Villa Cars byggdes 1963 på en sluttning på Solsidan i Saltsjöbaden. Arkitekt Magnus Ståhl har ritat husets tillbyggnad i form av en kopparklädd träkonstruktion. Koppar ifrågasattes som material under nittiotalet, men har visat sig ha försumbara miljökonsekvenser jämfört med andra material.

Du kan läsa artikeln här: Genomtänkt tillbyggnad med koppar i Villa Cars på Solsidan
 
Snyggt från utsidan men hemskt inne
 
  • Gilla
perror och 3 till
  • Laddar…
Är ju torpälskare så det är inte ett hus jag skulle köpa om jag så hade råd. Men visst är det fint. Håller med Maria01 att det är hemskt inne. På riktigt skrämmande plattityd-fult invändigt.
 
Hemtrevnad var väl inte det första som kom upp i huvudet.
 
Undrar just hur köket ser ut, om de ens har ett kök? Och var är bokhyllorna? Har de inga böcker i huset?
 
  • Haha
MacAver
  • Laddar…
"Magnus Ståhl är entusiastisk över sextiotalets arkitektoniska materialrikedomar bortom Miljonprogrammets ingenjörsledda snabbuppförda bostadsområden."

- Varför fick plötsligt ingenjörerna skulden för miljonprogrammet ?
Det var förmodligen andra yrkeskategorier inblandade också, kan vi skylla på elektrikerna eller de som körde lyftkranarna eller rörmokarna eller .... ?
Miljonprogrammet var ett politiskt beslut att bygga bortåt 100 000 bostäder årligen under 10 års tid.
Och det var arkitekter som förmodligen var ansvariga för utformningen. Tex detta exempel.
https://stockholmskallan.stockholm.se/post/33266
 
Redigerat:
  • Gilla
perror och 2 till
  • Laddar…
Färgsättning i vitt? När blev vitt en kulör? Det är mer hemtrevligt på akuten på SÖS!
 
  • Gilla
Henningelvis och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Färgsättning i vitt? När blev vitt en kulör? Det är mer hemtrevligt på akuten på SÖS!
Vitt är inte en färg. Vitt är alla färger. ;)
 
Otroligt opersonligt fult och framförallt trist. En representationsvåning?
 
P Pin skrev:
Vitt är inte en färg. Vitt är alla färger. ;)
Men vitt är inte en kulört. Jonathan har helt rätt i sin post. En besserwisser bör ha koll på sina grejer.
 
Utifrån och in, det här huset var i mitt tycke genomgående trist. Kan bara glädja de som genom åren, på ett eller annat vis, tjänat pengar på det.

Okej, det fanns några detaljer som var intressanta, som de vertikala fönstren, men på det hela taget inget hus jag skulle vilja bo i. Inredningen såg ju mer ut som ett modernt kontorslandskap än ett hem.

1960-talet var ett spännande och vackert decennium designmässigt. Dock inte det här huset.
 
elpaco elpaco skrev:
Men vitt är inte en kulört. Jonathan har helt rätt i sin post. En besserwisser bör ha koll på sina grejer.
Nej som jag skrev är det alla kulörer.
 
P Pin skrev:
Nej som jag skrev är det alla kulörer.
Så du håller alltså med på ett väldigt komplicerat sätt - vitt är inte en färg.
 
Köpte torp förra året, av Naturvårdsverket. Mäklaren satte 650.000 som utgångspris, och bud slutade på 1.425.000

Sjönära i Småland

Obebott och helt ouppvärmt i17 år, fritidshus 30 år innan dess.
Okänd vattenkälla
Godkänd trekammarbrunn
Sönderfruset vatten
Oklar el
Hus fullt av muslort och spindelväv
Oklart skick på eldstäder, skorsten och huset

jag tänkte att jag kunde lägga 300K på att renovera det och ett sjönära torp i skogen hade vi, och en hoper tyskar tydligen, längtat efter.

Har lagt 35, hittat vattenkällan och besiktning av hus och eldstäder var utan anmärkning.

men, innan städning såg det ut som ett ruckel
 
  • Rött torp med vita knutar i snöig skogsmiljö, barn och bil framför huset.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
elpaco elpaco skrev:
Så du håller alltså med på ett väldigt komplicerat sätt - vitt är inte en färg.
kan du utveckla ditt resonemang? :thinking:

Själv resonerar jag så här:
Vitt är reflektion av alla våglängder, dvs vitt är alla färger.
Svart däremot reflekterar inte några våglängder, dvs svart är ingen färg.
:geek:

Så vad jag kan begripa av dina kortfattade inlägg så håller jag inte med. Tvärtom så säger jag att det är precis tvärtom. ;)

Jag försökte inledningsvis vara lite vitsig med ordet en, som kan vara både räkneord och obestämd artikel. :) Vitt är iofs en färg som du kan köpa i en burk i affären. Men vitt innehåller likväl alla färger. Svart inga, fast du kan köpa den också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.