MultiMan
Bytesintervaller har inget med bilintresse att göra. Jag älskar bilar men har inte råd att byta ofta. Förra bilen behöll jag i 13 år och den nuvarande är snart inne på sitt 7:e. Tar hand om den hela tiden eftersom jag gillar bilar och även vill ha ett pålitligt fordon.

Snarast är det så att de flesta i min närhet som byter bilar ofta har noll bilintresse utan enbart ser bilen som ett transportmedel som andra, åker in till handlaren var 3:e år och byter. Kollar inte olja (i förekommande fall) och fyller knappt på spolarvätska själv. Att staten kör med omvänd Robin Hood-politik genom olika "miljö"-premier hjälper till att dra in ännu fler ointresserade i flitigt bytande eftersom de även köper sig ett rent samvete i samhällets ögon.
 
  • Gilla
mnils och 4 till
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Det är möjligt att du inte sett det som ett problem att tanka, men andra har gjort det tidigare i tråden.
Jag tror min fru tankat bil <10 gånger i livet. Hon upplever det som mkt besvärligt. Min mamma hade samma resonemang (även om hon är bilberoende och kör mycket) och jag minns att när tanken var tom så började hon cykla till jobbet till farsan tankade bilen, då började hon åka bil igen. Om det regnade eller hon hade mkt prylar, ja då tankade hon.

Min fru har jag lärt att alltid plugga in laddsladden på bilen. Hon har altså på ett år pluggat i laddsladd minst 50 gånger mer än hon i hela livet tankat. Byter man från PHEV till elbil så behöver man dessutom inte plugga i sladden varje dag.

Jag ser inte tankning eller laddsladd som något som väger åt något håll för egen del. Jag har absolut inget problem att göra något av dem.

Problemet med kalkylen för min del är att jag behöver en bil med dragkrok och lite lastkapacitet ett par gånger i månaden och behöver kunna åka med familjen på 50 mil resa med bagage ett par gånger om året. Det är inte nog för att motivera en elbil med de specarna (som är mycket dyr) och vi har inte nog behov av två bilar för att motivera att ha en stor men fräsh fossilbil plus en liten elbil. Hade man 2 st fräsha bilar, varav en liten för daglig transport, då skulle jag säga att med de små elbilar som kommer ut nu så måste kalkylen för elbil vara klockren. Dessa små elbilar är inte mycket dyrare i inköp än en liten fossilbil.

För de som ändå köper en bil i 6-700.000 kr klassen så känns det som att elbilarna i den prisklassen är lika prisvärda som fossilbilar. Det är vi som köper mellastora kombi i budgetklass som har svåratst att hitta en prisvärd ersättare.

Om man sen dessutom räknar att det ska vara en begagnad bil i motsvarande klass måste man vänta in att de som köper nya bilar gjort sin kalkyl. Dvs när vi nått tippingpoint för nya bilar tar det 5 år innan de blir tillgängliga för alla som vill ha en 5 år gammal bil ;) Men då kommer kalkylen nog se bra ut även för dem, eller kanske till och med ännu bättre för dem?
 
  • Gilla
Stone_hammer och 2 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Dvs när vi nått tippingpoint för nya bilar tar det 5 år innan de blir tillgängliga för alla som vill ha en 5 år gammal bil
Det skulle förvåna mig mycket om vi inte i minst 10–15 år till får höra hur dyrt det är med elbilar oavsett om totalkostnaden för de flesta kanske är lägre med elbil långt innan dess.

Det är helt enkelt lättare att jämföra inköpspris än totalkostnad, så det är vad många kommer göra.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Bytesintervaller har inget med bilintresse att göra.
Nu skrev jag ju inte bilintresse.
Jag tycker det är kul att byta bil oftare än med 8 år intervall, snarare max 3 år x 2 bilar.
Dock har jag inget större ”bilintresse” vad gäller meka/samla/cruisa...

Snarare intresserad av att inte behöva vara ”intresserad”!
 
N Nils ST skrev:
Finns det egentligen någon fördel med ICE bilar? Mer än att du kan tanka på fler ställen och snabbare (om man nu tycker detta är en fördel då) och det ekonomiska för vissa? Just det det finns ju dom ska ska köra 7 tons husvagn i 100 mil utan att stanna också, då har ju ICE en fördel...
Fler har råd med dem, de har längre räckvidd, inga problem med räckvidd eller värme vintertid, inga problem att sitta i bilköer med full värme på i flera timmar om det skett en olycka på vägen, man kan ha 10-20 mils extra bränsle med sig i en reservreservdunk.

7 tons husvagn? Kan du inte överdriva lite mer? De flesta elbilar kan ju inte ens dra släp, och de som kan det får bara dra småsläp.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Dock så känns det som att du, Nerre, endast hittar nackdelar.
Nej, jag bara lyfter fram dem, eftersom ingen annan gör det. Man behöver inte leta efter dem, de finns redan där.
 
Dizzy84 Dizzy84 skrev:
Nu skrev jag ju inte bilintresse.
Jag tycker det är kul att byta bil oftare än med 8 år intervall, snarare max 3 år x 2 bilar.
Jag gillar inte att byta bil ofta. Det tar tid att vänja sig vid en ny bil, jag gör ofta en massa småförbättringar i inredningen, som papperskorg, extra 12 V-uttag för alla mobilladdare (jag har 10 USB-uttag i min bil, 6 i fram och 4 för baksätet), mobilhållare, hållare för solglasögon, automatiska parkeringsskivan, inredning i bagageutrymmet osv.
 
N
N Nerre skrev:
Fler har råd med dem, de har längre räckvidd, inga problem med räckvidd eller värme vintertid, inga problem att sitta i bilköer med full värme på i flera timmar om det skett en olycka på vägen, man kan ha 10-20 mils extra bränsle med sig i en reservreservdunk.

7 tons husvagn? Kan du inte överdriva lite mer? De flesta elbilar kan ju inte ens dra släp, och de som kan det får bara dra småsläp.
Men snälla är det verkligen så stor fördel att kunna åka 80 mil på en tankning emot att åka 40 mil på en laddning? Det är ju en högst personlig åsikt.

I övrigt starka argument, verkligen.
 
Det kommer ta ett bra tag till innan elbil passar "alla", speciellt om vi tar i åtanke att vi måste fasa ut den rullande flottan.

Men vissa användare har ett körmönster och bilinköpsbeteende som kommer passa perfekt för elbilar.

Andra bor kanske på landet med kass tillgång på el och stora behov att dra tunga släp, åka långa körpass, vill köra en bil som redan haft all sin värdeminskning.

För den senaste kategorin kan jag nog tydligt svara på denna tråds rubrik. Ja, det är för tidigt att köpa en 10 år gammal elbil som kan dra husvagn med en range på 80 mil.

MIn mamma är totalt ointresserad av bilar och snart 80. Hon skrapade i den passat alltrack de hade när hon skulle parkera i tex trånga parkeringsgarage, den var för stor. Bilen började strula med olika funktioner och närmade sig den ålder&mil där maskinskada löper ut. De vågar inte åka ut på landet vintertid ändå så de behöver inte 4wd. Jag tror hon ändå använder bil ett par gånger per vecka och åker kanske 1000 mil om året. Hon funderade på elbil (är väl 2-3 år sen) Jag rekommenderade henne att INTE köpa det utan en ny liten bensin KIA pga lång garanti och lätt att parkera. Skulle frågan komma idag så skulle jag nog sagt, ja, en Dacia Spring låter vettigt (om den hamnar under 150.000). Och låt det gå 2 år till så kommer det nog finnas ett antal små, billiga elbilar som går 25-30 mil i samma prisklass som andra småbilar. Hon är som sagt helt ointresserad av bilar och då är faktiskt en ny småbil (tycker jag) ett klokt val. Tidigare skötte min far båda deras bilar, men han orkar inte längre och han håller fast vid en V70 de haft i många år som nog går väldigt få mil men ändå behövs om han ska kunna bo på landet sommartid, han tänker nog att han ska kunna dra båtsläp eller vanligt släp men i realiteten har han nog inte gjort det på ett par år då han inte orkar (eller bör) koppla och lasta släp. Räckviddsmässigt skulle det funka både med en liten bil och 30 mils range, men han är nog för konventionell och dessutom vill inte lägga pengar sålänge denna volvo han verkar tycka mycket om fungerar.

För egen del skulle 25-30 mils räckvidd som sagt räcka till alla resor vi normalt gör, utom 2-3 långresor per år. Men jag behöver kunna dra släp.

Exemplen visar att elbilar inte passar alla, men för några kommer det passa otroligt bra.

Jag såg också denna MG som verkar vara billig i Kina men hade ett rätt högt pris här. Det såg ut som en bra bil och leasingkostnaden du nämner var ju väldigt bra, jag misstänker de har en låg kostnad, bilen är högt prissatt och de sen tänker sig ett högt andrahandsvärde och ta hem pengarna då. Ska man köpa bilen ny är det nog ingen bra affär. Som sagt, leasingbilar - förmåns/personal/privatleasing - är en affär där jag inte förstår hur man räknar. Men helt klart är ju att på dessa verkar elbilar väldigt fördelaktigt.
 
Kollade MGn, och på Hedin bil kostade den 3700 i månaden med 1000 mil om året i leasing, så ca dubbelt upp mot det som angavs ovanför.
 
Fairlane
N Nerre skrev:
7 tons husvagn? Kan du inte överdriva lite mer? De flesta elbilar kan ju inte ens dra släp, och de som kan det får bara dra småsläp.
På tal om att överdriva... Tesla modell X är en av de som får dra släp, men 2200 kg är väl inte direkt småsläp?
 
Fairlane
N Nerre skrev:
Fler har råd med dem, de har längre räckvidd, inga problem med räckvidd eller värme vintertid, inga problem att sitta i bilköer med full värme på i flera timmar om det skett en olycka på vägen, man kan ha 10-20 mils extra bränsle med sig i en reservreservdunk.
  • Fler har råd med dem idag, ja det köper jag, eftersom det finns förhållandevis få gamla elbilar ute.
  • De har längre räckvidd, ja, det stämmer iofs, men eftersom man kan tanka även elbilar är det sällan något större bekymmer för de flesta, men för vissa är det såklart en katastrof.
  • Full värme i flera timmar? Det beror väl på hur mycket bränsle man har? Eftersom verkningsgraden är låg så förbrukar man onödigt mycket kontra elbilen som kan lägga all sin energi på värme i det läget. I praktiken så får man väl räkna med att bensin/dieselbilen kanske inte har full tank den gång det behövs heller. å andra sidan har det inte hänt mig på 30 år så jag ser inte det som en stor grej.
  • Man kan ha en 10-litersdunk i bilen ja. Det absoluta flertalet har det inte, men visst, så kan man ta med ett bensindrivet elaggregat också tillsammans med dunken, om vi nu ändå ska hitta på osannolika scenarior
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Att det ännu inte finns några begagnade elbilar är förstås ett övergående problem.

Sen gissar jag att du även haft en del reparationskostnader på dina bilar om du alltid kört dem till skrot. Har du fixat alla reparationer själv sänker det förstås just dina ägandekostnader, men förde flesta av oss är det dyrt med gamla fossilbilar då rep.kostnaderna är höga.
Det är ett övergående problem när en "vettig" familje"el"bil kostar som en ny fossilbil (ny fossil)
Då har dessa elbilar gått runt 6000 mil.

Man köper inte elbil om man vill vara ekonomisk.
 
R Rkarlsson skrev:
Man köper inte elbil om man vill vara ekonomisk.
Familjebilen med dragkrok, idag, nej.

Småbilen som är bra nog att klara vardagskörningarna. Ja. Jag skulle säga att inom 2-3 år kommer det vara mer ekonomiskt med el för dessa. Givet att man inte har behovet av "familjekombin" eller har två bilar.

Eftersom de flesta nya familjebilar idag har automatlåda/radar/kamera/lane-assist/pekskärm/telematik/SRS-krockkuddar mm så kommer möjligheterna (tyvärr) för de som hemmamekar och håller bilar vid liv under många år minska - trist då jag varit en sådan och jag tycker att av miljöskäl så är den bil som inte skrotas men går mycket få mil per år är en bil som belastar miljön relativt lite. Men integrationen av system är så hög att man sannolikt måste reparera pekskärm eller instrumentkluster eller radar. Så även fossilbilarna kommer vara dyrare och svårare att köra "till skrot".
 
J JohanLun skrev:
Familjebilen med dragkrok, idag, nej.

Småbilen som är bra nog att klara vardagskörningarna. Ja. Jag skulle säga att inom 2-3 år kommer det vara mer ekonomiskt med el för dessa. Givet att man inte har behovet av "familjekombin" eller har två bilar.

Eftersom de flesta nya familjebilar idag har automatlåda/radar/kamera/lane-assist/pekskärm/telematik/SRS-krockkuddar mm så kommer möjligheterna (tyvärr) för de som hemmamekar och håller bilar vid liv under många år minska - trist då jag varit en sådan och jag tycker att av miljöskäl så är den bil som inte skrotas men går mycket få mil per år är en bil som belastar miljön relativt lite. Men integrationen av system är så hög att man sannolikt måste reparera pekskärm eller instrumentkluster eller radar. Så även fossilbilarna kommer vara dyrare och svårare att köra "till skrot".
Fast så sades för 2-3 år sen med. Och bilarna blev bara betydligt dyrare. Det finns inte en enda, inte ens zoe är billig.

Så för att vara snål så är tyvärr elbilen fel. Jag var/är/kanske inte mer inne på att ha en bil till för pendling till arbete, 8 mil per dag. Men jag kommer aldrig kunna räkna hem det på en beg elbil.
Förra bilen var en megane -10. Den kostade en styrled och lite bromsskivor, vilket även finns på elbilarna. I övrigt 0 kr i reperation. Endast lite service och drog 0,4 ca, inköp på 56 tusen och 11000 mil.

Och i med man bor i villa och har behov av att köra saker och man har barn så börjar väl första alternativet på över 500 för att få utrymme och drag.

Att byta pekskärmar och instrumentkluster är väl inget större bekymmer för en kunnig hemmamekare :p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.