A Avemo skrev:
Finns det någon del av tomten som är högre? Det går att pumpa vattnet från minireningsverket till en högre belägen markbädd.
Egentligen inte. Då allt är byggt nedanför bergslutet.
Så skulle isåfall troligtvis bli att bygga upp den markbädd (som jag förstår är ca 2-3m×10m?)
Men att det kanske går att göra på våran "gräsmatta" som idag inte mår så bra av att det tidvis är mycket vatten .
 
B boohoo skrev:
Skaffa ett reningsverk som inte kräver efterpolering/bädd?

Dika runt fastigheten och släpp ut vattnet från verket i diket. Det finns reningsverk som klarar av att stå där det är relativt högt grundvatten. Viktiga är att täta ordentligt. I vår 2,5m djupa grop va det lera från ca 80cm och ner. Fick pumpa under tiden vi installerade och när verket väl va på plats är det inga konstigheter.
Tror tyvärr Norrtälje kommun kräver detta oavsett =/
 
Funderar om man bortom huset till vänster kan få ner något och sen markbädden isåfall på "gräsmattan". För det är där borta vid bergskanten som väg Och parkeringen är så där behöver slambilen komma.
 
  • Ett hus med veranda och gräsmatta omgivet av träd, nära en bergskant.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Blivit med sommarhus Sussiiee skrev:
Tror tyvärr Norrtälje kommun kräver detta oavsett =/
Det där skulle jag kolla upp om jag vore du. Finns reningsverk som klarar av hög miljöskydd direkt från reningsverket. Skulle kommunen protestera pga hälsoskyddet kan man ex. installera en uv-kammare.
 
Redigerat:
  • Gilla
Blivit med sommarhus
  • Laddar…
Mikael_L
Blivit med sommarhus Sussiiee skrev:
Egentligen inte. Då allt är byggt nedanför bergslutet.
Så skulle isåfall troligtvis bli att bygga upp den markbädd (som jag förstår är ca 2-3m×10m?)
Men att det kanske går att göra på våran "gräsmatta" som idag inte mår så bra av att det tidvis är mycket vatten .
Jag tycker det är lite märkligt att ni ska ha så vattenbemängd mark ifall ni har huset/tomten högt beläget ... :thinking:

I mitt fall så är tomten längst ner i en gryta/dalgång, så dit rinner grundvatten från alla håll och kanter ... :cry:
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag tycker det är lite märkligt att ni ska ha så vattenbemängd mark ifall ni har huset/tomten högt beläget ... :thinking:

I mitt fall så är tomten längst ner i en gryta/dalgång, så dit rinner grundvatten från alla håll och kanter ... :cry:
Enligt geologisk karta jag kollat på (nu när jag satt mig in så ordentligt) så verkar det ligga berg från 3 håll runt tomten.. och sen att vi är i en liten svacka där vattnet fastnar men går vidare tillslut. Grannen innan oss verkar ha hela tomten på berg mer eller mindre.
Men känt som ett rätt blött område överlag har jag förstått.
 
B boohoo skrev:
Det där skulle jag kolla upp om jag vore du. Finns reningsverk som klarar av hög miljöskydd direkt från reningsverket. Skulle kommunen protestera pga hälsoskyddet kan man ex. installera en uv-kammare.
Jag kollade faktiskt egendom offerten om reningsverket vi fått rekommenderat. Ser att det inte är markbädd inräknat, bara att entreprenörer vill att vi total dränerar tomten innan detta går att göra.
Detta gällde en topas 8. Vattnet fylldes upp till markytan direkt när man grävde. Så mycket vatten =/
Vet du något reningsverk du kan tipsa om som kan klara detta ändå?
 
Om tomten är så tvärfylld med vatten så blir det nog inte helt enkelt utan en dränering.

Problemet med ett lätt reningsverk är att man måste förankra det väl så det inte flyter upp när det är tomt, och generellt att det riskerar rinna in grundvatten i reningsverket vilket troligtvis kommer innebära förstora volymer och funktionen inte kommer garanteras.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Om jag bara för sakens skull virrar lite i spåret om alternativa lösningar först så har jag förstått att:
En förbränningstoa är enkel att sköta, ger inte speciellt mycket merjobb än en vattenklosett.
Men däremot kan det bli ganska ordentliga driftskostnader om den används frekvent, dvs passar bra till fritidshus som står mycket tomt.
* rätt eller fel?

Komposttoa ger en hel del merjobb i att ta hand om det komposterade med jämna mellanrum. Och påminner lite om utedass med allt vad det innebär.
* rätt eller fel?

Urinseparerande är kanske inte egentligen någon lösning, måste ändå ta hand om det andra på något vis
*rätt eller fel?
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Om jag bara för sakens skull virrar lite i spåret om alternativa lösningar först så har jag förstått att:
En förbränningstoa är enkel att sköta, ger inte speciellt mycket merjobb än en vattenklosett.
Men däremot kan det bli ganska ordentliga driftskostnader om den används frekvent, dvs passar bra till fritidshus som står mycket tomt.
* rätt eller fel?

Komposttoa ger en hel del merjobb i att ta hand om det komposterade med jämna mellanrum. Och påminner lite om utedass med allt vad det innebär.
* rätt eller fel?

Urinseparerande är kanske inte egentligen någon lösning, måste ändå ta hand om det andra på något vis
*rätt eller fel?
Jag har varit i kontakt med både FANN och ECO boxen(tror den hette så) och tror kanske att FANN är ett alternativ för oss. Men håller fortfarande på att gräva I detta. Men till FANN berättade jag om problemet att det kan vara svårt att gräva ner. Och där kunde man gräva ner lite och sen täcka med jord, så det systemet med deras biobädd ska jag kolla vidare på :)

Jag skulle absolut kunna tänka mig en förbränningstoa och det verkar smidigt. Men är ju viktigt att man har påsar redo. Och vi nu med småbarn så kan det kanske bli lite krux att få det att funka smidigt tills dom är äldre.
Idag finns en mulltoa i vårat fritidshus, vi har ännu inte utnyttjat stället då vi köpte det i januari.
Men vi har en latrinkompost på tomten (och ett dass) så vi har så vi kan kompostera själva. Men har förstått att det behöver vara 18 grader för att den ska fungera som bäst, och det är det kanske inte alltid när kommer ut till helgen och ska dra igång osv.
Och separet är väl lite en blandning utav de två ovan ?
 
Mikael_L
Ja jag tror lite som dig där.
Men man ska ju också inse att man ska nog vara lite speciell människa för att inte tycka det är besvärligt och lite äckligt att hantera restprodukterna.
Visst skulle det vara jätteskönt att man bara spolar i toan och sen kommer tankbilen och tömmer trekammarbrunnen 1 ggn om året och man bara betalar lite för det ... :)

Huset blir väl antagligen mer värt också med en sådan lösning, inte helt att förakta...
 
Mikael_L
Men däremot minireningsverk innebär väl högre driftkostnader ?
 
Har ni pratat med kommunen om vad som behövs? Måste ni ha ett reningsverk?
 
Mikael_L
Jag har hittat denna biokube pluto 5 som kanske är en lösning på mina problem, att det inte finns tillgängligt några lägre nivåer, huset står så lågt ner som det nästan bara går i omgivningen.
Men detta minireningsverk verkar ha en pump som höjer upp nivån, så inloppet går in (via slamavskiljare) lågt för att sen pumpa upp det till verkets övre del för dels retur till slamavskiljaren samt utlopp.
Då känns det lättare att kunna skicka iväg avloppet efter reningen, från en högre nivå i verket, jag vinner en dryg meter i fallhöjd.

Inte för att jag vet om detta reningsverk hjälper Sussiiee, jag tror vi har lite olika problem.
 
useless useless skrev:
Har ni pratat med kommunen om vad som behövs? Måste ni ha ett reningsverk?
Vi behöver inte reningsverk, men verkade smidigt.
Men detta var lite innan jag satte mig in i detta på heltid ^^
Novis som köpt sommarstuga och tänkte att det bara skulle vara att gräva ner och installera.
Har nu lite mer kontakter och kött på benen för att fortsätta våran resa till ett nytt avlopp. :)
Hamnade på reningsverk då en bekant jobbar som tekniker för detta och rekommenderade. Men som sagt mer insatt nu :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.