hsd hsd skrev:
Jag har en utepaviljong, typ partytält, den är fäst i betongplattor med spikplugg ( motsvarar ungefär skruv och plugg) det enda som hänt är 2 tak som blåst sönder men då har oftast ena sidan varit öppen
Ja spikplugg är otroligt smidiga men funkar sisådär i leca som är porös. I sten lr betong vore det kanon.
Men är ingen expert iofs, såvida det inte gäller åtdragningsmoment och skruvförband, även om det kan tyckas vara liknanade
 
holmberg87 holmberg87 skrev:
Blåser nästan storm här idag.. Vilket får mig att tänka på infästningen av växthuset.:thinking:
Vad tycker ni kunniga om det? Essve heavy load lättbetongskruv rakt ner i lecan?
Gängstång med ankarmassa?
Plugg och skruv?
Jag använde den här typen när jag byggde mitt växhus, sitter som berget, förborrade hålen innan.
Mer än så behöver du inte göra.
https://www.essve.com/sv/produkter/...ruv/lattbetongskruv-forsankt-skalle-corrseal/
 
L lingonlingon skrev:
Jag använde den här typen när jag byggde mitt växhus, sitter som berget, förborrade hålen innan.
Mer än så behöver du inte göra.
[länk]
Nä precis, det lutar åt Essves fast med plan skalle då istället för försänkt.
Efter att ha sökt runt och läst på så är det snabbast, enklast, dyrast men förmodligen väldigt bra.
Dock är dom grova och långa så jag är lite rädd hur lecan beter sig då jag har 90mm block.
Men eftersom dom inte expanderar är det nog lugnt
 
holmberg87 holmberg87 skrev:
Nä precis, det lutar åt Essves fast med plan skalle då istället för försänkt.
Efter att ha sökt runt och läst på så är det snabbast, enklast, dyrast men förmodligen väldigt bra.
Dock är dom grova och långa så jag är lite rädd hur lecan beter sig då jag har 90mm block.
Men eftersom dom inte expanderar är det nog lugnt
Förborra så är det inga problem, jag offrade en vanlig metallborr och körde med bara.
 
L lingonlingon skrev:
Förborra så är det inga problem, jag offrade en vanlig metallborr och körde med bara.
Nä sant då är risken liten men med den längden som dessa skruvar har så går det iaf inte förborra.
Men det är nog ingen fara, dom är ju gjorde på stt dras direkt i lecan. Kan förborrade minimalt för stt inte skada putsen iaf (y)
 
holmberg87 holmberg87 skrev:
Nä sant då är risken liten men med den längden som dessa skruvar har så går det iaf inte förborra.
Men det är nog ingen fara, dom är ju gjorde på stt dras direkt i lecan. Kan förborrade minimalt för stt inte skada putsen iaf (y)



holmberg87 holmberg87 skrev:
Nä sant då är risken liten men med den längden som dessa skruvar har så går det iaf inte förborra.
Men det är nog ingen fara, dom är ju gjorde på stt dras direkt i lecan. Kan förborrade minimalt för stt inte skada putsen

Kör du kortaste modellen så lär du kunna förborra hela längden. Det är ju inte tornados du ska skydda dig mot :)
 
L lingonlingon skrev:
Kör du kortaste modellen så lär du kunna förborra hela längden. Det är ju inte tornados du ska skydda dig mot :)
Haha nä men läget är lite utsatt, idag är det ca 20 m/sek rakt på
Kortaste av Heavy loaden med plan skalle är 185mm
 
L lingonlingon skrev:
[länk]

Kanske kan vara något? Dra ner 18cm lång skruv är overkill i en helt ny nivå :)
Hehe ja det är bara det att den där skruven hittar jag inte i någon butik, det som säljs är den långa varianten för lättbetong. Alt den du länkade som finns i många längder men då är skallen försänkt och verkar främst vara för infästning av karmar.

Men ja 185mm är ohyggligt långt men jag hittar fasen inte kortare. Får gå in hos lokala handlaren imorgon
 
Skruvar beställda! Det fanns en riktigt bra skruv från Essve, den här; En silverfärgad Essve-skruv med kullrig skalle och integrerad bricka, storlek 8x65.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Perfekt stor skalle med "bricka" men den är 8x65 och 65mm känns i minsta laget ändå.
Så det blev en annan modell med kullrig skalle i dimensionen 8x90 istället. Essve-skruv med kullrig skalle och integrerad bricka, dimension 8x65 mm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den borde väl fungera fint, 10st. Gjorde vinklade fästen idag i aluminium som jag borrar och fäster i ramen, att skruva genom ramen där det är tänkt känns dumt, då man endast hamnar 30mm in från kanten på lecablocket..
Så imorgon ska det putsas, har förberett med plankor för att få det rakt upptill så jag börjar att putsa där.
Sen river jag bort plankorna och putsar sidorna och förhoppningsvis kan jag putsa ihop det snyggt medans bruket är vått upptill. Grundram för byggprojekt med vinklade aluminiumfästen och förberedelse för putsning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
boschkenta och 5 till
  • Laddar…
När jag kollar vädret för helgen så är det varmt imorn, ca 12 grader men natten mot söndagen går ända ner till 0.
Funkar det att putsa imorgon då? Hinner putsen torka så pass att den klarar det eller bör jag vänta till bättre temp?
 
holmberg87 holmberg87 skrev:
När jag kollar vädret för helgen så är det varmt imorn, ca 12 grader men natten mot söndagen går ända ner till 0.
Funkar det att putsa imorgon då? Hinner putsen torka så pass att den klarar det eller bör jag vänta till bättre temp?
Det rekommenderas att temperaturen ligger över + 5 grader dygnet om. Men täcker du det bör det funka i alla fall.
 
Immobil Immobil skrev:
Det rekommenderas att temperaturen ligger över + 5 grader dygnet om. Men täcker du det bör det funka i alla fall.
Ja precis, men 5 grader ska det gå under. Som du säger borde det gå bra om jag täcker det, bara hålla tummarna och preppa med värmare haha
 
Idag blev det putsning trots en viss tveksamhet på vädret inför natten..
Det var lite stökigt i början men efter ett tag fick man in tekniken, tror jag!
Började putsa upptill och plockade sen ner brädorna för att putsa sidorna. Kände en viss stress att få ihop det medans allt var vått.
Naturligtvis blev det kort på bruk, så mitt i arbetet blev det full fart mot Byggmax för att handla. Jösses vad folk alltså, en jädra tur att jag bara skulle ha 2 säckar bruk och inte höll på med ett altanbygge..
Sen hem igen och fortsätta!
Jag borstade putsen med en kalkborste och försökte att få den lite oregelbunden i både form och struktur.
Soligt och varmt så jag laddade med en pressening och har fuktat emellanåt också, så nu inväntar jag kvällen. Termometer inuti tältet och värmare står standby haha! Nyputsad grund för byggprojekt med verktyg och en gul slang på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nypustad betongvägg med oregelbunden yta och synlig putssteknik, bredvid verktyg och gul dräneringsslang.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nypustad och oregelbunden betongvägg med verktyg och brädor i en byggmiljö under soligt väder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Byggarbetsplats med nyligen putsad struktur täckt med presenning för att skydda mot väder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
boschkenta och 6 till
  • Laddar…
Nu är det 9 grader i tältet. Det känns fuktigt och ändå varmt där men nu åker värmaren på (y)
 
  • Gilla
Dublin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.