Hej. Jag har precis köpt hus, aldrig bott i hus tidigare.
Jag har luft/vatten som värme.

På pannan finns det en knapp, trycket jag knappen uppåt så står det Pump, neråt står det El. Varför finns det två alternativ, och vad ska den stå på?

Har även en luftpump utomhus kopplad, ska den gå runt jämt? Och blir de billigare om jag slår av den helt nu under den varmare perioden på året?
 
Har du läst manualen till din panna? Hur är värmepumpen dockad till systemet? Vad är det för värmepump och hur styrs den?
 
Kan du inte fråga den tidigare ägaren av huset hur pannan och reglage funkar?
 
Nu blir det en del gissningar från mig. Men om läget pump betyder värmepump. Så är det ur ekonomisk synpunkt alltid bästa läge.

En värmepump tar in energi med låg temperatur och använder el för att ”koncentrera” energin. Den höjer temperaturen i värmepumpen. Så utomhus har du en fläkt med tillhörande element som samlar upp värmeenergi. Sedan har du själva värmepumpen som höjer temperaturen. I bästa fall kan en värmepump ha en verkningsgrad på bortåt 5. Du får alltså då ut 5 kWh värme för varje kWh el som du skickar in. Ren elvärme har verkningsgrad på 1.
Exakt vad just din anläggning gör vet jag inte.
 
troligen:

– så har du en ren elpanna som ger varmvatten till kranen och värmen till elementen

– "pump" är tillslag av cirkulationspumpen som skickar ut värmen till elementen, det känns ju bra om den går

– "el" är inte ett alternativt läge för omkopplaren utan texten avser kontrollampan inunder (det vill säga, i det läget är cirkulationspumpen avslagen)

– luftvärmepumpen bör du köra så mycket som möjligt då den värmer huset mycket billigare än den renodlade elpannan som hempularen skriver

men ett frågetecken för att du skriver "luft/vatten som värme" – finns det en luft/vatten-värmepump? eller menar du att du har en luft/luftvärmepump och [elvärmd] vattenburen värme?
 
Pannan är en vedpanna och den har ingen logik för att styra en värmepump vad jag vet. Men det kan ju vara en knapp ditsatt av tidigare ägare med dymo-etiketter för de olika lägena... Annars håller jag med om att den troligen styr cirkulationspumpen.
Några bilder hade underlättat.
 
Jag googlade märket nu. Den verkar inte ha något med värmepump att göra. Samtidigt tolkade jag (rätt/fel?) att det finns någon form av värmepump också. Det där bör nog utredas så inte uppvärmningskostnader blir onödigt hög.
 
E etompau skrev:
Kan du inte fråga den tidigare ägaren av huset hur pannan och reglage funkar?
Värmepanna ATTACK 2000 EL i källare med synliga kopparledningar och rörsystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En vit utomhusvärmepump står på en inomhusgård med en fläkt synlig bakom metallgallret.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

H hempularen skrev:
Jag googlade märket nu. Den verkar inte ha något med värmepump att göra. Samtidigt tolkade jag (rätt/fel?) att det finns någon form av värmepump också. Det där bör nog utredas så inte uppvärmningskostnader blir onödigt hög.
Hej. Jag har alltså Noll koll. Med uppvärmningen sker via pannan och luft som står jämte huset, typ sån stor bod med fläkt.
Först är det den pannan jag skrev om som står i källaren. Sedan den andra luftgrejen vid huset. Ja bifogar bilder. Värmepanna ATTACK 2000 EL i källare med synliga kopparledningar och rörsystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
N Nicco81 skrev:
[bild] [bild]

Hej. Jag har alltså Noll koll. Med uppvärmningen sker via pannan och luft som står jämte huset, typ sån stor bod med fläkt.
Först är det den pannan jag skrev om som står i källaren. Sedan den andra luftgrejen vid huset. Ja bifogar bilder. [bild]
En vit luftvärmepump utomhus bredvid ett brunt bord med röda kuddar och små föremål på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
harka harka skrev:
troligen:

– så har du en ren elpanna som ger varmvatten till kranen och värmen till elementen

– "pump" är tillslag av cirkulationspumpen som skickar ut värmen till elementen, det känns ju bra om den går

– "el" är inte ett alternativt läge för omkopplaren utan texten avser kontrollampan inunder (det vill säga, i det läget är cirkulationspumpen avslagen)

– luftvärmepumpen bör du köra så mycket som möjligt då den värmer huset mycket billigare än den renodlade elpannan som hempularen skriver

men ett frågetecken för att du skriver "luft/vatten som värme" – finns det en luft/vatten-värmepump? eller menar du att du har en luft/luftvärmepump och [elvärmd] vattenburen värme?
Ja det är en bra fråga. Stod Luft/Vatten värme i annonsen, så sa även förra ägaren. Men ja blir inte klok på prylarna. Varför ska båda vara igång?
 
det ser väl ut som jag skrev tidigare:

– huset har en ren elpanna som ger varmvatten till kranen och värme till elementen

alltså huset värms helt med el, inget fel med det och det fungerar säkert prickfritt, men el är inte gratis

för att minska driftkostnaderna har tidigare ägare installerat en luft/luftvärmepump (det finns väl ett utblås någonstans i huset?), vilket sänker uppvärmningskostnaderna radikalt för huset, men den inblåsta varmluften har svårt att nå till källarens skrymslen, in i stängda sovrum osv; därför kör man med både och

på fotot ser man att termostaten är inställd på och panntemperaturen är 40 grader – du bör höja den till 52-55 grader för att undvika att personer i hushållet ska drabbas av legionella, just nu har du en riktigt fin kuvös för optimal tillväxt av legionellabakterier!
 
harka harka skrev:
för att minska driftkostnaderna har tidigare ägare installerat en luft/luftvärmepump
Du tror inte det är en luft-vatten värmepump då? Gör CTC luft-luft?
 
kanske...min kännedom om CTCs produkter är en kunskapsbrist, men elpannan verkar vara väldigt mycket elpanna utan avsikt att dockas med andra utrustningar och den verkar vara ansluten till radiatorkretsen...

men det är ju alltid möjligt att någon har fått feeling och byggt ihop'et på något innovativt sätt :)

så visst finns det lite frågetecken men jag tror att slutsatserna stämmer:
– lämna värmepumpen igång
– höj panntemperaturen för att få bort legionellan
 
Redigerat:
harka harka skrev:
för att minska driftkostnaderna har tidigare ägare installerat en luft/luftvärmepump
På bilden är det en luft/vattenvärmepump.


N Nicco81 skrev:
Varför ska båda vara igång?
Finns det en luft/luftvärmepump också? Två anledningar till att båda behöver vara igång är dels att värmen från luft/luftvärmepumpen inte når alla rum i huset och dels att luft/vattenvärmepumpen även värmer tappvattnet.

Lite bilder och nån beskrivning på hur värmeupmen är kopplad till pannan skulle underlätta. Går luft/vattenvärmepumpen över huvud taget?
 
N Nicco81 skrev:
På pannan finns det en knapp, trycket jag knappen uppåt så står det Pump, neråt står det El.
Nu har jag läst manualen (den var inte så svår att hitta...). Texten 'El' hör till lampan under knappen. Dvs knappen styr cirkulationspumpen och lampan visar om/när elpatronen är igång.


Schablonbild av en frontpanel på TMV-Pannan ATTACK 2000 EL med etiketter för kontrollampor och reglage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.