Jag har nyss fått en svets i present av min far. Det är en MIG/MAG,TIG,Bågsvets:
https://www.expondo.se/stamos-germany-kombisvets-tig-mig-mag-mma-fcaw-195-a-10020162
Jag har en flaska motsvarande mison-18:
https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/svets-och-lod/svets/svetsgas/argonmix-008542/
Med solid svetstråd anpassad för svetsning med gas i olegerade och låglegerade ordinära stål:
https://www.clasohlson.com/se/Svetstråd/p/40-8249

Här är vad jag tror mig förstå enligt vad jag läst på nätet:

1) Argonmix 18%, se ovan, är samma sak som mison-18?

2) Skillnaden mellan MIG och MAG är att använder man ren argon så blir det MIG och med mison-18 blir det MAG (då gasen är Aktiv/reagerar)?

3) Med mison-18 så bör man bara svetsa vanligt stål, även kallat "olegerat och låglegerat stål"?

4) Man kan svetsa i rostfritt med ovan setup, men det kommer att stänka när man svetsar och fogen och plåten runt om kommer att rosta med tiden?

5) Man kan svetsa i koppar och aluminium med ovan setup, men det kommer att stänka när man svetsar och fogen och plåten runt om kommer att rosta med tiden?

6) Svetsar man galvat så bör man göra det utomhus/god ventilation annars kan man bli riktigt sjuk av gaserna?

7) Svetsar man galvat så bör man slipa av yttersta skiktet med zink (mha en vinkelslip) för att fogen ska bli bra?

8) Vill jag svetsa i rostfritt utan att förstöra de rostfria egenskaperna så måste jag köpa annan gas och tråd, eller (för att spara pengar) svetsa med bågsvets (med rostfria elektroder)?

9) Att svetsa med tråd för rostfritt är helt meningslöst om man inte även byter gas till ren Argon?

10) Att TIG svetsa med elektrod för rostfritt är helt meningslöst om man inte även byter gas till ren Argon?

11) Det finns inte flusstråd för rostfritt?

Har jag rätt i mina påståender?
Svara på en eller flera om ni har svaret. Jag är väldig grön inom svetsning
Tack!
 
Y yakumo skrev:
Jag har nyss fått en svets i present av min far. Det är en MIG/MAG,TIG,Bågsvets:
[länk]
Jag har en flaska motsvarande mison-18:
[länk]
Med solid svetstråd anpassad för svetsning med gas i olegerade och låglegerade ordinära stål:
[länk]

Här är vad jag tror mig förstå enligt vad jag läst på nätet:

1) Argonmix 18%, se ovan, är samma sak som mison-18?

2) Skillnaden mellan MIG och MAG är att använder man ren argon så blir det MIG och med mison-18 blir det MAG (då gasen är Aktiv/reagerar)?

3) Med mison-18 så bör man bara svetsa vanligt stål, även kallat "olegerat och låglegerat stål"?

4) Man kan svetsa i rostfritt med ovan setup, men det kommer att stänka när man svetsar och fogen och plåten runt om kommer att rosta med tiden?

5) Man kan svetsa i koppar och aluminium med ovan setup, men det kommer att stänka när man svetsar och fogen och plåten runt om kommer att rosta med tiden?

6) Svetsar man galvat så bör man göra det utomhus/god ventilation annars kan man bli riktigt sjuk av gaserna?

7) Svetsar man galvat så bör man slipa av yttersta skiktet med zink (mha en vinkelslip) för att fogen ska bli bra?

8) Vill jag svetsa i rostfritt utan att förstöra de rostfria egenskaperna så måste jag köpa annan gas och tråd, eller (för att spara pengar) svetsa med bågsvets (med rostfria elektroder)?

9) Att svetsa med tråd för rostfritt är helt meningslöst om man inte även byter gas till ren Argon?

10) Att TIG svetsa med elektrod för rostfritt är helt meningslöst om man inte även byter gas till ren Argon?

11) Det finns inte flusstråd för rostfritt?

Har jag rätt i mina påståender?
Svara på en eller flera om ni har svaret. Jag är väldig grön inom svetsning
Tack!
Från en amatör till en annan:
1. De verkar likvärdiga i praktiken. Mison 18 innehåller lite NO, men vet inte om det märks för amatörer.
2. Ja, så har jag fattat det.
3. Ja, i alla fall om man har lite krav på resultatet
4. Jag har provat, och det blev väl inte jättebra. Fogen blev någorlunda tät men inte så fin som den brukar. Vet inte om den rostar, hade inte kvar prylen så länge. Beror tromigen också på vilken miljö den utsätts för.
5. Vet ej
6. Det luktar konstigt, men har inte blivit akut sjuk. Känns rekommenderat att undvika de gaserna, men vet egentligen inte.
7. Ja, det blir mycket bättre om du får bort galven ordentligt.
8. Ja, för riktigt bra resultat (se 4.)
9. Du ska inte ha ren argon till rostfritt, i alla fall inte generellt. Det finns många olika gaser till olika rostfria, men jag lyckades inte köpa sådan gas som privatperson när jag försökte för femton år sedan. De fanns då bara för uthyrning, men det kan ju ha ändrats. Ren Argon går bra till aluminium. Kanske finns någon typ av rostfritt som ska köras med ren Argon.
10. TIG ska väl per definition ha inert gas!? Alltså inte Mison 18. Har inte hört om något annat.
11. Vet ej.

Hoppas någon mer erfaren kan bekräfta eller dementera.
 
  • Gilla
yakumo
  • Laddar…
Det kanske är enklare om du berättar vad du ska svetsa, snarare än att presentera hypotetiska fall..

Koppar behöver man ju sällan svetsa, och aluminium kan du glömma med den svetsen.
 
Vad jag förstått funkar mison även för aluminium och sannolikt även rostfritt. Även om det inte ör enligt boken.
 
D Daniel 109 skrev:
Vad jag förstått funkar mison även för aluminium och sannolikt även rostfritt. Även om det inte ör enligt boken.
Du kan smälta ihop sakerna någorlunda, men det blir inget vidare om du har krav på svetsfogen. För enklare ändamål, kanske. När jag provade blev det inte så bra. Men det kan ju vara skit bakom spakarna:thinking:

Ändring: Beror ju på vilken MISON du menar. Jag gissade att du avsåg MISON 18.
 
Ja, det gjorde jag.
 
Tack för alla svar!
 
R
Ping @statsministern
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Det kanske är enklare om du berättar vad du ska svetsa, snarare än att presentera hypotetiska fall..
Jag har inget projekt än. Jag bara samlar på mig information inför när ett projekt attackerar mitt intresse :)
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
aluminium kan du glömma med den svetsen.
Går det att byta polaritet så du får plus på elektroden så går det att MIG:a aluminium med ren argongas. Vet dock inte om det går på just den här svetsen.

Tillägg: Som @fsn skriver nedan så måste du såklart ha aluminiumtråd för aluminium. Jag tänkte mest på om svetsen klarar det.
 
Redigerat:
F
5. Nej, det går helt enkelt inte. Du måste ha aluminiumtråd för att svetsa aluminium.

Du kan svetsa rostfritt med svart tråd och du kan svetsa rostfritt med aktiv gas men det blir inte bra och svetsen rostar men det går om det är nöd....
 
E Erik Lindroos skrev:
Går det att byta polaritet så du får plus på elektroden så går det att MIG:a aluminium med ren argongas. Vet dock inte om det går på just den här svetsen.

Tillägg: Som @fsn skriver nedan så måste du såklart ha aluminiumtråd för aluminium. Jag tänkte mest på om svetsen klarar det.
Man behöver byta polaritet för att svetsa med fluxtråd också, och det verkar ju gå...

Hur som helst, att det är teoretiskt möjligt betyder ju inte att det är något man ska ägna sig åt... Att planera framtida projekt utifrån att man har möjlighet till att svetsa aluminium, med enbart den där svetsen i sin ägo, skulle jag avråda ifrån...
 
Y yakumo skrev:
Jag har inget projekt än. Jag bara samlar på mig information inför när ett projekt attackerar mitt intresse :)
Ok, då hade jag betraktat svetsen som en MIG/MAG som det går att svetsa pinne med. Lift-Tig är inget du roar dig med så länge så det är värt att köpa argon för...
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Man behöver byta polaritet för att svetsa med fluxtråd också, och det verkar ju gå...

Hur som helst, att det är teoretiskt möjligt betyder ju inte att det är något man ska ägna sig åt... Att planera framtida projekt utifrån att man har möjlighet till att svetsa aluminium, med enbart den där svetsen i sin ägo, skulle jag avråda ifrån...
För att lära mig mer, varför då? Det är såklart ingen industriell proffssvets, men duger den inte till hobbyaluminiumsvetsning?
 
E Erik Lindroos skrev:
För att lära mig mer, varför då? Det är såklart ingen industriell proffssvets, men duger den inte till hobbyaluminiumsvetsning?
Du behöver en speciell pistol som drar fram tråden, och det blir ändå bara "sådär"...

Kolla in den här videon, den ger en hyfsad insikt i hur det funkar..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.