Hej,
Ni som har Nibe S 1255 1,5-6 kW installerad. Hur länge har ni kunnat duscha innan vattnet är slut? För oss räcker det med en duschning på drygt 15 minuter så är varmvattnet nere i 31 grader. Dessutom tar det lång tid innan vattnet åter kommer upp i temperatur. Jag tycker inte den här produkten motsvarar en familjs behov. Hur har ni andra upplevt det? Har ni samma upplevelse?
 
G
E EmelieW skrev:
Hej,S 1255 med max effekt 6kW är väl en av de nyare modeller? Själv har jag en enklare on/off 1245-8 och upplever inga problem med att duscha länge förutom direkt efter någon annan. Har till och med ställt ned vv tempen lägre än ekonomi.
Finns ju rätt många inställningar ni kan göra, ni kan ju välja smart, ekonomi, normal eller lyx antar jag. Ni kan säkert öka prioriteringen för vv också. Lycka till!
Ni som har Nibe S 1255 1,5-6 kW installerad. Hur länge har ni kunnat duscha innan vattnet är slut? För oss räcker det med en duschning på drygt 15 minuter så är varmvattnet nere i 31 grader. Dessutom tar det lång tid innan vattnet åter kommer upp i temperatur. Jag tycker inte den här produkten motsvarar en familjs behov. Hur har ni andra upplevt det? Har ni samma upplevelse?
 
Är det 31 C enligt displayen då . har du manualen, står så här om VV
 
  • Fotografi av en anvisning för felsökning av låg temperatur på varmvatten med steg-för-steg instruktioner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
EmelieW
  • Laddar…
E EmelieW skrev:
Hej,
Ni som har Nibe S 1255 1,5-6 kW installerad. Hur länge har ni kunnat duscha innan vattnet är slut? För oss räcker det med en duschning på drygt 15 minuter så är varmvattnet nere i 31 grader. Dessutom tar det lång tid innan vattnet åter kommer upp i temperatur. Jag tycker inte den här produkten motsvarar en familjs behov. Hur har ni andra upplevt det? Har ni samma upplevelse?
Kolla det som föreslagits ovan.
Kolla även inställning i meny 2.2 och öka den vid behov.

Det går även att ändra en del parametrar i serviceläge, både för varmvattenladdning och driftprioritering, men jag tycker att din installatör bör kunna hjälpa till med det. Man bör inte vara inne och ändra där för mycket utan att veta helt vad man gör.
1255 1,5-6 är den minsta modellen, hur stort hus har ni och tar det lång tid att ladda varmvatten även på sommaren?
Eltillskott får inte vara avaktiverat.
 
G OMathson skrev:
[/
Den är inställd på stort behov men ändå räcker vattnet bara i 15 minuter och sedan är nere i 31 grader.
 
L lordi skrev:
Kolla det som föreslagits ovan.
Kolla även inställning i meny 2.2 och öka den vid behov.

Det går även att ändra en del parametrar i serviceläge, både för varmvattenladdning och driftprioritering, men jag tycker att din installatör bör kunna hjälpa till med det. Man bör inte vara inne och ändra där för mycket utan att veta helt vad man gör.
1255 1,5-6 är den minsta modellen, hur stort hus har ni och tar det lång tid att ladda varmvatten även på sommaren?
Eltillskott får inte vara avaktiverat.
Vi har precis fått den installerad. Vi har ett enplanshus på 120 kvm med golvvärme och varmvattenberedaren är på 180 liter. Tekniker var ute och ställde om den från smart control till stort behov men det blev ingen skillnad. Tycker det är konstigt att man ska behöva ha stort behov inställningen för att bara en ska duscha. Som jag förstår det så ska den ju värma vatten kontinuerligt men det gör den ju inte utan beter sig mer som on/off.
 
En VP sätter VV i främsta ledet och stänger av värmen när den gör VV. Ni har en ny VP och då är det installatören som ska ordna till så ni är nöjda, vad är VV-tempen enligt displayen när den gjort VV. Bör ligga på ca min 55 C, vid ett uttag av VV så tempen sjunker under inställt startvärde så ka den börja om med VV direkt.
Har ni duschat en längre tid så tar det ett tag innan VV är i temp igen, VP är bara på 6 Kw och lite klen, men EL-patron ska gå in och stötta upp Vad har ni för duschmunstycke, ett vanligt eller en takdusch.
 
E EmelieW skrev:
Vi har precis fått den installerad. Vi har ett enplanshus på 120 kvm med golvvärme och varmvattenberedaren är på 180 liter. Tekniker var ute och ställde om den från smart control till stort behov men det blev ingen skillnad. Tycker det är konstigt att man ska behöva ha stort behov inställningen för att bara en ska duscha. Som jag förstår det så ska den ju värma vatten kontinuerligt men det gör den ju inte utan beter sig mer som on/off.
Som sagt så är det den minsta modellen ni har. Det är lite på gränsen beroende på hur nytt och välisolerat huset är, samt hur temperaturerna ser ut i borrhålet. Hur kallt har ni utomhus nu där du bor?

Jag skulle prova att öka driftprioriteringstiden för varmvatten och se om det hjälper. Jag tror att den är endast 10 minuter som standard. Den värmer antingen huset eller tappvarmvattnet, och inte båda samtidigt. Man kan även justera laddflödet när den gör varmvatten, lite beroende på hur driftdata ser ut.
Men detta tycker jag du ska få hjälp med av installatören eftersom det ju är en nyinstallaton
 
  • Gilla
perror
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
En VP sätter VV i främsta ledet och stänger av värmen när den gör VV. Ni har en ny VP och då är det installatören som ska ordna till så ni är nöjda, vad är VV-tempen enligt displayen när den gjort VV. Bör ligga på ca min 55 C, vid ett uttag av VV så tempen sjunker under inställt startvärde så ka den börja om med VV direkt.
Har ni duschat en längre tid så tar det ett tag innan VV är i temp igen, VP är bara på 6 Kw och lite klen, men EL-patron ska gå in och stötta upp Vad har ni för duschmunstycke, ett vanligt eller en takdusch.
Vi frågade flera gånger efter om kW räcker för vårt hushåll och enligt installatören och Nibes hemsida så skulle kapaciteten räcka. Vi har vanligt duschmunstycke. I inställningen så står det att den ska värma vid 47 grader men det gör den inte för den går ju ner till 31 grader och beter ju sig mer som en om/off panna just nu. Fabriksfel?
 
Ja men vad visar den för temp som max på VV, att starta vid 47 C är en sak men vad stoppar den på.
 
Uttag av varmt duschvatten i drygt 15 min är väl beroende på bla duschmunstycke runt 150 liter varmvatten. Så då återstår ju det ju inte mycket varmatten i beredare å dessutom så tar det ett tag för den värmepumpen att producera nytt vv då den är den minsta i nibes inveterfamilj
 
  • Gilla
H_kan@88 och 2 till
  • Laddar…
Som det brukar talas om i samband med VV , när det går en del av det. Först en VP och sedan en VVB på sidan om på ca 200 l om det får plats. Då förvärms VV i VP och spetsas i VVB , det blir många liter VV det och räcket förhoppningsvis till många duschar, en VVB kan spetsa till + 80 C och där kommer en VP till korta.
 
  • Gilla
LaoLars och 1 till
  • Laddar…
Ja, den här ger 2,87 kW vid 0 grader köldbärartemp och 45 graders framledning enligt tekniska data, så man kan ju räkna lite lägre vid vv-produktion. Kanske 2,7 kW.

Man kan ju höja stopp och start temp för varmvatten, men då bör blandningsventil finnas installerad.
 
J jonaserik skrev:
Som det brukar talas om i samband med VV , när det går en del av det. Först en VP och sedan en VVB på sidan om på ca 200 l om det får plats. Då förvärms VV i VP och spetsas i VVB , det blir många liter VV det och räcket förhoppningsvis till många duschar, en VVB kan spetsa till + 80 C och där kommer en VP till korta.
Precis så kör vi. Det ska rätt mycket till innan VV sinar här.....

Det borde gå att hissa VV temperaturen med elpatron för trådskaparen?
 
  • Gilla
Jockeeh
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Precis så kör vi. Det ska rätt mycket till innan VV sinar här.....

Det borde gå att hissa VV temperaturen med elpatron för trådskaparen?
Ja, om man sätter den i läge "stort behov" för varmvatten så tillåts elpatron att hjälpa till. Man kan också höja start och stopp temp men endast om blandningsventil finns.
 
  • Gilla
niaan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.