Hej vänner!

Håller som bäst på med ett litet husbygge hemma, och nu när det vankas takarbete så ska det byggas byggställning. Det vanliga är ju att hyra en ställning, men nu när det har varit så dåligt väder så har man ju haft tid att fundera lite, och då slog mig tanken att det borde gå att bygga en själv. Någon som testat?

Fördelarna med att bygga en själv är, som jag ser det, följande:
- Kostnaden blir kanske likvärdig, men allt material kan återanvändas.
- Ett bra sätt att använda spillvirke från byggarbetsplatsen
- Alltid kul att bygga eget! =)

Jag har i princip obegränsad tillgång på lastpallar så jag tänkte att jag skulle försöka använda dem för att få ner kostnaden en smula. Jag tänker mig något sånt här (se bifogad bild). Jag har snålat på virket så mycket jag har vågat, utmaningen är ju att det ska bli så billigt som möjligt! =). Virket i bilden är följande:

grön - trall 28x120
gul - regel 45x70
röd - läkt 25x5

Om man går efter byggmax priser så landar priset på ca 1050kr om man köper allt virke nytt. I själva verket använder man ju såklart så mycket spillvirke man har först. Den tvärgående trallen kan man ju tillexempel byta ut mot det längsgående virket i en lastpall, så skippar man den kostnaden, bara att demontera några lastpallar.

Någon som kan komma på en bättre lösning för väggpartiet i exemplet? Och kanske viktigast av allt, hade ni vågat gå på denna byggställning?! :crysmile:
 
  • Illustration av hemmagjord byggställning i grönt, gult och rött med beskrivande text.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
shtob och 9 till
  • Laddar…
Är tanken att endast du ska gå på din hembyggda ställning eller att hantverkare du anlitar ska gå på den ?
 
  • Gilla
leffeisala och 1 till
  • Laddar…
sunnis
Du behöver även ett diagonalstag/regel.

Har du tänkt ha hantverkare som ska göra vissa moment på ditt bygge så kommer de antagligen inte vilja arbeta från denna.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 6 till
  • Laddar…
Den är för mig och vänner, inte för hantverkare.

Ställningen hade kanske inte mått dåligt av dtt dagonalstag i framkant, men frågan är om den BEHÖVER det? Den är ju vridstyv i bakkant, och lastpallarna kommer ju skruvas fast, så de kommer ju ge ett betydande bidrag även till framkant.

Det är ju inte meningen att det ska kännas som att man spikar mot stumt underlag om man skulle vilja dra i en spik på godtyckligt ställe. Målet är billigast, men såklart utan risk för att den ger med sig.

Testade för övrigt bärigheten i en lastpall idag som endast vilade på reglar vid kortsidorna, såsom i bilden. Vi var två man som hoppade på mitten och man kunde nätt och jämnt känna svikten. Positivt överraskad!
 
  • Gilla
Hullefar och 1 till
  • Laddar…
Om du nu har så mycket lastpallar, varför inte bara stapla dem och förbinda med nåt spillvirke?

Billigare än så kan det väl inte bli?
 
  • Gilla
  • Wow
  • Haha
Kalendern och 10 till
  • Laddar…
Smart! Blir ju en galen mängd pallar att släpa dit dock, men man skulle ju kunna sätta pallar stående på kortsidan som mellanlager, det hade kunnat funka =)
 
  • Haha
leffeisala
  • Laddar…
Spontant svar på sista frågan: Nej.
 
  • Gilla
Cygor6 och 6 till
  • Laddar…
Det är väl inga problem att bygga en pålitlig ställning av spillvirke och lastpallar. Problemen kommer väl med det oförutsedda eller slarv. Skråskruvar som missat lastpallen så att den inte sitter fast. Skador på lastpallen som man inte upptäcker i tid. Är du noga när du bygger ser jag inget stort problem.
 
  • Gilla
Langos och 6 till
  • Laddar…
Violina Violina skrev:
Om du nu har så mycket lastpallar, varför inte bara stapla dem och förbinda med nåt spillvirke?

Billigare än så kan det väl inte bli?
Staplade eu pallar är vingliga på höjden. Lastar massor av pallar men jag hade aldrig velat stå uppe på 15 pallar och jobbat för att det blir för vingligt.
I övrigt så är maxvikt på en eupall 1500 kg så de tål ju relativt mycket. Men att bygga byggställning hade jag personligen aldrig gjort.
 
  • Gilla
creeed och 1 till
  • Laddar…
Jag har nyligen byggt en ställning till mitt bygge. Jag har inte koll på kostnaden men det spelar egentligen mindre roll i mitt fall eftersom allt virke används till innerväggar m.m

Nybyggd träställning framför hus under konstruktion med OSB-plattform och en person på taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggd träställning för byggprojekt med OSB-plattform och råspont vid husunderbyggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Körde 45x95 rakt av med OSB att gå på. Diverse läkt och råspont som tvärstag och läkt.
Blev väldigt stabilt och gick att flytta på en timme för två man.
 
  • Gilla
My Saxin och 5 till
  • Laddar…
Sittställning
Gillar din idé men det finns en anledning man har sned stag på ställning. Lägg till det och du är hemma skulle jag tro :)
 
  • Gilla
Heij83
  • Laddar…
Eller om du har tillgång till truck!
Grannens fölk!
Person i orange overall står på pallar på en gaffeltruck utanför en byggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
  • Arg
claym och 32 till
  • Laddar…
Har byggt hur mycket ställning som helst av virke, snabbt o enkelt. Grunden är 3 st bra ställningsplank,,sen har det bara varit spillvirke och 4" spik.
Man slår inte i spikarna helt,,så de är lätta att dra ur igen.
Några lastpallar har jag aldrig använt, låter tungt o bökigt.
Planken flyttar man runt enkelt efter behov.
Som tidigare sagt,,ett kryss är krav, gör ställningen stadig som granit.
I Asien bygger man ställning runt skyskrapor av bambu och blöta rep, som krymper när de torkar.
Lånade Hakiställning av grannen när jag skulle måla, den var bara tung, klumpig och tidsödande jämfört med ställning av virke.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Ok, då testar vi en ny variant. Snålaste bygget kan vi nog vara överens om att Violina tog hem priset för, dvs med bara lastpallar, men rent praktiskt är det ju knappt genomförbart, särskilt som jag inte kommer till med bil vid det här bygget. Svår också på ojämnt underlag. Så den varianten blir det inte.

Jag har tagit till mig av kritiken och lagt till ett kryss, och även ändrat konstruktionen en smula. Denna är enklare att bygga då den inte är beroende av cc-måttet på väggreglarna. Tror vi börjar närma oss den bästa lastpallslösningen med hänsyn till faktorerna stabilitet, ekonomi och byggbarhet.

Hep Hep skrev:
Spontant svar på sista frågan: Nej.
Fortfarande skeptisk?

Jag skulle då inte dra mig för att gå på den, tror detta kommer bli stabilt så in i norden, men å andra sidan har jag aldrig ens bekymrat mig med att bygga en ställning förr, så detta är ju lyx oavsett ;). Nu är man ju dock inte 20 år längre så utmaningen att klättra runt som en apa bland takstolar och provisoriskt uppsatta steg lockar inte lika mycket som förr.
 
  • 3D-modell av en byggställning gjord av modifierade lastpallar och stödstrukturer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Mr-XXX och 1 till
  • Laddar…
jag vet inte rikigt vad och om jag har någon åsikt i frågan, det enda jag spontant vill framföra är att ordet "snål" i min vokabulär är ett ord med negativ klang.
Starkt negativ.
 
  • Gilla
MagHam och 2 till
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
jag vet inte rikigt vad och om jag har någon åsikt i frågan, det enda jag spontant vill framföra är att ordet "snål" i min vokabulär är ett ord med negativ klang.
Starkt negativ.
Säg eknomisk då. Tror inte någon vill spendera mer pengar än nödvändigt på en ställning som trots allt bara är en temporär konstruktion. Målet kan väl omformuleras som att jag är ute efter ett sätt att konstruera en billig, lättbyggd och stabil byggställning med hjälp av lastpallar, både för min egen skull och som hjälp till andra som går i samma tankar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.