Sittställning
M Markus P skrev:
Jo, det är sant som du säger att pallen nyttjas dåligt och mycket av virket är onödigt. Samtidigt har jag som sagt testat att ställa upo en pall så för att kolla stabiliteten, och den kändes råstabil. Men egentligen hade det kanske varit bättre att montera ner virket i pallarna och använda dem typ som plank tvärs över bärreglarna.

Att slänga upp pallarna på ställningen är jag däremot inte så orolig över, såå tunga är de inte. För ett par veckor sen slängde jag och grannen upp limträbalken i nocken, 115x360x6500, med handkraft och utan någon byggställning alls. Med den erfarenheten i backspegeln känns allt annat så mycket enklare :crysmile:

Ja nä, idiot slita är jag själv van vid så att kasta upp pallar är inget problem så sätt. Ju mer vikt du sätter upp på höjd ju mer vridatyrka behöver du. I princip ser det ut som du sätter det mesta av vikten av ställningen där uppe.

Men egentligen så känns detta överkurs .. kopiera redan vinnande koncept så är du hemma :)
 
Så här byggde vi. Två lager 45 reglar att gå på och infäst i väggen. Egen skog och eget sågverk gjorde det nästan gratis.

Kan varmt rekommendera fler krysstag. Den stabiliteten man uppnår är bättre än vilken hakuställning som helst.

//Fredrik
 
  • Byggnadsställning av träreglar framför ett vitt hus med rött tak, omgivet av en traktor och byggmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
Ang vikten på en pall så är inte trall till Haki så lätta dom heller... Ska upp med trall på 6m, inte det enklaste kan jag tro
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
M Markus P skrev:
Det är dessutom inte helt enkelt eller riskfritt att bygga en haki-ställning eller motsvarande på egen hand.
Jo bygger du rätt så är det i stort sett riskfritt, och lätt är det också.
 
  • Gilla
Urban R och 1 till
  • Laddar…
Brorsan byggde egen byggnadsställning fungerade perfekt. Han använde den själv när han byggde sitt hus. Stabil och bra.
Enda är väl att en byggnadsställning man hyr är skapad och utprovad för det jobb den ska användas till. Belastning, säkerhet mm. Då man bygger själv måste man själv tänka säkerhet, hållbarhet. Klarar man det så ser jag inga problem.
Ska någon annan kliva upp på den så ska de vara medvetna om vad de går på, finns ju risker med höga höjder.
 
Intressant, självklart ska du bygga din ställning.

personligen hade jag ersatt pallarna av typ 45*145 och tagit bort den ”bruna” strävan du har mellan de stående reglarna, då får du en stadigare ställning som är lättare att montera.
Sen hade jag satt en sträva 45 grader mellan vilplanet och den stående regeln.

balkskor är enkla att ha för fastsättning i vägg
 
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
Grannen kollade på att hyra alu ställning från de stora uthyrarna. Slutade med att han köpte en lika dan ställning från polen till lägre pris än vad hyran skulle gå på. När han var klar med ställningen såldes den med vinst.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
Jag kan varmt rekommendera att hyra ställning och spara pengar på något annat istället. Dyrt, ja det är det. Har själv jobbat en period och byggt ställning och tycker att priser på den här typen är omotiverat dyra men trots det hade jag ändå rekommenderat det. Man får mycket säkrare arbetsplats. Pengarna man sparar på hemmabygge är bortkastade om något ger vika. Systemställning typ Haki har beräknats för alla tänkbara laster. Jag lägger inga värderingar i hur du väljer att göra men rekommenderar ändå starkt att låta bli hemmabyggen över två meter
 
  • Gilla
twoody och 1 till
  • Laddar…
N Nisken skrev:
En annan billig metod är att köpa en begagnad byggställning och sedan sälja den när du är klar.

Jag gjorde det och tjänade några tusenlappar på affären OCH hade en proffsigt pålitlig ställning helt utan tidspress av dyr hyra.
Även om det inte var det som var frågan .
Så gjorde jag lika dant. Absolut det bästa.
 
  • Gilla
b8q och 1 till
  • Laddar…
P Peternow skrev:
Även om det inte var det som var frågan .
Så gjorde jag lika dant. Absolut det bästa.
Problemet är väl att inte alla har 100' (om man behöver modell stor) till en ställning när man samtidigt ska bygga/renovera.
Men visst kan man få sin "hyra" gratis genom att göra så
 
K
nino nino skrev:
Problemet är väl att inte alla har 100' (om man behöver modell stor) till en ställning när man samtidigt ska bygga/renovera.
Men visst kan man få sin "hyra" gratis genom att göra så
Vi köpte hakiställning att sätta upp kring hela huset begagnat för 25000 kr. Användes även till brorsans bygge. Vi räknade på att bygga den av rejäla reglar, men det hade inte blivit mycket billigare...

Men hur mycket ställning får hyra man för 100 000 kr, hur länge? För 100 000 kr borde man ju kunna köpa en ny hakiställning
 
Nej, jag hade inte arbetat på den där.
För många år sedan arbetade jag på ett bygge där de hade byggt en bra stabil ställning av trä. Jag lastade upp pannor till taket och hade lagt upp några högar när hela ställningen rasar 9 meter ner framför mina fötter. Själv står jag mirakulöst kvar uppe på en liten del av golvet som inte har rasat.

Konstruktionen var nog helt ok men infästningen av de reglar som gångplanken låg på hade givit med sig. Självklart går det att lösa men risken att man missar någon detalj är stor. Så jag hade inte gått på din ställning om jag inte hade byggt den själv.
/Tom
 
  • Gilla
LMC400
  • Laddar…
R
M Markus P skrev:
Hej vänner!

Håller som bäst på med ett litet husbygge hemma, och nu när det vankas takarbete så ska det byggas byggställning. Det vanliga är ju att hyra en ställning, men nu när det har varit så dåligt väder så har man ju haft tid att fundera lite, och då slog mig tanken att det borde gå att bygga en själv. Någon som testat?

Fördelarna med att bygga en själv är, som jag ser det, följande:
- Kostnaden blir kanske likvärdig, men allt material kan återanvändas.
- Ett bra sätt att använda spillvirke från byggarbetsplatsen
- Alltid kul att bygga eget! =)

Jag har i princip obegränsad tillgång på lastpallar så jag tänkte att jag skulle försöka använda dem för att få ner kostnaden en smula. Jag tänker mig något sånt här (se bifogad bild). Jag har snålat på virket så mycket jag har vågat, utmaningen är ju att det ska bli så billigt som möjligt! =). Virket i bilden är följande:

grön - trall 28x120
gul - regel 45x70
röd - läkt 25x5

Om man går efter byggmax priser så landar priset på ca 1050kr om man köper allt virke nytt. I själva verket använder man ju såklart så mycket spillvirke man har först. Den tvärgående trallen kan man ju tillexempel byta ut mot det längsgående virket i en lastpall, så skippar man den kostnaden, bara att demontera några lastpallar.

Någon som kan komma på en bättre lösning för väggpartiet i exemplet? Och kanske viktigast av allt, hade ni vågat gå på denna byggställning?! :crysmile:
Du kan ju heller inte ha pallarna mot väggen som skissen visar. Du måste utanför takfoten om du skall kunna få plats att jobba.
M Markus P skrev:
Ok, då testar vi en ny variant. Snålaste bygget kan vi nog vara överens om att Violina tog hem priset för, dvs med bara lastpallar, men rent praktiskt är det ju knappt genomförbart, särskilt som jag inte kommer till med bil vid det här bygget. Svår också på ojämnt underlag. Så den varianten blir det inte.

Jag har tagit till mig av kritiken och lagt till ett kryss, och även ändrat konstruktionen en smula. Denna är enklare att bygga då den inte är beroende av cc-måttet på väggreglarna. Tror vi börjar närma oss den bästa lastpallslösningen med hänsyn till faktorerna stabilitet, ekonomi och byggbarhet.


Fortfarande skeptisk?

Jag skulle då inte dra mig för att gå på den, tror detta kommer bli stabilt så in i norden, men å andra sidan har jag aldrig ens bekymrat mig med att bygga en ställning förr, så detta är ju lyx oavsett ;). Nu är man ju dock inte 20 år längre så utmaningen att klättra runt som en apa bland takstolar och provisoriskt uppsatta steg lockar inte lika mycket som förr.
 
  • Gilla
Sittställning
  • Laddar…
K Kallebo skrev:
Vi köpte hakiställning att sätta upp kring hela huset begagnat för 25000 kr. Användes även till brorsans bygge. Vi räknade på att bygga den av rejäla reglar, men det hade inte blivit mycket billigare...

Men hur mycket ställning får hyra man för 100 000 kr, hur länge? För 100 000 kr borde man ju kunna köpa en ny hakiställning
Letar själv efter ställning, behöver 10x10m ungefär. Räknar med att det kostar minst 15' att hyra en månad och då är jag bara klar med ena sidan...
Antagligen letar jag på fel ställe, för så billiga ställningar hittar inte jag då hade jag köpt för längesen
 
Såhär gjorde jag. Använde 225mm reglar till mellanbjälklaget att gå på.
Det var rätt svajigt och inte 100% säkert precis. Men billigt.
 
  • Råbyggnadsfas av en träkonstruktion med 225mm reglar och påbörjad takbeklädnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.