D
Hej! För att gå rakt på sak undrar jag om någon har erfarenhet av mindre jordbruksfastigheter och om det finns för möjligheter till ekonomisk avkastning från dem?

Bakgrunden till frågan är att jag har letat tomt under en tid och nu har det äntligen dykt upp ett objekt som ser väldigt intressant ut (vi vill ut på landet, men ändå ha stadsnära läge, osv osv). Det handlar om en kommande avstyckning som jag har fått förhandsinfo om. Gissningsvis ca 5ha, fördelat på ca 1.5 ha skog, 3 ha hagmark/slåttermark och en "tomt" på ca 0.5 ha med ett fallfärdigt ödehus.

Säljaren kommer troligen marknadsföra det som potential till hästgård, och jag tror tyvärr att det finns en risk att priset drar iväg rejält, betydligt mer än vad man normalt sett skulle ge för jordbruksmark. (Det är som sagt stadsnära.) Det jag huvudsakligen är ute efter är själva hustomten för att riva och bygga nytt, alternativt renovera upp. Men ska jag komma åt tomten måste jag alltså punga ut med några extra miljoner för 4.5 ha jordbruk som jag inte riktigt vet vad jag ska ha till! :)

För att se om det trots allt är en kalkyl som skulle kunna gå ihop funderar jag därför på om det finns några möjligheter till ekonomisk avkastning av den extra marken. Det bästa (ur ett ekonomiskt perspektiv) hade så klart varit att stycka fler småhustomter, men det blir förmodligen svårt med tanke på att det är brukbar jordbruksmark. Det lilla skogspartiet är väldigt kuperat och svårt att bygga på.

Man kan så klart arrendera ut som betesmark, men jag gissar att det kommer röra sig om småbelopp i så fall. Finns det något annat man kan göra för att få avkastning från marken? Vilda och galna idéer välkomnas! :)
 
Bild av ett stort cannabisfält under dagsljus med träd i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Cannabis. High risk, high reward :cool:
 
  • Haha
  • Gilla
Mats: Gårdsägare och 7 till
  • Laddar…
Kanske julgranar för självplock. Tar några år att få upp dem bara.
 
D
P Pandarius skrev:
Kanske julgranar för självplock. Tar några år att få upp dem bara.
Intressant idé, det har jag inte tänkt på. Får undersöka saken närmre. Tack!
 
A
D Dloc skrev:
Intressant idé, det har jag inte tänkt på. Får undersöka saken närmre. Tack!
ca 7 år tar det för en gran att bli julgran..
Hö är en bra sak att satsa på.
ger ca 16000 kr per år för 4.5 ha..
Om det är äldre vallar, nyare och insått ca det dubbla..
(y)
 
  • Gilla
Dloc
  • Laddar…
Det är så småa arealer det är tal om, så någon vidare avkastning från jord eller skogsbruk tror jag inte på. För att söka eubidrag/jordbrukarstöd så behöver man minst 4 ha åkermark, så det är ju inte möjligt i det här fallet.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
D
Maskintok skrev:
ca 7 år tar det för en gran att bli julgran..
Hö är en bra sak att satsa på.
ger ca 16000 kr per år för 4.5 ha..
Om det är äldre vallar, nyare och insått ca det dubbla..
(y)
Är detta exklusive eventuell miljöersättning? Jag har inte satt mig in i detaljerna än, men det verkar som att man kan få någon tusenlapp per ha för en slåtteräng. https://jordbruksverket.se/stod/lan...och-slatterangar/betesmarker-och-slatterangar
 
A
D Dloc skrev:
Är detta exklusive eventuell miljöersättning? Jag har inte satt mig in i detaljerna än, men det verkar som att man kan få någon tusenlapp per ha för en slåtteräng. [länk]
Du kan lyfta bidrag för åkermarken ändå.
utöver det du får in på grödan..
skaffa stödrätter, sök EU bidrag.
1000-1500 kr per ha.
4.5 ha är minsta arealen.

bidragen betalar Dieseln eller bidrar till inköpskostnaden på redskap maskiner mm..
 
På det stora hela, nej. Du kommer inte att gå plus på 4,5 ha och fastigheten styckas så för att tilltala en annan målgrupp än dig, hästägare.

Är den därtill (stor-)stadsnära lär de som värderar det du inte värderar vara villiga att betala rejält med pengar för det. Jag skulle föreslå att du ställer in dig på att det inte är ett objekt för dig.
 
  • Gilla
Riemann och 2 till
  • Laddar…
D Dloc skrev:
Hej! För att gå rakt på sak undrar jag om någon har erfarenhet av mindre jordbruksfastigheter och om det finns för möjligheter till ekonomisk avkastning från dem?

Bakgrunden till frågan är att jag har letat tomt under en tid och nu har det äntligen dykt upp ett objekt som ser väldigt intressant ut (vi vill ut på landet, men ändå ha stadsnära läge, osv osv). Det handlar om en kommande avstyckning som jag har fått förhandsinfo om. Gissningsvis ca 5ha, fördelat på ca 1.5 ha skog, 3 ha hagmark/slåttermark och en "tomt" på ca 0.5 ha med ett fallfärdigt ödehus.

Säljaren kommer troligen marknadsföra det som potential till hästgård, och jag tror tyvärr att det finns en risk att priset drar iväg rejält, betydligt mer än vad man normalt sett skulle ge för jordbruksmark. (Det är som sagt stadsnära.) Det jag huvudsakligen är ute efter är själva hustomten för att riva och bygga nytt, alternativt renovera upp. Men ska jag komma åt tomten måste jag alltså punga ut med några extra miljoner för 4.5 ha jordbruk som jag inte riktigt vet vad jag ska ha till! :)

För att se om det trots allt är en kalkyl som skulle kunna gå ihop funderar jag därför på om det finns några möjligheter till ekonomisk avkastning av den extra marken. Det bästa (ur ett ekonomiskt perspektiv) hade så klart varit att stycka fler småhustomter, men det blir förmodligen svårt med tanke på att det är brukbar jordbruksmark. Det lilla skogspartiet är väldigt kuperat och svårt att bygga på.

Man kan så klart arrendera ut som betesmark, men jag gissar att det kommer röra sig om småbelopp i så fall. Finns det något annat man kan göra för att få avkastning från marken? Vilda och galna idéer välkomnas! :)
Jag är inte vild och galen, men har viss erfarenhet av att driva småskaligt jordbruk och söka EU-stöd.
Till att börja med kan du scrolla förbi de inlägg som beskriver sånt som görs på åkermark, t ex odla vall för att sälja hö. Du skriver att det finns betesmark, men ingen åker.
Sen kan du scrolla förbi även den som tipsar om att söka EU-stöd, för det kan du inte göra. Minimum är 4 hektar inägomark, alltså åker eller bete.

Så vad ska du göra, som går att göra med betesmark? Glöm den ekonomiska aspekten helt och hållet, gör något som du tycker är kul. Skaffa getter eller får som kan beta marken, och köp in vinterfoder? Plantera fruktträd eller bärbuskar, det borde funka på oplöjd betesmark, är det mycket stadsnära kan du ha självplock av frukt och bär för betalande kunder! Starta vildmarkscamping i skogen?
Men vad du gör, inga affärer med hästfolk, typ arrendera ut bete eller hyra ut stallplatser! !
 
  • Gilla
Razer167 och 1 till
  • Laddar…
C
Lustigt att bidrag är det första alla tänker på :rofl:

Mitt "stalltips" (pun intended) är att inreda förvaringsutrymmen och konkurrera med Shurgard & co om det är storstadsnära. Tror det är svårt att få bättre avkastning per kvadratmeter.
 
A
finns möjligheten och rätten att få bidrag så ska man väl använda dem.. det gör ju många andra...
 
Ingår skogsmarken i något viltvårdsområde?
Kan i så fall vara intressant att arrendera jakträtten för de som gillar detta.
 
Maskintok skrev:
finns möjligheten och rätten att få bidrag så ska man väl använda dem.. det gör ju många andra...
I det här fallet går det inte att söka EU-stöd ens, TS skriver att det är 3 ha betesmark och det är som sagt för lite.
 
A
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
I det här fallet går det inte att söka EU-stöd ens, TS skriver att det är 3 ha betesmark och det är som sagt för lite.
Nä det vet jag, det hade om den där extra marken isåfall..

julgransodling skulle jag undvika om jag vill köra något mer på marken utan att behöva bekosta grävning för stubbarna..
Även att skogsstyrelsen börjat iallafall här räkna julgransodling som skogsbruk... Så då måste det lämnas evighetsträd vid avverkning av julgranarna..

Så därför såg jag hellre framför mig att man skaffade all mark och sålde hö istället för julgran.. julgran kräver minst 7 år innan första avkastning... Sedan är det dags att föryngra och börja om på den delen... hö är intäkt samma år om man får tillgång till marken under sommarhalvåret..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.