Krille-72 Krille-72 skrev:
Hur gör du då när du ska förklara en faktura för privatare? Har du en webbkamera i verkstaden så kunderna kan hålla koll så du verkligen lagt ner den tid på deras grej som fakturan visar?
Nä, jobbar dessbättre på en "ärlig" liten firma på landet med skapligt rykte på byn. Så det brukar räcka att berätta vad man gjort
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
U Uno Mögel skrev:
Straxt söder om Stockholm står vårt nybyggda hus och väntar på att bli målat, men att hitta målare har inte visat sig vara lätt. Merparten av de jag kontaktat via mejl och sms har inte ens besvarat mina förfrågningar. Av de jag talat med så har jag fått svaret att dom skall titta på det och återkomma med offert. Nu många veckor senare så har jag bara fått svar av två... En hoppar av och den andre drar iväg en offert som fick oss att hicka till.
Vi har räknat ut att den totala ytan att måla ligger på runt 240-250kvm och den skall gås över tre gånger (en grund + två färdigstrykningar) samt en viss tvätt innan målning. Materialet offereras till ett pris av 55.000:-
Den Jotun Demidekk Ultimate vi tänkt ha ger 7 - 10 kvm/liter och med tanke på att literpriset ligger runt 200:- så är det lätt matematik att räkna ut att det knappast kan kosta mer än 25.000:- att handla in all denna färg och då även ha utrymme kvar för penslar, maskering och annat. Med tanke på att en målare sannolikt handlar in färg m.m. till betydligt bättre priser än vad jag som privatperson gör så är ju det offererade priset hutlöst i mitt tycke.
Likaså att man offererat drygt 200:- i bilersättning för varje dag man kommer ut till huset, trots att man bor på orten och har max 2 km att åka i vardera riktning.
Jag anser att det är åt hel--te men vis av erfarenhet så vet jag att är det väldigt känsligt att ifrågasätta eller kritisera en hantverkares priser hur ohemult höga dom än må vara. Då blir man osams och det slutar med att dom inte vill göra jobbet...Har själv jobbat med försäljning större delen av livet och i min bransch så vill det till att kunna motivera sina priser då man i annat fall åker ut som leverantör. Det går inte att hugga för sig hur som helst. Det svar man oftast fått av elektriker, VVS:are m.fl. är att "det kostar så mycket" och sedan är det slutdiskuterat. Oavsett om jag kan visa hur jag kan köpa exakt samma produkter i butik för 1/4 av priset och t.o.m. lägre.
Ja, vad gör man? Vad säger ni, är det rimligt med de priser jag nämnt här ovan? Nämnas kan att själva arbetskostnaden ligger på väl över 100.000:- för detta hus (byggyta runt 180kvm).
Eller, skall man trots gammal och sliten kropp ta på sig arbetet med att göra allt detta själv?
Tips och synpunkter mottages tacksamt!
Kort o gott: Den typen av prissättning är bara ett dåligt exempel bland många andra. Bilersättning är ett djävulens påfund. Många småföretagare vill tjäna pengar på sin servicebil. De får såklart ha täckning för sina bilkostnader. Men inte, som många, plocka 3-500 av varenda en. Även vid 4 besök på en dag. Det är Du som är herren som vill få nåt gjort. När materialkostnaden(färgen) kom upp hade jag i af bara sagt att nu tog diskussionen slut, tack o adjö. Kan vara lite segt men till slut hittar man något vettigt. Lycka till!
 
Hur har det gått? Har huset blivit målat?
 
Som slutkommentar från mig som TS så kan jag informera er alla om att huset blev målat, dock inte av mig utan av riktiga målare. Insåg att jag inte ville offra så mycket tid av sommaren på att måla hus, så jag sökte vidare bland målare både lokalt och i närområdet. Det blev i princip samma visa som när vi först gick ut med förfrågningar - löften om offerter men inget mer... Förutom två som faktiskt svarade med väl specificerade offerter. Vi valde en av dessa som låg bra till i pris och som verkade såväl trevlig som seriös. Kan bara konstatera att arbetet blev väl utfört av målarna som var noggranna och höll en bra dialog med oss under tiden. Känns riktigt bra när man träffar rätt och hittar duktiga och trevliga hantverkare. Visst kostade det, men inte i närheten av vad som tidigare offererats.
 
  • Gilla
Alfredo och 7 till
  • Laddar…
U Uno Mögel skrev:
Synd att du inte är min vän :) Det är sådana vänner man önskar att man hade. Men tyvärr i dessa coronatider så är vännerna väldigt återhållsamma med att umgås. Och så är folk i allmänhet upptagna av egna projekt.

Jag skulle vilja göra detta jobb själv, med hjälp av några, men jag är rädd att jag tar på mig för mycket och att det slutar med fiasko. Har kroppsliga krämpor som hindrar mig en del, även om jag inte är rädd att ta i när det behövs. Men att gå tre varv runt ett hus och klättra upp och ner dagarna i ända kan bli slitsamt om man inte är i toppform.
Tänkt på att det är viktigast som någon nämnde att få på grundfärgen. Kanske kan du fixa det själv eller bara ta in målare för att just grunda och sedan måla täckfärgen själv över en längre period? Att måla ett helt hus själv vid sidan av familj och jobb är något som jag tror man måste låta ta lite tid för att orka med.

Vårt hus blev klart i maj förra året men målningen är inte helt klar än. Vi grundande all panel på hösten året innan uppsättning, och målade 2 sidor förra sommaren, 1 sida denna sommar, och kommer eventuellt göra sista sidan nu i höst om vädret är bra, annars blir det nästa år. Man kanske åker på en extra tvätt av fasaden i fråga men det är rätt skönt att kunna ta det i sin egen takt.

Det finns ju också Caparols Twice färgsystem där det räcker med två strykningar. En grundfärg och en täckfärg. Lite dyrare färg (leta kampanjer är mitt tips), men å andra sidan rätt mycket mindre jobb.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.