B Bernt Ö97 skrev:
Min erfarenhet är att kunderna gärna betalar för en prisvärd och bra utförd leverans av tjänster/varor.
Man får betalt för det man är bra på men kan inte räkna med att få betalt för ineffektivitet.
Har du som konsument förmågan och kunnandet att avgöra när ett arbete utförs ineffektivt? När blir en tjänst/ vara prisvärd?

Men en liten poäng har du. Man nämligen betala för det som är skäligt om inget annat avtalats. Men förmågan och kunnandet att avgöra skäligheten har oftast inte en privatperson.
 
Alfredo Alfredo skrev:
OK. :surprised::thinking:
Men vem skulle då betala det övriga som kunden inte betalar? Förklara gärna så även jag förstår!
Kunden betalar för allt. Inkl företagets vinst. Vem skulle annars betala för vinsten?
Om jag åker och fiskar en dag på arbetstid så betalar kunden även för fisket. Om jag köper hem en bubbelpool på firman så betalar kunden även för poolen. Om jag går på utbildning betalar kunden för utbildning.
Vem skulle annars betala om inte kunderna?
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Krille-72 Krille-72 skrev:
Kunden betalar för allt. Inkl företagets vinst. Vem skulle annars betala för vinsten?
Ja det var ju vad jag skrev!
@Bernt Ö97 menade dock att jag tänkte ordentligt fel:

B Bernt Ö97 skrev:
Alfredo Så fel tänkt.
Så jag behöver hjälp att förstå mitt tankefel. :oops::thinking::surprised:
 
  • Gilla
Krille-72
  • Laddar…
Krille-72 Krille-72 skrev:
Har du som konsument förmågan och kunnandet att avgöra när ett arbete utförs ineffektivt? När blir en tjänst/ vara prisvärd?

Men en liten poäng har du. Man nämligen betala för det som är skäligt om inget annat avtalats. Men förmågan och kunnandet att avgöra skäligheten har oftast inte en privatperson.
På lång sikt är det alltid kunden som avgör om leranser är prisvärd.
De företag som inte kan utföra prisvärda leveranser faller bort.
I några enstaka fall kan företag klamra sig fast på marknaden med överprissättning. Men i en mogen bransch som byggsektorn fungerar det inte i längden.
Rakt svar på Alfredo fråga:
Ingen ska betala för överpris.
Det företaget får ta förlusten och överväga om de ska fortsätt bedriva verksamhet.
 
H
B Bernt Ö97 skrev:
Alfredo
Så fel tänkt.
Jag har ett exempel när min far renoverade sommarstugan.
En dag när han kom på platsbesök var hantverkaren borta. När fakturan kom var tiden redovisad som hel arbetsdag. När min far påtalade detta fick han till svar att hantverkaren hade en tandläkartid.
På frågan varför den tiden blev fakturerad blev svaret "vem ska annars betala lönen"
????
Det kan inte finnas en naturlag som säger att kunden ska betala allt.
Ett företags lönsamhet beror ofta på hur effektivt man kan leverera sina tjänster.
Ineffektiva företag som inte kan skapa lönsamhet borde kanske tänka över sitt arbetssätt eller göra något annat.
Jag önskar att jag kunde säga emot men efter 8 års renoverade och ett 30 tal hantverkare inblandade så är jag av exakt samma uppfattning. Regeln att kunden alltid får betala oavsett hur mycket man klantat sig.

Fick precis fakturan från gjutning av 17m2 källargolv och en stödmur och är lite upprörd.
Mot bättre vetande frågade jag återigen en bekant (barnen leker) om han kände ngn som var duktig på att gjuta. Jojojadå det fixar jag med en kollega sa han. Ajdå tänkte jag, bättre att betala ngn som bara jobbar med att gjuta och inte en snickare men skit samma. Skönt att slippa leta hantverkare så vi bestämde att han skulle hjälpa mig.

Han mätte upp golvet och volymen till golvet i samband med att han inspekterade mitt förarbetet i källaren och jag skickade sedan ett SMS efter att jag mätt upp hur mycket som behövdes till muren så att han kunde beställa betong. Efter halva gjutningen tog betongen slut. Det visade sig att han glömt att addera den volymen som han själv mätt upp och bara beställde den kubik jag behövde till stödmuren. jag har gått igenom vår sms-konversation, den är glasklar, han har klantat sig. Annars borde det ju vara rätt uppenbart att 1m3 kubik inte räcker till en platta på 17m2 och en stödmur. Vi fick beställa en till bil med betong med följd att rummet blev gjutet i två omgångar.
Sedan fortsatte gjutningen med ett massivt slanghaveri och totalt 4 betongbilar var uppe med ny betong. Detta var inte snickarens fel utan berodde på betongindustrin som bytt barlast vilket satte igen slangarna. Men betongindustrin skötte det snyggt och gav bra kompensation för sitt haveri.
Gjutningen tog i alla fall större delen av dagen pga slanghaveriet och snickarens felbeställning. När betongen härdat kollade jag att resultatet var i våg (har dåliga erfarenheter av detta sedan tidigare) och såg att det diffade 2.5cm på 3m. Snickaren som hjälpte mig fick komma tillbaka och slipa och flytspackla vilket han gjorde utan knot. Hade jag själv varit hantverkare så hade jag dock skämts som en hund men just skamgenen finns inte i hantverkarsverige. Idag dök fakturan upp. Yes, som befarat så debiterar han mig för tiden och för material som gick åt för att åtgärda det lutande golvet. Lägger på fyra fem tusen för flytspackel och slipmaskin och tiden. Ingen skam!. Och min fru förbjuder mig att ifrågasätta eftersom våra barn leker.

Detta är regeln. Så här har det varit 80 procent av gångerna jag tagit in hjälp. Jag är så trött på inkompetensen, arrogansen och självgodheten i hantverkarsverige.
 
Redigerat:
  • Gilla
Mortsken och 2 till
  • Laddar…
H hanson#16 skrev:
Jag önskar att jag kunde säga emot men efter 8 års renoverade och ett 30 tal hantverkare inblandade så är jag av exakt samma uppfattning. Regeln att kunden alltid får betala oavsett hur mycket man klantat sig.

Fick precis fakturan från gjutning av 17m2 källargolv och en stödmur och är lite upprörd.
Mot bättre vetande frågade jag återigen en bekant (barnen leker) om han kände ngn som var duktig på att gjuta. Jojojadå det fixar jag med en kollega sa han. Ajdå tänkte jag, bättre att betala ngn som bara jobbar med att gjuta och inte en snickare men skit samma. Skönt att slippa leta hantverkare så vi bestämde att han skulle hjälpa mig.

Han mätte upp golvet och volymen till golvet i samband med att han inspekterade mitt förarbetet i källaren och jag skickade sedan ett SMS efter att jag mätt upp hur mycket som behövdes till muren så att han kunde beställa betong. Efter halva gjutningen tog betongen slut. Det visade sig att han glömt att addera den volymen som han själv mätt upp och bara beställde den kubik jag behövde till stödmuren. jag har gått igenom vår sms-konversation, den är glasklar, han har klantat sig. Annars borde det ju vara rätt uppenbart att 1m3 kubik inte räcker till en platta på 17m2 och en stödmur. Vi fick beställa en till bil med betong med följd att rummet blev gjutet i två omgångar.
Sedan fortsatte gjutningen med ett massivt slanghaveri och totalt 4 betongbilar var uppe med ny betong. Detta var inte snickarens fel utan berodde på betongindustrin som bytt barlast vilket satte igen slangarna. Men betongindustrin skötte det snyggt och gav bra kompensation för sitt haveri.
Gjutningen tog i alla fall större delen av dagen pga slanghaveriet och snickarens felbeställning. När betongen härdat kollade jag att resultatet var i våg (har dåliga erfarenheter av detta sedan tidigare) och såg att det diffade 2.5cm på 3m. Snickaren som hjälpte mig fick komma tillbaka och slipa och flytspackla vilket han gjorde utan knot. Hade jag själv varit hantverkare så hade jag dock skämts som en hund men just skamgenen finns inte i hantverkarsverige. Idag dök fakturan upp. Yes, som befarat så debiterar han mig för tiden och för material som gick åt för att åtgärda det lutande golvet. Lägger på fyra fem tusen för flytspackel och slipmaskin och tiden. Ingen skam!. Och min fru förbjuder mig att ifrågasätta eftersom våra barn leker.

Detta är regeln. Så här har det varit 80 procent av gångerna jag tagit in hjälp. Jag är så trött på inkompetensen, arrogansen och självgodheten i hantverkarsverige.
Jag tycker du ska prata med din fru. Det finns något som heter fackmannamässigt utförande. Lyckas man inte med det finns det något som heter ”gör om och gör rätt”.

Jag har varit i den här branschen länge. Det är vanligt att hantverkare försöker skylla på någon annan när det går fel. Lite samma som att frugan försöker skylla på dig när du precis dammsugit och hon hittar dammtussar kvar på golvet fast du vet med all säkerhet att dom måste vara nya.

Framgången i detta brukar heta kommunikation. Ibland får man helt enkelt våga stå på sig lite.

Har man lyckats gjuta fel så det diffar 2,5 mm på 3 m så säger jag inget. Men du skriver 2,5 cm på 3 m.
Då skulle iaf inte jag bry mig speciellt mycket för att barnen leker. Det borde rimligen vara värre från andra sidan staketet. Han borde rimligen bry sig lite mer.
 
  • Gilla
hanson#16
  • Laddar…
P
Jag har tyvärr precis samma upplevelse.. Att dom flesta hantverkare oavset om man är snickare , betongare , röris eller elektriker hela bygg svängen så är allt som händer precis alltid någon annans fel även när det är uppenbart att det är den som står framför en som har gjort bort sig... men man skyller alltid på nån annan och fakturerar fullt och lite till för att man slutade 2 timmar tidigare ska minsann också kunden få betala, men det är inga avdrag för 2 timmars lunchrasterna och 1 timmes frukostraster då man tar firmabilen och drar iväg.. man fakturar för 8 timmar om dagen även fast man slösat bort 3 timmar om dagen på raster och onödigt åkande istället för att ha mat med sig och utrusta sig för fika på plats. men åktider mellan arbetsplats och halva stan för att man ska ha fika och lunch med sina polare , det tycker man också att det är helt ok att fakturera på kund...

Nej stora delar av bygg och hantverkare är förbannat bortskämda med förhållandevis höga löner i förhållande till vad man faktiskt jobbar med.. man ska åka i firmabilar för att kunna åka en massa onödiga mil och slösa bort massor med timmar som man helt utan tvekan anser att kunden ska betala. Man gör aldrig fel eller några misstag och om det händer så skyller man ändå på alla andra och fakturerar fullt för nåt ansvar och yrkesstolhet det har man inte , när man gjort bort sig utan den försvarar man bara med näbbar och klor överallt men man har ingen när man själv väl gjort fel utan då låter det som när ungarna på dagis blivit osams och man skyller på allt tänkbart för att hävda att man inte gjort fel..
Men det är väl det man behöver diskutera med sina hantverkarpolare på varje fika och lunchrast på andra sidan stan för att få ryggklappar med hur oersättlig man är och att det bara är att skylla ifrån sig och fakturerar allt man kan komma på och lite extra såklart..
 
  • Gilla
hanson#16 och 1 till
  • Laddar…
P polaris78 skrev:
Jag har tyvärr precis samma upplevelse.. Att dom flesta hantverkare oavset om man är snickare , betongare , röris eller elektriker hela bygg svängen så är allt som händer precis alltid någon annans fel även när det är uppenbart att det är den som står framför en som har gjort bort sig... men man skyller alltid på nån annan och fakturerar fullt och lite till för att man slutade 2 timmar tidigare ska minsann också kunden få betala, men det är inga avdrag för 2 timmars lunchrasterna och 1 timmes frukostraster då man tar firmabilen och drar iväg.. man fakturar för 8 timmar om dagen även fast man slösat bort 3 timmar om dagen på raster och onödigt åkande istället för att ha mat med sig och utrusta sig för fika på plats. men åktider mellan arbetsplats och halva stan för att man ska ha fika och lunch med sina polare , det tycker man också att det är helt ok att fakturera på kund...

Nej stora delar av bygg och hantverkare är förbannat bortskämda med förhållandevis höga löner i förhållande till vad man faktiskt jobbar med.. man ska åka i firmabilar för att kunna åka en massa onödiga mil och slösa bort massor med timmar som man helt utan tvekan anser att kunden ska betala. Man gör aldrig fel eller några misstag och om det händer så skyller man ändå på alla andra och fakturerar fullt för nåt ansvar och yrkesstolhet det har man inte , när man gjort bort sig utan den försvarar man bara med näbbar och klor överallt men man har ingen när man själv väl gjort fel utan då låter det som när ungarna på dagis blivit osams och man skyller på allt tänkbart för att hävda att man inte gjort fel..
Men det är väl det man behöver diskutera med sina hantverkarpolare på varje fika och lunchrast på andra sidan stan för att få ryggklappar med hur oersättlig man är och att det bara är att skylla ifrån sig och fakturerar allt man kan komma på och lite extra såklart..
Det låter som du borde lära dig att avtala om fast pris istället. Verkar jobbigt att behöva störa sig så mycket när folk arbetar eller äter lunch. Skiter gör dom väl också dom jävlarna för att inte tala om vad dom skitar ner.

Visste du förresten att det finns något som heter kollektivavtal. Kolla gärna på ditt jobb om ni har något lunchrum, wc och t.o.m kanske ett vilorum.
Fast du är väl en sån där reko privatperson som redan kört ut en manskapsbod och en bajamaja innan hantverkaren anländer.

Vi jobbat en hel del med kontorsanpassningar. Vet du vad. En gång såg jag 2 anställda som lämnade sina rum och stod vid fikaautomaten och snackade skit. Helt otroligt provocerande. Det var dessutom en kommun så jag insåg helt plötsligt att det var mina skattepengar dom snackade bort. Nu har ju detta bara hänt en gång på 20 år så det går såklart inte att jämföra med dina upplevelser.

Tack å lov att sådana som dig finns så hantverkarna har något att prata om på lunch å fikarastena.
 
  • Haha
  • Gilla
plåtrickard och 2 till
  • Laddar…
P
Krille-72 Krille-72 skrev:
Det låter som du borde lära dig att avtala om fast pris istället. Verkar jobbigt att behöva störa sig så mycket när folk arbetar eller äter lunch. Skiter gör dom väl också dom jävlarna för att inte tala om vad dom skitar ner.

Visste du förresten att det finns något som heter kollektivavtal. Kolla gärna på ditt jobb om ni har något lunchrum, wc och t.o.m kanske ett vilorum.
Fast du är väl en sån där reko privatperson som redan kört ut en manskapsbod och en bajamaja innan hantverkaren anländer.

Vi jobbat en hel del med kontorsanpassningar. Vet du vad. En gång såg jag 2 anställda som lämnade sina rum och stod vid fikaautomaten och snackade skit. Helt otroligt provocerande. Det var dessutom en kommun så jag insåg helt plötsligt att det var mina skattepengar dom snackade bort. Nu har ju detta bara hänt en gång på 20 år så det går såklart inte att jämföra med dina upplevelser.

Tack å lov att sådana som dig finns så hantverkarna har något att prata om på lunch å fikarastena.
Ja så då är det klart att frånvara från arbetsplatsen 3 timmar av 8 är helt normalt i byggbranchen för att hinna åka bil till fika och lunch på andra sidan stan i rusningstrafik..så lata är dom inte ens på kommunkontoret...
Och det finns både toalett ,kök och ett matbord man får låna men det är klart att kunden ska betala för 8 timmar om dagen med får 5 i bästa fall..

klart byggjobbare har rätt till sin timme rast om dagen men med resorna dom håller på med så stjäl man ytterligare 2 timmar till av kunden på att man inte lärt sig hur klockan funkar ännu, men det kanske är det man försöker klura ut på fikarasterna och luncherna med sina byggpolare på andra sidan stan... hoppas dom snart lyckas klura ut hur klocka och arbetstid funkar och säljer man 8 timmar så anser jag att det bör vara rätt nära av dom 8 timmarna är på plats där man jobbar åt mig. Det andra som resor till och från raster det är också på rast kontot inte på debitera kunden som arbetstid...
 
Redigerat:
  • Gilla
Uno Mögel
  • Laddar…
A
man fakturerar väl inte kunderna för annat än effektiv tid?
skulle jag inte räkna bort fika, lunch mm ifrån mina timmar så skulle jag inte få mer jobb..

Ska hantverkare iväg till tandläkaren mm så är han hon ju ledig ifrån jobbet just då.. Så ingen lön betalas ut för detta så varför ska kunder betala..?
 
  • Gilla
polaris78
  • Laddar…
P polaris78 skrev:
Jag har tyvärr precis samma upplevelse.. Att dom flesta hantverkare oavset om man är snickare , betongare , röris eller elektriker hela bygg svängen så är allt som händer precis alltid någon annans fel även när det är uppenbart att det är den som står framför en som har gjort bort sig... men man skyller alltid på nån annan och fakturerar fullt och lite till för att man slutade 2 timmar tidigare ska minsann också kunden få betala, men det är inga avdrag för 2 timmars lunchrasterna och 1 timmes frukostraster då man tar firmabilen och drar iväg.. man fakturar för 8 timmar om dagen även fast man slösat bort 3 timmar om dagen på raster och onödigt åkande istället för att ha mat med sig och utrusta sig för fika på plats. men åktider mellan arbetsplats och halva stan för att man ska ha fika och lunch med sina polare , det tycker man också att det är helt ok att fakturera på kund...

Nej stora delar av bygg och hantverkare är förbannat bortskämda med förhållandevis höga löner i förhållande till vad man faktiskt jobbar med.. man ska åka i firmabilar för att kunna åka en massa onödiga mil och slösa bort massor med timmar som man helt utan tvekan anser att kunden ska betala. Man gör aldrig fel eller några misstag och om det händer så skyller man ändå på alla andra och fakturerar fullt för nåt ansvar och yrkesstolhet det har man inte , när man gjort bort sig utan den försvarar man bara med näbbar och klor överallt men man har ingen när man själv väl gjort fel utan då låter det som när ungarna på dagis blivit osams och man skyller på allt tänkbart för att hävda att man inte gjort fel..
Men det är väl det man behöver diskutera med sina hantverkarpolare på varje fika och lunchrast på andra sidan stan för att få ryggklappar med hur oersättlig man är och att det bara är att skylla ifrån sig och fakturerar allt man kan komma på och lite extra såklart..
Förbaskat bra skrivet! Du tar orden ur mun på mig och jag kan inte annat än hålla med. Under vårt husbygge har vi upplevt precis det du beskriver och lite till. Det här med yrkesstolthet är något som verkar ha försvunnit helt och hållet. Allt handlar bara om pengar, så mycket som möjligt så fort som möjligt. Att ta på sig ett ansvar och att verkligen ta ansvar för när något går fel, det verkar inte förekomma särskilt ofta.
Jag vet att det finns duktiga och ärliga hantverkare, men dom växer inte på trän direkt. Dom verkar vara i minoritet och ett tynande släkte. Idag har rufflarmentaliteten tagit över mer och mer, tyvärr.
Det skitsnack på luncherna om kunder etc. som några beskriver här ovan har jag själv bevittnat då jag känner flera hantverkare som jag lunchat ihop med. Och den jargong man har och den inställning man har till sina kunder är något som gör att man egentligen helst skulle vilja slippa anlita någon hantverkare överhuvudtaget, någonsin.
Det finns många anledningar till att man dock måste anlita dom emellanåt. Det är oftast tidsbrist, även kunskapsbrist och även myndighetskrav som gör att vissa jobb ej kan utföras av en själv. Jag är dock säker på att mycket klarar en privatperson av själv att utföra och dessutom många gånger med bättre resultat. Och man får njuta av tillfredsställelsen och stoltheten över att ha klarat av det själv.
Det här i mitt tycke fantastiska forumet handlar väl i grunden mycket om vad folk gör själv, om att få tips om hur man kan utföra olika arbeten själv. Jag kan bara hoppas att fler och fler tar tag i saker själva och visar att man inte alltid är beroende av dessa i många fall bortskämda hantverkare med usel kundhantering. Sedan kan dom få straffa ut sig själva med sin attityd och arbetssätt! Det behövs en stor rensning i den branschen och en stor attitydförändring. Många borde lära sig att inse att kunden har all rätt att ha förväntningar och att kunna ställa krav på den man betalar med sina redan skattade pengar för att få ett jobb utfört.
 
  • Gilla
polaris78
  • Laddar…
P
Maskintok skrev:
man fakturerar väl inte kunderna för annat än effektiv tid?
skulle jag inte räkna bort fika, lunch mm ifrån mina timmar så skulle jag inte få mer jobb..

Ska hantverkare iväg till tandläkaren mm så är han hon ju ledig ifrån jobbet just då.. Så ingen lön betalas ut för detta så varför ska kunder betala..?
Samma här och i dom flesta yrken så skulle lunch och fika på andra sidan stan räknas som frånvaro..

Men vi ser ju tydligt hur många som försvarar dessa beteenden och tycker det är helt ok och kunden som är besvärlig dryg osv som inte vill betala för tid man fikar på stan..
 
A
P polaris78 skrev:
Samma här och dom flesta yrken så skulle lunch och fika på andra sidan stan räknas som frånvaro..

Men vi ser ju tydligt hur många som försvarar dessa betenden och tycker det är helt ok och kunden som är besvärlig som inte vill betala för tid man fikar på stan..
8 timmar faktura tid är ca 10 timmar på jobbet för mig.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
De flesta här på forumet skriver om En hantverkare som har varit dålig, dyr eller båda. Typ, Målaren och snickaren var kanon. Men rörmokaren var katastrof.
Sen finns det vissa människor som bara har haft dåliga hantverkare. Den kanske bästa historien finns i en färsk tråd. Ett nybygge. Allt gick fel. Hantverkarna var dåliga, dryga och okunniga. Tror det var något med besiktningen också. Men så läser man i samma inlägg. Det konstiga är att allt gick bra hos grannen vars hus dom också byggde. Grannarna är jättenöjda mm.

Ibland undrar man. När ska poletten trilla ner. Ts lyckas inte ens få in offerter trots att hantverkare tagit sig tiden att åka och titta på arbetet. Och den ända offert hen lyckats få in är på tok för dyr. Hantverkaren har mage att vilja han 200 kr / dag för bilen också trots 2 km resa.
Bortskämda är dom också. Vill inte ens måla Ts nybyggda villa...

Ts. Du har inte ens behagat dig att svara på inlägget när jag förklarar servicebilen i just ditt fall. #86
 
H
Krille-72 Krille-72 skrev:
De flesta här på forumet skriver om En hantverkare som har varit dålig, dyr eller båda. Typ, Målaren och snickaren var kanon. Men rörmokaren var katastrof.
Sen finns det vissa människor som bara har haft dåliga hantverkare. Den kanske bästa historien finns i en färsk tråd. Ett nybygge. Allt gick fel. Hantverkarna var dåliga, dryga och okunniga. Tror det var något med besiktningen också. Men så läser man i samma inlägg. Det konstiga är att allt gick bra hos grannen vars hus dom också byggde. Grannarna är jättenöjda mm.

Ibland undrar man. När ska poletten trilla ner. Ts lyckas inte ens få in offerter trots att hantverkare tagit sig tiden att åka och titta på arbetet. Och den ända offert hen lyckats få in är på tok för dyr. Hantverkaren har mage att vilja han 200 kr / dag för bilen också trots 2 km resa.
Bortskämda är dom också. Vill inte ens måla Ts nybyggda villa...

Ts. Du har inte ens behagat dig att svara på inlägget när jag förklarar servicebilen i just ditt fall. #86
Jag tror tyvärr att de flesta som tar in hjälp är alldeles för okunniga om vilka krav man kan ställa och konflikträdda för att klaga. Därav att granne ett är nöjd och granne två inte så nöjd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.