N Nerre skrev:
Du kan ju tänka dig hur det kommer att se ut efter att det varit stopp på E4:an i 3-4 timmar på grund av en olycka och alla elbilar står kvar där med tomt batteri.
Vad bygger du antagandet att elbilarna skulle stå med tomma batterier efter 3–4 timmar på? Tänker du dig att det är 20 grader kallt och värmen behöver vara på för fullt, eller menar du att AC:n skulle dra några stora mängder energi? Vi pratar i båda fallen om system som drar några enstaka kW på full effekt.

Säg 15 kWh på fyra timmar under riktigt dåliga förhållanden. Mängden strandade elbilar du får se blir nog begränsade.

Risken att se ett antal kokande bensinbilar under motsvarande (varma) förhållanden är nog rejält mycket större.
 
  • Gilla
hobbs och 1 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
[länk]
Jag undrar om man ur det kan utläsa att amerikanska vägguttag tål maxbelastning länge bättre än våra gör. Här skrivs det ju mer om att man av säkerhetsskäl inte skall ladda i vanliga uttag. Visst är laddtiden något man måste vänja sig vid. Men det finns ju enkla och tillgängliga lösningar som ger betydligt kortare laddtider än de som nämns i artikeln.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Försämrad med Dacian är lite att ta i. Jag tycker faktiskt dom nya är helt okej. Bättre inredningskvalitet än vad man skulle kunna förvänta sig.
Smarta sätt att spara kostnad på och faktiskt rätt skönt med en simpel bil uta gimmicks så här i "bilenärensmartphonetider"
Nu har jag i för sig inte suttit och kört en 2021. Men likväl 2019. Har inredningen 10 dubblats till det bättre på den tiden så tummen upp för de. Min bil är inte smartphone men den är 100 resor bättre än Dacia :D
 
J JohanLun skrev:
Gör det när bilen är 10 år gammal... På en sån där allt är integrerat. Jag pratar inte om en lös radio, utan en integrerad skärm där man i menyer styr resten av bilens funktioner. Plockar du bort den skärmen funkar inte bilen. Än värre med skärmarna i instrumentklustret, de måste dessutom funka för bes. Visst finns det felsökningsutrustning och vissa lite mer avancerade OBD instrument samt piratkopior på de riktiga men ofta har de begränsingar och programvara och filer för att verkligen kunna lösa alla problem får i många fall priatkopieras. De stora märkena kommer det nog gå få tag på just radion till, men inte de mer udda. Och tveksamt om tex radar och liknande kommer gå att få tag på då mjukvaran är säkerhetskritisk. Men visst, den marknaden kommer säkert växa. Problemet är ju om först radarn går, sen skärmen, sen motorstyrenheten. Du ska ha tag på dessa antingen som nya reservdelar eller begagnade. Gifta in dem. Riktiga verkstäder kan inte (gärna) köra kinakloner på verktygen. Så många hobbyister som sitter och flashar styrenheter finns det inte. Näe, jag tror det kommer vara dyrt att hålla dagens bilar rullande om 10-15 år. Leta upp en 10 år gammal mobiltelefon och tänk att så kommer bilens system kännas. Men nu är jag kanske onödigt negativ.
Men vi vet ju inte hur det är när de bilarna är 10-15 år gamla hur verktygen ser ut att gå och köpa. De sade samma om allt som hade med elektronik i bilens vitala delar att göra med att ingen kan skruva själv med bilen längre, men det stämde ju inte.
Det är ju inte som innan 2005 att vissa bilmärken gjorde system som inte tillhörde standard för att ingen privatist skulle kunna släcka felkoder själva.

Jag tror du är onödigt negativ =)
 
N
M maria01 skrev:
Ta och köpa en nu då vänta är nog inte det smartaste när batteriet har förbruknings datum
Ännu en opåläst bakåtsträvare.....som sagt så har batterierna på teslor som som gått runt 50 000 mil degraderats runt 12 %, så oroa dig inte för det. Eller jo gör det, mig kvittar det.
Och for your information så har jag redan en elbil, som fungerar kanon men som snart behöver kompletteras med en till.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Nog har komplexiteten ökat, men även tillförlitligheten. 1980 fanns kanske en styrenhet med processor, en par till utan. 2000 kanske fem med canbuss. Hur många styrenheter och sensorer med CPU sitter i en modern bil? 25?

Men tillförlitligheten har ökat. Men felkonstruktioner och svagheter gör ändå att saker kommer gå sönder. Och komplexiteten tror jag gör att det blir svårare att reparera. Jag kan bara se hur många fler som jobbar med att ta fram den mjuka delen i fordon idag. Kommer det vara värt reparera om kostnaden ökar? Om bilen är hopplöst omodern? Kanske kommer alla göra som Tesla, uppdatera bilen. Men nånstans orkar inte hårdvaran med.
Säger vi inte i stora drag samma sak här beträffande utvecklingen hittills? Komplexiteten ökar stadigt. Men också pålitligheten. När bilen går sönder blir det svårare att reparera, men det går inte sönder lika ofta. Mängden riktigt risiga bilar på vägen minskar. Dels därför att de håller längre och dels därför att folk har råd att hålla bilparken i bättre skick. Skillnaden är våra slutsatser. Jag tror att det kommer att fortsätta på samma sätt som det gjort under hela 1900-talet med allt komplexare bilar. De kommer att bli ännu mer pålitliga och ännu besvärligare att reparera när de väl går sönder. Du tror att utvecklingen kommer att vända och bilarna blir mindre pålitliga igen. Hur det blir får vi förhoppningsvis båda se.

J JohanLun skrev:
Intressant blir det. Som veteran/hobbyfordon tänker jag stanna på det som är konstruerat som senast 90 talet.
Det är som av en händelse den nivå som hade stämpeln "kommer att vara omöjligt att reparera i framtiden" och "alldeles för komplext" på 90-talet. Det står dig fritt att välja vilka hobbyfordon du vill. Det kommer att finnas andra som tar över och har senare modeller.
 
Fairlane
N Nerre skrev:
Elbilar finns heller inte så så många olika prisklasser eller storlekar.
Jo, det gör det och fler kommer

N Nerre skrev:
Jag trodde vi pratade om fördelar kontra nackdelar, inte huruvida en enskild nackdel är katastrof eller inte.
Det verkar ju som att vissa här tycker att det är katastrof att behöva ta en 10 minuters omväg till macken istället för att kunna ladda hemma.
Som redan nämnt så talar du ju bara nackdelar, inga fördelar...
Sen är det nog ingen som ser ett tankstopp som en katastrof. De flesta har inget problem alls med det, andra tycker det är lite jobbigt. Du däremot verkar se ett 30 minuter tankstopp några få gånger per år som en fullständig katastrof. Det är ok, människor är olika. Vissa gillar inte förändringar utan vill att allt ska vara som det alltid varid.

N Nerre skrev:
Du kan ju tänka dig hur det kommer att se ut efter att det varit stopp på E4:an i 3-4 timmar på grund av en olycka och alla elbilar står kvar där med tomt batteri.
Jag tror att du missförstått hur mycket värme/kyla förbrukar jämfört med körning. Att hålla elbilen varm drar väldigt lite i det läget. Att hålla bensinbilen (eller dieselbilen) varm kräver att man står på tomgång i flera timmar... Det är inte särskilt effektivt jämfört med elbilen kan jag lova. Jag kan under mina 30 år som bilförare (och då kör jag betydligt mer än dina 800 mil/år) varit med om ett så långvarit stopp 1 gång. Det var sommar så bilarna blev rejält varma om man inte körde med AC. Ingen stod på tomgång med AC igång. Alla stängde av sina motorer och öppnade dörrar och gick ut.

N Nerre skrev:
Ja, ett elverk plus en bensindunk tar ju inte mer plats än bara en bensindunk? Men det är klart, har man en elbil som är kombi så. Men såna är det inte direkt gott om.
Klart att det gör, men poängen som du tydligen inte uppfattade var att ytterst få männsikor (jag känner ingen) kör omkring med en dunk bränsle i bilen, så argumentet är ju bara meningslöst.
 
A Avemo skrev:
En del av oss vill gärna göra det. Men tydligen inte du. Jag kan bara se att du skriver om nackdelar.
Det finns minst lika många i tråden som bara skriver om fördelar.

Menar du verkligen att du inte sett nåt av de inlägg från mig där jag skriver att för den som dagligen pendlar med bilen och kör mer än dubbla genomsnittliga körsträckan så är en elbil ekonomiskt lönsamt? (Under förutsättning att man har råd med kapitalkostnaden för det högre inköpspriset.)
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Säg 15 kWh på fyra timmar under riktigt dåliga förhållanden.
Men 15 kWh är väl mer eller mindre halva batteriets kapacitet om det är -10 ute?

Och det är just de kokande bensinbilarna jag har sett när jag fastnat i liknande köer sommartid. Vintertid kör jag inte lika långa sträckor (kör aldrig bil till fjällen), så jag har av naturliga skäl främst råka ut för denna typ av stopp under sommarens campingsemester.
 
A Avemo skrev:
Säger vi inte i stora drag samma sak här beträffande utvecklingen hittills? Komplexiteten ökar stadigt. Men också pålitligheten. När bilen går sönder blir det svårare att reparera, men det går inte sönder lika ofta. Mängden riktigt risiga bilar på vägen minskar. Dels därför att de håller längre och dels därför att folk har råd att hålla bilparken i bättre skick. Skillnaden är våra slutsatser. Jag tror att det kommer att fortsätta på samma sätt som det gjort under hela 1900-talet med allt komplexare bilar. De kommer att bli ännu mer pålitliga och ännu besvärligare att reparera när de väl går sönder. Du tror att utvecklingen kommer att vända och bilarna blir mindre pålitliga igen. Hur det blir får vi förhoppningsvis båda se.


Det är som av en händelse den nivå som hade stämpeln "kommer att vara omöjligt att reparera i framtiden" och "alldeles för komplext" på 90-talet. Det står dig fritt att välja vilka hobbyfordon du vill. Det kommer att finnas andra som tar över och har senare modeller.
Jag tror det blir en skarpare brytpunkt på en högre nivå när bilen går till skrot. Det finns fler enskilda komponenter som är dyra och svåra att byta. Förr tog rosten bilarna. Det blir i större grad reparationskostnaden. Tillförlitlighet blir större, men vissa saker har helt enkelt inte tillräckligt lång livslängd, för att det är svårt att designa, man vill spara pengar eller ingenjörerna helt enkelt klantade sig. Man ser buntvis med hyfsat nya plattv på tippen. Nu är hemelektronik mycket uslare designat. Men endel komponenter blir nog svåra att få full automotivespec på.

Så, ja, vi har nog samma syn. Jag får hoppas för miljöns skull du har rätt och marknaden skapar möjligheter att reparera eller byta dyra komponenter till rimligt pris på äldre bilar. Jag tycker dock det går mot kasta när något är trasigt, i bilfallet byta hela komponenten. Men det finns företag som tex lagar abs enheter som är för dyra att byta på en 10.000kr bil, de räddar bilen och bilägaren. :)
 
Redigerat:
N Nerre skrev:
Men 15 kWh är väl mer eller mindre halva batteriets kapacitet om det är -10 ute?
15 kWh är 15 kWh oavsett temperatur. I en bil med 75 kWh är det en femtedel, i en med 60 är det en fjärdedel.

N Nerre skrev:
Och det är just de kokande bensinbilarna jag har sett när jag fastnat i liknande köer sommartid. Vintertid kör jag inte lika långa sträckor (kör aldrig bil till fjällen), så jag har av naturliga skäl främst råka ut för denna typ av stopp under sommarens campingsemester.
Ja, då är det väl ändå mindre relevant i en elbil. Bara att stänga av AC:n och lida om det blir riktigt illa (om det alls rullar, annars kan man som tidigare sagts stänga av bilen och gå ut).

Men moderna fossilbilar kokar förstås inte heller, det är ju normalt gamla skrothögar som riskerar sådant, så kanske en taskig jämförelse oavsett.
 
  • Gilla
martin43 och 2 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Jag tror det blir en skarpare brytpunkt på en högre nivå när bilen går till skrot.
Det tror jag också. Däremot tror jag att det kan komma att ske för att värdet av batteriet kommer vara högre för alternativa användningsområden än bilens värde som bil kommer vara. Jag tippar alltså att skrotvärdet kommer vara rätt högt.

Kanske kommer vi aldrig se elbilar värda under 25–50 tkr för att de skrotas innan dess.
 
  • Gilla
ajn82 och 1 till
  • Laddar…
I
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det tror jag också. Däremot tror jag att det kan komma att ske för att värdet av batteriet kommer vara högre för alternativa användningsområden än bilens värde som bil kommer vara. Jag tippar alltså att skrotvärdet kommer vara rätt högt.

Kanske kommer vi aldrig se elbilar värda under 25–50 tkr för att de skrotas innan dess.
:surprised:
Inbyggd skrotningspremie?
 
På sätt och vis blir det nog det. Sen får väl framtiden utvisa vad batterier kommer vara värda när produktionskostnaden börjar plana ut, men sannolikt kommer skrotvärdet vara relativt högt pga. batteriernas alternativa funktioner.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det tror jag också. Däremot tror jag att det kan komma att ske för att värdet av batteriet kommer vara högre för alternativa användningsområden än bilens värde som bil kommer vara. Jag tippar alltså att skrotvärdet kommer vara rätt högt.

Kanske kommer vi aldrig se elbilar värda under 25–50 tkr för att de skrotas innan dess.
Jo, men jag tror som sagt fossilbilarna kommer ha samma utmaning med dyra komponenter, så här har ingen av dem någon fördel. Däremot en nackdel för de som tror det kommer vara billigt att äga en 10 år gammal fossilbil. Och framför ett bekymmer för hur beräkna andrahandsvärde. Bilen kommer kunna vara skitfin till nåt dyrt går sönder. Men låt oss då hoppas bilskroten kan återvinna dessa bilar på bra sätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.