Hej.
Jag håller på att installera Gardena Sileno Minimo 500mm2 och har några frågor ang. yttäckning.

Skulle vilja använda yttäckning med en viss procent. Min fråga är hur kan jag ställa in en den optimalt enligt bilden nedan. Standardområde i appen är Yta 1, 2 och 3.

Handritad skiss av trädgårdsyta för installation av Gardena robotgräsklippare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tack på förhand
//Rani
 
Sätt högst startprocent på den största klippytan.
 
E etompau skrev:
Sätt högst startprocent på den största klippytan.
Tack för ditt svar.

Har lite svårt att förstå hur den delar upp områdena och hur det fungerar.

Jag har ställt in den enligt nedanstående bild sen igår men den hamnar alltid på andra sidan av gräsmattan tills batteriet är slut sedan åker den hem.

Skärmdump av inställningsmenyn för yttäckning med fördelning av arbetet mellan olika zoner i en robotprodukt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är defult värde på startpunkt:
Yta 1: 99m
Yta 2: 10m
Yta 3: 10m
 
  • Gilla
Håkan Tiderman
  • Laddar…
Funktionen är att styra ut klipparen till en startposition längs guidekabeln, uppmätt i meter.
Därefter kör klipparen autonomt och kan hamna varsomhelst inom hela tomtytan.

"andra sidan av gräsmattan" var är det? Är det längst bort i den nedre sektionen.
Dit kommer den nu att köra 9 av 10 klippstarter som du har ställt in grejorna.
 
  • Gilla
losskägg
  • Laddar…
E etompau skrev:
Funktionen är att styra ut klipparen till en startposition längs guidekabeln, uppmätt i meter.
Därefter kör klipparen autonomt och kan hamna varsomhelst inom hela tomtytan.

"andra sidan av gräsmattan" var är det? Är det längst bort i den nedre sektionen.
Dit kommer den nu att köra 9 av 10 klippstarter som du har ställt in grejorna.
Det stämmer i den nedre sektionen där jag har markerat som YT3, se bild.

Har du tips på hur man skulle kunna ställa in områdena? Största delen är YT1, minsta YT2 och YT3 är lite större än YT2

Handritad planlösning med markerade områden YT1, YT2 och YT3 på rutigt papper.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har lite dålig koll på Minimo, men går det att ange en körsträcka i meter för de olika startpunkterna?
Hur har du kommit fram till de sträckor du anger (99/10/10 m)
Yta 1 kan ju kan inte har en körsträcka på 99 m! Det betyder att den kommer att köra tills den möter beg.kabeln i område 3.
 
E etompau skrev:
Har lite dålig koll på Minimo, men går det att ange en körsträcka i meter för de olika startpunkterna?
Hur har du kommit fram till de sträckor du anger (99/10/10 m)
Yta 1 kan ju kan inte har en körsträcka på 99 m! Det betyder att den kommer att köra tills den möter beg.kabeln i område 3.
Det går att ange startsträcka för respektive Yta. Det är defult värde, det kom automatisk när jag aktiverade Yta 2 och 3.

Jag har varit ute och mätt nu, Guide kabel är totalt 65meter lång, se bild.
 
  • Handritad skiss av trädgård med mått och guidekabelns längd noterad som 65 meter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
OK, ja då får du justera dina värde. Som det nu ser ut så kommer den att köra 9 gånger av 10, 99 m, alltså till den möter beg.kabeln vid YT3.

Lämplig start för YT3 borde vara mitt på den liggande rektangel, ange ett korrekt avståndsvärde och kanske 50%.

YT2, kanske 30% start mitt på ytan eller kort efter kurva övre delen.
Avaktivera YT 1 och resterande starter (20%) blir direkt vid laddstationen.
 
E etompau skrev:
OK, ja då får du justera dina värde. Som det nu ser ut så kommer den att köra 9 gånger av 10, 99 m, alltså till den möter beg.kabeln vid YT3.

Lämplig start för YT3 borde vara mitt på den liggande rektangel, ange ett korrekt avståndsvärde och kanske 50%.

YT2, kanske 30% start mitt på ytan eller kort efter kurva övre delen.
Avaktivera YT 1 och resterande starter (20%) blir direkt vid laddstationen.
Behöver jag ange körsträcka i meter för YT2 och YT3? Hur anger man korrekt körsträcka i meter :rofl:?
 
Hur ser det ut i appen då? Kan du inte mata in körsträcka i meter där?
Manualen är inte till mycket hjälp.
Andra HQ/gardena-klippare har en funktion där man låter den köra ut, sedan stoppa den på en lämplig startpos. och då anger klipparen själv körsträckan i meter.

Hursomhelst, din nuvarande prog. gör som sagt att den hamnar 90% av starter längst ut på guidekabeln.
 
E etompau skrev:
Hur ser det ut i appen då? Kan du inte mata in körsträcka i meter där?
Manualen är inte till mycket hjälp.
Andra HQ/gardena-klippare har en funktion där man låter den köra ut, sedan stoppa den på en lämplig startpos. och då anger klipparen själv körsträckan i meter.

Hursomhelst, din nuvarande prog. gör som sagt att den hamnar 90% av starter längst ut på guidekabeln.
Manualen är inte till mycket hjälp faktiskt :/.

Ser ut så här för varje Yta
. Skärmdump av en mobilapplikation för inställning av klippområde med sliders och växlingsknapp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Stega upp avståndet till två startpositioner. ange dessa avstånd i appen, verifiera att det blir ett önskat resultat, justera om nödvändigt.
99 m är maximalt värde och klippare kommer som sagt att köra tills den möter beg.kabeln längst bort från laddaren.
 
E etompau skrev:
Stega upp avståndet till två startpositioner. ange dessa avstånd i appen, verifiera att det blir ett önskat resultat, justera om nödvändigt.
99 m är maximalt värde och klippare kommer som sagt att köra tills den möter beg.kabeln längst bort från laddaren.
Jag vill att den ska tillbringa det mesta av tiden på YT1 som är den största ytan av gräsmatta.

Kan jag utgå från den inställning?
YT1
0%
Startsträcka 2 meter

YT2
10%
Startsträcka 32 meter

YT3
20%
startsträcka 53 meter
 
Med yttäckningsfunktionen går det enbart att välja en startpunkt för klippningen, sedan kör den självständigt omkring, som du säkert har sett.
Klipparen har ej hårdvara eller teknik för att veta var den är och programmeras att köra på ett specifikt område.

Sätter du 0% så väljer du att den aldrig ska använda denna startposition.
Antingen ta bort yta 1 från programmeringen och enbart ha yta 2 och 3 som valbara positioner.
70% av starterna kommer då att ske vid laddaren, alltså yta 1.
Eller ange 1-2 meters startsträcka för yta 1 och 70%.
 
E etompau skrev:
Med yttäckningsfunktionen går det enbart att välja en startpunkt för klippningen, sedan kör den självständigt omkring, som du säkert har sett.
Klipparen har ej hårdvara eller teknik för att veta var den är och programmeras att köra på ett specifikt område.

Sätter du 0% så väljer du att den aldrig ska använda denna startposition.
Antingen ta bort yta 1 från programmeringen och enbart ha yta 2 och 3 som valbara positioner.
70% av starterna kommer då att ske vid laddaren, alltså yta 1.
Eller ange 1-2 meters startsträcka för yta 1 och 70%.
jag har ställt in den så här :), sen är det bara att laborera fram tills man hittar en optimal inställning för gräsmattan.

Yta 1
70%
2 meter

Yta 2
10%
32 meter

Yta 3
20%
53 meter
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.