N Nerre skrev:
Jodå, jag har tittat mycket på elbil, jag har velat ha elbil sen innan de kom nästan.

Men det är väldigt svårt att hitta nåt som går att få ihop ekonomiskt. Jag tycker också att det finns så mycket andra roliga saker att göra för pengarna man måste binda upp för att ha råd att köpa en elbil.

En viktig poäng är ju att av mina 800 mil om året så är ungefär 200 mil campingsemester. För campingsemestern åker jag antagligen på att hyra en bil om jag äger elbil, då blir det bara 600 mil om året för elbilen. Försök få ihop den kalkylen.
Men det går ju inte att få ihop din kalkyl. Det har vi tjatat om länge
 
  • Gilla
Nils Terminus och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Jag tror nog elbilen fungerar även på campingsemester, men det förutsätter att man kan acceptera dess egenskaper, annars gör den inte det. Jag har till exempel en kollega som skaffade elbil för 2-3 år sen, med tanken att just hyra en bil när de skulle på längr resor, som den årliga resan till fjällen vintertid till exempel. Sen bestämde de sig första vintern för att testa hur det gick med elbil. deras slutsats var att det gick alldeles utmärkt. Resan till stugan tog någon timme längre än den gjort innan, men då hade de stannat och ätit och laddat på vägen och slapp fixa med mat när de kom fram. De har åkt många längre semestrar sedan inköpet och inte känt att de behövt hyra bil någon gång. Så är man beredd på förändringen så är det inte omöjligt.

En fråga förresten, angående uttalandet från @Nerre om en extradunk i bilen. Är det någon som regelbundet, eller ens då och då som kör omkring med en dunk bensin/diesel i bilen för att skydda sig mot fallet att man blir stillastående pga bränslebrist? Jag känner ingen och jag tror det är väldigt ovanligt och kanske inte så värst säkert med en fylld dunk i bagageutrymmet
 
  • Gilla
Anderscurl
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Jodå, jag har tittat mycket på elbil, jag har velat ha elbil sen innan de kom nästan.
Och trots detta har du inte hittat några positiva egenskaper som du finner värda att delge tråden.

N Nerre skrev:
En viktig poäng är ju att av mina 800 mil om året så är ungefär 200 mil campingsemester. För campingsemestern åker jag antagligen på att hyra en bil om jag äger elbil, då blir det bara 600 mil om året för elbilen. Försök få ihop den kalkylen.
Det försöker varken du eller någon annan här. Men du måste framhålla gång på gång att den inte går ihop. Och försök med något bättre än att du upprepar det gång på gång för att du tror att andra behöver den informationen om elbilar.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
N
N Nerre skrev:
Jodå, jag har tittat mycket på elbil, jag har velat ha elbil sen innan de kom nästan.

Men det är väldigt svårt att hitta nåt som går att få ihop ekonomiskt. Jag tycker också att det finns så mycket andra roliga saker att göra för pengarna man måste binda upp för att ha råd att köpa en elbil.

En viktig poäng är ju att av mina 800 mil om året så är ungefär 200 mil campingsemester. För campingsemestern åker jag antagligen på att hyra en bil om jag äger elbil, då blir det bara 600 mil om året för elbilen. Försök få ihop den kalkylen.
Ända chansen att du köper en elbil är ju att det kommer en som kostar lika mycket som en för dig intressant ICE bil, går lika långt på en tankning/ laddning oavsett temperatur och väder, ladda fullt på 5 minuter och kunna dra en fet husvagn utan att förlora räckvidd. Kunna stå still med full värme i flera timmar utan att förlora batteri. Ja helst ska den nog lukta lite disel, ha ett avgasrör och låta lite som en ”riktig” motor också antar jag.

Livet med en elbil ser inte likadant ut som med en ICE, det är bara att acceptera. För vissa är det ett problem och för vissa är det inte det.

Kör du 800 mil per år får du vänta ett tag, helt klart men sluta försöka övertala alla andra att man inte ska ha en elbil bara sfär att du inte kör längre än 800 mil per år.
 
  • Gilla
slugger75 och 3 till
  • Laddar…
Tittade på en Fiat 500e idag, mycket positivt överraskad. Behöver man inte baksätet så är det väldigt mycket (el) bil för pengarna...

Riktigt rolig att köra också. Jag hade inte heller några problem att få plats, varken i förarsätet eller passagerarsätet fram.

Den drar inte särskilt mycket el heller. Inte så att vi beslutat oss för någon, men den var oväntat intressant.
 
  • Gilla
Jazo och 1 till
  • Laddar…
Sittställning
Har Tesla ms 19 och kona 20..

Teslan har varit inne 5 ggr tror jag det är.. värme, hjul inställningar, skärmar, knarrade ljud, ikke fungerande uppdateringar osv..

Kona 0 ggr, haft ett problem och det var att bilen tömde 12volt när en dörr stod på glänt så batteri savern inte ville göra sitt jobb och ladda från stora batteriet, så tror jag det gick till iaf...

Teslan har just nu trasig framruta och tyvärr finns det inga rutor att tillgå eftersom det är special och iinte vem som helst får installera rutorna (Apple style, idioti)
Varje gång man lämnar bilen för lagning så är man inte berättigad lånebil för ärendet ska ta 2 timmar.. varje gång tar det minst 8 timmar och ett tillfälle behöll som bilen över natten.. inte bara det ! Även när som säger bilen är klar får man vänta 40 min till...

Har tidigare haft Kia och när dom ringer och säger bilen är klar så är den klar alla ggr, utan undantag.


5/10 prisvärdhet för teslan
8.5/10 för Konan

Vem vill för övrigt ha AC kontroller så jävla långt ner på skärmen som teslan har, livsfarligt att ändra temperatur!

När teslan åker blir det nog en Kia som tar platsen..
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Har just skaffat en begagnad Hyundai Ioniq electric 28kwh som andra bil och redan efter 2 v slåss jag och frun om att köra 2:a-bilen….
Lika pigg på 120 hk som vår Skoda Superb på 190 hk och en "bränslekostnad" på 1,5kr/mil
Ser verkligen inte fossilbil som en framtid längre, när Skodan skall bytas om några år finns troligen el-alternativ som funkar avseende drag och körsträcka…
(Kör Skodan på HVO100 så nu är vi nästan fossilfria hur som helst)
 
  • Gilla
jocke31 och 4 till
  • Laddar…
K
Kul att ni med elbil är nöjda. Själv hoppas jag på lite enklare elbilar för vanliga människor, som går att köpa billigt begagnat :)

Får nog vänta ett tag till.
 
  • Gilla
jocke31 och 2 till
  • Laddar…
K Kallebo skrev:
Kul att ni med elbil är nöjda. Själv hoppas jag på lite enklare elbilar för vanliga människor, som går att köpa billigt begagnat :)

Får nog vänta ett tag till.
Det lär du få göra. Men man får rätt bra ekonomi i en elektrisk småbil idag, exempelvis för pendling. Så beroende på vilka behov du har så får du lite olika resultat i den ekonomiska kalkylen.

Den Fiat 500 jag tittar på åt frugan kostar 278-60=218 kkr. Och med "drivmedel" på bara drygt 1.50kr per mil så går den väldigt billigt över tid.

Jag har en laddhybrid som kör runt 90% av mina 2000 mil/år på el. Och då drar jag upp till norra Sverige en vända varje år också, men iom att jag övernattar på vägen och laddar tre mil på lunchstopp mm så klarar jag mig på bara runt 200 mil/år på bensin.

Jag kan räkna hem priset på både frugans bil och min bil jämfört med motsvarande bilar utan el. Men om man normalt sett äger bilar som är åtminstone fem år gamla, ja då blir det svårare...
 
  • Gilla
sinclairhacker och 3 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Den Fiat 500 jag tittar på åt frugan kostar 278-60=218 kkr.
70 tkr i miljöbilspremie till och med från 1 april. Inte för att det ändrar något i stort, men det gör det ju ännu billigare för konsumenten.

Vad kan man tänkas spara i bränslekostnad på en sådan småbil, 4–5 kr/mil?
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
70 tkr i miljöbilspremie till och med från 1 april. Inte för att det ändrar något i stort, men det gör det ju ännu billigare för konsumenten.

Vad kan man tänkas spara i bränslekostnad på en sådan småbil, 4–5 kr/mil?
Kör du mest i stan och korta sträckor så sparar du nog mer än så till och med. Inte så att man kan räkna med det, men vi tror att elen till och med blir gratis då frun kan ladda gratis på jobbet (gratis Schuko) samt att den kommer att laddas snabbt när hon är på shoppingcentret där det också är gratis laddning.
 
En annan sak med elbilar, manuella växellådor är snart passé.

Mina barn kommer att ta körkort för manuell låda, eftersom de får disponera frugans gamla bil, men det är snart ingen som tar körkort för manuell växellåda. Redan nu så kör runt 50% av eleverna på dotterns körskola upp för automat enbart. Detta kommer att sänka värdet på bilar med manuellt växlade lådor rätt snabbt.

Jag provkörde en hybrid med manuell låda häromdagen, det var en konstig upplevelse. Det var nog den sämsta manuella låda jag upplevt. I praktiken var den halvautomatisk och man fick ingen feedback så det var extremt svårt att släppa kopplingen "rätt" på låga växlar. Så även för "lätthybrider" så lär den manuella lådan försvinna snabbt.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
En annan sak med elbilar, manuella växellådor är snart passé.

Mina barn kommer att ta körkort för manuell låda, eftersom de får disponera frugans gamla bil, men det är snart ingen som tar körkort för manuell växellåda. Redan nu så kör runt 50% av eleverna på dotterns körskola upp för automat enbart. Detta kommer att sänka värdet på bilar med manuellt växlade lådor rätt snabbt.

Jag provkörde en hybrid med manuell låda häromdagen, det var en konstig upplevelse. Det var nog den sämsta manuella låda jag upplevt. I praktiken var den halvautomatisk och man fick ingen feedback så det var extremt svårt att släppa kopplingen "rätt" på låga växlar. Så även för "lätthybrider" så lär den manuella lådan försvinna snabbt.
Elbilen blir 2 växlad.
 
Fairlane
Min dotter ska "snart" börja övningsköra och då blir det för körkort med manuell låda. Det kommer fortfarande finnas mängder med bilar med manuell låda 10 år framåt och en bra bit bortom det också, så det känns som en onödig begränsning att bara ta körkort för automatlåda, om det inte finns särskilda skäl. Så sent som sommaren 2019 så tvingades jag ta ut en hyrbil och det var manuell låda i den. De hade få bilar med automatlåda så jag föredrar att kuna välja på alla bilar framför att hoppas på att de få undantagen kommer finnas lediga. Om 10-15 år kanske jag inte skulle rekommendera samma, men idag tycker jag det är en stor fördel.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Jag provkörde en hybrid med manuell låda häromdagen, det var en konstig upplevelse. Det var nog den sämsta manuella låda jag upplevt. I praktiken var den halvautomatisk och man fick ingen feedback så det var extremt svårt att släppa kopplingen "rätt" på låga växlar. Så även för "lätthybrider" så lär den manuella lådan försvinna snabbt.
Vad var det för bil? Jag har knappt hört talas om hybrider med manuell låda.

En lustig detalj tycker jag är hur nyare konstruktioner skall efterlikna gammaldags automatlådor genom att krypa framåt på tomgång. Redan på vanliga DSG-lådor är ju det ganska meningslöst. På hybrider där det är el som gäller på låga farter känns det ännu mer omotiverat. Och Volkswagen har fortsatt med det till och med på rena elbilar. Vanans makt är stark för en del.
 
  • Gilla
Bjober
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.