Hej,



I höstas sålde jag min villa i Stockholmstrakten, för att i stället köpa en villa i Skåne där min son börjat studera vid Lunds Universitet. Kan förstås berätta mer om tidspressade men ändå ganska lyckade husaffärer, men hoppar i stället direkt till lite forumrelaterade frågor jag har.



Vid husköpet såg jag bl.a. att klinkergolvplattorna i den lilla gästtoaletten var spruckna. Golvet sviktade under plattorna, så underlaget var inte stabilt, eller så var det en fuktskada. Oavsett vilket, så behövde jag göra något åt saken förr eller senare.

I förrgår rev jag ut allt i hela gästtoaletten, och knackade bort klinker. Därunder låg en gammal plastmatta, under den masonit, och därunder ca 1 cm tjockt spontat plankgolv. Klinkerplattorna låg helt klart på svajig grund.

Jag rev bort plastmattan, masoniten och plankgolvet, och frilade avloppet från gammal isolering.



Se bild, eller kanske bilder nedan, om jag lyckas publicera dem….



Avloppet verkar vara tätt, men det syns lite gamla fuktfläckar på trossbottnen – troligen inget att oroa sig för eller?



EPS-betong?

För att få ett stabilt golv i gästtoaletten, tänker jag gjuta in avloppet och vattenledningarna med EPS-betong (eller vad det annars kanske heter), lär vara en betong med små frigolitkulor i, så den blir lättare.



Flytspackel

Efter att EPS-betongen har härdat, tänker jag flytspackla ett jämt golv.



Klinker

Avslutningsvis lägger jag nytt klinker på det härdade flytspacklet.





Frågor till er sakkunniga på detta eminenta forum:



1. Avloppet verkar vara OK, vad jag kan se. Troligen utbytt på senare tid, då ett nytt badrum byggdes på det övre planet. Ingen direkt rost eller läckage. Är det OK att gjuta in avloppet utan mer grundlig undersökning?



2. Är det OK att gjuta in den gamla isoleringen som sitter på vattenrören – eller skall jag ta bort isoleringen, eller skall isoleringen bytas ut mot annan isolering? Tänker att det kan bli kondens utan isolering?



3. Är det OK att gjuta EPS-betongen direkt mot trossbottnen, eller bör jag först lägga plast på trossbottnen? Är inte direkt rädd för att lite gjutvatten kanske fläckar källartaket nedanför, det torkar snabbt, och källartaket skall ändå målas om.



Har ni kanske andra råd och tips, så tar jag gärna del av dessa.



Tacksam för svar.



Mvh/Byggkul
 
  • Renoverad gästtoalett med exponerade avloppsrör, isolerade vattenrör och uppbrutet plankgolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rörledningar och avloppsdelar avtäckta på ett träbjälklag i en renoveringsprocess med synliga fuktfläckar och isolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Demonterat golv i badrum med synligt avloppsrör och vattenledningar framför en vägg med skalad färg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett rörsystem och ett avlopp som frilagts i en rivningsfas, med tecken på fuktskador på trägolvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Golv i renoveringsprocess med synliga avloppsrör och en del av den exponerade träkonstruktionen samt sporadiska fuktfläckar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gamla vattenrör och avloppsrör frilagda i golv med synliga fuktfläckar och rester av gammal isolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsarbete av golv: Avtäckt avloppsrör och gammal isolering syns på ett delvis rivet golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En renoverad gästtoalett med upptaget golv som visar avloppsrör inlindade i isolering och gamla plankor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoverad gästtoalett med synliga VVS-installationer och avlägsnade golvplankor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du bör ju byta ut både avlopp och vattenrör för att inte komma i nå skit den dagen du säljer
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
H
Bort med de gamla rören när det är lätt.
Sen skulle jag inte gjuta i eps i trossbotten.
Hur får du tätt utan att det rinner iväg i krypgrunden?
Nej isolering i och på med skivor sen flyta på dom och klinker.
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
nino nino skrev:
Du bör ju byta ut både avlopp och vattenrör för att inte komma i nå skit den dagen du säljer
Hej nino, och tack för svar.

Som jag skrev så är avloppet troligen ej så gammalt att det behöver bytas ut.

Ingjutningen, eller om annan lösning blir aktuell via er på detta forum, kommer att dokumenteras väl, och all information ges till en ev. framtida ägare i samband med en framtida försäljning, för så skulle jag själv vilja ha det.



Jag ser verkligen fram mot ytterligare konstruktiva och genomtänkta svar på mina 3 direkta frågor.



Mvh/Byggkul
 
H
B Byggkul skrev:
Hej nino, och tack för svar.

Som jag skrev så är avloppet troligen ej så gammalt att det behöver bytas ut.

Ingjutningen, eller om annan lösning blir aktuell via er på detta forum, kommer att dokumenteras väl, och all information ges till en ev. framtida ägare i samband med en framtida försäljning, för så skulle jag själv vilja ha det.



Jag ser verkligen fram mot ytterligare konstruktiva och genomtänkta svar på mina 3 direkta frågor.



Mvh/Byggkul

Inte så gammalt?
När användes gjutjärn i hus sist???
60 tal.
de fina äggskalsrören var väl 70 tal och gjutjärn var ju före det.

byt när det är öppet
 
Jo man använde gjutjärn på 60talet, har det själv och behöver inte vara något fel på det. Vi har dock tagit det säkra före det osäkra då större delen av vårt avloppssystem är ingjutet i grunden så relinade vi hela systemet invändigt när vi höll på med badrumsrenovering.
Där vi kapade för nya godkända brunnar så fogade vi samman med JET-kopplingar och graderna på änden av det avkapade röret plastades med samma typ av plast som användes i reliningen.

Så tips inspektera med kamera, relina om nödvändigt.
 
H Hallerudsbo skrev:
Inte så gammalt?
När användes gjutjärn i hus sist???
60 tal.
de fina äggskalsrören var väl 70 tal och gjutjärn var ju före det.

byt när det är öppet
Hej Igen, nino

Du har förstås helt rätt, men jag måste hålla igen på projektet och dess kostnader. Jag bör byta allt, särskilt när det är öppet, som du skriver. Det är dock ej öppet hela vägen, och att bara byta en del blir väldigt bökigt, då man troligen måste slå sönder rördelar för att få ut dom, och då skadas kanske de övre delarna av avloppet, och då måste jag byta även det, och så vidare…..

Jag vill inte byta avlopp om det är onödigt. Byte är kostsamt, och dra med sig renovering av avlopp och byte av badrum på det övre planet – då allt är gjutjärnsanslutet.

Rören verkar vara i bra skick – så jag vill därför helst plåga dessa rör ytterligare något decennium.

Läs även mitt svar till STORlis nedan.

Mvh/Byggkul
 
B Byggkul skrev:
Sorry nino, mitt svar skulle vara till Hallerudsbo. Ber om ursäkt, då jag ej är så van med dessa forum.....

Du har förstås helt rätt, men jag måste hålla igen på projektet och dess kostnader. Jag bör byta allt, särskilt när det är öppet, som du skriver. Det är dock ej öppet hela vägen, och att bara byta en del blir väldigt bökigt, då man troligen måste slå sönder rördelar för att få ut dom, och då skadas kanske de övre delarna av avloppet, och då måste jag byta även det, och så vidare…..

Jag vill inte byta avlopp om det är onödigt. Byte är kostsamt, och dra med sig renovering av avlopp och byte av badrum på det övre planet – då allt är gjutjärnsanslutet.

Rören verkar vara i bra skick – så jag vill därför helst plåga dessa rör ytterligare något decennium.

Läs även mitt svar till STORlis nedan.

Mvh/Byggkul
 
Man räknar med en teknisk livslängd på ca 50år
Renoverar du och får en skada kommer du inte få ut, eller få mindre, från ditt försäkringsbolag.

Ser ju ut att vara hur enkelt som helst att byta, förutom att det går in under en vägg, vart tar det vägen?

Ska du gjuta Eps i bjälklaget så finns det beskrivningar, plasta gör man för att inte träet ska säga ur fukten för fort ur epsen.

Isoleringen kan säkert vara kvar men vet inte hur den blir när den blir blöt... Skulle nog ta bort den och ersätta med annan rörisolering eller byta rören...


Man kan kapa gjutjärnsrör med antingen röravskärare eller tigersåg sen finns det övergångar gjutjärn - plast då kan du fortsätta byta ditt gamla vid nästa renovering
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
janwide
B Byggkul skrev:
Hej,



I höstas sålde jag min villa i Stockholmstrakten, för att i stället köpa en villa i Skåne där min son börjat studera vid Lunds Universitet. Kan förstås berätta mer om tidspressade men ändå ganska lyckade husaffärer, men hoppar i stället direkt till lite forumrelaterade frågor jag har.



Vid husköpet såg jag bl.a. att klinkergolvplattorna i den lilla gästtoaletten var spruckna. Golvet sviktade under plattorna, så underlaget var inte stabilt, eller så var det en fuktskada. Oavsett vilket, så behövde jag göra något åt saken förr eller senare.

I förrgår rev jag ut allt i hela gästtoaletten, och knackade bort klinker. Därunder låg en gammal plastmatta, under den masonit, och därunder ca 1 cm tjockt spontat plankgolv. Klinkerplattorna låg helt klart på svajig grund.

Jag rev bort plastmattan, masoniten och plankgolvet, och frilade avloppet från gammal isolering.



Se bild, eller kanske bilder nedan, om jag lyckas publicera dem….



Avloppet verkar vara tätt, men det syns lite gamla fuktfläckar på trossbottnen – troligen inget att oroa sig för eller?



EPS-betong?

För att få ett stabilt golv i gästtoaletten, tänker jag gjuta in avloppet och vattenledningarna med EPS-betong (eller vad det annars kanske heter), lär vara en betong med små frigolitkulor i, så den blir lättare.



Flytspackel

Efter att EPS-betongen har härdat, tänker jag flytspackla ett jämt golv.



Klinker

Avslutningsvis lägger jag nytt klinker på det härdade flytspacklet.





Frågor till er sakkunniga på detta eminenta forum:



1. Avloppet verkar vara OK, vad jag kan se. Troligen utbytt på senare tid, då ett nytt badrum byggdes på det övre planet. Ingen direkt rost eller läckage. Är det OK att gjuta in avloppet utan mer grundlig undersökning?



2. Är det OK att gjuta in den gamla isoleringen som sitter på vattenrören – eller skall jag ta bort isoleringen, eller skall isoleringen bytas ut mot annan isolering? Tänker att det kan bli kondens utan isolering?



3. Är det OK att gjuta EPS-betongen direkt mot trossbottnen, eller bör jag först lägga plast på trossbottnen? Är inte direkt rädd för att lite gjutvatten kanske fläckar källartaket nedanför, det torkar snabbt, och källartaket skall ändå målas om.



Har ni kanske andra råd och tips, så tar jag gärna del av dessa.



Tacksam för svar.



Mvh/Byggkul
Både avlopp och rör ser väldigt mycket sextiotal ut. Vårt hus är från då och vi hade likadana avloppsrör och samma isolering kring tappvattnet. När jag rev ut dem var det väldigt rostat inifrån i skarvarna. Mitt tips är att du byter ut rören när du ändå har golvet upprivet.
 
S STORlis skrev:
Jo man använde gjutjärn på 60talet, har det själv och behöver inte vara något fel på det. Vi har dock tagit det säkra före det osäkra då större delen av vårt avloppssystem är ingjutet i grunden så relinade vi hela systemet invändigt när vi höll på med badrumsrenovering.
Där vi kapade för nya godkända brunnar så fogade vi samman med JET-kopplingar och graderna på änden av det avkapade röret plastades med samma typ av plast som användes i reliningen.

Så tips inspektera med kamera, relina om nödvändigt.
Hej STORlis, tack för svar.



Relining är en utmärkt idé, att ha i åtanke. Då kan jag troligen gjuta in nu varande avloppsrör, och sedan nyttja den tekniken, om behov uppstår. Vet förstås att man använde gjutjärnsrör på 60-talet, och jag har redan ägte ett antal olika fastigheter under min levnads dagar. Den förrförre husägaren, har troligen använt nya gjutjärnsrör som han haft kvar på lager, och byggt nytt avlopp på 90-talet då han byggde ett helt nytt badrum på det översta planet (fanns inget badrum där tidigare), han tog kanske lite vad han hade tillgång till.

Även jag har för avsikt att byta ett par gamla gjutjärnsbrunnar, så JET-kopplingar verkar vara intressant. Skall kolla kamerainspektion, relining och JET-kopplingar.

Mvh/Byggkul
 
  • Gilla
STORlis
  • Laddar…
Lägg igen med så enkel / billig golvlösning som möjligt? Skippa klinker om bjälklaget inte funkar för det. Är det bara ett toautrymme utan golvbrunn och du inte renoverar så är det väl inte krav på tätskikt? Spånplatta och plastmatta?
 
J JohanLun skrev:
Lägg igen med så enkel / billig golvlösning som möjligt? Skippa klinker om bjälklaget inte funkar för det. Är det bara ett toautrymme utan golvbrunn och du inte renoverar så är det väl inte krav på tätskikt? Spånplatta och plastmatta?
Golvet ska vara vattentätt även på en toa
 
  • Gilla
Joak och 1 till
  • Laddar…
H
Om kostnaden är så pressat så du inte kan byta rör för en tusenlapp så tror jag inte du ska lägga pengar på eps betong utan göra det enkelt och billigt.

I min syn är det som att sminka en gris.
När man inte gör ordentligt.

Från villa ägarna:
Riktigt bra avloppsrör i gjutjärn håller upp till 60 år medan andra gjutjärnsrör kan behöva bytas redan efter 30 år.
 
J JohanLun skrev:
Lägg igen med så enkel / billig golvlösning som möjligt? Skippa klinker om bjälklaget inte funkar för det. Är det bara ett toautrymme utan golvbrunn och du inte renoverar så är det väl inte krav på tätskikt? Spånplatta och plastmatta?
Hej JohanLun, och tack för svar.



Intressant. Ditt förslag var det jag ursprungligen hade tänkt att göra – och kanske är det vad jag faktiskt bör göra. Så kanske får det bli så, men jag avvaktar gärna några kloka ytterligare råd och tips, innan jag fattar ett beslut.



Igengjutning med EPS ”känns” absolut som en stabilare golvlösning, som troligen ej kommer att röra på sig, och som absolut inte kommer att svikta, eftersom jag haft problem med det – men det är mer en ”känsla”, och kanske klarar inte bjälklaget av att bära detta….även om jag har för avsikt att armera fast EPS-ingjutningen i tillgängliga bärlinor i trossbottnen.



I övrigt kommer jag att renovera alla ytlager i det lilla garderobsliknande utrymmet. Behöver förstås inget tätskikt då det ej är ett våtutrymme, vilket förenklar det hela.

Min avsikt är även att applicera microcement på väggarna, och gör jag ett enkelt golv enligt ditt förslag, så fungerar microcement bra även där. Spånplatta/spånplattor kommer troligen bli utmärkt – men jag gillar inte plastmattor, så där blir det något annat…..



Tack!

Mvh/Byggkul
 
Ja du verkar ju redan ha bestämt hur du ska göra, tvärt emot alla rekommendationer
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.