Hej!

Vi håller på att bygga om två badrum.

Jag tyckte att fakturorna började bli väl höga och började titta på dem noggrannt...

Det visade sig att ett några kvitton rörde andras projekt, något kvitto var från långt innan vårt uppdrag var igång etc. Jag påtalade detta och byggfirman rättade lite motvilligt.

Sen började jag titta vidare och såg att åtgången av tex våtrumsfolie var enorm och ju mer jag granskade ju mer fel hittade jag. Det visade sig att flertalet kvitton var fakturerade flera gånger till oss men på olika fakturor och olika verifikationsnummer.

Vår uppgörelse är att vi betalar fastpris på arbetet och sen löpande material + 10%.

Underlagen är mycket röriga att följa då det är inscannade handskrivna lappar med flertalet olika verifikationsnummersystem.

Totalt sett skulle materialkostnaden varit ca 30% högre om jag inte noggrannt gått igenom allt. Jag har fått lägga mycket tid på att undersöka hur allt hänger ihop.

Vad kan man göra åt detta beteende?
Om jag skulle skicka fel underlag till skatteverket så får jag genast skattetillägg. Det är nästan som att min byggare skickar så krångliga underlag som möjligt och sen ser om jag lyckas hitta felen..

Dessutom så kommer de i efterhand och säger att ditt och datt var jobbigare och mer komplicerat och att de därav vill ha betalt för fler arbetstimmar. Fastpriset var för ca 450 timmar och så vill de ha betalt för 750 timmar.
Tex att kaklet lades i halvförband vill de ha 32 timmar extra för fastän det stod med i specifikationen för arbetet när projektet startade.

Vad kan man göra? Vad hade ni gjort?
 
  • Wow
  • Gilla
mejeriet och 3 till
  • Laddar…
Granska hårt innan ni betalar fler fakturor. Saker som finns i avtalet ska ni inte betala extra för. Övrigt extraarbete får max överstiga överenskommelsen med 15% om jag minns rätt.
 
  • Gilla
mejeriet och 5 till
  • Laddar…
Ett fast pris är ju ett fast pris, det kan man inte ändra i efterhand. Skulle det vara tillägg så måste det meddelas och överenskommas och specas separat.

15% gäller väl prisuppskattning?
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 11 till
  • Laddar…
Larsa Larsa skrev:
Ett fast pris är ju ett fast pris, det kan man inte ändra i efterhand. Skulle det vara tillägg så måste det meddelas och överenskommas och specas separat.

15% gäller väl prisuppskattning?
Rätt, tankevurpa av mig. Fast pris gäller om det inte dyker upp oväntade problem såklart.
 
  • Gilla
oscrug
  • Laddar…
S
O oscrug skrev:
Hej!

Vi håller på att bygga om två badrum.

Jag tyckte att fakturorna började bli väl höga och började titta på dem noggrannt...

Det visade sig att ett några kvitton rörde andras projekt, något kvitto var från långt innan vårt uppdrag var igång etc. Jag påtalade detta och byggfirman rättade lite motvilligt.

Sen började jag titta vidare och såg att åtgången av tex våtrumsfolie var enorm och ju mer jag granskade ju mer fel hittade jag. Det visade sig att flertalet kvitton var fakturerade flera gånger till oss men på olika fakturor och olika verifikationsnummer.

Vår uppgörelse är att vi betalar fastpris på arbetet och sen löpande material + 10%.

Underlagen är mycket röriga att följa då det är inscannade handskrivna lappar med flertalet olika verifikationsnummersystem.

Totalt sett skulle materialkostnaden varit ca 30% högre om jag inte noggrannt gått igenom allt. Jag har fått lägga mycket tid på att undersöka hur allt hänger ihop.

Vad kan man göra åt detta beteende?
Om jag skulle skicka fel underlag till skatteverket så får jag genast skattetillägg. Det är nästan som att min byggare skickar så krångliga underlag som möjligt och sen ser om jag lyckas hitta felen..

Dessutom så kommer de i efterhand och säger att ditt och datt var jobbigare och mer komplicerat och att de därav vill ha betalt för fler arbetstimmar. Fastpriset var för ca 450 timmar och så vill de ha betalt för 750 timmar.
Tex att kaklet lades i halvförband vill de ha 32 timmar extra för fastän det stod med i specifikationen för arbetet när projektet startade.

Vad kan man göra? Vad hade ni gjort?
Vilka dumheter. Kräv att fast pris ska vara just det. Dom kan ju inte ändra överenskomna priser hur som helst, utan att diskutera med er och att ni godkänner.
Det är synd om de hantverkare som är duktiga och pålitliga ska behöva ha sådana här klötar som skitar ner skrået. Skiten spiller över på den som sköter sig också. Som sagt, betala icke en krona innan han kommer med en riktig faktura som inte innehåller kostnader från "andra jobb".
 
  • Gilla
  • Älska
mejeriet och 18 till
  • Laddar…
Sedan är det ju frågan, vad EXAKT köpte ni för det fasta priset?

Om det faktiskt står speccat i avtalet att ni bara köpte 450 timmars arbete till fast pris, och att överskjutande timmar tillkommer - ja då gäller det.

Man får se det lite som taxi. Köper man 3 timmar fast pris taxifärd, och taxifärden tar 4 timmar, ja då är det ordinarie taxa för den sista timmen. Köper man istället en resa från A till B för fast pris, då kan man ju inte lägga på bara för att det tog längre än beräknat. Då gäller ju det fasta priset.

Så det gäller att granska avtal noga och tänka efter exakt vad det är för något man köper, dvs vad som ingår i det fasta priset. Är det hela jobbet, eller är det ett speccat antal timmar jobb.

Samma med material, om material ingår i det fasta priset, så får man ju se till att materialåtgången antingen är "obegränsad" - dvs att även om jobbet skulle kräva lite mer material så ingår det i fasta priset. Eller se till att den speccade materialåtgången räcker för jobbet man tänkt sig.
Så fort materialåtgången går utanför det speccade så har företaget rätt att ta ut extra betalt - för det ingår ju inte i det fasta priset.
 
  • Gilla
TommyFIN och 5 till
  • Laddar…
750 timmar:surprised:
Kan det ens ta så lång tid för en amatör?
 
  • Gilla
  • Älska
Elfrida och 13 till
  • Laddar…
Peter2400 Peter2400 skrev:
750 timmar:surprised:
Kan det ens ta så lång tid för en amatör?
Jag reagerade också på det. Det är ju nästan 2,5 månader om man räknar att det är 2 pers som jobbar 8 tim/dag, vilket sällan brukar vara fallet.
 
  • Gilla
Patmark och 10 till
  • Laddar…
Oj, läge att tänka efter, vilket ni verkar göra.
Kan ni inte be firman om en, 1st samanställning av allt så de får jobba lite, och så har ni bara 1 lista att ta hänsyn till?

Lycka till.

/W
 
  • Gilla
P skum och 1 till
  • Laddar…
@
Peter2400 Peter2400 skrev:
750 timmar:surprised:
Kan det ens ta så lång tid för en amatör?
Jo, det kan det. Om de först ska gå några kurser innan de börjar renovera :crysmile:
 
  • Haha
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
O oscrug skrev:
Hej!

Vi håller på att bygga om två badrum.

Jag tyckte att fakturorna började bli väl höga och började titta på dem noggrannt...

Det visade sig att ett några kvitton rörde andras projekt, något kvitto var från långt innan vårt uppdrag var igång etc. Jag påtalade detta och byggfirman rättade lite motvilligt.

Sen började jag titta vidare och såg att åtgången av tex våtrumsfolie var enorm och ju mer jag granskade ju mer fel hittade jag. Det visade sig att flertalet kvitton var fakturerade flera gånger till oss men på olika fakturor och olika verifikationsnummer.

Vår uppgörelse är att vi betalar fastpris på arbetet och sen löpande material + 10%.

Underlagen är mycket röriga att följa då det är inscannade handskrivna lappar med flertalet olika verifikationsnummersystem.

Totalt sett skulle materialkostnaden varit ca 30% högre om jag inte noggrannt gått igenom allt. Jag har fått lägga mycket tid på att undersöka hur allt hänger ihop.

Vad kan man göra åt detta beteende?
Om jag skulle skicka fel underlag till skatteverket så får jag genast skattetillägg. Det är nästan som att min byggare skickar så krångliga underlag som möjligt och sen ser om jag lyckas hitta felen..

Dessutom så kommer de i efterhand och säger att ditt och datt var jobbigare och mer komplicerat och att de därav vill ha betalt för fler arbetstimmar. Fastpriset var för ca 450 timmar och så vill de ha betalt för 750 timmar.
Tex att kaklet lades i halvförband vill de ha 32 timmar extra för fastän det stod med i specifikationen för arbetet när projektet startade.

Vad kan man göra? Vad hade ni gjort?
Borde gå att polisanmäla om de systematiskt gjort så mycket fel. Det bör gå under bedrägeri.
 
  • Gilla
P skum och 11 till
  • Laddar…
Peter2400 Peter2400 skrev:
750 timmar:surprised:
Kan det ens ta så lång tid för en amatör?
Isåfall hinner de med 6 badrum per år och anställd, det är väldigt lite.. jag tycker också 750tim låter ooooerhört mycket
 
  • Gilla
matsgran och 4 till
  • Laddar…
@ @ndreas skrev:
Jo, det kan det. Om de först ska gå några kurser innan de börjar renovera :crysmile:
Måste vara badrum på 300kvm??
 
  • Gilla
Kjell Lundqvist och 1 till
  • Laddar…
MrJay
Jag hade ärligt stoppat arbetet, bett de dra åt skogen och anmält till Polisen för fakturabedrägeri och SKV för trolig skattefusk. Håller man på så med fakturor säger erfarenheten att de högst troligt inte har rent mjöl i påsen.
 
  • Gilla
  • Älska
shtob och 28 till
  • Laddar…
Bara deras första "tidsbudget" på 450h låter ju i överkant.
Det innebär 225h per badrum.
Om man utgår från Byggahus estimat hamnar man på ca 130-140h totalt
https://www.byggahus.se/badrum/kostnad-bygga-nytt-badrum
Om det görs 2 badrum borde det också finnas samordningsvinster. När tätskiktet härdar kan man gå på nästa rum utan att behöva åka därifrån till ett annat jobb.
 
  • Gilla
mejeriet och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.