Hej!

Har en två år gammal Nibe F730 som efter lite initiala inställningar fungerade bra denna vinter. Huset är tvåplans sutteräng (2003) med vattenburen golvvärme uppe (parkett) och nere (betong). Nu i april/maj är det kallt inne (och ute!) och jag har försökt dra upp värmekurvan (12! just nu) men ingenting fungerar. Bifogar 3 bilder på serviceinfon:
Värmepumpens display visar serviceinformation med temperaturer och pumpstatus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Displaypanel till en Nibe F730 värmepump som visar aktuell serviceinformation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmdisplay på en Nibe F730 värmepump visar serviceinformation med temperaturvärden för olika komponenter och systemstatus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har gjort:
1) Luftat värmepumpen (4 slangarna).
2) Fyllt på trycket till 1+ bar.
3) Rengjort ventilationsfiltret.
4) Rensat lilla filtret under pumpen där det kan komma t.ex. kopparfällning och blockera flödet.
5) Startat om pumpen.

Alla radiatorer på väggarna verkar fungera och alla ventilerna till golvvärmerören ska vara öppna.

Några idéer till vad felet kan vara? Framledningstemperaturen avviker kraftigt från beräknad framledningstemperatur, varför? Om man känner med handen på returröret på bottenvåningen tror jag inte heller det är så pass varmt som anges (28.4C) utan det känns kallt.
 
Redigerat:
T
Det är inte så att ni spärrat elpatronen eller dyl ?

Edit: ser nu att den är tillåten, den bör vara inne och stötta nu så kolla att den verkligen är det.
 
Redigerat:
  • Gilla
Farmor Anka
  • Laddar…
T tobbetk skrev:
Det är inte så att ni spärrat elpatronen eller dyl ?

Edit: ser nu att den är tillåten, den bör vara inne och stötta nu så kolla att den verkligen är det.
Bra idé! När jag kollar på Nibe Uplink säger den "High condenser in temperature" 10 ggr sedan i december. Försöker ta reda på hur man kollar att den verkligen används :)
 
T
Kollar ni i servicemenyn under tillsatsinfo så ser ni om den är aktiv eller ej :thinking:


F Farmor Anka skrev:
Bra idé! När jag kollar på Nibe Uplink säger den "High condenser in temperature" 10 ggr sedan i december. Försöker ta reda på hur man kollar att den verkligen används :)[/QUO
 
  • Gilla
Farmor Anka
  • Laddar…
T tobbetk skrev:
Kollar ni i servicemenyn under tillsatsinfo så ser ni om den är aktiv eller ej :thinking:
Den rör på sig, så den verkar aktiv (se bilder) :)
Jag TROR att värmebärarpumpshastigheten hade somnat eller liknande på 30% (vilket verkar vara viloläget). Efter jag gjort steg 1-5 steg cirkulationen och nu har cirkulationen varit på 100% i snart 60min och framledningstemperaturen verkar äntligen röra sig uppåt.

Återkommer om någon timme och rapporterar :)
 
  • Display på värmepump med värden för status, tidfaktor och varmvatten samt kontrollpanel med grönt ljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Display av värmepump med statusinformation visande 5.0 kW och tidfaktor 23952.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu några timmar senare är framledningstemperaturen 42C och 40C uppmätt på utflödet (sitter en givare på röret). Returvattnet på undervåningen är dock fortfarande inte i närheten av 40C (tveksamt ens 30C) och jag tycker golven tar lång tid på sig att bli varma. Låter det stå på och återkommer imorgon.
 
Ca 24h senare är värmen 24C. Problemet löst (cirkulatorn ville inte gå igång av att bara höja kurvan som jag gjorde först, utan kom igång någon gång när jag gjorde 1-5).
 
Kurvlutning 12 på golvvärme är alldeles för högt.... beräknad temp på 43 grader vid 4 plus ute. När min vp har beräknad temp på 43 är det minus 20 ute..... Du borde klara dig runt 4-5 ev 6
 
  • Gilla
Byggstenen och 1 till
  • Laddar…
F Farmor Anka skrev:
Ca 24h senare är värmen 24C. Problemet löst (cirkulatorn ville inte gå igång av att bara höja kurvan som jag gjorde först, utan kom igång någon gång när jag gjorde 1-5).
Vad är steg 1-5?
 
  • Gilla
Sksks Didkdk
  • Laddar…
Attitudeswe
RobMan RobMan skrev:
Vad är steg 1-5?
Underhåll och omstart i TS inlägget?

Kolla ett cirk pump skapar flöde
 
  • Gilla
Fogel74 och 1 till
  • Laddar…
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Underhåll och omstart i TS inlägget?

Kolla ett cirk pump skapar flöde
Yes, hade samma problem i år igen. Det verkar ev som cirkulationspumpen ”somnar lite” under sommaren, men om man gör steg 1-5 i TS och sen drar upp värmen ordentligt kommer cirkulationspumpen igång och huset blir väldigt varmt och man kan sen dra ner på värmen igen
 
F Farmor Anka skrev:
Yes, hade samma problem i år igen. Det verkar ev som cirkulationspumpen ”somnar lite” under sommaren, men om man gör steg 1-5 i TS och sen drar upp värmen ordentligt kommer cirkulationspumpen igång och huset blir väldigt varmt och man kan sen dra ner på värmen igen

Dumförklara mig gärna men jag förstår fortfarande inte vad steg 1-5 i TS är..
 
RobMan RobMan skrev:
Dumförklara mig gärna men jag förstår fortfarande inte vad steg 1-5 i TS är..
Jag tror att det är detta (från TS inlägg #1).

1) Luftat värmepumpen (4 slangarna).
2) Fyllt på trycket till 1+ bar.
3) Rengjort ventilationsfiltret.
4) Rensat lilla filtret under pumpen där det kan komma t.ex. kopparfällning och blockera flödet.
5) Startat om pumpen.
 
D Dilato skrev:
Jag tror att det är detta (från TS inlägg #1).

1) Luftat värmepumpen (4 slangarna).
2) Fyllt på trycket till 1+ bar.
3) Rengjort ventilationsfiltret.
4) Rensat lilla filtret under pumpen där det kan komma t.ex. kopparfällning och blockera flödet.
5) Startat om pumpen.
Dumma mig. Tack
 
D Dilato skrev:
Jag tror att det är detta (från TS inlägg #1).

1) Luftat värmepumpen (4 slangarna).
2) Fyllt på trycket till 1+ bar.
3) Rengjort ventilationsfiltret.
4) Rensat lilla filtret under pumpen där det kan komma t.ex. kopparfällning och blockera flödet.
5) Startat om pumpen.
Var sitter nr 4 (lilla filtret under pumpen)? Har någon en bild?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.