AXS
Mina egna erfarenheter av service på tesla MS-15:
-Gjord service en gång på 2,5 år. Kostade 2500:-. Filter, genom gång bromsar, tätning batteri, genomgång av kylsystem(Fick byta en koppling för 2000:- som läckte).
-Lätt att få tid, vid mindre akut brukar det vara 2 veckors väntetid.
-Grymt att de gör service på jobbet eller hemma. Kostar inget extra.
-Delarna är dyra, arbetet billigt. Verkar vara som varenda del är extremt komplex. Blivit mycket bättre på nyare bilar.
-Du får offert via mailen som uppdateras vid varje moment. Så inga överraskningar när du hämtar ut bilen.
-Det går bra att göra service på andra ställen, finns 2-3 till i Stockholm att välja på som vet vad de gör.
-Noll problem med batteri, motor och liknande. Problemet är handtag, fönsterhissar, osv.
-Det är en dyr, stor och "lyxig" bil, det medför komplexitet och dyrare saker som går sönder.
-Total service och reparation har varit lika dyr som min kollegas Ford mondeo( ca 4-5 år gamma) och min pappas Peugot(3 år gammal) under samma tidsperiod.
-Nog billigare för alla med bilpool och taxt. :D
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Vad gäller försäkringskostnad så antar jag att det är samma med elbilar som med fossilbilar.
När jag ringde runt till bolaget för några år sedan för att höra vad en helförsäkring kostade på min högst normala bil (bensin/E85) så skiljde årspremien sig åt rätt rejält, Cirka 6000 kronor hos TryggHansa och cirka 28000 kronor hos Moderna (?).
 
Fairlane
I Norge så var mer än varannan bil som såldes 2020 en elbil, dvs fler än bensin, diesel, gas och hybridbil tillsammans. I december var siffran ungefär 65%. Man uppskattar att två av tre sålda nya bilar under 2021 kommer vara elbil. Siffror gäller även norra Norge, så inte bara storstad i söder. Även i mindre orter i norr väljer majoriteten elbil.

Nu skiljer det sig rätt rejält i hur bilar skattas etc i Sverige och Norge, men det verkar som att elbilarna rent tekniskt anses ok för norrmännen!?
 
I Norge är det till 90 % en rent ekonomisk fråga.
Elbilar beskattas inte, så en Tesla Model S kostar ungefär som en välutrustad V60 D4 AWD.
Och då kostar den 3-4 kr per mil att köra, vilket Volvon inte kommer i närheten av.
 
N
J JohanLun skrev:
Själva oljebytet i ice motorn kostar inte många kronor. Kamrem är väl det enda riktigt dyra servicepunktena på en ice bil. Teslan lär ju ha några rörliga delar som slits tillslut
Varje service jag gjort på ice bilar har iallafall kostar ett par tusen per år minst. Jag har även på de bilar jag haft bytt tex. turbo, egr-ventil, katalysator, avgasrör, koppling och ja en jäkla massa andra väldigt dyra delar som finns i en ICE bil som inte finns i en elbil. Lägg därtill också att bromsarna inte slits lika mycket på elbilar.
Och visst finns er delar i en elbil som också gå sönder men väsentligt mycket färre och oftast inte kopplat till motorn utan till div. lyx finesser. Man pratar om ungefär 100 gånger färre rörliga delar.

Och som skribenten ovan också säger så har jag hört om många som kört otaliga mil med elbil och teslor utan några större reperationskostnader.

Min nuvarande elbil har jag tex kört 4000 mil med och inte lagt en krona på den mer än spolarvätska. Svårt att slå med en ICE bil.

Men absolut har du en poäng med att det antagligen är bla. därför försäkringarna är såpass dyra. Dock tror jag all försäkringsbolag har samma data att utgå från gällande delar mm. Och det inte är där den stora skillnaden mellan försäkringsbolagen är.
 
AXS AXS skrev:
Mina egna erfarenheter av service på tesla MS-15.
Intressanta observationer. De äldsta model S är ju rätt gamla nu. Det talas ju mycket om kvalitén på Tesla. Jag funderar på vad som ska hända när dessa model S är 10 -15 år gamla. Vad är andrahandsvärde osv. Nånstans börjar ju mycket saker "rasa". Hur är bilen att äga då? Det är ju ingen magisk trolleribil. Spindelleder, stötdämpare, dörrstoppar, klädsel osv slits ju på dessa också.

Service och rep på ICE bilar tror jag i mångt och mycket handlar om att man vill få in bilen på en verkstad för att kunna debitera andra bitar än oljebytet. Servicepunkterna utöver oljebyte är ofta inte speciellt omfattande (annat än på papper). Men för den som inte har koll så får man ju kupefilter, koll (och byte) av bromsar, lite smörning här och där.

Det jag funderar över är hur en tesla som inte ägaren bryr sig alls om funkar i de bitar där en vanlig bil får en översyn på service. Det har egentligen inte något alls att göra med att bilen är en elbil. En leaf eller en ID3 skulle man väl också kunna köra tills nåt rasar och byta först då, sen tror jag det finns ett antal delar i en elbil som har olja och där olja bör bytas, men även på ICE bilar har ju verkstäder skitit i tex att byta olja i automatlåda, fördelningslådor och diffar för att det är "fill for life" - men när man sen läser på forum om hur oljan i dessa ser ut efter 15.000 mil inser man att det hade lönat sig med förebyggande underhåll...

Det positiva med Tesla är ju att de har utmanat hur konventionella bilmärken jobbar - både ifråga om att göra en körglad och snygg elbil (så de med pengar vill köpa den, till skillnad från de märken som vill att miljömuppar ska köpa) - men även hur man jobbar med autonomi, mjukvara, service och försäljning.

Jag tycker Tesla känns lite som Apple - man vågar utmana, levererar en cool produkt. Men det finns en hel del problem man inte löser - delar av produkten är inte alls marknadsledande men de delar man är bra på kompensear detta. Och man ligger på en hög prisnivå.

Ska bli riktigt spännande att se hur bra de konventionella bilmärkena lyckas med sin elektrifiering, när de kommer modeller som är designade som elbilar från början (fram till nyss är det ju i princip bara bilar som är sprungna ut en ICE plattform som levereras av de stora bilföretagen).
 
N Nils ST skrev:
Varje service jag gjort på ice bilar har iallafall kostar ett par tusen per år minst. Jag har även på de bilar jag haft bytt tex. turbo, egr-ventil, katalysator, avgasrör, koppling och ja en jäkla massa andra väldigt dyra delar som finns i en ICE bil som inte finns i en elbil. Lägg därtill också att bromsarna inte slits lika mycket på elbilar.

Och visst finns er delar i en elbil som också gå sönder men väsentligt mycket färre och oftast inte kopplat till motorn utan till div. lyx finesser. Man pratar om ungefär 100 gånger färre rörliga delar.

Och som skribenten ovan också säger så har jag hört om många som kört otaliga mil med elbil och teslor utan några större reperationskostnader.

Min nuvarande elbil har jag tex kört 4000 mil med och inte lagt en krona på den mer än spolarvätska. Svårt att slå med en ICE bil.

Men absolut har du en poäng med att det antagligen är bla. därför försäkringarna är såpass dyra. Dock tror jag all försäkringsbolag har samma data att utgå från gällande delar mm. Och det inte är där den stora skillnaden mellan försäkringsbolagen är.
Jo, nu har jag senaste åren bara kört nya bilar, så jag har inte behövt byta nåt jag betalat själv och det som bytts har varit skitsaker som handtag och liknande, har tills nu kört ca 4000 mil och 1.5 år på innan jag bytt, men kommer nog gå tillbaka till privat bil då förmånsvärden gått upp och jag tror jag kommer jobba mer hemma och åka mer kommunalt i framtiden (med de nya mönster covid fört med sig som nog kommer stanna). Jag kommer från att tidigare köra äldre saabar som jag kört många mil med väldigt låga kostnader. De saker som gått sönder på mina gamla bilar har haft en motsvarighet som bör funnits på en ren elbil (om än med annan design) tex AC, lampor, plastdelar osv.

Just nu kör jag en PHEV Passat GTE, där har jag förstått att folk får byta bromsar mycket oftare än på en ICE bil helt enkelt för att bromsarna används för lite. Hybrider är det sämsta av två världar (förutom räckvidd) - i det att man har allt det mekaniskt komplexa (och lite till) plus allt det "nya" med el. Så, när tekniken är mogen är jag till 100% med på att el kommer vara billigare (men troligen svårare för hemmamekare, men de kommer ändå vara körda med all teknik, radar, kameror mm man stoppar in som inte kommer gå att laga till rimlig kostnad när bilen är 10 år gammal). Jag kommer inte köpa nån hybrid privat, jag väntar till det finns en tillräckligt prisvärd hel-el-bil.
 
  • Gilla
maria01
  • Laddar…
Fairlane
J Jan_G skrev:
I Norge är det till 90 % en rent ekonomisk fråga.
Elbilar beskattas inte, så en Tesla Model S kostar ungefär som en välutrustad V60 D4 AWD.
Och då kostar den 3-4 kr per mil att köra, vilket Volvon inte kommer i närheten av.
Absolut är det så, men det verkar som att elbilarna fungerar för väldigt många även i praktiken, medan många i Sverige mest ser problem, och inte bara relaterat till priset.
 
  • Gilla
LoTiX och 3 till
  • Laddar…
N
J JohanLun skrev:
Jo, nu har jag senaste åren bara kört nya bilar, så jag har inte behövt byta nåt jag betalat själv och det som bytts har varit skitsaker som handtag och liknande, har tills nu kört ca 4000 mil och 1.5 år på innan jag bytt, men kommer nog gå tillbaka till privat bil då förmånsvärden gått upp och jag tror jag kommer jobba mer hemma och åka mer kommunalt i framtiden (med de nya mönster covid fört med sig som nog kommer stanna). Jag kommer från att tidigare köra äldre saabar som jag kört många mil med väldigt låga kostnader. De saker som gått sönder på mina gamla bilar har haft en motsvarighet som bör funnits på en ren elbil (om än med annan design) tex AC, lampor, plastdelar osv.

Just nu kör jag en PHEV Passat GTE, där har jag förstått att folk får byta bromsar mycket oftare än på en ICE bil helt enkelt för att bromsarna används för lite. Hybrider är det sämsta av två världar (förutom räckvidd) - i det att man har allt det mekaniskt komplexa (och lite till) plus allt det "nya" med el. Så, när tekniken är mogen är jag till 100% med på att el kommer vara billigare (men troligen svårare för hemmamekare, men de kommer ändå vara körda med all teknik, radar, kameror mm man stoppar in som inte kommer gå att laga till rimlig kostnad när bilen är 10 år gammal). Jag kommer inte köpa nån hybrid privat, jag väntar till det finns en tillräckligt prisvärd hel-el-bil.
Har du kört gamla Saabar så har du väl bytt turbo ett antal gånger antar jag annars är det bara att gratulera. :crysmile:
 
N Nils ST skrev:
Har du kört gamla Saabar så har du väl bytt turbo ett antal gånger antar jag annars är det bara att gratulera. :crysmile:
Haha, nej, faktiskt inte, jag har en fabriksny turbo liggandes nånstans, jag fick den av en kompis men behövde aldrig byta. :) Men det var ju lite konstruktionsfel som gjorde att de som slarvade med att kolla/byta olja fick byta både kedja och turbo. Och de sista saabarna verkar ju vara en mardröm, riktig skitkvalite. Första saaben jag körde längst var en 9000 med sugmotor, som gick 40.000 mil (min far körde den sen ny) och det var otorligt få fel på den. En drivaxeldamask, en drivrem/löphjul, AC och kupefläkt. Kan ha missat nåt. Min far fick dock kedja och tändkasett bytt på garanti (de monterade dåliga kedjor det året).
 
  • Gilla
Nils Terminus
  • Laddar…
N
J JohanLun skrev:
Haha, nej, faktiskt inte, jag har en fabriksny turbo liggandes nånstans, jag fick den av en kompis men behövde aldrig byta. :) Men det var ju lite konstruktionsfel som gjorde att de som slarvade med att kolla/byta olja fick byta både kedja och turbo. Och de sista saabarna verkar ju vara en mardröm, riktig skitkvalite. Första saaben jag körde längst var en 9000 med sugmotor, som gick 40.000 mil (min far körde den sen ny) och det var otorligt få fel på den. En drivaxeldamask, en drivrem/löphjul, AC och kupefläkt. Kan ha missat nåt. Min far fick dock kedja och tändkasett bytt på garanti (de monterade dåliga kedjor det året).
Flyt, jag fick byta turbo på min 9-3 från 01, trodde det var standard ;) . Chippad var den så den kanske inte hade gått så snällt i och för sig.
 
N Nils ST skrev:
Flyt, jag fick byta turbo på min 9-3 från 01, trodde det var standard ;) . Chippad var den så den kanske inte hade gått så snällt i och för sig.
Nu blir det lite OT. Men just sena og9-3 och tidiga 9-5 hade en olycklig konstruktion på vevhusventilation som straffade de med korta körsträckor. Flera andra märken har haft liknande problem. Jag har flera bekanta som vid den tiden dessa bilar var nya jobbade på saabs utvecklingsavd. Men om man körde långkörningar så bilen blev varm och såg till att hålla oljan fräsch (byta minst så ofta som föreskrivet och aldrig efter) samt monterade dessa nya slangar (jag gjorde det inte själv utan bad verkstan göra vid service, men kittet kostade nån hundring och tog en verkstad 20 min att montera, tror vissa fick det på goodwill) så minskade problemen. Då ska kedja och turbo hålla 30.000 mil i de flesta fall. Min var lite småtrimmad också på slutet.

På ICE bilar upplever jag att de som är rätt konstruerade bör hålla som resten av bilen, 15 år och 30.000 mil, utan större reparationer. Men det finns ett antal modeller som är felkonstruerade. Dessa måste man hålla koll på och hålla sig borta från. Och på senare år så har ju dieselbilars avgasrening blivit så komplex och dyr att det är ett skäl att undvika det. Det är ganska stor skillnad vilka bilar man vill äga när de blir gamla och vilka som är ekonomiska att äga per mil som ny förmånsbil. Tyvärr är det ofta ett motsatsförhållande.

Jag funderar fortfarande på, vad händer med den där teslan när den är 10+ år gammal och nån del som kostar 50.000 går sönder? Det är som sagt inte magiska bilar. De kommer gå sönder. De har ju ridit på vågen att en Model S ser fräsch ut fortfarande, men nån gång kommer den fasas ut och se outdated ut. Vad händer rmed andrahandsvärdet då? De har ju hållit så bra att det måste bli ett rejält kliv ned den dag när reparationerna blir så dyra att man hellre skrotar bilen.
 
  • Gilla
Etnoy och 1 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Nu blir det lite OT. Men just sena og9-3 och tidiga 9-5 hade en olycklig konstruktion på vevhusventilation som straffade de med korta körsträckor. Flera andra märken har haft liknande problem. Jag har flera bekanta som vid den tiden dessa bilar var nya jobbade på saabs utvecklingsavd. Men om man körde långkörningar så bilen blev varm och såg till att hålla oljan fräsch (byta minst så ofta som föreskrivet och aldrig efter) samt monterade dessa nya slangar (jag gjorde det inte själv utan bad verkstan göra vid service, men kittet kostade nån hundring och tog en verkstad 20 min att montera, tror vissa fick det på goodwill) så minskade problemen. Då ska kedja och turbo hålla 30.000 mil i de flesta fall. Min var lite småtrimmad också på slutet.

På ICE bilar upplever jag att de som är rätt konstruerade bör hålla som resten av bilen, 15 år och 30.000 mil, utan större reparationer. Men det finns ett antal modeller som är felkonstruerade. Dessa måste man hålla koll på och hålla sig borta från. Och på senare år så har ju dieselbilars avgasrening blivit så komplex och dyr att det är ett skäl att undvika det. Det är ganska stor skillnad vilka bilar man vill äga när de blir gamla och vilka som är ekonomiska att äga per mil som ny förmånsbil. Tyvärr är det ofta ett motsatsförhållande.

Jag funderar fortfarande på, vad händer med den där teslan när den är 10+ år gammal och nån del som kostar 50.000 går sönder? Det är som sagt inte magiska bilar. De kommer gå sönder. De har ju ridit på vågen att en Model S ser fräsch ut fortfarande, men nån gång kommer den fasas ut och se outdated ut. Vad händer rmed andrahandsvärdet då? De har ju hållit så bra att det måste bli ett rejält kliv ned den dag när reparationerna blir så dyra att man hellre skrotar bilen.
Jag tittade seriöst på Tesla S som beg bil för två-tre år sedan. De var alldeles för högt värderade. Jag tyckte, och tycker fortfarande, att de borde tappa mer i värde. Det kändes som att jag själv skulle kunna sitta med svartepetter efter tre till fem år om jag gav 500 kkr eller mer begagnat då (är nästan samma nu motsvarande årsmodell och mil, undantag bilar som rullat långt över 20 000 mil). Nu när fler och fler elbilar släpps, och ännu fler runt hörnet borde begpriserna sjunka. Marknadens eary adopters - teknikfrälsta, statusjägare, miljömuppar och allt vad det kan vara har väl redan köpt det de vill ha. Nästa målgrupp är svårare att nå.

Hursomhelst föll mitt val på en bil i klass med modell S vad gäller nypris, prestanda (nåja inte riktigt samma men nästan och mer än tillräckligt) storlek och ”nödvändig” utrustning och finesser (dock ingen virtuell pruttkudde..). Priset 1/3 av nypris efter knappt fyra år och behåller jag den ett tag, redan två år gammal, så blir det rimliga kostnader för mig.

Som nämnt är avgasreningen med Adblue djävulens påfund. Falsklarm om fel, eventuellt riktiga fel. Dyr felsökning och dyra reparationer. Jag har nollställt alla felindikationer och nu har den slutat larma men förbrukar ingen vätska. Jag låter det vara då det kan vara datorfel, insprutningen, förvärmningen, mätfel ja vadfan som helst.

Fick fyrhjulsdriften fixad på garanti strax efter köp, kostade dem 40 kkr. Det slipper man väl med elbil som har separata motorer till varje hjul och inte komplicerad mekanik som fördelar kraften.

I övrigt är det ju finesserna som kan braka ihop på den här typen av bilar med allt extra på.

Nästa projekt är att byta luftbälgar till fjädringen. Jag beställde från Tyskland för 1300 per st och det tar en timme att byta två st. Märkesverkstaden vill ha 12000 för att byta ett par… Samma i Tesla tror jag men betydligt bättre kvalitet på bälgarna som verkar rasa efter ca 10000 mil hos BMW.

Att ha 50 kkr redo för reparation är ett måste på den här typen av bilar, definitivt när maskinskada inte gäller längre på försäkringen pga år och mil. Men blir det en större smäll på 5 år är det ändå ok tycker jag.
 
  • Gilla
Argastesnickaren
  • Laddar…
N
J JohanLun skrev:
Nu blir det lite OT. Men just sena og9-3 och tidiga 9-5 hade en olycklig konstruktion på vevhusventilation som straffade de med korta körsträckor. Flera andra märken har haft liknande problem. Jag har flera bekanta som vid den tiden dessa bilar var nya jobbade på saabs utvecklingsavd. Men om man körde långkörningar så bilen blev varm och såg till att hålla oljan fräsch (byta minst så ofta som föreskrivet och aldrig efter) samt monterade dessa nya slangar (jag gjorde det inte själv utan bad verkstan göra vid service, men kittet kostade nån hundring och tog en verkstad 20 min att montera, tror vissa fick det på goodwill) så minskade problemen. Då ska kedja och turbo hålla 30.000 mil i de flesta fall. Min var lite småtrimmad också på slutet.

På ICE bilar upplever jag att de som är rätt konstruerade bör hålla som resten av bilen, 15 år och 30.000 mil, utan större reparationer. Men det finns ett antal modeller som är felkonstruerade. Dessa måste man hålla koll på och hålla sig borta från. Och på senare år så har ju dieselbilars avgasrening blivit så komplex och dyr att det är ett skäl att undvika det. Det är ganska stor skillnad vilka bilar man vill äga när de blir gamla och vilka som är ekonomiska att äga per mil som ny förmånsbil. Tyvärr är det ofta ett motsatsförhållande.

Jag funderar fortfarande på, vad händer med den där teslan när den är 10+ år gammal och nån del som kostar 50.000 går sönder? Det är som sagt inte magiska bilar. De kommer gå sönder. De har ju ridit på vågen att en Model S ser fräsch ut fortfarande, men nån gång kommer den fasas ut och se outdated ut. Vad händer rmed andrahandsvärdet då? De har ju hållit så bra att det måste bli ett rejält kliv ned den dag när reparationerna blir så dyra att man hellre skrotar bilen.
Svårt att säga vad som händer när dom är 10 år men de Model S som gått ca 50 000 mil ska enligt många kostat betydligt mindre än en motsvarande ICE bil i reperationskostnader. Och ett stort plus är ju att när det inte länge är värt att laga en elbil så kan man använda batteriet för lagring av el för tex. solceller. Ett batteri för att lagra el från typ solceller brukar vara på ungefär 10-20 kWh och kost ca 50-100 000 kr lite grovt uppskattat. Ett batteri från en elbil är ju mellan typ 20 och 100 kWh. Äldre Model S har väl runt 60 om jag inte minns fel så ett visst värde är det alltid i en elbil så länge batteriet är ok. Degraderingen på en ett batteri som gått ca 50 000 mil är ca 12 % så inte nämnvärt.
 
P Pin skrev:
Priset 1/3 av nypris efter knappt fyra år och behåller jag den ett tag, redan två år gammal, så blir det rimliga kostnader för mig.

Att ha 50 kkr redo för reparation är ett måste på den här typen av bilar, definitivt när maskinskada inte gäller längre på försäkringen pga år och mil. Men blir det en större smäll på 5 år är det ändå ok tycker jag.
OK, du köpte 4 år gammal för 33% av nypris och har haft i 2 år ytterligare, så 6 år gammal?
Ja, har bilen gått ned så mkt så kan man ju lägga de pengarna på rep.

Men i Teslafallet ska man betala 500kkr och ändå riskera att få betala en dyr nota när nåt går sönder. För många av de tidiga teslorna med lite mil måste ju vara långt utanför garantier och maskinskada?

Jag är mycket nyfiken på Dacia Spring. Inte ett alternativ till Tesla precis, men den som elbil till vardags plus en äldre bil som får funka för körning till tippen etc. Sen hyra bil när man ska åka till fjällen eller liknande. Jag undrar om en sån kalkyl går att räkna hem? En stor del av mina resor åker jag själv i bilen eller skjutsar barnen några kilometer. Mycket liten del är bilen fulllastad med släpkärra efter och takbox på taket.

https://teslaclubsweden.se/dacia-spring-kraschade-servrarna/
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.