Min son bor i en gammal hyresrätt (1950-tal) där badrummet är renoverat för kanske 15-20 år sedan. Det finns uttag för el (kopplingsdosa, enfas), vattenuttag samt avlopp. Dvs förberett för tvättmaskin. Avstånd från eluttag till dusch ca 180 cm, höjd från golv ca 170 cm. Två problem finns:
1. Säkringen är på 6A (gammalt hus som sagt)
2. Jordfelsbrytare saknas.
Hyresvärden säger att de kan säkra upp till 10A (porslinssäkringar, de byter bara bottenplattan) så det löser problem nr 1. Däremot säger hyresvärden att de inte tänker sätta in någon JFB, och att de inte heller behöver det eftersom såna regler inte fanns då huset byggdes (kanske inte heller då badrummet renoverades, lite oklart)

Jag ställer mig frågande till om man får säkra upp till 10A för att möjliggöra inkoppling av tvättmaskin, men kan strunta i JFB?
 
Så länge tvättmaskinen är fast ansluten tror jag att det är ok. Men det får inte vara ett uttag i badrummet utan jordfelsbrytare. En jordfelsbrytare är ju ingen jättedyr sak. Om värden kan bekosta att en elektriker säkrar upp gruppen kan du ju föreslå att du bekostar mellanskillnaden för att få en jordfelsbrytare också.
 
Sant men även om den är fast ansluten vill man ju inte ha nåt i ett badrum utan JFB. Men det kan förstås vara så att en hyresvärd klarar sig från ansvar då. Bra idé om att fråga om JFB på egen bekostning, även om det bär emot. Tycker att det borde ligga i fastighetsägarens intresse att bostäderna håller rätt nivå på elinstallationer. Men 'it's all about the money' förstås...
 
Finns det en skyddsjord och fast anslutning så är det inte farligt. Men har det någonsin varit tillåtet med 230V uttag utan jordfelsbrytare?
 
Inte i badrum. 230 i badrum är en tämligen ny företeelse, uppkommen med förutsättningen jordfelsbrytare.
Innan jordfelsbrytaren var det 110 V rakuttag via (klen) trafo sm gällde.
 
Men nu väl det väl inte ett uttag det gällde utan en anslutningsdosa. Jag kan bara rekommendera att få till en jordfelsbrytare. Men jag ser inte att det vore otillåtet att säkra upp befintlig grupp och ansluta tvättmaskinen fast.
 
  • Gilla
pelig
  • Laddar…
Okej, jag blev lurad av att det stod uttag. Men det står ju även kopplingsdosa.
 
Jo jag var lite otydlig, el är framdragen till en kopplingsdosa, inget mer. Den tvättmaskin som ska anslutas har förvisso stickpropp men det går förstås att klippa och göra en fast installation. Ser också att det finns att köpa uttag med inbyggd JFB som alternativ till att säkra av hela gruppen (vilket förstås vore att föredra men lite tveksamt då inte fastighetsägaren tycker det behövs). Nån som vet om det är tillräckligt/tillåtet med uttag med inbyggd JFB för att få installera uttag i badrum?
 
D Daniel 109 skrev:
Men har det någonsin varit tillåtet med 230V uttag utan jordfelsbrytare?
Nja, på 50-talet var det lagligt att ha 220V- uttag i badrummet, MEN då ett specialuttag på minst 1,7m höjd som bara en dubbelisolerad tvättmaskinen gick att ansluta,

Hand som öppnar ett speciellt 220V vägguttag med skyddskåpa avsedd för tvättmaskiner från 50-talet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Se Bo’s artikel;
https://www.byggahus.se/badrum/regler-elinstallationer-badrum#sida-20
 
  • Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.