Snigla Snigla skrev:
INNEHÅLLER MYCKE.. men tydligen inte torv iaf hehe

[bild]
Jag har använt den torvfria från Weibulls och den känns som riktig jord, enda nackdelen är att säckarna är tunga som as men så är de ju inte bara luft, bös och torv där i.
 
  • Gilla
Karlia och 2 till
  • Laddar…
Och jag som var på Byggmax i torsdags och sa till den bättre hälften att vi köper jorden någon annanstans då de inte har ekojord där.
Men den torvfria blir det nog nästa gång.

Sysavs kompostjord innehåller sist jag kollade dock både torv och konstgödsel :(
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Och jag som var på Byggmax i torsdags och sa till den bättre hälften att vi köper jorden någon annanstans då de inte har ekojord där.
Men den torvfria blir det nog nästa gång.

Sysavs kompostjord innehåller sist jag kollade dock både torv och konstgödsel :(
De hade 4 för 249 kr sist har jag för mig (tror de priset stått sig iaf tre veckor.. har varit med i bladet o de har haft ”vårhelger” och ”jordhelger” hehe).

Jag var där för o kolla jorden med biokol.. och den torvfria..
Har väl aldrig varit så jordnojjig som i år.. :oops:
 
Snigla Snigla skrev:
De hade 4 för 249 kr sist har jag för mig (tror de priset stått sig iaf tre veckor.. har varit med i bladet o de har haft ”vårhelger” och ”jordhelger” hehe).

Jag var där för o kolla jorden med biokol.. och den torvfria..
Har väl aldrig varit så jordnojjig som i år.. :oops:
Ja, detta borde ge oss en tankeställare om bekämpningsmedel. :thinking:
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Ja, detta borde ge oss en tankeställare om bekämpningsmedel. :thinking:
Jag har ättika :cool:
 
När grannarna använder ättika måste jag gå in. Mina lungor klara inte det. I den mån jag inte rycker upp ogräset så har jag kommit på att kokande vatten är effektivt. Fast jag har lite ångest för ev skållade maskar så helst rycker jag ogräs.
 
  • Gilla
Karlia
  • Laddar…
A
spolarvätska går ju fint:cool:
 
Jiji Jiji skrev:
När grannarna använder ättika måste jag gå in. Mina lungor klara inte det. I den mån jag inte rycker upp ogräset så har jag kommit på att kokande vatten är effektivt. Fast jag har lite ångest för ev skållade maskar så helst rycker jag ogräs.
Jag städar med ättika.. har ättika som sköljmedel.. och till ogräs.. och till matlagning :thinking::D:surprised: Jag är tyvärr känslig oxå.. första gången inne.. hostade jag så jag kräktes - andas va inte lönt!

Men jag lärde mig.. det är ju en ”gas” och ska inte sniffas!

Extremt god vent krävs.. o korta arbetspass. Kläderna luktar inget, men funkar väldigt bra :) koka inläggningar går inte., toaletten dränker jag ..stänger dörren o springer :geek: går tillbaka en timme senare. Utesprayningen reagerar jag inte på.. men då gör vi inte så mycket heller, åt gången.

Måste berätta att vi avkalkade kaffebryggaren förra året .. och tog det varma ättiksvattnet o hällde på fogarna på stenläggningen - det var det bästa medlet hitills!
 
A
Snigla Snigla skrev:
Jag städar med ättika.. har ättika som sköljmedel.. och till ogräs.. och till matlagning :thinking::D:surprised: Jag är tyvärr känslig oxå.. första gången inne.. hostade jag så jag kräktes - andas va inte lönt!

Men jag lärde mig.. det är ju en ”gas” och ska inte sniffas!

Extremt god vent krävs.. o korta arbetspass. Kläderna luktar inget, men funkar väldigt bra :) koka inläggningar går inte., toaletten dränker jag ..stänger dörren o springer :geek: går tillbaka en timme senare. Utesprayningen reagerar jag inte på.. men då gör vi inte så mycket heller, åt gången.

Måste berätta att vi avkalkade kaffebryggaren förra året .. och tog det varma ättiksvattnet o hällde på fogarna på stenläggningen - det var det bästa medlet hitills!
köper ni också på stora dunkar, 10l?
 
Maskintok skrev:
köper ni också på stora dunkar, 10l?
Det var dunkar, men tror kanske 3?:thinking:.. vi fick några dunkar med sån där ogräsöttika dubbelaction el vad de nu heter (typ som säljs på granngården osv) .. så vi har använt dem och så köpt literflaskor till köksbehovet.

Men ättikan funkar lika bra som den är.. utan att kallas ogräsättika - så när vi måste köpa eget nu nästa gång ska vi helt klart kolla på större förpackning än 1 liter..!
 
Dubbel effekt har väl egentligen bara tensider tillsatt för att bryta ytspänningen, så borde räcka att lägga några droppar diskmedel eller såpa i det tänker jag.
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
A
Snigla Snigla skrev:
Det var dunkar, men tror kanske 3?:thinking:.. vi fick några dunkar med sån där ogräsöttika dubbelaction el vad de nu heter (typ som säljs på granngården osv) .. så vi har använt dem och så köpt literflaskor till köksbehovet.

Men ättikan funkar lika bra som den är.. utan att kallas ogräsättika - så när vi måste köpa eget nu nästa gång ska vi helt klart kolla på större förpackning än 1 liter..!
köper på Willys eller hemköp.. på 10Ls dunkar 76kr.
tvättar redskap och förgasare mm i detta...
Ja och städar, tvättar kläder mm.. underbara grejer.. (y)(y)
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Maskintok skrev:
köper på Willys eller hemköp.. på 10Ls dunkar 76kr.
tvättar redskap och förgasare mm i detta...
Ja och städar, tvättar kläder mm.. underbara grejer.. (y)(y)
Då ska jag kika där efter stordunk när vi ska köpa! (y)
Jo det är allsidigt..

Första gången jag använde det till annat än mat.. var när vi renoverat badrummet i vårt förra hus och vi fick inte rent nya toastolen! Vi provade allt.. tills vi sa att det var lättare o köpa en ny toalettstol (vi skulle sälja) - trots att den knappt var 1 år.. (började få skumma beläggningar redan efter någon månad).

Men en granne vi besökte (jag beklagade mig haha) talade om att hon haft samma problem.. och fått tipset med 24% ättika.. sprayar väggarna i toan o gäller resten i skålen typ,. Låter det stå över natten.. tjoffsa runt lite med borsten o spola..

Kunde ev behövas göra om beroende på hur mycket det fastnat..

2 ggr så var den spotless! (y)

Efter det används inget annat i toalettstolarna vi har / har haft :cool: .. och mögliga fogar på kakel/klinker.. funkade perfekt där med (y)
 
Börjat rensa frysen.. har många ströburkar/påsar som ligger o ”skräpar”.. (från olika år).. även en del äppelmust..

Frysta krusbär från 2019 i en plastlåda, redo att användas för smulpaj.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Detta är krusbär från 2019.. hög tid att ätas upp! För snart kommer ju årets bär(y)

Tog fram nån liten påse jordgubbar oxå.. så nu blir det smulpaj till fikat :love:
 
Snigla Snigla skrev:
Då ska jag kika där efter stordunk när vi ska köpa! (y)
Jo det är allsidigt..

Första gången jag använde det till annat än mat.. var när vi renoverat badrummet i vårt förra hus och vi fick inte rent nya toastolen! Vi provade allt.. tills vi sa att det var lättare o köpa en ny toalettstol (vi skulle sälja) - trots att den knappt var 1 år.. (började få skumma beläggningar redan efter någon månad).

Men en granne vi besökte (jag beklagade mig haha) talade om att hon haft samma problem.. och fått tipset med 24% ättika.. sprayar väggarna i toan o gäller resten i skålen typ,. Låter det stå över natten.. tjoffsa runt lite med borsten o spola..

Kunde ev behövas göra om beroende på hur mycket det fastnat..

2 ggr så var den spotless! (y)

Efter det används inget annat i toalettstolarna vi har / har haft :cool: .. och mögliga fogar på kakel/klinker.. funkade perfekt där med (y)
Tänk på att det kan fräta bort fogarna, bara.
 
  • Wow
Snigla
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.