Vi var och tittade på ett 1½ plans Borohus ca 150m² med luftburen värme. Vi vill absolut inte ha den typen av uppvärmning.

Om man ska konvertera om ett sådant till vatten buren golvvärme alternativ radiatorer, någon som har en susning vad det kan kosta. Nuvarande ägare skulle stå för kostnaden att dra in fjärrvärme i huset ca 45000kr då var det någon konverter med som skulle anslutas mot luftvärmepumpen.

Vet inte om det går att få en snygg lösning på detta, om det i sånt fall är att ta upp alla golv och fräsa ner slingor.

tacksam för tipps

/ Athena



 
Vi har luftburen värme i vårat nuvarande hus och vi kollade med att sätta in vattenburna radiatorer. Det skulle kosta 4500kr per element inkl rördragning. Nu har vi sålt huset så det får vara luftburen värme tillsvidare. :) Men skulle vi nu har gjort det skulle det bli en kostnad på ca 55000kr till vårat hus på 130/kvm Vet ej om det e dyrt eller billigt har inte jämfört med någon annan.

Ska du lägga i golvet så blir det betydligt dyrare, det e som du säger att du måste riva upp golvet.
 
har du luftbutet med en luftvärmepump?
om du tänkt att köra fjärvärme istället för luftvärmepumpen, så kan du montera ett vattenbatteri & då köra luftburen värme via fjärvärrmen. men ett sånt vattan batteri blir för litet för att köra värmepumpar på...
 
lier skrev:
Vi har luftburen värme i vårat nuvarande hus och vi kollade med att sätta in vattenburna radiatorer. Det skulle kosta 4500kr per element inkl rördragning. Nu har vi sålt huset så det får vara luftburen värme tillsvidare. :) Men skulle vi nu har gjort det skulle det bli en kostnad på ca 55000kr till vårat hus på 130/kvm Vet ej om det e dyrt eller billigt har inte jämfört med någon annan.

Ska du lägga i golvet så blir det betydligt dyrare, det e som du säger att du måste riva upp golvet.

Skulle det vara med utanpåliggande rör? Var det priset exkl. el-panna?

/ Athena
 
CarMan skrev:
har du luftbutet med en luftvärmepump?
om du tänkt att köra fjärvärme istället för luftvärmepumpen, så kan du montera ett vattenbatteri & då köra luftburen värme via fjärvärrmen. men ett sånt vattan batteri blir för litet för att köra värmepumpar på...
Det är luftburen värme sedan om aggregatet är en luftvärmepump vet jag inte. Något som blåser ut varmluft i dom olika kanalerna till ventilerna i taket i dom olika rummen.

Detta värme system tycker jag känns helt fel och vill INTE ha det, men huset vi tittade på var i övrigt trevligt.

Mäklaren sa att nuvarande ägare skulle stå för kostnaden att dra in fjärrvärme, men att det fortfarande kommer att vara luftburen värme. Så det måste väl vara någon "pryl" typ som du skriver.

Vad man funderade på om det är värt att bygga om till vattenburet system, vad tror du?

/ Athena
 
Skulle det vara med utanpåliggande rör? Var det priset exkl. el-panna?

/ Athena
Ja tyvärr så e det utanpåliggande. :( Det ska finns några plasthöljen som man kan trä på och dölja rören men det e inte så snyggt det heller. Blir lite tvättstuge stuk över det hela.. Finns säkert andra lösningar med, men då kostar det därefter åxo :( Med handen på hjärtat så tycker jag att luftburet e totalt värdelöst, om man ser på vart vi bor någonstans. Söderut e det säkert bättre, pga varmare klimat. Det är nästan som direktel i kostnad ändå så har vi värme återvinning i vårat system. Luftburet med frånluftsvärmepump var populärt på -90 talet. Så mitt råd är att vill ni nu ha huset så ta fjärrvärme som säljaren skulle kosta på eller vad som helst utom detta system. Om inte kostnaden blir för stor förståss. ;)
 
det är väll inge fel på luftburen värme?
det som är fel är väl att nästan alla luftburna system värmes med el & det blir dyrt, även om man har en frånluftsvärmepump, så värms huset med el & vattnet får lite hjälp av värmepumpen.
så om du inte absolut är misnöjd med komforten det luftburna värmesystemet ger så tycker jag inte du ska bytaut det.
om du bygger så att fjärvärmesystemet kan värme luften så blir uppvärmningskostnaden den samma som om du hadde radiatorer.
För det är väll uppvärmningskostnaden du vil sänka? eller är den nått annat med det luftburna du inte gillar?
 
carman Om det e mig du menar så gillar jag inte systemet pga höga elräkningar och dålig värme i huset. Nu snackar vi riktigt höga räkningar :surprised: Nu ska jag inte bo kvar i huset vi håller på att bygga nytt. Men skulle jag nu ha bott kvar så skulle jag deffenetivt ha bytt ut systemet. Det e billigare med direktel än med det här systemet.
När det var som kallast -25 till -30 så klarar inte luftburen värme detta man hinner inte ens räkna till ett innan plattan i elskåpet snurrat ett varv >:( Skulle det har fortsatt i den hastigheten så skulle vi förbruka 94000kw/h per år... Ja det e sant 94000kw/h Och enligt vattenfall helt normalt :surprised: Ja kanske normalt om man kör full värme och inte har något tak på huset.. ;D Nu vet jag inte vad årsförbrukningen ligger på men räkningarna har legat i vinter på 5000kr i mån nu har den gått ner till ca 3000kr läser av varje månad så det e ingen prel räkning.
Så därför är jag allmänt negativ till detta system.. Kan tillägga att frånluftspumpen gick sönder i vinter så vi har satt in en ny och ingen större skillnad på elräkningen för det inte :(
 
Hej

Ett litet tips så här innan helgen.

Ni som har luftburen värme:

Kolla på www.ventilationsbutiken.se
De har aggregat för att kunna köra t ex en bergvärmepump ihop
med det luftburna systemet.

Verkar inte alls dumt.


MVH

Kalle M
 
lier skrev:
carman Om det e mig du menar så gillar jag inte systemet pga höga elräkningar och dålig värme i huset. Nu snackar vi riktigt höga räkningar :surprised: Nu ska jag inte bo kvar i huset vi håller på att bygga nytt. Men skulle jag nu ha bott kvar så skulle jag deffenetivt ha bytt ut systemet. Det e billigare med direktel än med det här systemet.
När det var som kallast -25 till -30  så klarar inte luftburen värme detta man hinner inte ens räkna till ett innan plattan i elskåpet snurrat ett varv >:( Skulle det har fortsatt i den hastigheten så skulle vi förbruka 94000kw/h per år... Ja det e sant 94000kw/h Och enligt vattenfall helt normalt :surprised: Ja kanske normalt om man kör full värme och inte har något tak på huset..  ;D Nu vet jag inte vad årsförbrukningen ligger på men räkningarna har legat i vinter på 5000kr i mån nu har den gått ner till ca 3000kr läser av varje månad så det e ingen prel räkning.
Så därför är jag allmänt negativ till detta system.. Kan tillägga att frånluftspumpen gick sönder i vinter så vi har satt in en ny och ingen större skillnad på elräkningen för det inte :(
JAg syfta på trådskaparen, då det är hans tråd.
men som du ser så även i ditt fall så är det ju pengarna som styr o inte komforten. även du skulle altså kunna ha kvar systemet i sig. Viserligen skrev du att den inte höll värmen när det vart kallt, men detta kan bara bero på den effekt källan har som värmer luften i kombenation med hur fläcktsystemet är intrimmat.
 
kamo skrev:
Hej

Ett litet tips så här innan helgen.

Ni som har luftburen värme:

Kolla på www.ventilationsbutiken.se
De har aggregat för att kunna köra t ex en bergvärmepump ihop
med det luftburna systemet.

Verkar inte alls dumt.

jag har inte sett ett sånt system i drift, men om dom kan garantera att vatten tempen aldrig någonsin behöver överskrida 55 grader för att hålla huset i 22 graders inne tempratus, så köpeer jag att den funkar till bergvärme.
dock tror jag inte dom kan hålla detta.& därmed säger jag att systemet funkar bra för fjärrvärme, dä man har tilgång till höga tempraturer utan at behöva betala mer.
MVH

Kalle M
 
Som jag känner det så är det ett system som inte är avsett för vi i Norrland även om det finns i en massa hus byggda i början på -90 talet. Nu ska jag väl igentligen inte säga för mycket för jag har inte bott i något hus eller lägenhet med detta uppvärmnings system.

Men det första jag hörde när vi kom in i huset som vi tittade på var ett dånande ljud från aggregatet. Sedan känns det helt fel att värmen ska komma ifrån taket när varm luft stiger uppåt. Måste även bli ett kallras från fönster genom att man inte har någon värme direkt kring dessa. Huset vi tittade på var kompleterat med ett antal el radiatorer under vissa fönster, känns ganska värdelöst måste jag säga. Är man sedan lite dammallergiker så tror jag inte att detta system är att föredra.

Ska man se till enkonomin så var inte uppvärmnings kostanden så hög i detta hus men det beror nog också på att dom förbrukade en hel del kubik ved i kaminen som fanns i huset.

Som du säger lier så blir det inte så snygg lösning med en massa utan på liggande rör.

Så jag tror att vi får hoppa över detta hus och leta vidare eller hoppas på att det blir byggstart inom en snar framtid där vi står i tomtkö :D

/ Athena
 
Jag har bott i en lägenhet (62m2) med direktverkande luftburen el och jag tyckte det var skit.
Ett susande i ventilationen så man nästan fick stänga av fläkten/värme helt när man skulle titta på TV eller hade gäster hemma, fick ofta frågan vad det var som lät.
Tyvärr kan jag inte exakt minnas förbrukningen (var 8-10 årsedan) men det gick ganska mycket vill jag minnas.

Har idag frånluftsvärmepump med golvvärme och det är super! Önskar att vi hade kostat på golvvärme även på övervåningen (elradiatorer) när vi byggde huset.
 
KalleT skrev:
Jag har bott i en lägenhet (62m2) med direktverkande luftburen el och jag tyckte det var skit.
Ett susande i ventilationen så man nästan fick stänga av fläkten/värme helt när man skulle titta på TV eller hade gäster hemma, fick ofta frågan vad det var som lät.
Tyvärr kan jag inte exakt minnas förbrukningen (var 8-10 årsedan) men det gick ganska mycket vill jag minnas.

Har idag frånluftsvärmepump med golvvärme och det är super! Önskar att vi hade kostat på golvvärme även på övervåningen (elradiatorer) när vi byggde huset.
om man har oljud så är det ju nått som är fel & felet bör repareras!
du har även med frånliften ett mekaniskt ventelations system, låter inte det så bör ju inte et andra heller låta.

jag köper att man kan få kallras, om man har förnster med förhökt k-värde. man det där med damalergiker köper jag inte. ett luftburetsystem har ju filter = man bör få mindre dam i huset.
 
Men visst måste det bli ganska bra "snurr" på luften i huset, och i och med detta så kommer väl damm som trotts allt finns trotts att man städar som ligger på golv, möbler, fönster, tak, gardiner att virvla runt.

Jag läste på någon hemsida om olika värmesystem och då avrådde man luftburen värme om man var känslig mot damm.

/ Athena
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.