Jag ser två stora fördelar med egenbyggd generellt:
  • Den kostar inget om den bara står när det regnar etc. Kan bli rätt stressande när en ställning står oanvänd och äter av budgeten.
  • Om man nu äger för att få fördelen ovan, när man är klar så står man inte men en stor ställning man ska för söka lassa av på blocket, utan man har lite virke man kan antingen spara till framtiden eller enkelt göra sig av med.
Jag tycker din idé är god, men jag skulle gör en ändring så man kan använda annat än lastpallar att gå på, utifall man skulle stå utan pallar. Exempelvis göra konstruktionen sådan att om man lägger en sektion med plank istället för pall så hamnar pallens "trall" i nivå med planket.
 
  • Gilla
Lazzeman
  • Laddar…
Egenbyggt är inga problem i sig. Det är bara att ta i lite extra. Det är pallarna jag är tveksam till. En pall håller säkert om man ställer en tung låda på den, men med tanke på skitvirket och den måttliga kvalitetskollen gör att man även på en ”fin” pall kan ha brädor som är kassa. Även om jag nog inte skulle ramla ner, så skulle en knäckt bräda göra att jag skulle behöva byta byxor.
 
  • Gilla
leffeisala och 1 till
  • Laddar…
Man väljer ju såklart bra pallar, och en bra EU-pall (inte engångs gud förbjude!) är inte byggd av "skitvirke", de är riktigt stabila även om de inte får stöd underifrån mer än längs med ytterkanterna.
 
  • Gilla
Cygor6
  • Laddar…
Okarlsson Okarlsson skrev:
Jag ser två stora fördelar med egenbyggd generellt:
  • Den kostar inget om den bara står när det regnar etc. Kan bli rätt stressande när en ställning står oanvänd och äter av budgeten.
  • Om man nu äger för att få fördelen ovan, när man är klar så står man inte men en stor ställning man ska för söka lassa av på blocket, utan man har lite virke man kan antingen spara till framtiden eller enkelt göra sig av med.
Jag tycker din idé är god, men jag skulle gör en ändring så man kan använda annat än lastpallar att gå på, utifall man skulle stå utan pallar. Exempelvis göra konstruktionen sådan att om man lägger en sektion med plank istället för pall så hamnar pallens "trall" i nivå med planket.
Förstår inte riktigt vad du menar. Vad är det för plank du syftar på? Kan du skissa upp kanske?
 
Bra illustrationer! Vilket program har använts för att göra bilderna?
 
Intressant läsning! Dock en smula över projektets ambitionsnivå =). Mitt normala problem när jag bygger är att jag ALLTID bygger FÖR stabilt. Onödigt stabilt. Den här gången tänkte jag försöka göra tvärt om, och verkligen tänka igenom varför varje bräda och sträva sitter där de sitter samt inte göra dem tjockare än vad nöden kräver. Man ska ta tag i sina demoner sägs det...
 
  • Gilla
ByggareNic
  • Laddar…
M Markus P skrev:
Man väljer ju såklart bra pallar, och en bra EU-pall (inte engångs gud förbjude!) är inte byggd av "skitvirke", de är riktigt stabila även om de inte får stöd underifrån mer än längs med ytterkanterna.
Min erfarenhet från jobbet är en annan än din. Vi kasserar en hel del fullt godkända EUR-pall, just för att de är byggda av för dåligt virke och vi inte vill riskera något. Fast det hör inte till diskussionen. Du frågade om andra på forumet skulle våga använda den och jag har svarat vad jag tycker.
 
Byggde något liknade utav spillvirke när jag byggde garage. Men jag använde råspont istället för lastpallar. Bra att tänka på hur man skruvar ihop den så att den är lätt att skruva isär då man ska flytta den till en annan vägg. Finns också en risk att virket spricker kring skruvarna om virket är för klent. Särskilt vid 25x5 reglarna. Så se upp med det.
 
Hep Hep skrev:
Min erfarenhet från jobbet är en annan än din. Vi kasserar en hel del fullt godkända EUR-pall, just för att de är byggda av för dåligt virke och vi inte vill riskera något. Fast det hör inte till diskussionen. Du frågade om andra på forumet skulle våga använda den och jag har svarat vad jag tycker.
Det är helt ok, alla åsikter räknas. Ville mest poängtera att det är ju en förutsättning för byggställningen att pallar av god kvalitet väljs ut.
 
  • Gilla
Karldanaxel
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Staplade eu pallar är vingliga på höjden. Lastar massor av pallar men jag hade aldrig velat stå uppe på 15 pallar och jobbat för att det blir för vingligt.
I övrigt så är maxvikt på en eupall 1500 kg så de tål ju relativt mycket. Men att bygga byggställning hade jag personligen aldrig gjort.
Är ju därför man ska sätta ihop dem med strävor också..

Högsta staplarna pallar jag använt som arbetsplattform var 23 på höjden, funkar fint
 
Violina Violina skrev:
Är ju därför man ska sätta ihop dem med strävor också..

Högsta staplarna pallar jag använt som arbetsplattform var 23 på höjden, funkar fint
Ja det är ju på egen risk. Jag skulle aldrig gå upp på en =) Staplade 10 staplar igår, 1 var med "nya" perfekta pallar. Lite äldre pallar blir lite jävliga och ostabila.
Brukar lyfta ner från 4,5 meters höjd och det är lika spännande varje gång det blåser :p

Men sen får man ju vara noga så att man inte har folk som jobbar vitt på sitt hemmabygge, då strider du mot allt möjligt.
 
C chicketiwowow skrev:
Bra illustrationer! Vilket program har använts för att göra bilderna?
Sketchup. Mycket användbart och enkelt att lära sig. Finns en gratis online-version nu för tiden. Har varit en kär vän vid alla möjliga byggnationer under många års tid. Rekommenderas varmt!
 
  • Gilla
Cruzze och 2 till
  • Laddar…
M Markus P skrev:
Förstår inte riktigt vad du menar. Vad är det för plank du syftar på? Kan du skissa upp kanske?
Flyttar man den längsgående regeln under den tvärs, och gör den tvärs lika hög som en EU-pall, då kan man varva att antingen lägga EU-pallar eller plank utan att det blir nivåskillnader.
 
  • 3D-modell av regelkonstruktion med den längsgående regeln under den tvärgående för att undvika nivåskillnader.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Själv skulle jag känna att risken för skador skulle vara störst när man försöker få upp pallen till rätt höjd. Sälj dem och köp bra råspont för pengarna istället. Lättare att få på plats.
 
  • Gilla
Jotsat och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.