I vintras satte jag upp fem fågelholkar. Hålens storlek är 30-32 mm som är det som rekommenderas för tex mesar. Ganska tidigt började blåmesar visa intresse för holkarna. Men av någon anledning sitter de och hackar runt hålet. De kan sitta i tio minuter och hacka för att sedan flyga därifrån. Sedan återvänder de en stund senare och fortsätter hacka. Det finns tydliga hackmärken på alla holkarna och det har pågått i över en månad. Varför håller de på så? OBS, det är inte hackspettar som hackar. Jag kan se med egna ögon att det är blåmesarna själva som hackar.
 

Bästa svaret

Dom tycker kanske hålen är för små? :thinking::D
 
  • Gilla
  • Haha
kjellinge och 1 till
  • Laddar…
Blåmesar hackar runt hålen, en teori är att de kontrollerar hur säkert det är men jag tror ingen faktiskt vet varför. Det brukar inte bli märken som påverkar livslängden på holken så inget att fundera på utom att det ökar chansen att man får gäster i holken.
 
  • Gilla
zingo
  • Laddar…
Z zingo skrev:
Varför håller de på så?
För att de är fåglar?

Om de sabbar finishen på dina holkar finns det naturligtvis specialprodukter tillverkade för att skydda dem. :surprised:

Grå plastholkring märkt "32MM" och "MADE IN SWEDEN" för att skydda fågelholkar mot hackspettar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
NymanM
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
För att de är fåglar?

Om de sabbar finishen på dina holkar finns det naturligtvis specialprodukter tillverkade för att skydda dem. :surprised:

[bild]
Det vet jag att det finns. Finishen är inget problem. Undrade bara varför de lägger så mycket tid på att hacka runt hålet. Känns ju som att de är angelägna att åstadkomma något med den energiomsättningen. Hålen är ju dimensionerade efter det som sägs passa små mesar så jag har svårt att tro att de tycker de är för små.
 
Det kanske är något korpulenta mesar som vill ha lite mer svängrum. ;)
 
  • Haha
  • Gilla
ByggareVickan och 4 till
  • Laddar…
Dalbotant Dalbotös skrev:
Det kanske är något korpulenta mesar som vill ha lite mer svängrum. ;)
Den jag studerade nyss så väldigt vältränad ut och antagligen redan anmäld till årets upplaga av Blåmes-triathlon.
 
  • Gilla
  • Haha
ByggareVickan och 4 till
  • Laddar…
Blåmesarna brukar se väldigt slitna ut när de matar sina ungar i holken. Efter några tusen passeringar genom hålet är inte fjäderskruden vad den var innan. Kanske vill de minska kommande slitage på klädseln?
 
Har sett samma beteende i vår webbholk. Där har det varit talgoxar som innan de börjar inreda holken noggrant undersöker insidan av holken och öppningen.
 
Det är ju klart som korvspad att de vill sätta sin egen touch på sitt hem innan inflytt ;)
 
  • Gilla
OFP
  • Laddar…
Hålkanten kanske upplevdes "vass och stickig" så de fixar en avrundning med sitt hackande för att det skall bli smidigare och "skönare" att ta sig in och ut. Har själv ett antal holkar som är "hackade" kring ingångshålet men har endast sett talgoxen som har jobbat med detta...
 
Z z_bumbi skrev:
Blåmesar hackar runt hålen, en teori är att de kontrollerar hur säkert det är men jag tror ingen faktiskt vet varför. Det brukar inte bli märken som påverkar livslängden på holken så inget att fundera på utom att det ökar chansen att man får gäster i holken.
Rätt svar. Det är inte för att hålet är för litet. Det är troligtvis hanen som ska visa hur oerhört stark och duktig han är. Talgoxen gör samma sak. Om du spanar på hackaren en tid så ser du nog att den kryper in i hålet trots allt.
 
Immobil Immobil skrev:
Dom tycker kanske hålen är för små? :thinking::D
Misstänker att de kollar om IT-infrastrukturen i holken håller måttet, och försöker hacka sig in ...
 
  • Haha
  • Gilla
nikasp och 4 till
  • Laddar…
30-32 mm är ett stort hål som räcker till talgoxar och pilfinkar. Blåmesar klarar sig med mindre hål 28 mm eller t.o.m. ännu mindre. När småfåglarna undersöker en ny holk sitter de ofta och knackar på holken innan de vågar krypa in, särskilt talgoxarna brukar göra så. Tror även att de brukar göra detta senare för att liksom markera att det är deras holk.
 
Sätt upp hackskydd ändå, så slipper du se en plundrad holk med upphackat hål sen i sommar...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.