du svarar:
[länk]
[media]Har du något att invända emot dessa faktalänkar ?
Det där är inte fakta. Det är tyckande.

Som jag skrivit tidigare så hade man en tillgänglighet på 65% av dagarna I New England som ligger i jämnhöjd med norra Medelhavet. Detta är oavsett I vilken utsträckning det skulle vara möjligt i USA ändå inte vara möjligt i Sverige.
 
  • Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
J Jehu skrev:
Om man bortser från kringkostnaderna. Det är därför du är vilseledd/vilseledande.
Varför tror du annars att elpriset är mycket högre i Danmark/Tyskland än i Frankrike?
Du befinner dig i det tankestadium jag gjorde för 10-15 år sedan, innan jag bestämde mig för att kolla lite djupare hur det ligger till med elproduktionen. Vi är många som ändrat åsikt baserat på fakta. Och då inte dina utvalda fakta.
Bor du i norr har ni en hel del sol - på sommaren. Men det är väl på vintern el behövs, eller ska ni satsa på AC?
Och en hel del av den solen lyser 18-06, då solen står i norr. Bakom solcellerna då.
"Tänkte inte på det."
Ja, jag har aldrig reflekterat att 'kringkostnaderna' skulle vara en stor andel av kostnaderna. Har du någon fakta angående detta ?
Som jag tidigare skrev så är ju skillnader i elkostnad främst beroende på politiska beslut. Exakt detsamma som bensinpriserna varierar. Det är ju enkelt att dra en kabel mellan länder och tjäna stora pengar annars. Om du baserat dina fakta på hur det stod till för 15 år sedan så är det dags att kolla in fakta (70%+ lägre pris för vindkraft tex.)
Fakta kan per definition inte vara 'utvalda'. Då är det inte fakta. Fakta skiljer sig ifrån åsikter.
Har du något att invända mot mina fakta så är jag intresserad. Dina åsikter kan du däremot hålla för dig själv.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Det där är inte fakta. Det är tyckande.

Som jag skrivit tidigare så hade man en tillgänglighet på 65% av dagarna I New England som ligger i jämnhöjd med norra Medelhavet. Detta är oavsett I vilken utsträckning det skulle vara möjligt i USA ändå inte vara möjligt i Sverige.
Nu får du gärna vara lite mer specifik. Vad exakt är fel i faktan jag länkade till ?
 
M mtmmtm skrev:
Nu får du gärna vara lite mer specifik. Vad exakt är fel i faktan jag länkade till ?
En persons prognoser på hur det skulle kunna bli i USA har väldigt liten bäringin på hur det faktiskt blir i Sverige. En prognos är en prognos och när den dessutom gäller ett land på helt andra breddgrader så går det inte ta dig seriöst när du säger att det är fakta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.