Steinlager Steinlager skrev:
Hej,
Nu strejkar Indegon efter en vinter i förrådet.
inköpt 2014 och har bytt framhjul två gånger sen dess.
Nu klagar den på att den inte hittar signal.
Jag försöker felsöka.
Tråden är hel och jag mätte upp resistansen till 7.5 Ohm.
Batteriindikatorn visar fullt och den laddar verkar det som.
Vet inte om det är laddstationen som ger svag signal eller om det är trådsensorn som gett upp.
Håller LiPo cellerna för mycket mer än 6-7år?
Tänkte öppna upp den och kolla eller evt se om jag kan koppla på klipparen med basstation på grannens tråd.
Känns lite tråkigt att köpa nya batteri och grejor om det mesta på maskinen ändå är slut.
Tips mottages tacksamt.
Hur sjutton mäter man konditionen på batteriet på denna?
Uppdatering:
Fick igång den efter lite amatörservice.
Misstänkte att det var korroderade kontakter som spökade.
Skruvade isär alla delar jag kom åt på både klipparen och laddstationen.
En lång Torx20 mejsel var det enda som man behöver för alla skruvar på både laddstation och klippare.
Det var en hel klippdamm inne i maskinen men inga uppenbart koorderade kontakter i klipparen.
Blåster bort allt löst damm och borstade bort det som satt fast.
Jag drog loss och satte tillbaka alla kontakter inne i maskinen och sprutade sprej på de enklare kontakterna.
Hoppas att det fick bort evt dålig kontakt i klipparen.
I laddstationen var det knappt någon smuts alls men lite mer tecken på ärgade kontakter.
Motionerade kontaktdonen och sprejade på de stora batterikontakterna.
Det senaste felmeddelandet var 153 pausknapp intryckt på basstation.
Tyvärr kunde man inte öppna upp den knappen men jag motionerade den med frenetiskt tryckande.
Sen skruvade jag ihop allt och bad en bön till Oden, Buddha, Shiva och Spagettimonstret.
Den funkar nu och körde tre klippningar och laddningar felfritt på eftermiddagen.
Dags att köpa två nya framhjul, ny knivplatta och den där vita plastpluppen som håller upp skalet.

Om nån har en länk till "hemliga" service menyn eller det tyska forumet så mottar jag det tacksamt.

Ok, hittade själv i tråden:
http://grauonline.de/wordpress/?page_id=219

Hjulen är inte tillgängliga på Boschsidan
https://www.boschtoolservice.com/se/sv/boschdiy

Produkt F 016 104 876 Hjullyft finns för närvarande inte till försäljning. Den togs bort från varukorgen.
 
Redigerat:
  • Gilla
MartinR
  • Laddar…
D Daniel Lundberg skrev:
Äntligen dags att dra igång min Bosch Indego 1200 connect för 7:e säsongen och den hoppade igång :)
Dock verkar det som att det börjar bli dags att byta batteriet. Jag har inte bytt det någon gång.
Hojta om ni har problem med er maskin så vi kan hjälpas till att få igång den :)

Även ett nytt däck i fram är monterat som jag gjorde i min 3D-skrivare. Fungerar fint.

[bild]

[bild]
Jag har blivit med en Indego 1200 Connect via ett husköp som i detta nu är ute på premiärtur, men jag har en känsla av att frågor och problem kommer dyka upp längs vägen... :)

Skönt att ha en kontaktpunkt som kommer kunna lösa alla mina problem! ;)
 
  • Gilla
Segepe
  • Laddar…
P PurreP skrev:
Jag har blivit med en Indego 1200 Connect via ett husköp som i detta nu är ute på premiärtur, men jag har en känsla av att frågor och problem kommer dyka upp längs vägen... :)

Skönt att ha en kontaktpunkt som kommer kunna lösa alla mina problem! ;)
En sak att tänka på är att den INTE är vattentät, så för att undvika dyra reparationer bör du inte lämna den obevakad om det finns risk för regn. :)
 
  • Gilla
Segepe
  • Laddar…
M Martinbj skrev:
Hej på er
Har en fråga om någon vet vilken sensor och vart den sitter som påverkar lutningen på klipparen? Min har fått för sig att den lutar för mycket även på plan mark :) Antar det kommit in skräp eller liknande vid givaren, men vart sitter den?

Felmeddelandet är : Klipparen står över limit på lut - 60"

[bild]

Rullat på fint sedan 2012 och endast bytt lite slitdelar så som hjul och knivplatta. Inte ens bytt batteri än då den tuffar på 1,5-2 timmar än per klippning
Gissar att det är kompass-kretsen som sitter på kretskortet i nosen. Det är en sluten komponent, dvs det kan inte komma in skräp, men skräp mellan komponentbenen kan orsaka fel. Ett exempel på en sådan här krets är
"HMC1512 - Magnetisk vinkelgivare", men det är bara ett exempel på en sådan komponent.
Det är litet svårt att felsöka ett sånt fel, men vad händer om du lutar maskinen? Får du ett annat värde eller är det samma?
Det första jag skulle göra är att göra rent kretskortet ordentligt, en mjuk borste som är ESD-säker och ev litet isopropylalkohol. Kolla alla kontaktdon. Ta sär, på med litet 5-56 och sätt ihop igen.
Nästa steg är att läsa beteckningen på alla komponenter och googla på dem. Har du tur så hittar du sensorn. Kan ochså vara en kombination av lutning och kompass.
 
Redigerat:
  • Gilla
MartinR
  • Laddar…
D DanielP skrev:
En sak att tänka på är att den INTE är vattentät, så för att undvika dyra reparationer bör du inte lämna den obevakad om det finns risk för regn. :)
Tack för tipset!

Bygga ett litet hus till laddningsstationen kanske?

Den har stått ute under hela klippsäsongerna hittills enligt tidigare ägare, men att tittat på historik för att förutspå framtid fungerar ju inte alltid...

Första problemet har dykt upp, brott i avgränsningskabeln... Hur söker ni reda på det?
 
Hej igen,
Nu står Indego 1300 (gen1) still igen.
Jag har ett intermittent fel som gör att det startar och går en stund men sen stannar den och meddelandet "153 Pausknappen intryckt på basstationen".
Den vill då ha PIN kod och sen ok.
Den startar den och kör igen men efter ett par minuter uppstår samma sak igen. 153 Pausknappen intryckt...
Så lite konstateranden.
Gissar på att det är fel någonstans i länkarna mellan basstationen, tråden, sensorn i maskinen, kontakten mellan sensorn och mainboard i maskinen.
Jag tänker köra fabriksåterställning på maskinen nu.
Men om det inte hjälper så hade lite tips om varit ok.

Lite mer tips på forum:
www.roboter-forum.com (tyska)
 
P PurreP skrev:
Tack för tipset!

Första problemet har dykt upp, brott i avgränsningskabeln... Hur söker ni reda på det?
Är du lite händig kan du bygga en signalgenerator och mottagare.
http://grauonline.de/wordpress/?p=61

Annars felsök med ledningsprovare. Men det kräver lite tid och pyssel det med.
 
Steinlager Steinlager skrev:
Är du lite händig kan du bygga en signalgenerator och mottagare.
[länk]

Annars felsök med ledningsprovare. Men det kräver lite tid och pyssel det med.
Tack

Köpte en provare på jula och hittade ett brott på kabeln...

Dock var det fullt med jord runt kontakterna i stationen så fick inte fast led ändå.... Ska rengöra stationens kontakter och försöka igen....
 
Nu är den up n running...

En av knapparna på maskinen verkar vara död, den nedersta av de högra dvs den som man kan nollställa Stop med osv...

Jag har brutit med huvudbrytaren under och fått igång den men finns det något annat sätt?
 
Steinlager Steinlager skrev:
Nu står Indego 1300 (gen1) still igen.
Jag har ett intermittent fel som gör att det startar och går en stund men sen stannar den och meddelandet "153 Pausknappen intryckt på basstationen".
Uppdatering: Knappen på basstationen var defekt. Jag öppnade upp den och kopplade ur hela kontakten till display och knappar. Nu går den utan att stanna.
Man får springa ifatt den och trycka hem den på maskinen om man vill att den ska åka till basen.
 
P PurreP skrev:
Nu är den up n running...

En av knapparna på maskinen verkar vara död, den nedersta av de högra dvs den som man kan nollställa Stop med osv...

Jag har brutit med huvudbrytaren under och fått igång den men finns det något annat sätt?
Hmm, känns som denna maskin kommer ge mig problem....

Nu säger den att den blivit lyft och funkar inte att starta om på brytaren... Felmeddelande kvarstår...

"Lyftsensorn" som hängt sig? Var sitter den?
 
  • Gilla
Segepe
  • Laddar…
P PurreP skrev:
Hmm, känns som denna maskin kommer ge mig problem....

Nu säger den att den blivit lyft och funkar inte att starta om på brytaren... Felmeddelande kvarstår...

"Lyftsensorn" som hängt sig? Var sitter den?
Sitter två stycken...en på varje framhjul.
Sitter en magnet på varje hjulaxel.
 
  • Gilla
PurreP
  • Laddar…
#purrep Fick du rätt på lyftproblemet ?
 
S Segepe skrev:
#purrep Fick du rätt på lyftproblemet ?
Nä...

Sensorn verkar ok, jag måste få ordning på knappen för att kvittera larmet...

Ska försöka öppna upp och se om lödkolven kanske ska få jobba lite.

Har beställt en Landxcape som jag tänkt skulle få gå på andra sidan huset men den får nog hoppa in och köra stora gräsmattan tills jag fått ordning på denna.
 
  • Gilla
Segepe
  • Laddar…
Hej! Om det är någon som är ute efter en maskin att ta delar från så har jag en liggandes med allt som ingår. Funkade perfekt i höstas men efter en rejäl rengöring nu i vår körde den ett litet tag innan den började klaga på lite allt möjligt. Nytt batteri, styrkort, display, samt service gjordes för 2,5 år sedan.
 
  • Gilla
mawi
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.