Bör vi förbjuda flyg för att snabbare stoppa smittspridningen?

  • Antal röster
    71
  • Omröstningen stängd .
Helt orelaterat till detta forum kanske men jag ville lyfta detta med en större grupp för att höra reaktioner. Satt och kollade Flightradar24 idag och insåg att världen storskaligt fortfarande transporterar folk i tätt slutna korvar världen över, flygplan alltså. Dom är som gjorda för virusspridning. Om en person kliver ombord på ett plan och är smittad så är risken stor att samtliga eller åtminstone flera personer kliver av som smittbärare, framför allt på långa flyg där man skall vistas tillsammans i flera timmar, använda samma toalett och köpa man och dryck från samma flygvärdar. Hur kan detta vara möjlig givet rådande situation? Borde vi inte tumma på bekvämligheterna och leva lite tristare ett tag för en ljusare framtid? Jag förstår att detta får andra ekonomiska konsekvenser osv men är det inte bättre än att folk dör?

Och vad tycker ni, drastisk åtgärd och tillfälligt förbjuda flyg eller fortsätta som vi gör nu?

Tankar och funderingar tack.
 
  • Skärmdump från Flightradar24 visar en karta med många flygplansikoner som representerar aktiv flygtrafik.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En skärmavbild från Flightradar24 som visar många flygplan över Asien, framhäver trängsel i luften.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmdump av Flightradar24 som visar många flygplansikoner över Europa, symboliserande intensiv flygtrafik.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Arg
Tubes
  • Laddar…

Bästa svaret

För mig skulle ett flygförbud inte inverka nåt, har redan slutat flyga.
 
  • Gilla
guggen och 2 till
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
För mig skulle ett flygförbud inte inverka nåt, har redan slutat flyga.
Nu var du ju först igen Stefan :crysmile:. Samma här förresten.
 
S0MMER S0MMER skrev:
Borde vi inte tumma på bekvämligheterna och leva lite tristare ett tag för en ljusare framtid?
Varför förutsätter du att alla resor är nöjesresor?
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Varför förutsätter du att alla resor är nöjesresor?
Det gör jag inte. Men flyg är en bekvämlighet, att kunna ta sig världen över oavsett syfte är lyx. Företag som skickar anställda borde se över om jobbet kan utföras på distans tillfälligt, familj som normalt ses till högtider borde kanske överväga att hoppa det just i dessa tider. Nöjesresor är ju i dagsläget bara galenskap om man frågar mig.
 
Såg att någon reagerade negativt på min fråga. Vill förtydliga att även om jag röstar för att stoppa flyg tillfälligt så är jag villig att ändra mig om argumenten för detta övertygar mig.
 
  • Gilla
OverAndOut
  • Laddar…
Rickard.
Jag röstade nej för att enligt min uppfattning är den enda rimliga åtgärden att stänga arbetsplatser där det inte finns dom möjlighet att vara hemma eller jobba enskilt. Räknar vi bort dom som blivigt smittade via nära relation så har nog 9 av 10 blivigt smittade på jobbet.

Ska jobben vara öppna bör resor också vara öppna helt enkelt
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
LÄGRE RISK ATT SMITTAS AV COVID-19 OMBORD PÅ FLYG ÄN I MATAFFÄREN
En studie från Harvard visar att det är en lägre risk att smittas av COVID-19 ombord på ett flygplan än vad det är när man går och handlar i en affär eller äter ute på resturang. Enligt studien beror detta bland annat på de luftfilter för kabinluften som finns på flygplanen.
How clean is the air on planes? NationalGeographic
Men...
Hur tog sig brittiska varianten till Sverige?
Hur tog sig indiska varianter till UK?
 
  • Gilla
S0MMER
  • Laddar…
Största problemet är inte att smittas på flyget (torr luft och stort luftombyte gör att väldigt få visats sig bli smittade på flygplan), utan att smittan sprids snabbt över världen.

Jag röstar gärna för att förbjuda flyg, men ur miljösynpunkt.
 
  • Gilla
skogaliten och 3 till
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
LÄGRE RISK ATT SMITTAS AV COVID-19 OMBORD PÅ FLYG ÄN I MATAFFÄREN

How clean is the air on planes? NationalGeographic
Men...
Hur tog sig brittiska varianten till Sverige?
Hur tog sig indiska varianter till UK?
Via folk som smittades i Storbritannien eller Indien och reste till ett annat land? Dom måste ju inte nödvändigtvis blivit smittade på själva flygplanet.
 
  • Gilla
Alebaleportocale och 3 till
  • Laddar…
Ok.. vi tänker logiskt. Hade island haft Corona om flygen stoppats. Hade nord och Sydamerika haft det eller Australien?

Troligen inte, corona finns i hela världen för att hela världens exporterar och importerar viruset. Jag förstår att virus kan flytta från person till person över landsgränser, men över hav hade det blivit svårt, detta gäller även såklart båtar men främst flyg.
 
Problemet är att enskilda länders ekonomier inte klarar av en total isolering i två år.
 
  • Gilla
guggen och 5 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Via folk som smittades i Storbritannien eller Indien och reste till ett annat land? Dom måste ju inte nödvändigtvis blivit smittade på själva flygplanet.
Nej, men om dom aldrig flugit till det andra landet hade dom aldrig smittats där. Problemet menar jag är ju inte enbart att man smittas på flyg utan kanske framför allt att man tar med sig smittan från det land man befunnit sig i till andra länder.
 
useless useless skrev:
Problemet är att enskilda länders ekonomier inte klarar av en total isolering i två år.
Frågan är vad som är den största ekonomiska prövningen. Fullskalig pandemi eller brist på import.
 
BirgitS
Utan flyg så hade det inte kommit någon skyddsutrustning till vården förra våren när det var kris osv. Det är mängder med transporter som går via flyg och andra transportmedel. Varje land kan inte vara självförsörjande på allt om vi ska ha kvar någon sorts liv som liknar det vi är vana vid och inte gå tillbaka till bondesamhället.
 
  • Gilla
larka742 och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.