R Rkarlsson skrev:
Fast så sades för 2-3 år sen med. Och bilarna blev bara betydligt dyrare. Det finns inte en enda, inte ens zoe är billig.
Har tyckt lika, men nu kommer de. En beg 2-3 år gammal e-Iconiq kostar under 200.
En ny Dacia Spring förväntas (eller skulle kunna kosta) 130.000 efter bidrag.
Tyvärr verkar de prissätta de lite högre i sverige än vad de kostar i "tillverkningsländerna".
Det är först nu som de "rena" elbilarna kommer på bred front. De tidigare (utom tesla och några till) har varit konverterade fossiler.

Så för att vara snål så är tyvärr elbilen fel. Jag var/är/kanske inte mer inne på att ha en bil till för pendling till arbete, 8 mil per dag. Men jag kommer aldrig kunna räkna hem det på en beg elbil.
Förra bilen var en megane -10. Den kostade en styrled och lite bromsskivor, vilket även finns på elbilarna. I övrigt 0 kr i reperation. Endast lite service och drog 0,4 ca, inköp på 56 tusen och 11000 mil.
Jämförelsen är ju inte riktigt rättvis, jag antar bilen var ett antal år när du köpte den. Och du har hinkat i den soppa för 66k. Köp en Dacia Spring om 5 år för 70.000. Kör den 11.000mil med kanske 15.000 i bränslekostnad. Då ligger du 40.000 plus mot Meganen. Och du fortsätter köra samma märke! ;)

Och i med man bor i villa och har behov av att köra saker och man har barn så börjar väl första alternativet på över 500 för att få utrymme och drag.
Japp, därav kommer elbil bara funka som andrabil ytterligare i ett antal år för de som inte har 500k (eller ta ut en förmånsbil för motsvarande).

Att byta pekskärmar och instrumentkluster är väl inget större bekymmer för en kunnig hemmamekare :p
Hm. Jo. Du måste köpa prylar för att "gifta in" och uppdatera mjukvara i delarna. De kommer (om de går att köpa som reservdel efter 10 år) vara svindyra. Troligen så kommer de delar som är sämst vara svåra att få tag på på skroten för de har alla gått sönder. Eftersom allt är integrerat och anpassat just efter den modellen så kommer det nog inte funka att ta från ett annat år och en annan konfiguration ändå. Redan idag (och sen slutet på 90-talet på de modeller som var lite före sin tid) så fanns sådan integration fast med färre och enklare enheter.

Jag tror de bilar som kommer vara "bäst" att både köra och hålla vid liv är de från mitten 1990-talet. Många modeller av tex BMW, SAAB, Volvo är lika komfortabla att köra som en helt modern bil. Men de innehåller inte lika stor del komplexa lösningar. Sen kan ju några bilar med riktigt mager spec och baserade på en uråldrig plattform som sålts senaste 8-10-åren sakna automat, radar, pekskärm osv (och några modeller som egentligen är avsedda för "utvecklingsländer" men sålts som budget/arbetsbilar). Men alla mellanklassmodeller (de du kallar familjekombis tror jag) lanserade senaste 10 åren är relativt kompexa.
 
P Pin skrev:
Kollade MGn, och på Hedin bil kostade den 3700 i månaden med 1000 mil om året i leasing, så ca dubbelt upp mot det som angavs ovanför.
Det var en lanseringskampanj som sålde slut för några dagar sen men det verkar bli liknande priser på nästa leverans om man gissar utifrån resonemangen som går.
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
D Danne_83 skrev:
Det var en lanseringskampanj som sålde slut för några dagar sen men det verkar bli liknande priser på nästa leverans om man gissar utifrån resonemangen som går.
MG EZS ska vad jag förstår kosta ca 140.000 i hemlandet Kina.
Renault K-Ze har jag läst kostar under 100.000 i Kina.
Och samma bil med Daciaemblem (Spring), 170.000 i rumänien, efter bidrag 80.000 SEK.
Produktionskostnaden för de här små elbilarna kan altså inte vara speciellt mycket högre än motsvarande fossilbilar.
 
J JohanLun skrev:
Har tyckt lika, men nu kommer de. En beg 2-3 år gammal e-Iconiq kostar under 200.
En ny Dacia Spring förväntas (eller skulle kunna kosta) 130.000 efter bidrag.
Tyvärr verkar de prissätta de lite högre i sverige än vad de kostar i "tillverkningsländerna".
Det är först nu som de "rena" elbilarna kommer på bred front. De tidigare (utom tesla och några till) har varit konverterade fossiler.


Jämförelsen är ju inte riktigt rättvis, jag antar bilen var ett antal år när du köpte den. Och du har hinkat i den soppa för 66k. Köp en Dacia Spring om 5 år för 70.000. Kör den 11.000mil med kanske 15.000 i bränslekostnad. Då ligger du 40.000 plus mot Meganen. Och du fortsätter köra samma märke! ;)


Japp, därav kommer elbil bara funka som andrabil ytterligare i ett antal år för de som inte har 500k (eller ta ut en förmånsbil för motsvarande).


Hm. Jo. Du måste köpa prylar för att "gifta in" och uppdatera mjukvara i delarna. De kommer (om de går att köpa som reservdel efter 10 år) vara svindyra. Troligen så kommer de delar som är sämst vara svåra att få tag på på skroten för de har alla gått sönder. Eftersom allt är integrerat och anpassat just efter den modellen så kommer det nog inte funka att ta från ett annat år och en annan konfiguration ändå. Redan idag (och sen slutet på 90-talet på de modeller som var lite före sin tid) så fanns sådan integration fast med färre och enklare enheter.

Jag tror de bilar som kommer vara "bäst" att både köra och hålla vid liv är de från mitten 1990-talet. Många modeller av tex BMW, SAAB, Volvo är lika komfortabla att köra som en helt modern bil. Men de innehåller inte lika stor del komplexa lösningar. Sen kan ju några bilar med riktigt mager spec och baserade på en uråldrig plattform som sålts senaste 8-10-åren sakna automat, radar, pekskärm osv (och några modeller som egentligen är avsedda för "utvecklingsländer" men sålts som budget/arbetsbilar). Men alla mellanklassmodeller (de du kallar familjekombis tror jag) lanserade senaste 10 åren är relativt kompexa.
Billigaste Hyundaien var 184000 en 2018 med 10tusen på mätaren. Ganska högt andrahandspris, Klen räckvidd.
Dacia, är en försämrad variant av just Renault. De är väl vad Renault var innan 2010. Känns som en låda, och har du tur så slipper du problem men troligt du får problem. Och lite värdighet har jag på komforten (inredningen är extremt viktig för mig)

Jämförelsen med Renaulten var väl att jag köpte en begagnad bil med samma sträcka på mätaren som ioniq. Jag tjänar inte igen de pengarna på många år.


Just det med pekskärmar finns det ju eftermaknader på. Och själva verktygen kommer troligtvis att gå och köpa för någon tusing som passar de flesta bilar. Precis som på alla bilar fram till de nu moderna skärmarna.
Ta min nuvarande bil, Hyundai i40, vill jag ha mer avancerad skärm så köper jag en ny för 4-5000 och slänger in =)

Mellanklass är ju megane kombi. Storkombi är typ min i40. Alla storkombi är tyvärr borta från renault, hyundai osv osv.

Jag väntar nog ett par år till, kommer köpa en antingen helt ny fossil eller bara ett år gammal först =) Sen kan jag titta på elbil. Men jag måste verkligen ha 2 bilar om man köper el för att jag litar inte på försörjningen riktigt. Precis som att jag alltid tankar innan jag når "20 mil kvar till tom tank"
 
Fairlane Fairlane skrev:
Absolut är det så, men det verkar som att elbilarna fungerar för väldigt många även i praktiken, medan många i Sverige mest ser problem, och inte bara relaterat till priset.
En märklig detalj är att norskarna kan komma med en Toyota LandCruiser men bak hänger en kärra som likaväl kunde använts bakom gräsklippartraktorn hemma i trädgården. Kan även det ha med skatteregler att göra.
Vi får hoppas att dragvikten normaliserar sig vid 2000 kg på elbilar framöver så som det är om man köper en vanlig bil typ Passat eller V60. Så att det inte blir en bestående faktor att ta hänsyn till.
Vi har en Mondeo med 140 hk diesel nu och det är bra konstigt att en så simpel bil får och fungerar att dra 2 ton med men inte en elbil för 600 000 kr.
 
R Rkarlsson skrev:
Just det med pekskärmar finns det ju eftermaknader på. Och själva verktygen kommer troligtvis att gå och köpa för någon tusing som passar de flesta bilar. Precis som på alla bilar fram till de nu moderna skärmarna.
Ta min nuvarande bil, Hyundai i40, vill jag ha mer avancerad skärm så köper jag en ny för 4-5000 och slänger in =)
Gör det när bilen är 10 år gammal... På en sån där allt är integrerat. Jag pratar inte om en lös radio, utan en integrerad skärm där man i menyer styr resten av bilens funktioner. Plockar du bort den skärmen funkar inte bilen. Än värre med skärmarna i instrumentklustret, de måste dessutom funka för bes. Visst finns det felsökningsutrustning och vissa lite mer avancerade OBD instrument samt piratkopior på de riktiga men ofta har de begränsingar och programvara och filer för att verkligen kunna lösa alla problem får i många fall priatkopieras. De stora märkena kommer det nog gå få tag på just radion till, men inte de mer udda. Och tveksamt om tex radar och liknande kommer gå att få tag på då mjukvaran är säkerhetskritisk. Men visst, den marknaden kommer säkert växa. Problemet är ju om först radarn går, sen skärmen, sen motorstyrenheten. Du ska ha tag på dessa antingen som nya reservdelar eller begagnade. Gifta in dem. Riktiga verkstäder kan inte (gärna) köra kinakloner på verktygen. Så många hobbyister som sitter och flashar styrenheter finns det inte. Näe, jag tror det kommer vara dyrt att hålla dagens bilar rullande om 10-15 år. Leta upp en 10 år gammal mobiltelefon och tänk att så kommer bilens system kännas. Men nu är jag kanske onödigt negativ.
 
Fairlane Fairlane skrev:
  • Fler har råd med dem idag, ja det köper jag, eftersom det finns förhållandevis få gamla elbilar ute.
Elbilar finns heller inte så så många olika prisklasser eller storlekar.
  • De har längre räckvidd, ja, det stämmer iofs, men eftersom man kan tanka även elbilar är det sällan något större bekymmer för de flesta, men för vissa är det såklart en katastrof.
Jag trodde vi pratade om fördelar kontra nackdelar, inte huruvida en enskild nackdel är katastrof eller inte.

Det verkar ju som att vissa här tycker att det är katastrof att behöva ta en 10 minuters omväg till macken istället för att kunna ladda hemma.
  • Full värme i flera timmar? Det beror väl på hur mycket bränsle man har? Eftersom verkningsgraden är låg så förbrukar man onödigt mycket kontra elbilen som kan lägga all sin energi på värme i det läget. I praktiken så får man väl räkna med att bensin/dieselbilen kanske inte har full tank den gång det behövs heller. å andra sidan har det inte hänt mig på 30 år så jag ser inte det som en stor grej.
Du kan ju tänka dig hur det kommer att se ut efter att det varit stopp på E4:an i 3-4 timmar på grund av en olycka och alla elbilar står kvar där med tomt batteri.

  • Man kan ha en 10-litersdunk i bilen ja. Det absoluta flertalet har det inte, men visst, så kan man ta med ett bensindrivet elaggregat också tillsammans med dunken, om vi nu ändå ska hitta på osannolika scenarior
Ja, ett elverk plus en bensindunk tar ju inte mer plats än bara en bensindunk? Men det är klart, har man en elbil som är kombi så. Men såna är det inte direkt gott om.

Sen kan vi ju ta ett räkneexempel på hur mycket man kan ladda elbilen från ett litet portabelt elverk på 2 kW.
 
J JohanLun skrev:
Problemet är ju om först radarn går, sen skärmen, sen motorstyrenheten. Du ska ha tag på dessa antingen som nya reservdelar eller begagnade. Gifta in dem. Riktiga verkstäder kan inte (gärna) köra kinakloner på verktygen. Så många hobbyister som sitter och flashar styrenheter finns det inte. Näe, jag tror det kommer vara dyrt att hålla dagens bilar rullande om 10-15 år.
Så länge jag har haft ett intresse för bilar har det låtit ungefär så från många. Jag förutsätter att det låtit så lika länge som det funnits bilar och längre ändå. Visst är det sant så tillvida att det blir svårare / dyrare att reparera när något går sönder ju mer inbyggt och specialiserat det blir. Men de brukar inte gå sönder till höger och vänster. Jag är inte säker på att komplexiteten ökat mer mellan år 2000 och 2020 än den gjorde mellan 1980 och 2000.
 
N Nerre skrev:
Jag trodde vi pratade om fördelar kontra nackdelar, inte huruvida en enskild nackdel är katastrof eller inte.
En del av oss vill gärna göra det. Men tydligen inte du. Jag kan bara se att du skriver om nackdelar. Allt från de mest självklara sådana till de mest långsökta och krystade. Det är inte mer konstruktivt än att försöka påstå att alla skulle kunna byta till elbil idag.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Billigaste Hyundaien var 184000 en 2018 med 10tusen på mätaren. Ganska högt andrahandspris, Klen räckvidd.
Dacia, är en försämrad variant av just Renault. De är väl vad Renault var innan 2010. Känns som en låda, och har du tur så slipper du problem men troligt du får problem. Och lite värdighet har jag på komforten (inredningen är extremt viktig för mig)

Jämförelsen med Renaulten var väl att jag köpte en begagnad bil med samma sträcka på mätaren som ioniq. Jag tjänar inte igen de pengarna på många år.


Just det med pekskärmar finns det ju eftermaknader på. Och själva verktygen kommer troligtvis att gå och köpa för någon tusing som passar de flesta bilar. Precis som på alla bilar fram till de nu moderna skärmarna.
Ta min nuvarande bil, Hyundai i40, vill jag ha mer avancerad skärm så köper jag en ny för 4-5000 och slänger in =)

Mellanklass är ju megane kombi. Storkombi är typ min i40. Alla storkombi är tyvärr borta från renault, hyundai osv osv.

Jag väntar nog ett par år till, kommer köpa en antingen helt ny fossil eller bara ett år gammal först =) Sen kan jag titta på elbil. Men jag måste verkligen ha 2 bilar om man köper el för att jag litar inte på försörjningen riktigt. Precis som att jag alltid tankar innan jag når "20 mil kvar till tom tank"
Försämrad med Dacian är lite att ta i. Jag tycker faktiskt dom nya är helt okej. Bättre inredningskvalitet än vad man skulle kunna förvänta sig.
Smarta sätt att spara kostnad på och faktiskt rätt skönt med en simpel bil uta gimmicks så här i "bilenärensmartphonetider"
 
A Avemo skrev:
Så länge jag har haft ett intresse för bilar har det låtit ungefär så från många. Jag förutsätter att det låtit så lika länge som det funnits bilar och längre ändå. Visst är det sant så tillvida att det blir svårare / dyrare att reparera när något går sönder ju mer inbyggt och specialiserat det blir. Men de brukar inte gå sönder till höger och vänster. Jag är inte säker på att komplexiteten ökat mer mellan år 2000 och 2020 än den gjorde mellan 1980 och 2000.
Nog har komplexiteten ökat, men även tillförlitligheten. 1980 fanns kanske en styrenhet med processor, en par till utan. 2000 kanske fem med canbuss. Hur många styrenheter och sensorer med CPU sitter i en modern bil? 25?

Men tillförlitligheten har ökat. Men felkonstruktioner och svagheter gör ändå att saker kommer gå sönder. Och komplexiteten tror jag gör att det blir svårare att reparera. Jag kan bara se hur många fler som jobbar med att ta fram den mjuka delen i fordon idag. Kommer det vara värt reparera om kostnaden ökar? Om bilen är hopplöst omodern? Kanske kommer alla göra som Tesla, uppdatera bilen. Men nånstans orkar inte hårdvaran med.

Intressant blir det. Som veteran/hobbyfordon tänker jag stanna på det som är konstruerat som senast 90 talet. :)
 
N
Det glädjer mig att det finns så många trångsynta elbilsmotståndare. Färre människor att konkurrera mot när man köper begagnad elbil vilket är bra för min plånbok.
Sorgligt för miljön dock.
 
  • Gilla
hobbs och 2 till
  • Laddar…
N Nils ST skrev:
Det glädjer mig att det finns så många trångsynta elbilsmotståndare. Färre människor att konkurrera mot när man köper begagnad elbil vilket är bra för min plånbok.
Sorgligt för miljön dock.
Ta och köpa en nu då vänta är nog inte det smartaste när batteriet har förbruknings datum
 
  • Wow
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
M maria01 skrev:
[länk]
Har du en poäng med länken? För eftersom att våra elsystem är så olika antar jag att du inte menar att vi kan dra några slutsatser om hur laddning funkar i Sverige med ett 400 V trefassystem jämfört med amerikanska 120 V enfasladdare.
 
  • Gilla
Fn87
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.