R rasmussiimes skrev:
Hej igen! Om vi går långt tillbaka i tiden så lade ni plastfolie på marken efter ni återfyllt plinthålen. Jag har funderat på samma lösning, men inte hittat något annat exempel förutom ert projekt där denna lösning används vid plintgrund (dock många exempel gällande krypgrunder). Minns ni vilken information ni baserade plastningen på? Tack igen för bra tråd.
Du skulle kunna göra ett eget experiment. Sätt upp en liten kupol av presenning eller plast.
Låt till en början bli att lägga plast på marken och se hur klimatet blir inne i den.
Prova sedan att lägga plast på, först då skulle du troligen våga förvara saker där.
 
R rasmussiimes skrev:
Hej igen! Om vi går långt tillbaka i tiden så lade ni plastfolie på marken efter ni återfyllt plinthålen. Jag har funderat på samma lösning, men inte hittat något annat exempel förutom ert projekt där denna lösning används vid plintgrund (dock många exempel gällande krypgrunder). Minns ni vilken information ni baserade plastningen på? Tack igen för bra tråd.
Hej! Markplasten är på plats för att förhindra markfukt att stå under huset. Jag kommer inte ihåg på rak arm källan, men för mig var det en självklarhet, framförallt inte skadligt. Man vill också undvika all form av organiskt material i grunden och plasten hindrar växtlighet att komma upp.
Även ett litet skydd mot radon.
Håller man plintgrunden välventilerad är det antagligen ingen nödvändighet med plast. Den kostar å andra sidan några få 100-lapper. Kan se om jag hittar källan vi hade för beslutet att lägga plast. Fuktbelastningen mot trossbotten lär bli lägre med plasten i vilket fall.
 
  • Gilla
rasmussiimes
  • Laddar…
D DTanner skrev:
Hej! Markplasten är på plats för att förhindra markfukt att stå under huset. Jag kommer inte ihåg på rak arm källan, men för mig var det en självklarhet, framförallt inte skadligt. Man vill också undvika all form av organiskt material i grunden och plasten hindrar växtlighet att komma upp.
Även ett litet skydd mot radon.
Håller man plintgrunden välventilerad är det antagligen ingen nödvändighet med plast. Den kostar å andra sidan några få 100-lapper. Kan se om jag hittar källan vi hade för beslutet att lägga plast. Fuktbelastningen mot trossbotten lär bli lägre med plasten i vilket fall.
D DTanner skrev:
Hej! Markplasten är på plats för att förhindra markfukt att stå under huset. Jag kommer inte ihåg på rak arm källan, men för mig var det en självklarhet, framförallt inte skadligt. Man vill också undvika all form av organiskt material i grunden och plasten hindrar växtlighet att komma upp.
Även ett litet skydd mot radon.
Håller man plintgrunden välventilerad är det antagligen ingen nödvändighet med plast. Den kostar å andra sidan några få 100-lapper. Kan se om jag hittar källan vi hade för beslutet att lägga plast. Fuktbelastningen mot trossbotten lär bli lägre med plasten i vilket fall.
Själva fuktprincipen är jag med på, är dock undrande kring varför jag inte kan hitta några andra exempel på användning i samband med plintgrund. Inte ens hos Svenskt trä. Jag jobbar enligt försiktighetsprincipen och vill gärna ha minst två referensexempel innan jag ger mig på att testa något... Plastkupolen räknar jag inte som ett referensexempel.
 
R rasmussiimes skrev:
Själva fuktprincipen är jag med på, är dock undrande kring varför jag inte kan hitta några andra exempel på användning i samband med plintgrund. Inte ens hos Svenskt trä. Jag jobbar enligt försiktighetsprincipen och vill gärna ha minst två referensexempel innan jag ger mig på att testa något... Plastkupolen räknar jag inte som ett referensexempel.
Enda referens jag hittar just nu utan att titta i litteraturen är denna: Plintgrund, plast eller inte? (husgrunder.com)
 
  • Gilla
rasmussiimes
  • Laddar…
D DTanner skrev:
Enda referens jag hittar just nu utan att titta i litteraturen är denna: Plintgrund, plast eller inte? (husgrunder.com)
Det förslaget hittade jag också, men jag tyckte idén om att punktera plasten lät ganska märklig. Ett annat exempel är denna Rise-rapport, men den verkar gälla plintgrund som bara delvis är öppen. Den är väl också något av en generell sågning av plintgrunden, en fråga som inte är intressant i mitt fall då plintgrund var enda alternativet. Men den nämner plasten i alla fall.

https://isolergrund.se/rise-oppen-plintgrund-med-plastfolie-pa-mark/
 
R rasmussiimes skrev:
Det förslaget hittade jag också, men jag tyckte idén om att punktera plasten lät ganska märklig. Ett annat exempel är denna Rise-rapport, men den verkar gälla plintgrund som bara delvis är öppen. Den är väl också något av en generell sågning av plintgrunden, en fråga som inte är intressant i mitt fall då plintgrund var enda alternativet. Men den nämner plasten i alla fall.

[länk]
Det finns några saker med det där man bör beakta tänker jag:
1. Isolergrund.se har ett eget syfte; de har beställt en utredning från Rise baserat på deras antaganden för att försöka få till att en plintgrund är olaglig. De vill sälja sin "typgodkända lösning".
2. Det man kan läsa ut ur utlåtandet är dels att plintgrunden är lägre än vad som brukar rekommenderas (minst 400 mm om jag inte minns fel, de har valt 350 mm), och dels att utan plast hade det varit värre, då ingen spärr mot markfukt funnits.
3. Öppen plintgrund är en gammal och beprövad konstruktion. Det man ska akta sig för är bygga igen den tätt. Då tappar man genast de positiva egenskaperna.
4. SKL Kommentus är inget som är relevant för oss inom privat sektor.
5. "Generellt sett ska man alltid räkna med 100 % RF (relativ fuktighet) i marken vilket innebär att marken är konstant fuktig. Därför avger marken fukt som behöver beaktas.". Enklaste lösningen för att minska detta borde vara att lägga heltäckande noga tejpad åldersbeständig plast..
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Vilken inspirerande och intressant följetong att läsa! Framförallt all information om plintgrunden som annars är svårhittad om man bortser från altaner och liknande.

Vi står själva i startgroparna och ska gjuta plintar i sommar till ett fritidshus och en fråga jag undrar om är dräneringen, gjorde ni någon from av dränering? Jag såg att ni hade refererat till husgrunder.com angående markplasten, där talar de också om att en plintgrund behöver dräneras men jag har inte läst om det på annat hål. Hur var era tankar kring det?
 
U ujh skrev:
en plintgrund behöver dräneras men jag har inte läst om det på annat hål. Hur var era tankar kring det?
Tack för din kommentar! Vi resonerade som så att då vi la plintarna så djupt (1,7m) var risken från effekter av tjälen mycket liten. Kanske har vi resonerat fel. Någon kunnig jag talade med sa att dränera på det djupet var onödigt.
På husgrunder.com svarar man att "många väljer att inte dränera sin plintgrund". Vi la inte ner någon dränering.

Som vanligt ska man se till att man har lutning från huset och tar hand om eller leder bort dagvatten. Är marken mycket blöt kan det vara en god idé att dränera ändå, men kanske ska man lägga dräneringen lite högre upp om man sätter så djupa plintar som vi.

Mina föräldrars hus byggdes på 80-talet på plintgrund i samma område. Där är det dränerat med tegelrör vid plintbotten, men plintarna är 1 m djupa från markytan ner. Då går det att leda ut i ett dike. På vårt djup går det inte utan att ha en brunn och pumpa ut.
 
När vi provgrävde efter vatten till vår brunn upptäckte vi att det stod ganska mycket vatten i marken som består av morän men även till viss del lera. Nu var detta på våren då det är mer vatten i marken (det har också varit en väldigt blöt vår), men det var också ganska nära tjälfritt djup (1,2m hos oss) även om det var under.

Det var detta som fick mig att börja fundera på just dränering till plintgrund men jag kan absolut köpa ert resonemang att inte dränera. Jag var själv inne på denna banan från början, men eftersom våra förutsättningar ser annorlunda ut än era så tror jag nog att vi kommer göra någon liknande utformning som dina föräldrars hus för att vara på den säkra sidan. Men jag kanske är överdrivet orolig? Det ska bli intressant att se hur det ser ut i marken när vi börjar gräva igen.
 
U ujh skrev:
. Men jag kanske är överdrivet orolig? Det ska bli intressant att se hur det ser ut i marken när vi börjar gräva igen.
Det är ju alltid bäst att gräva till tjälfritt, men ett alternativ är att gräva lite grundare och isolera i marken.
Beroende på hur man gräver är det merarbete med dränering, men för oss var det inte det egentligen, då vi grävde långa diken. Gräver man plint för plint blir det ett väldigt merarbete att dränera.
Annars är det bara gräva lite djupare dike utanför plintsockeln, fylla med singel och lägga i dränrör.
Så det som tillkommer är förstås då singel/makadam.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Det har varit lite dåligt med uppdateringar om bygget så kan väl bjuda på en liten så länge för senaste var ju i höstas.

Sen dess har vi dragit klart alla avlopp under huset, dragit in vatten samt lagt golvskivor i badrummet. Efter dessa bilder togs så sitter det också skivor på badrumsväggarna. Det är ju lite mer pill med att dra el och vatten men efter det ska vi försöka få hjälp att flytspackla och sätta/lägga våtrumsmatta på golv och väggar. Vi gör ju det mesta. typ allt, själv men detta kändes som ett moment som någon annan kan få ta över :)
Avloppsrör och vattenledningar installerade under ett hus i byggfas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Avloppsrör och vattenledningar installerade i en byggkonstruktion med synliga trästommar och isoleringsmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Byggplats med elcentral och kabeldragning i ett pågående renoveringsprojekt inomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Delvis isolerad byggarbetsplats med isoleringsrullar, trästomme och rördragning synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi har även fixat i taket, dels dragit avluftning, ventilation ect och börja sätta igen taket med ångbroms och 45or. Innan vi kan göra det hela klart så återstår skorsten som vi hoppas kunna börja med inom någon vecka. Innertaket ligger i en hög och väntar så det blir väl ett av sommarprojekten att få upp det :)
Byggkonstruktion med ventilation och avlopp genom tak med ångbroms samt synliga träbjälkar och installationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ventilationssystem och avloppsrör installerade under konstruktion i ett hem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tak i pågående renovering med synliga träbjälkar och ångbroms installerad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Byggarbetsplats inomhus med isolerade väggar, staplar av golvskivor och synliga trästommar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Syns dåligt på denna bild men vägg mellan hall och vardagsrum/kök sitter på plats bakom kaminen. Vi har börjat dra lite rör men avvaktar plåten till kaminen innan vi kan fortsätta med det (och skorsten då såklart).
Inredning under konstruktion med en vattenvärmare, gipsväggar och byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har inte så många bra bilder men lite nätverksdosor och eldosor finns på plats här och var i huset också samt en skjutdörrsram till lilla sovrummet :)
Inredningskonstruktion med reglar och osb-skivor, synliga elinstallationer, byggmaterial och verktyg på en arbetsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Installationsarbete i byggprojekt med synliga rör och eldosor framför isolerade väggar under konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi är även under våren fått en ny kompis.. fågel-ekorren!
Ekorre som hänger från en fågelmatare mot en grön gräsmatta med gula blommor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi har lärt oss att inte göra några tidsplaner för det går ändå åt h***** men förhoppningsvis blir det innertak, skorsten, badrum, el, väggisolering + skivor + gips och någonting åt det hållet under sommaren! :)
 
  • Gilla
vcx och 5 till
  • Laddar…
En kort sommaruppdatering, nu har vi äntligen fått kamin och skorsten riktigt på plats. Kaminen har ju stått i huset i ett år men mest temporärt men nu är den placerad på sin slutgiltiga plats och skorstenen är byggd. Har inte så mycket mer att säga om det, bilderna får kanske tala sitt tydliga språk istället.

Vi har även fått upp spotlights över halva taket, uppe på loftet.

Nästa steg är att få upp innertaket i hela huset, det har vi precis börjat med i dagarna och kommer fortsätta med ett tag till.

Nyinstallerad kamin med skorsten inkapslad i skyddspapper under konstruktion i renoverat utrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyinstallerad svart skorsten synlig genom ett pågående bygge med isolering och ställningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Arbetare monterar skorsten på tegeltak under sommarbygge.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Installatör på taket som arbetar med ny skorsten för kamin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Person installerar en ny skorsten på ett tegeltak omgiven av träd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Person installerar skorsten på taket av ett hus omgivet av träd i skymningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyinstallerad kamin skorsten på rött takhus med träd i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyinstallerad skorsten med isolering och brandskyddande material synlig i en husrenovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Nyinstallerad kamin med ansluten skorsten i ett under konstruktion husinteriör med spotlights på taket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyligen installerad kamin och skorsten i ett hus under renovering med synliga träbjälkar och spotlights.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
vcx och 9 till
  • Laddar…
Efter skorsten kommer innertak så nu har huset äntligen fått innertak i nästan hela huset, det saknas tak i rummen under loftet men det kommer senare. Är väldigt skönt att ha blivit färdig med detta i alla fall. Snart kanske vi har gjort så pass mycket av det arbete som kräver en byggställning inomhus så vi kan packa ihop den och ta ut den ur huset också. Det återstår väl lite jobb på ena gavelväggen och lite lister mot limträbalken i nock men sen så.

Nyinstallerat vitt innertak i trä och isolerade väggar med synlig byggställning i ett hus under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Person på byggställning i hus under konstruktion, vit innertak monteras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyinstallerat vitt innertak med inbyggda taklampor och synliga träbjälkar ovanför en inomhusbyggställning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En person i svart tröja monterar innertak med isolering i ett hus under konstruktion, står på en byggställning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyinstallerat vitt innertak i en byggnad med synliga träbjälkar och en byggställning, runt en central skorsten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vitklädd tak med svart skorsten och en synlig träbjälke.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Innertak med infällda spotlights och en skorsten som sträcker sig genom rummet, synliga träbjälkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Någon som har tips på snabb lösning för att få på plats lite schyssta lister runt hanbjälkarna? Känns som världens pilligaste jobb att få det snyggt och på plats så vore skönt med en snabb lösning som inte är så tidskrävande men som ändå blir tillräckligt bra och ser bra ut.
 
  • Gilla
Mattias Lindskog och 8 till
  • Laddar…
KarolinaOrnstedt KarolinaOrnstedt skrev:
Efter skorsten kommer innertak så nu har huset äntligen fått innertak i nästan hela huset, det saknas tak i rummen under loftet men det kommer senare. Är väldigt skönt att ha blivit färdig med detta i alla fall. Snart kanske vi har gjort så pass mycket av det arbete som kräver en byggställning inomhus så vi kan packa ihop den och ta ut den ur huset också. Det återstår väl lite jobb på ena gavelväggen och lite lister mot limträbalken i nock men sen så.

[bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild]

Någon som har tips på snabb lösning för att få på plats lite schyssta lister runt hanbjälkarna? Känns som världens pilligaste jobb att få det snyggt och på plats så vore skönt med en snabb lösning som inte är så tidskrävande men som ändå blir tillräckligt bra och ser bra ut.
Snyggt, ni skulle kunna fästa ett tjockare rep runt bjälkarna.
 
  • Gilla
pappel och 4 till
  • Laddar…
  • Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.